Blauwe pistes in SliWelt

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Ik was de aflopen week in Ellmau, en heb voornamelijk pistes in Going, Ellmau, en Sheffau geskied. Het viel me op dat er eigenlijk geen echte blauwe pistes waren.

Dus ik vroeg me af welke blauwe piste hier op wintersporters aangeraden wordt voor SkiWelt. Dat blijkt 61 te zijn. Ik vond dat echt een draak van een piste. Eens maar nooit meer. Er zijn mooie blauwe pistes, zoals de 91 en de 100b maar die zijn niet echt geschikt voor beginners.

Dus voortaan moet ik de aanbevelingen maar flinke korrel zout nemen.

Ook de tekst “Uitstekend voor beginners
Dit is een ideaal skigebied voor beginners. In alle dorpen vind je gemakkelijke oefenpistes. Ook kun je mooie tochten door de gehele SkiWelt maken over gemoedelijke blauwe pistes. Houd er wel rekening mee dat het in het hoogseizoen zeer druk op de pistes kan zijn.”

We hadden een paar beginners die in Ellmau de oefenpistes ontgroeid waren, en we hebben geen enkele geschikte blauwe piste kunnen vinden.

61 heeft een lang, smal, saai pad langs de berg, een kruising met een weg (met borden ‘slow’) maar daarna een heuvel die je alleen met flinke snelheid kan nemen, en komt uit op een parkeerterrein waar je nog een een flink stuk moet lopen naar de lift.

Hoewel de 61 zeker bij zacht weer vervelend kan zijn, vond ik de blauwe pistes in Skiwelt over het algemeen echt niet moeilijker dan elders. Dus kennelijk valt dat ‘oefenpistes ontgroeid’ toch wat tegen als alle andere blauwe pistes nog te lastig waren…

❄️

Alhoewel de blauwe pistes er echt niet echt moeilijk zijn, bevatten ze bijna allemaal wel wat lastigere passages. Maar dit is toch bijna overal zo?

Wij vonden de blauwe pistes daar in ieder geval prima te doen, juist ook voor de gevorderde beginners…

Mijn ski ervaring is heel beperkt (met in Nederland oefenen kom ik iedere rode piste wel af, maar ik heb nog niet veel gebieden gezien). Dus als ik Going, Ellmau, Sheffau vergelijk met Gerlos en Plattenkogel, dan lijkt mij Zillertal Arena veel meer geschikt voor de echte beginners.

Iemand in onze groep was jaren lang snowboardleraar in dat gebied en die had eigenlijk ook geen idee wat je zou moeten doen. Hij wist wel een truc voor snowboarden.

Persoonlijk (maar ik ben natuurlijk geen skileraar) zou ik iedereen aanraden om eerst op de oefenpiste te leren parallel skien en dan pas verder te gaan. Maar dat zie ik niemand doen. Alle leraren gaan rustig met leerlingen die alleen ploeg kunnen overal naartoe. En dan is de stap van de oefenpiste in Ellmau naar de blauwe pistes enorm groot. Veel te lang en steil voor iemand die wel gemakkelijk een oefenpiste in ploegbochten af kan, maar niet veel meer kan of durft.

Maar ik snap nog steeds niet hoe iemand 61 de mooiste blauwe afdaling van SkiWelt kan vinden.

De mooiste piste is natuurlijk altijd subjectief. Ik ben zelf nooit in SkiWelt geweest dus kan niets zeggen over het piste aanbod, maar er bestaan altijd verschillen tussen blauwe pistes. Sommige zijn erg vlak, anderen wat steiler. Maar het lijkt me niet dat in SkiWelt alle blauwe pistes paden of te uitdagend zijn…

Mijn ervaring is dat de aangeraden pistes van wintersporters.nl vaak wel echt de moeite waard zijn!

Mr. Slow

Het was afgelopen week toch heel warm? Dan wordt alles lastig en zeker een blauwe afdaling zelf ondervonden in Westendorf met de 111. Deze week naar LAAX daar ga ik de blauwe en rode pistes wat hogerop zoeken als het met het weer goed gaat. Maar ik vind inderdaad sommige blauw in skiwelt lastiger dan sommige rood maar dat schijnt vooral temperatuur gerelateerd te zijn.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Het was t/m donderdag lekker koud. De eerste helft van de week sneeuwde het iedere dag. Donderdag was de mooiste dag, koud en zonnig. Tot het einde van de middag waren de condities prima. Vrijdag en zaterdag was het duidelijk te warm.

