Lawine in Solden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Geen commentaar. Lees het zelf. Er staan daar zoveel waarschuwingsborden maar toch lekker negeren.

http://tirol.orf.at/news/stories/2570381/

Skiën. What else.

hey John wij zagen een aantal heli’s gisteren boven de gaislach hangen. is het daar ook gebeurt?

Ja, op het stuk vanaf de Gaislachkogel naar de Wasserkar wat dus geen geprepareerde piste is. Kan je normaal gesproken best doen maar niet met zoveel verse sneeuw als gisteren. En zeker niet zonder lawinepieper e.d.

Skiën. What else.

Ok dat is dus onder uitkijk van gaislach naar beneden gaan…hmmm 2 dagen geleden ook een paar idioten naar beneden zien gaan op skies en boards…zonder rugzak en dergelijke.

Wat een idioten zeg, dat stuk is echt een definitie van een lawinegevaarlijk stuk bij verse sneeuw. Een grote kom waar alles centraal uit komt met een supersteile wand in het begin. Ik ken het stuk heel erg goed maar ben er nooit zelf durven af gaan wegens het afschrikwekkende lawinegevaar.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ik hoop dat ik nu wel ingelogt ben…

Idioten ja. Man van 34 gaat dagje boarden met vrienden en komt niet meer thuis waar vrouw en kinderen wachten. Er zijn zoveel andere plekken waar je wel safe off piste kan boarden of skiën, b.v. langs de Heidebaan helemaal naar het dal. Maar nee, we zoeken de meest onbereikbare plekken op waar een heli nauwelijks kan landen.

De weduwe krijgt nu ook nog eens een gepeperde rekening thuis. Naast de begrafenis kosten.

Skiën. What else.

Het enige wat je er over kunt zeggen is dat het heel onverantwoord is om zonder 3-eenheid buiten de pistes te gaan. Verder was het stufe 3, dus prima te doen als je maar je huiswerk van tevoren hebt gedaan.

When life gets too complicated.... SKI

Dit bericht op het ad in het nederlands:

Twee Duitse snowboarders zijn woensdag omgekomen in de Oostenrijkse bergen. Dat heeft de politie donderdag laten weten.
Een 34-jarige man uit Brandenburg overleed toen hij buiten de piste werd overvallen door een lawine die hij zelf had veroorzaakt in Sölden in Tirol. Hij werd bedolven onder de sneeuw.

Een 32-jarige man uit Hamburg stikte toen hij viel en ondersteboven in diepe stuifsneeuw terechtkwam. Dat gebeurde in Saalbach-Hinterglemm in het Salzburgerland. De twee vrienden met wie hij op pad was, bemerkten beneden pas dat de man ontbrak en gingen op zoek. Toen ze hem vonden, was hij al dood.

Not all who wander are lost

Ja had het ook gelezen. Dat eerste kun je nog zeggen onverantwoord risico genomen, maar in het tweede geval wel heel erg ongelukkig.

Kleine nuance is op z’n plaats vind ik, vooral als er overal waarschuwingsborden staan. Lees bijna onderaan de pagina van volgende link eens, beginnend bij Werna76 om 17:52u:

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=450…

Sölden blijkt gisteren promotiefoto’s van dikke lijnen in dit gebied op Facebook gezet te hebben. Nou vind ik het ook stom om zonder 3-eenheid buiten de pistes te gaan, maar ik kan me de reacties op Alpinforum ook goed voorstellen. Laat de gebieden zelf ook eens gaan nadenken wat ze de simpele consumenten voorschotelen om ze te lokken. Vooral als ze er zelf een berg waarschuwingsborden plaatsen.

Ik ga morgen of zaterdag op de plek waar deze boarders langs de waarschuwingsborden zijn gegaan wel een paar foto´s maken en ze dan hier posten. Er zijn hier in Sölden meer dan genoeg veilige off piste tracks maar sommigen moeten de meest gevaarlijke nemen?

Skiën. What else.

Alex +1 alhoewel ik niet weet of ‘met het huiswerk’ deze helling een ‘ja’ had gekregen. Maar nogmaals achteraf is het altijd wel heel makkelijk oordelen.

Vooral het feit dat de drie waarschijnlijk geen idee hadden waar ze mee bezig waren is serieus. Het feit dat ze geen drie-eenheid mee hadden is tekenend voor ‘het gebeurd ons toch niet’. Gevoel.

Vandaag een mooi voorbeeld hier van meegemaakt. Het is hier momenteel een goede lawine 3, dus lang niet alle hellingen zijn veilig te skiën. Ik besloot samen met Sandra en een vriend een mooie off-piste kom te skiên waarvoor we eerst zo’n 200 meter moesten klimmen. Toen we onder die klim aankwamen waren 5 tsjechen al onderweg; met slalomski’s en zonder rugzak (geen drie-eenheid) toen ik ze beleefd aansprak dat dit wel echt off-puste terrein was kreeg ik een uitbrander van jewelste. Ik ging toch ook, dan moesten zij het toch ook mogen… en ga zo maar door… Niet veel later zag ik ze in een helling die ik vandaag niet zou willen skiên, gelukkig kwam er niets naar beneden. Maar ja voor hetzelfde geld hadden we hier een zelfde soort krantebericht gehad. Was de kom lawine gevaarlijk? Ja en nee. Maar je moet weten waar je bezig bent en het liefst met een gids op stap gaan.

Click. Click. Peace

@Rogier ook +1 het is aan de foto niet te zien welke expositie die flank heeft. Als ik dat had geweten met een kaart erbij had ik misschien ook een andere conclusie getrokken.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie