Skilerares aangeboden 10 t/m 17 maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Voor Oostenrijk kun je alleen als Staatlich Lehrer als zelfstandige (zzp’er) werken als ski- of snowboardleraar.
Dan heb je inderdaad aansprakelijkheidszekering die evt ongevallen ed dekt.

Misschien een domme vraag, maar als je bvb als zzp skileraar werkt, zou je dan kunnen volstaan met een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering?

elisabeth101 op 19 jan 2019 17:32

Ja dat denk ik wel. Alleen weet ik niet of je dan ook in buitenland kan of Iets apart daar voor af moet sluiten. Verder belangrijkste is dat het in het land mag. Want in Frankrijk mag je niet met je anwerter les geven , daar moet echt het Franse diploma hebben.

Ik durf bijna niet meer te reageren.
Maakt blijkbaar heel wat los hier.
Terwijl de regels zo helder zijn.
Je mag inderdaad alleen als Staatlich lehrer als zzp er (eigen school zeg maar) zelfstandig werken.
Met uiteraard fiscaal nummer/verzekering voor je zelf en heel belangrijk een aansprakelijkheids verzekering ( die je niet krijgt als je de juiste diploma’s niet hebt.)
Skileraar zijn is geen vrijblijvend spelletje maar een vak met daaraan verbonden eisen.

Uiteindelijk komt het wettelijk gezien hierop neer: professioneel lesgeven in Oostenrijk is enkel toegestaan als je een Europese inschaling hebt (Staatlich geprüfht Skilehrer of gelijkgesteld), of als je werkt voor een skischool geleid door iemand met Staatlich diploma. Anwärter of Landes is niet genoeg.

Zolang je geen vergoeding vraagt voor lessen mag je in principe vrij lesgeven, maar dat is hier niet het geval.

Je werkt dus buiten de (lokale) wet, en de enige twijfel die je eventueel zou kunnen zaaien is door
op het Europese pad te gaan en vrij verkeer van diensten in te roepen, maar succes daarin is allesbehalve gegarandeerd.

Denken dat een aansprakelijkheidsverzekeraar geen manier zal zoeken om niet te moeten uitkeren in geval van een grote zaak lijkt me heel optimistisch of zelfs naïef.

Hoe goed TS als lesgever is, of hoe ‘fout’ je die wetgeving mag vinden doet eigenlijk niet ter zake.

De oplossing is eenvoudig: werk via een lokale skischool. Dat kan TS perfect gezien ze haar getuigschrift heeft. Anders riskeren lesgever en in mindere mate leerling problemen.

Denken dat een aansprakelijkheidsverzekeraar geen manier zal zoeken om niet te moeten uitkeren in geval van een grote zaak lijkt me heel optimistisch of zelfs naïef.

Morzel op 19 jan 2019 19:48

ik heb even de bedrijfsaansprakelijkheids-verzekering van Centraal Beheer erop nageslagen. Daarin staat geen uitsluiting voor onbevoegd lesgeven o.i.d., Ook niet voor overtreding van een wettelijk voorschrift.
Bovendien kun je gewoon bij overeenkomst overeenkomen dat de aansprakelijkheid bij de opdrachtgever berust (lees: dat hij alle kosten draagt).
Ik maak me persoonlijk liever druk om mensen die hun busje opvoeren tot illegaal racemonster en daar nog trots op zijn ook.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2019 21:00

Dus ik kan bij mijn verzekeringsagent gewoon vragen naar een aansprakelijkheidspolis waarbij het willens en wetens uitvoeren van professionele activiteiten die in regel illegaal zijn niet onder de noemer ‘zware fout’ te interpreteren valt.

Blijkbaar heb ik niet goed onderhandeld over mijn polis 😛.

*bericht bewerkt door Morzel op 19 jan 2019 22:46

Ik weet niet wat jij voor verzekering hebt en wat de voorwaarden daarvan zijn, @morzel. Ik heb alleen de CB polis nagekeken en daar staat niks in. Ook niet over een fout oid. Overigens betaalt een normale AVP gewoon uit als je al append door het rode stoplicht fietst en een ongeluk veroorzaakt. Of dronken door een winkelruit valt. Sterker nog, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (voor adviseurs) is juist uitdrukkelijk bedoeld voor foute adviezen.
De conclusies en karikaturen laat ik verder voor jouw rekening.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2019 23:10

Als je een skischool in Oostenrijk wilt oprichten moet je inderdaad sowieso Staatlich zijn. Maar is het niet zo dat, als je bedrijf op papier in NL gevestigd is, je wel met lagere diploma’s zelfstandig les mag geven? De heren van skilikeapro.nl doen dat volgens mij al een tijdje op die manier en zijn beide Landes leraar. En volgens mij gebeurt het ook regelmatig dat er vanuit NL / BE skireizen worden georganiseerd waarbij Nederlandse leraren mee gaan.

