Skiwelt (Westendorf) Vs. Paradiski (Vallandry)

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

dag sneeuwvrienden! graag jullie mening/ervaringen :-) we zijn met 6 vrienden, 4 boarders en 2 skieërs. Wat raden jullie aan, we twijfelen tussen paradiski (Vallandry) en Skiwel (Westendorf). We zijn nog nooit naar Oostenrijk geweest en zijn wat bang voor de sneeuwcondities aangezien skiwelt zo laag gelegen is, we vertrekken 2 januari. wat zijn de grootste verschillen tussen frankrijk en oostenrijk en jullie meningen? zijn er veel vlakke stukken in Skiwelt waar je als snowboarder uit de bindingen moet?
Alvast hartelijk dank voor jullie tips

Ben in beiden geweest, 4x skiwelt 2x paradiski, dus:

  • Vallandry is in ieder geval imo in het leukste deel van paradiski, bij les arcs. Dat is meer oostenrijk achtig (meer bomen, niet alleen maar piste naast piste). Zo’n omgeving kan je ook in skiwelt verwachten
  • Paradiski is groter, maar Skiwelt is ook groot 280km ofzo, dus genoeg afwisseling. Vlakke paden vind ik mee vallen, gewoon even de kaart bekijken voor handigste stukken.
  • Skiwelt ligt wel lager, dusja, sneeuw zal misschien wat minder zijn dan frankrijk. Aan de andere kant is het gebied groot genoeg dat er voldoende overblijft (Going altijd vermijden hier, toch niet zo boeiend). Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat ik de sneeuw slecht vond moet ik zeggen. Het is meer van hier ligt x sneeuw en in paradiski ligt dan net wat meer dan x ipv skiwelt ligt bijna niets en in paradiski wel.
  • Je hebt in skiwelt wel de oostenrijkse sfeer, zowel op de piste als apres-ski, en dat vind ik toch wel een plus
  • Skiwelt is veel dichterbij, dus minder lang rijden, maar ook minder benzinekosten (en geen tol zoals bij frankrijk en meestal geen parkeergarage kosten)
  • Ik heb toch het idee dat eten/drinken (ook apres-ski) in oostenrijk minder kost dan in frankrijk. En dat is niet omdat ik minder apres-ski, integendeel :)

Ik zou in Soll (hogere stuk van Wilder kaiser) of Scheffau (heel centraal), of Brixen (centraal en kan je nog naar Westendorf kant waar ook wat hogere stukken zijn ivm betere sneeuw) gaan zitten. Hoewel ik zei dat ik van apres-ski houd, is Westendorf zelf wel echt te nederlands voor mij, dus daar moet je van houden…Hopfgarten bovenin is leuk skieen, dalafdaling is vaak matig, zou daar niet gaan zitten.

Waarom zou je juist wel naar Skiwelt willen, als je erg twijfelt aan sneeuwzekerheid en vlakke stukken?

Die vlakken stukken zijn wat meer aanwezig in Skiwelt, maar niet overdreven veel. Skiwelt is normaal gesproken heel sneeuwzeker op 2 januari, maar om zeker te zijn of alle dalafdalingen ook open kunnen, kan je overwegen wat later boeken, wanneer hierover meer zekerheid is.

Sta je ook open voor andere gebieden, of moet het echt 1 van deze 2 zijn?

eerst en vooral bedankt voor jullie snelle en boeiende antwoorden. We hebben al van in Augustus onze reis geboekt naar Westendorf maar nu de sneeuw overal begint te vallen merken we dat Skiwelt hier niet zoveel van geniet. @Wouter8, wat bedoel je met ‘Imo’?
Ik heb wat de indruk als ik via de webcams kijk en de kaart bekijk dat de pistes in Skiwelt niet zo uitdagend zijn en het geeft wat van een ‘kleine’ indruk, of heb ik het hier mis?
Vorig jaar hebben we shortski Trois vallees gedaan, was super gebied maar na 17h was er amper iets te beleven, pas rond 23h gingen de bars open, wat veel te laat is. zijn de verschillen groot tussen oostenrijk en frankrijk? @Miyukijan, bedankt voor de info, we staan ook open voor andere gebieden, wat zijn jouw tips? ben je skier of boarder? Is de Nederlandse sfeer dan zo overheersend in Westendorf?

Westendorf is behoorlijk vernederlandst ja. Uitgestorven: verre van.
Over de sneeuw: het is nog november! Over wat er de 6 weken tussen nu en je vakantie gebeurt, valt weinig te zeggen, maar normaal zal er genoeg gevallen zijn, desnoods uit de kanonnen. Het is ook absoluut geen klein gebied (top 10 in de wereld) al ligt Westendorf niet heel centraal. Zwarte pistes zijn er relatief inderdaad niet heel veel maar imo (= in my opinion) genoeg voor de meeste skiërs.