Ik denk dat @David23 het bij het rechte eind heeft: tijd voor wat lessen.

Beginners raad ik altijd aan om te gaan lessen. Of het nu in groep dan wel enkele privélessen zijn maakt niet veel uit. Een skileraar zou altijd de juiste pistes moeten kunnen aanwijzen in functie van het niveau van de leerlingen en de heersende omstandigheden.

Op die manier krijg je niet alleen piste advies op maat, maar wordt je techniek bovendien nog wat bijgespijkerd voor de moeilijke stukken.

Ik zou zeker lessen nemen. De meeste blauwe pistes in skiwelt vind ik eerder lichtblauw dan donkerblauw. Als je de blauwe pistes in sliwelt al moeilijk vind zou ik maar wegblijven van de meeste blauwe pistes in eem groot deel van de Franse gebieden. Die zouden in Skiwelt gewoon vaak al rood zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 27 mrt 2018 08:56

Born to Ride

Als je na een week nog niet van de blauwe pistes kunt komen in Skiwelt, dan is er iets grondig mis. Of je hebt geen lessen genomen of de leraar bakt er niks van. Blauw is niet gelijk aan Groen. In Oostenrijk trekt men niet graag groene lijnen op skikaarten, maar de meeste oefenpistes beneden zijn eerder groen dan blauw. Wat uiteraard een groot verschil is. De blauwe brede pistes in Skiwelt, zijn in mijn ogen toch echt wel blauw!

*bericht bewerkt door Joy85 op 27 mrt 2018 09:12

Probleem is dat er voor bepaalde mensen blijkbaar toch een barriere is om les te nemen. Als je met een groep bent, dan is het toch leuker als je ook af en toe samen boven op de berg kan skien. Tegen beginners zeggen: blijven jullie maar op het oefenbaantje is niet ideaal voor het groepgevoel.

In dit geval had ik deze locatie niet voorgesteld. Maar als ik wel een gebied voorstel dat zal ik goed op moeten letten dat het wel geschikt is voor ‘gigi ski niveau’ 3. En ga ik maar niet af op de informatie op deze site.

Zelf heb ik me prima vermaakt. En het zou denk ik veel beter zijn als beginners hier in Nederland les nemen om met genoeg techniek te vertrekken. Maar daar heb ik weinig controle over.

Nee, maar met een groepje piste af skiën die niet voor iedereen te doen zijn is ook niet echt leuk, toch?

Ik heb ooit een lerares gehad die vond dat je minimaal moest lessen tot je elke geprepareerde piste af kon (heus niet carvend een zwarte, maar wel veilig en gecontroleerd), zodat je dus nooit echt in de problemen komt. Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.

En ik denk dat het juist, ook voor een groep, wel lekker is dat de beginners 's ochtends lessen, de gevorderden in de ochtend flink knallen en dan 's middags, na de lunch, nog even samen een paar (eenvoudige) pistes op zoeken?

Het grote probleem is volgens mij ook vaak dat niet leraren beginners enorm overschatten. Wat er op een oefenhelling gecontroleerd uitzag, blijkt op een iets steilere piste vaak een stuk lastiger.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daarom lijkt het me handig om naar een gebied te gaan waar tenminste een paar blauwe pistes zijn die goed aansluiten op de oefenpistes. Dus lekker breed en niet steil.

Ik ging er naief vanuit dat als hier op de site staat ‘Uitstekend voor beginners
Dit is een ideaal skigebied voor beginners. In alle dorpen vind je gemakkelijke oefenpistes. Ook kun je mooie tochten door de gehele SkiWelt maken over gemoedelijke blauwe pistes.’

Dat het gebied dan ook geschikt is voor mensen die net van de oefenweide komen.

Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Afgelopen week is natuurlijk gewoon voorjaar, de zon schijnt flink en op de pistes ontstaan vaak al vroeg hopen sneeuw. Lastig skiën voor beginners.
Wij waren begin maart in Skiwelt en hadden daar toen al last van, het ligt nu eenmaal vrij laag. Zeker de kant van Ellmau.

