Beginner: waar?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ellmau

Ik ben samen met een maat een ski-vakantie aan het uitzoeken. De periode waarin het feest gaat plaatsvinden is de voorjaarsvakantie (vanaf 14 febr). Omdat er al het e.e.a. aan materiaal aangeschaft is, nadert het budget zijn einde en binnen die beperking lijkt er op dit moment een keuze gemaakt te moeten worden tussen Oetz en Ellmau. Oetz heeft minder km’s piste, Ellmau is minder sneeuwzeker. In Oetz kun je in geval van weinig sneeuw nog uitwijken naar het hoger gelegen Kuhtai.

Wat is voor een beginner de/een goede keuze?
Oetz of Ellmau?

Geen idee vwb gebieden maar met weinig budget en in die periode zou ik eerst eens goed gaan zoeken naar een accommodatie. Afgaand op de pistekaartjes hier zou ik voor Ellmau kiezen, Oetz lijkt wat lastiger.

Je geeft in de titel aan dat je beginner bent, dan hoef je mijns inziens echt niet te kijken naar hoe groot het gebied is. Qua sneeuwzekerheid zal er in die periode vast ook genoeg liggen, anders zijn er altijd nog sneeuwkanonnen. Dus kijk dan naar de accomodatie dat die binnen het budget ligt en of er wel of geen apres-ski mogelijkheden zijn, maar net wat je wensen zijn natuurlijk. Overigens is die voorjaarsvakantie een dure week, je hebt geen mogelijkheid om eerder of later te gaan? Scheelt ook weer in het budget!

Ik zou als beginner voor geen van beide gebieden kiezen. Oetz heeft echt weinig blauwe pistes, bij Ellmau zit je in een groot gebied dat je nooit helemaal gaat gebruiken, zeker niet als beginner (ik als gevorderde heb dit jaar plusminus 60-65% van alle pistes in 1 week gedaan), terwijl je voor de accomodatie, skipas etc. wel de prijs voor het grote gebied betaalt. Ook moet je in Ellmau óf bij een van de oefenliftjes in het dal skiën en daarvoor kom je niet naar een groot gebied, of met het treintje (lang wachten!) omhoog.

Zelf heb ik op mijn eerste vakantie in Oostenrijk in Kaprun geskied. Je hebt een mooie brede oefenpiste aan de Lechnerberg, je kunt naar de familie-en-beginnersberg Maiskogel en op de Kitzsteinhorn hebben blauw en lichtrood de overhand. Zell am See zit ook nog in de skipas inbegrepen, ik heb daar toen 1 dag geskied. Veel te druk op de piste en in de lift, dus snel afgeskiede pistes en door de ligging worden veel pistes ook nog eens snel papperig. Ook zijn de dalafdalingen niet leuk voor beginners.

Misschien is het trouwens handig te vermelden of jullie ook graag de Apresski in willen?

❄️

Oetz is op zich wel een fijn gebied en je hebt ook best wel wat mogelijkheden als beginner maar persoonlijk denk ik dat gebieden als Waidring-Steinplatte of Ehrwald geschikter zijn.

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken of ik er mijn voordeel mee kan doen :)

Plaats een reactie