❄️

“imo” is inderdaad naar mijn mening.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je je niet teveel zorgen moet maken om de sneeuw. Het is een van de populairste gebieden, dus evt zorgen ze ervoor met wat extra sneeuwkanonnen sneeuw als het echt nodig is. En er zijn genoeg pistes te kiezen.
Je hebt in skiwelt genoeg ook uitdagende pistes vind ik, bijvoorbeeld de zwarte bij soll-hopfgarten boven, de 1 bij brixen, en die bij westendorf. Daarnaast zijn er een aantal rode die gewoon goed zijn (ben zelf ervaren skier), en niet zoals soms meer blauw.

In oostenrijk is altijd na de skidag vanaf 16u-17u al wat te beleven, daar zou ik me geen zorgen om maken. Westendorf ligt zoals gezegd niet het beste, maar wel genoeg apreski (als te-nederlands geen probleem is, dat was het tijden, ben zelf nu een paar jaar niet meer in westendorf zelf geweest maar dit hoor je nog steeds)

Nu de sneeuw begint te vallen merken jullie dat Skiwelt daar niet zoveel van geniet! Dit kan je niet menen, het is net half november geweest! Mensen zijn echt niet te vatten soms, dit gaat werkelijk mijn petje te boven! Luister naar mij, geniet van de komende weken zonder stress en je zal zien dat je zonder problemen zal kunnen skieen in januari in Skiwelt!

niet alleen daarom, Bruno. als je kijkt op wintersporters hun website staat er 70 % kans sneeuwzekerheid in januari terwijl dit bij andere gebieden doorgaans veel meer is. hebben jullie nog aanraders qua gebieden? en heeft er iemand al eens een dag naar het skigebied Kirgberg geweest terwijl men in Westendorf bleef… aanrader?

Gewoon naar Frankrijk gaan als je sneeuwzekerheid het aller belangrijkste vindt. Op alle andere gebieden scoort Skiwelt gewoon erg goed (afwisseling, uitdaging, gezelligheid, prijs-kwaliteit enz).
Komen er al 10 jaar meerdere weken per jaar en tot nu toe maar 1x echt slechte pistes gehad (vorig jaar voor de kerst) maar zelfs toen gewoon kunnen skiën.

Naar frankrijk gaan als je sneeuwzekerheid wil? Waar haal,je dat uit? Het is niet alleen de hoogte van de plaats die sneeuwgarantie geeft! Vandaag valt er meer sneeuw in de zuid alpen maar het heeft al meermaals geweest dat de zuidalpen er maar triestig bijlagen terwijl de lagere gebieden in de Noordalpen vol sneeuw kregen. En maak je toch niet druk, om te beginnen geven de kaart volgende veel sneeuw in de noordalpen maar zelf al gebeurd dit volgende week niet er is nog tijd zat, de winter moet nog echt beginnen!

niet alleen daarom, Bruno. als je kijkt op wintersporters hun website staat er 70 % kans sneeuwzekerheid in januari terwijl dit bij andere gebieden doorgaans veel meer is. hebben jullie nog aanraders qua gebieden? en heeft er iemand al eens een dag naar het skigebied Kirgberg geweest terwijl men in Westendorf bleef… aanrader?

migi op 21 nov 2015 19:20

Dus jij vertrouwt blindelings op een statistiek?

@Bruno ik bedoel natuurlijk dat er in Frankrijk meer gebieden zijn die gewoon een stuk hoger liggen en daardoor is de kans op goede sneeuw ook groter. Volgens mij geef ik in mijn bericht ook aan dat ik er altijd goed heb kunnen skiën, zelfs vorig jaar de week voor kerst en geloof me, de pistes (die open waren) waren echt niet geweldig! Ik kijk er alweer naar uit om de komende kerst (lees kan niet wachten) in Brixen im Thale te vieren. Laat die bakken met sneeuw maar komen ;-)

Als je nu op de webcams van skiwelt gaat kijken kan je zien dat het in het dal nog groen is, maar dat er op de berg sneeuw ligt/valt. Bovenaan de hartkaiser staan zelfs de kanonnen al aan.

Het besneeuwen van de pistes is het probleem ook niet. Ze zijn daar echt meesters is. Maar de temperatuur moet natuurlijk wel meewerken. Als dit weer aanhoudt, dan komt het helemaal goed daar.