Zoals al meerdere keren vermeld hier is Skiwelt, en zeker de blauwe pistes, echt geen moeilijk gebied. Zeker de kant van Scheffau en Ellmau stikt het van de blauwe pistes, waarvan een aantal ook relatief kort zijn.

Het laatste stuk van de 61 is inderdaad niet optimaal, maar verder is het wel een eenvoudige afdaling door een leuk bosrijk gebied.

Daarom lijkt het me handig om naar een gebied te gaan waar tenminste een paar blauwe pistes zijn die goed aansluiten op de oefenpistes. Dus lekker breed en niet steil.

Ik ging er naief vanuit dat als hier op de site staat ‘Uitstekend voor beginners
Dit is een ideaal skigebied voor beginners. In alle dorpen vind je gemakkelijke oefenpistes. Ook kun je mooie tochten door de gehele SkiWelt maken over gemoedelijke blauwe pistes.’

Dat het gebied dan ook geschikt is voor mensen die net van de oefenweide komen.

Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

phicoh op 27 mrt 2018 09:55

Dan wordt het natuurlijk snel een semantische discussie over wat een ‘beginner’ precies is. Ik denk dat een gebied geschikt is voor beginners als je veel blauwe pistes hebt en je ook door het gebied heen kan met wat blauwe pistes en ik denk ook dat wintersporters.nl op die manier er naar kijkt… Dat is inderdaad wel wat anders dan dat je het hele gebied door kan als je nog een oefenweide-beginner bent.

Ik ken overigens Skiwelt niet, maar ben in andere gebieden trouwens ook wel eens verbaasd over het verschil in niveau tussen de ene en de andere blauwe (of rode) piste.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik kom al jaren in de Skiwelt en kan zeker begrijpen waar deze vraag vandaan komt. Over het algemeen zijn de blauwe pistes niet heel moeilijk in de Skiwelt, maar bijna elke blauwe piste heeft wel een stukje wat mensen als lastig kunnen ervaren. Zeker wanneer er sprake is van wat angst/onzekerheid. De enige oplossing is toch les en werken aan de techniek. En juis gecontroleerd op deze pistes. Je kan dat niet oefenen in de oefenweide…

Mijn man en onze kinderen hebben alle drie leren skiën in Skiwelt,maar wel iedereen netjes in de les.Voor mij waren die eerste jaren dus ook niet zo leuk,ik ski al heel mijn leven,mijn man heeft pas leren skiën op zijn 33ste,maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om hem gewoon mee de berg op te nemen zonder les omdat dat nu eenmaal gezelliger was!
Zij zijn dus ook met de skiklas na een paar dagen van op de oefenweide naar boven gegaan en ik heb hen nooit horen klagen dat de pistes te moeilijk waren,maar zij hebben dan ook niet geprobeerd om zo n piste meteen af te skiën zonder begeleiding en voldoende uitleg over hoe ze het op elke plek moesten aanpakken.
Om de schuld van een mislukte skivakantie dan op deze site te gaan steken vind ik een beetje kinderachtig eerlijk gezegd :)
Behalve op een oefenweide ga je overal en op elke blauwe piste stukjes tegenkomen die wat uitdagender zijn dan de oefenweide,het is namelijk geen indoorpiste maar je zit in de natuur,ze kunnen de pistes dus maar in beperkte mate “aanpassen”.
Investeer de eerste jaren in skilessen en je hebt daar de rest van je leven plezier van.Als je dat niet doet dreigen degenen die blijven aanmodderen anders toch af te haken en is de lol van samen gaan skiën helemaal voorbij.

Volgens mij geeft @phicoh een eerlijke beoordeling, vanuit zijn perspectief.

Laten we het niet dramatischer maken dan het is. Er is geen sprake van een mislukte vakantie. We gingen maar SkiWelt omdat degene die het organiseerde daar is opgegroeid. De beginners hebben zich op de oefenweide vermaakt. We zijn een paar keer wezen sleeen. Er is goed eten, een sauna. Alleen de apres-ski was een beetje uitgestorven. Maar dat mag de pret niet drukken.