*bericht bewerkt door Otto-V op 19 jan 2019 23:26

Je richt een vzw ( vereniging zonder winstbejag ) op. Je noemt deze bv SKI-FUN skiclub for kids. De kindjes die je begeleid maak je tevens lid van je skiclub. Je gaat met de skiclub samen skien, en zorgt voor een geschoolde begeleider. Je skiclub heeft in het land van oorsprong de nodige BA verzekeringen afgesloten. Voila, alles 100% wettelijk in orde. Zowel in land van oorsprong als in Oostenrijk.

Ok we hebben het allemaal begrepen, Jolien werkt buiten het officieel kader … Ik stel voor dat iedereen die ooit een klusjesman, poetsvrouw of dergelijke heeft laten komen ipv een ingeschreven aannemer of poetsfirma stopt met reageren … het gaat hier stil worden :-)

@DrPhil: in mijn (Belgische) aansprakelijkheidspolis wordt expliciet melding gemaakt van niet-dekking van schade ten gevolge van een zware fout.

Er is geen duidelijke definitie wat dat precies betekent, maar de interpretatie in België is doorgaans: “een tekortkoming die zelfs niet wordt begaan door de meest onvoorzichtige persoon”. Is een activiteit uitoefenen (zelfstandig skiles geven) waartoe je niet bevoegd bent “onvoorzichtig” ? Er blijft voor mij voldoende grijze zone om me daar zorgen over te maken.

Blijft het feit dat zelfs als het hele aansprakelijkheidsverhaal goed geregeld is, je nog steeds buiten de wet werkt, er actief op gecontroleerd wordt en de straffen niet mals zijn.

En voor wie de vergelijking met een poetsvrouw of schilder maakt: je legt doorgaans niet het leven van je kinderen in hun handen.

Als je een skischool in Oostenrijk wilt oprichten moet je inderdaad sowieso Staatlich zijn. Maar is het niet zo dat, als je bedrijf op papier in NL gevestigd is, je wel met lagere diploma’s zelfstandig les mag geven? De heren van skilikeapro.nl doen dat volgens mij al een tijdje op die manier en zijn beide Landes leraar. En volgens mij gebeurt het ook regelmatig dat er vanuit NL / BE skireizen worden georganiseerd waarbij Nederlandse leraren mee gaan.

Otto-V op 19 jan 2019 23:25

Zo zijn er meer volgens mij. Ski Experience in ieder geval, maar volgens mij organiseren heel veel lokale skischolen tripjes naar de Alpen inclusief een paar lessen. Maar dat zijn natuurlijk wel bonafide bedrijven, met de juiste kennis en verzekeringen. Wellicht dat die gewoon eea afstemmen (/afkopen) om ter plekke geen gezeik te krijgen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mensen, jolien vraagt geen adviezen (dus ook niets ongevraagd) over aansprakelijkheid en verzekeringen, opzetten van een skischool etc, dus graag gewoon on topic houden. Zij zit in die week gewoon ergens in Oostenrijk, heeft dit vaker gedaan naar volle tevredenheid van @skivogel. Als ik in die periode in hetzelfde skigebied had gezeten had ik het zeker overwogen. Dus graag on topic houden!

*bericht bewerkt door Witte_sneeuw op 20 jan 2019 08:58

Keurig, weer een lid weg gejaagd. Chapeau… :p

Lekker offtopic Hooykaas, hele topic om zeep geholpen, jij bent vast leuk op feestjes

Zo wat een reacties allemaal! :p
Gisteren was ik inderdaad de hele dag weg, vandaar dat ik ze nu pas lees en niet eerder kon reageren.
Ik reageer even niet op alle reacties, want dan blijf ik bezig ;) dus hier even mijn reactie in het algemeen.

Ik heb er inderdaad wel over nagedacht wat je moet doen als er een ongeluk gebeurd, de kans is inderdaad heel klein, maar uiteraard wel aanwezig, maar hoe weten zij nou dat ik betaald les aan het geven ben? Als je bijv. een klein groepje kinderen/volwassen aan het lesgeven bent en er gebeurd een ongeluk, dan kun je toch zeggen dat je vrienden van elkaar bent en samen aan het skiën was? En eventueel dat je op dat moment net even aan het voorskiën was om een paar tips te geven? Want dat gebeurd natuurlijk heel veel op de pistes in Oostenrijk. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik een grote groep van 10 personen aan het lesgeven ben, dus het valt al veel minder snel op als je met een klein groepje bent.