Toen je in augustus boekte was de statistiek over de afgelopen jaren hetzelfde als t nu is. Doordat het nu toevallig even niet in Oostenrijk sneeuwt zou ik me geen zorgen maken hoor. Bekijk die statistiek eens, lag er mid nov vaak al sneeuw? Ik zou er wel op vertrouwen hoor, er zijn kanonnen en in dat soort gebieden kan je ook op 50cm prima skieen.

Als boarders bang zijn voor vlakke stukken mogen ze ook niet vragen of er wel uitdagende pistes zijn vind ik :). Ik hoef in skiwelt nooit m’n board uit iig, behalve op t lint wc papier bij dalstation Ellmau maar dat ligt dan ook over de parkeerplaats en is 100% vlak. Genoeg te doen zou ik zeggen.

@Simone mijn punt is net, dat hoogte niet perse meer sneeuw betekent!
Hoogte is wel altijd kouder waardoor de kannonen sneller aankunnen maar daar heb je dan ook alles met gezegd.

De noordkant van de Alpen die over het algemeen lager ligt dan de zuidkant krijgt daarom niet altijd minder sneeuw, wil helemaal niks zeggen. Het is al meermaals gebeurd dat de Noordkant veel meer krijgt.
En omdat nu bij de eerste serieuze sneeuw toevallig de zuidkant even beter bedeeld is wil helemaal niet zeggen dat binnen 6 weken het nog steeds hetzelfde is.
En hu ik zit met Kerst ook in de Kitzbuheler Alpen al jaren aan een stuk trouwens :-)
Ik ski wel meer in andere gebieden dan Skiwelt omdat dat mij persoonlijk niet zo ligt, geef me maar Kitzbuhel of Fieberbrunn, St Johann, maar Skiwelt mag me ook enkele dagen verwachten.

@Bruno mij hoef je niet te overtuigen hoor ;-) Uit ervaring weet ik dat hoogte niet alles zegt. Veel plezier met de kerstdagen!

Ben zelf op de ski in skiwelt geweest, maar weet bijv. uit reisverslagen van @Svennoo dat je je per board ook prima kan vermaken in skiwelt, bijv https://www.wintersport.nl/forum/topic/147965 . Zoals anderen al vermelden is er zeer waarschijnlijk goed te skiën vanaf 2 januari. Een ander gebied waaraan ik moet denken als ik jou eisen hoor: Ischgl (heel sneeuwzeker, veel gezelligheid). Alleen wordt het daar waarschijnlijk wat duurder.

Zoals @MiyukiJan genoemd heeft, heb ik meerdere verslagen van SkiWelt. Ik kom er al zolang ik leef en ik vermaak mij er elk jaar, ook al heb ik alles al gezien. Je ontdekt toch wel weer nieuwe dingen en nieuwe routes. Hier alle verslagen van mij over SkiWelt, om je een visueel beeld te geven. Met Paradiski heb ik zelf geen ervaring.

2015: https://www.wintersport.nl/forum/topic/188865
2014: https://www.wintersport.nl/forum/topic/147965
2013: https://www.wintersport.nl/forum/topic/115989

Wel leuk trouwens dat mijn verslagen onthouden worden :)

Carnas on Tour

Hoi, wij gaan elk jaar naar la plagne (in paradiski) en we hebben er nog nooit echt problemen gehad. Altijd lag er sneeuw (altijd gaan wij de week van kerst en nog een keer in de voorjaarsvakantie). Liften zijn modern en de wachtrijen zijn te omzeilen. Wachtrij lijkt soms ook groot maar doordat de liften zo snel zijn zit je toch al binnen 5 min in de lift. Weinig vlakke verbindingsstukken wat wel handig is voor boarders. Gletsjer is wel best vaak gesloten wegens wind. Ik heb geen ervaring met het andere gebied dus daar kan ik niks over zeggen :)

niet alleen daarom, Bruno. als je kijkt op wintersporters hun website staat er 70 % kans sneeuwzekerheid in januari terwijl dit bij andere gebieden doorgaans veel meer is. hebben jullie nog aanraders qua gebieden? en heeft er iemand al eens een dag naar het skigebied Kirgberg geweest terwijl men in Westendorf bleef… aanrader?

migi op 21 nov 2015 19:20

Wij zitten in februari altijd in Westendorf. Wel heel erg Nederlands, maar ik heb daar geen problemen mee. Wij gaan gemiddeld 2 dagen naar Kirchberg / Kitzbuhel. Persoonlijk vind ik dit ook een leuk gebied, alleen wel meer prik stukken (zoals ik dat noem). En inmiddels weten we welke pistes we in Skiwelt over moeten slaan aan het einde van de dag i.v.m. de ligging.

Plaats een reactie