Na afloop dacht ik, toch eens kijken wat er op deze site stond over SkiWelt. Vooral het advies van de 61 snap ik helemaal niet. Ik benieuwd wie van de redactie de 61 geskied heeft en dacht: dat is de mooiste blauwe afdaling van SkiWelt.

Maar dit is ook een ijking van de informatie op wintersporters voor mij. Dus voortaan neem ik dat niet echt serieus meer.

Maar dit is ook een ijking van de informatie op wintersporters voor mij. Dus voortaan neem ik dat niet echt serieus meer.

phicoh op 27 mrt 2018 14:44

Het is natuurlijk subjectief, die mooiste pistes. Om dan meteen alle informatie van wintersporters.nl niet meer serieus te nemen… beetje een overreactie. Maar goed om te horen dat je een mooie vakantie hebt gehad.

Mr. Slow

Je hebt het 3 minuten filmpje bij de gebiedspagina niet even gekeken @phicoh? Daar komt de 61 even in voorbij en heb je een beeld. Mix van paden en piste en weet je wie hem geskied heeft. Die 61 komt toch bij dalstation van Scheffau uit? Ik vond dat wel een echte blauwe piste, maar is al een paar jaar terug dus wellicht heb ik de verkeerde voor mij

*bericht bewerkt door HN65 op 27 mrt 2018 17:32

Zoals ik al eerder schreef:

61 heeft een lang, smal, saai pad langs de berg, een kruising met een weg (met borden ‘slow’) maar daarna een heuvel die je alleen met flinke snelheid kan nemen, en komt uit op een parkeerterrein waar je nog een een flink stuk moet lopen naar de lift.

De 61 is gewoon helemaal niet leuk. Wel praktisch voor iemand die in Scheffau verblijft, maar echt helemaal niet aan te raden. Als je dat vergelijkt met bijv. de blauwe 80 naar Ellmau, die heeft een mooie afwisseling van vlakke stukken en wat steilere stukken. En komt in Ellmau precies bij het dalstation uit.

Zoals ik al eerder schreef:

61 heeft een lang, smal, saai pad langs de berg, een kruising met een weg (met borden ‘slow’) maar daarna een heuvel die je alleen met flinke snelheid kan nemen, en komt uit op een parkeerterrein waar je nog een een flink stuk moet lopen naar de lift.

De 61 is gewoon helemaal niet leuk. Wel praktisch voor iemand die in Scheffau verblijft, maar echt helemaal niet aan te raden. Als je dat vergelijkt met bijv. de blauwe 80 naar Ellmau, die heeft een mooie afwisseling van vlakke stukken en wat steilere stukken. En komt in Ellmau precies bij het dalstation uit.

phicoh op 27 mrt 2018 17:40

Ah kijk,dus toch een blauwe piste gevonden die je leuk vond dan :)
Een piste leuk of niet leuk vinden is zoals hierboven al gezegd is heel persoonlijk,je kan zo n aanbeveling dan ook best nemen voor wat ie is,de persoonlijke mening van iemand anders.Maar om nu meteen alle info die op wintersporters staat met een korrel zout te gaan nemen is nu ook echt niet nodig,gewoon wat beter filteren kan al helpen ;)

Ik heb ook het idee dat veel blauwe pistes in Skiwelt een blauw kleurtje hebben gekregen om het gevarieerd te laten lijken. Niet echt een beginnersgebied.

Ohja, en neem lessen, of was dat al gezegd?

@RRski, ja er was al een opmerking gemaakt over lessen. Maar het ging niet over mijzelf. Ik heb me op de rode pistes prima vermaakt. Het ging er meer om dat de echte beginners in onze groep na de oefenpiste nergens terecht konden.

Bij terugkomst viel het me pas op dat de aanbevelingen hier de site haaks stonden op mijn ervaringen.

