min. temeratuur

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

wat is de laagste temeratuur ooit gemeten in het dal en op de gletcher

Mijn koudste moment in deze regio is eind januari 2005.
Ik verbleef toen een week in het Pitztal. Op 3440 m was de koudste dag een maxT° van -29°c en minT° van -34°c! De week werdt het op de top niet warmer dan -20°c… . In het dorp (1740 m) zelf was het overdag -5 à -10°c, dit met uitschieters tot -13°c. S’nachts gaat het dan helemaal onderuit tot schat ik -20/-25°c

Het koudste dat ik ooit heb meegemaakt is in St Moritz. Was les aan het geven en heb met mijn groep de cafetaria op gezocht. Het was niet te doen. Verschillende mensen van mijn groep hadden wel skikleren aan,maar aan deze extreme koude waren ze niet voorbereid. Op de tv schermen in het cafetaria kwam telkens de temperatuur op. Het was rond 10u smorgens en de temp.was -35°c en rond half elf werd zelfs even de -37°c gehaald. Dit was we op hoogte va

van 3057m hoogte. Sanderdaags was het -25°c en de wind was meer gaan liggen. Het voelde veel warmer aan.

mijn koyste moment in sölden was -26 op de gletscher maar met waarschijnlijk een gevoelstemperatuur van -40 of nog kouder want het was flink aan het sneeuwstormen. ook werd op de gletscher gelijk alles dicht gegooid dat is trouwnes erg vaak als er te veel wind is is de gletscher gelijk dicht

maar maak je niet druk met de carnavals vakantie ( wanneer ik altijd ga) is het in het dal vaak s’middags nog boven nul. Nu ligt er volgens mij meer sneeuw dan andere jaren dat is goed nieuws want dat komt ten goede van de dal afdaling ( 1 van de mooiste afdalingen) vind ik zelf na de 1e gondel naar boven is altijd wel goede sneeuw kwalitiet. maar hoe meer sneeuw hoe mooier. we kregen dit jaars zelf een mailtje van ons vaste hotel (hotel rita in längenfeld)over dat het nu heel mooi is in sölden met veel sneeuw! het gaat de komende weken wel dooien in het dal.

Plaats een reactie