Zelf ben ik in die week met familie aan het skiën in Ellmau, dus ik ben er dan toch, vandaar dat ik af en toe wel een skiles wil geven, maar niet de hele week, daarom wil ik mij in die week niet aanmelden om skiles te geven via een skischool.

@Skivogel: Bedankt voor je reactie! :D
Ik ga dit jaar inderdaad ook weer met 2 gezinnen mee naar Italië en dat bevalt erg goed!

Mocht er iemand nog vragen hebben, laat maar weten! :)

Mooie reactie Jolien! Veel plezier met lesgeven 👍

Vooral veel plezier, want voor jij is het toch ook een soort vakantie. Goed bekeken… :)

@Jooliieen: je kan het vergelijken met te hard rijden of fout parkeren. Je voelt het pas als er iemand controleert, of als het fout loopt. Bij een ernstig ongeluk volgt politieonderzoek, die ook zullen peilen naar de relatie tussen jou en je leerlingen.

Ik ken een aantal skileraren met Belgische diploma’s en ISIA-zegel die op vrijwillige basis stages en training geven in verschillende skigebieden als meereizende begeleider. Buiten de gletsjergebieden (waar ze goed gekend zijn) zijn ze in Oostenrijk al een paar keren door de politie op de piste gecontroleerd toen ze daar (gemachtigd) les gaven omdat ze niet voor een lokale skischool werkten. Voor een stuk is dat protectionisme en waarschijnlijk ook intimidatie om vreemde vogels weg te houden, want zelfs met de correcte papieren op zak is het niet erg aangenaam voor leraar en leerlingen om zo’n controle te ondergaan.

Het is dus niet onmogelijk dat je op de piste aangesproken wordt, afhankelijk van het gebied waar je bent. Jij bent misschien zelf beter op de hoogte hoe dat gaat in het gebied waar jij naartoe gaat.

Voor de rest die het moeilijk lijkt te hebben met het “ongevraagd advies” kan ik alleen maar zeggen dat het een potentieel mijnenveld is voor aanbieder en afnemer, zeker omdat de wettelijke situatie in Europa nog steeds niet goed geregeld is (vrij verkeer van diensten vs. vereisten van bekwaamheid voor skileraren). Ik vind het niet verkeerd om dat op respectvolle manier ter sprake te brengen.
Mocht Jolien of één van haar leerlingen onverhoopt betrokken raken bij een ongeval met letselschade kan dat een nachtmerrie van jaren worden als je je zaakjes van tevoren niet goed geregeld hebt.

En dat kan gewoon als je je een beetje voorbereidt.

Dat kan door afspraken te maken met een skischool in Oostenrijk die tegen vergoeding de nodige verzekeringen voor je afsluit. In België zou je kunnen werken met een vzw die een vrijwilligersvergoeding mag uitkeren waardoor je legaal zo goed als belastingsvrij betaald kan worden (voor een beperkt bedrag per jaar), en waarmee je een verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers moet afsluiten. In Nederland zijn er waarschijnlijk vergelijkbare opties.

Persoonlijk zou ik het niet op goed geluk riskeren, net zo min ik onverzekerd zou rondrijden. Maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
@Rogier: gezien het (al dan niet tijdelijke) beroep van skileraar een thema is dat toch regelmatig terugkomt in het forum, moeten jullie er misschien maar eens aandacht aan besteden hoe de vork in de steel zit in de verschillende Alpenlanden qua opleidingen en vereisten om te mogen lesgeven.

@Rogier: gezien het (al dan niet tijdelijke) beroep van skileraar een thema is dat toch regelmatig terugkomt in het forum, moeten jullie er misschien maar eens aandacht aan besteden hoe de vork in de steel zit in de verschillende Alpenlanden qua opleidingen en vereisten om te mogen lesgeven.

Morzel op 20 jan 2019 16:55

Goed idee!

Uitrusten doen we thuis wel!

Goed verwoord @Morzel. Vind het ook een goed idee om daar eens extra aandacht aan te besteden op wintersporters aangezien er veel vraag naar is. Het is ook een heel comfortabele formule als het allemaal goed kan georganiseerd worden en het duidelijk is wie welke rechten en plichten heeft. Omdat we altijd met enkele gezinnen op wintersport gaan waarvan de kinderen op hetzelfde niveau zitten, is zo’n formule wel heel erg aantrekkelijk.