Op het moment dat de gemiddelde blauwe piste in skiwelt te lastig is, ben ook ik van mening dat het tijd is voor lessen. Zei het -zoals hierboven geopperd- in de ochtend en dan in de middag gezellig met zijn allen een piste pakken. Dáár is skiwelt zeker geschikt voor gezien de hoeveelheid korte pistes die niet al te lastig zijn (je noemt al de 91, lijkt me een mooi voorbeeld mits je hem in het begin wat linksom neemt). De blauwe pistes zijn echt wel blauw en de oefenweitjes meer vals plat…

Ik ben het type ultra-luie cruiser. Zo eentje die de hele vakantie op het dooie gemakje zonder dat het enige inspanning lijkt te kosten van een piste afhobbelt, nooit valt en aan het einde van de dag ‘gewoon’ 50 km op de teller heeft staan. Een lastige piste ga ik uit de weg (de 2C, dat is pas een draak). Niet omdat ik het niet kan maar omdat ik liever op m’n gemak een omweggetje maak over brede, vlakke pistes. Het moet niet te zwaar worden hè. In ski welt kom ik prima aan mijn trekken.

Maar die 61, daar geef ik je groot gelijk in. Hij kan vast mooi zijn (geen sneeuwkanonnen onderin dus snel dicht), maar dat pad is vreselijk. Zeker op het einde van een mooie voorjaarsvakantiedag. Wij pakken altijd het zwarte stuk, omdat dat dan beter bij onze luie-cruiser mentaliteit past ;). Dat stuk is trouwens geen aanrader voor de beginners.

Mag ik dan als mooiste blauwe piste de 1C nomineren, mits het weer het toe laat? En anders de 100B. De 40 vind ik overigens ook hopeloos irritant. Als dat je favoriete piste is denk ik dat lessen ook een goed idee kan zijn. Snap nooit zo goed wat er leuk is aan een lang bospad als je ouder dan een jaar of 12 bent.

Conclusie: ik vind blauw echt wel blauw en de oefenweitjes minder dan blauw… mocht dat je niveau zijn is het een beter idee om (een dagdeel) te investeren in lessen om aan het einde van de week de echte blauwe fatsoenlijk af te kunnen. Zowel leuker voor de beginner als voor de gevorderde in de groep. En dan niet de 61, maar de 1C 😉

Ik ben eens gaan kijken naar de aanbevelingen in de gebieden waar ik ben geweest de afgelopen jaren. Die aanbevelingen zijn wel mooie pistes, maar of het elke keer de allerbeste zijn weet ik niet.

Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik benieuwd wie van de redactie de 61 geskied heeft en dacht: dat is de mooiste blauwe afdaling van SkiWelt.

phicoh op 27 mrt 2018 14:44

De redactie bestaat uit ervaren skiërs. Die hebben andere voorkeuren dan beginners.
Er staat ook “De mooiste pistes”, dus niet de voor beginners meest geschikte pistes.

Annoying skiers since 2003

@sterko, ik ben natuurlijk geen ervaren skier, maar een piste die een parkeerterrein uitkomt, waarna je een paar honderd meter over asfalt moet lopen scoort bij mij toch echt heel slecht.

Daar komt bij dat er blauwe pistes zijn met regelmatig een mooie afdaling, wat de 61 niet heeft. Er zijn genoeg pistes die niet halverwege een weg kruisen.

Voordeel is wel, als niemand 'm voor z’n lol doet, dan is ie wel lekker rustig.

…een piste die een parkeerterrein uitkomt, waarna je een paar honderd meter over asfalt moet lopen…

Er zijn genoeg pistes die niet halverwege een weg kruisen.

phicoh op 27 mrt 2018 23:57

Deze twee punten zeggen niets over hoe mooi de piste op zich is.
Een mooie piste kan een keer een weg oversteken, op een minder handige plek uitkomen of een andere minder handige aspect hebben. Dit zijn randzaken die geen onderdeel van de piste zijn.

*bericht bewerkt door sterko op 28 mrt 2018 00:50

Annoying skiers since 2003

Vanuit Scheffau vertrekken 2# gondels die min of meer een parallel traject volgen: in rustige periodes is er slechts 1# in bedrijf. Naar Scheffau zijn er eveneens 2# dalafdalingen die een min of meer parallel traject volgen en elkaar meerdere malen kruisen: op papier de rode 60 en blauwe 61; in praktijk één glooiende dalafdaling in meerdere varianten. Als je bij de laatste kruising gewoon de rode 60 volgt (rechts houden) kom je ook in het laagseizoen gewoon direct zonder lopen bij een draaiende gondel. Die grote parkeerplaats is voor grote aantallen Oosterburen voor wie dit een absolute topbestemming voor een dagje skiën is.

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 28 mrt 2018 08:19

Plaats een reactie