Maar mij is het ook niet duidelijk. Als vader denk ik: leuk, een nederlandstalige privé skijuf die ook nog eens flexibeler is dan de skischool. Best idea ever. Maar stel dat er wat gebeurt en ik vind - terecht of onterecht - dat die persoon een grote fout heeft gemaakt … bij wie ga ik dan verhaal halen? En wat denken de eventuele lokale instanties van die gediplomeerde man of vrouw die wat buiten de lijntjes heeft gekleurd? Wie is nu aansprakelijk? Wat met de verzekering? Enz. Het is idd een mijnenveld en het is helemaal niet verkeerd om dat hier duidelijk te maken.

Het is helemaal geen mijnenveld. Het mag niet, je kunt een bekeuring krijgen en als er een ongeluk gebeurt is de ski-juf aansprakelijk.
@Morzel, jij laat je kinderen ook nooit meerijden met de moeder van een klasgenootje? Of pas nadat je hebt gecontroleerd of ze een aansprakelijkheidsverzekering heeft?
Het feit dat ze een rijbewijs heeft, zegt natuurlijk niks. Er gebeuren dagelijks dodelijke ongelukken door mensen met een rijbewijs. En de ski-juf heeft in dit geval ook een diploma (zij het dat dat niet bar veel voorstelt).
En wat de Europese regels betreft: er zijn genoeg beroepen die je niet zomaar met een buitenlands diploma mag uitoefenen (de zgn. beschermde beroepen).

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 19:16

Staat op de lijst!

Click. Click. Peace

.
@Morzel, jij laat je kinderen ook nooit meerijden met de moeder van een klasgenootje? Of pas nadat je hebt gecontroleerd of ze een aansprakelijkheidsverzekering heeft?

DrPhil op 20 jan 2019 19:13

Dat is in België verplicht onderdeel van de rijverzekering, dus dat is impliciet 😛. Bovendien heeft zowat iedereen hier een familiale dekking die aansprakelijkheid regelt voor alle andere situaties. I’ll take my chances 😉.

En ja, ik noem het een mijnenveld omdat skileraar voor zover ik weet geen specifieke Europese erkenning heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld berggids), waardoor erkenning van kwalificaties nodig is als je naar Oostenrijk verhuisd, maar in principe niet als je je beroep tijdelijk in een ander EU-land uitoefent. Iemand die in België of Nederland erkend is en werkt als skileraar zou op basis van de Europese regelgeving dat even goed in de Alpen mogen doen zolang het slechts tijdelijk is en ze niet permanent in het land waar ze lesgeven wonen.

Het spreekt voor zich dat de Alpenlanden dat graag anders geregeld zien, liefst op een manier die hun lokale beroepsbevolking het beste uitkomt.

Zolang dat niet op Europees niveau wordt geregeld is het een zooitje, en hangt het af van hoe de lokale overheden en rechtbanken het aanpakken. Begin er als particulier maar eens aan als het zover is.

Het hele verhaal rond Simon Butler laat zien hoe ver dit uit de klauwen kan lopen, inclusief gevangenisstraf.

Staat op de lijst!

Rogier op 20 jan 2019 22:19

👍

Dat is in België verplicht onderdeel van de rijverzekering, dus dat is impliciet 😛.

Morzel op 20 jan 2019 22:45

Dat is de aansprakelijkheid voor de schade voor de wederpartij, niet voor je eigen inzittenden.
Het ging er meer om dat je je kinderen wel aan iemand meegeeft in het verkeer, waar dagelijks doden vallen, dan aan een skijuf op de piste, waar nauwelijks dodelijke ongelukken gebeuren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 23:06

Dat is in België verplicht onderdeel van de rijverzekering, dus dat is impliciet 😛.

Morzel op 20 jan 2019 22:45

Dat is de aansprakelijkheid voor de schade voor de wederpartij, niet voor je eigen inzittenden.

DrPhil op 20 jan 2019 22:57

Volgens de Belgische wetgeving worden passagiers beschouwd als derde partij en vallen dus onder de verplichte dekking.

https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-verzekeren/ba-autoverze…

En ja, ik noem het een mijnenveld omdat skileraar voor zover ik weet geen specifieke Europese erkenning heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld berggids), waardoor erkenning van kwalificaties nodig is als je naar Oostenrijk verhuisd, maar in principe niet als je je beroep tijdelijk in een ander EU-land uitoefent.

Morzel op 20 jan 2019 22:45

Schneesportlehrer is zo te zien EU beschermd.
http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm…

Of zo:
http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regprof/index.cfm…
Dan ski invullen en Austria selecteren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 23:17

Plaats een reactie