Soelden en Pitztaler Gletsjer 9-13 November 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena en Pitztaler Gletscher

__November – Gletsjermaand__

null

Om het skiseizoen zo lang mogelijk te maken, besloten @.robin en mezelf om reeds een trip te maken nog voor het echte seizoen van start gaat. Je kan in deze periode alleen maar terecht op de gletsjers. We kozen ervoor om naar de gletsjer(s) van Sölden te gaan. Op die manier konden we een eventuele pre-opening in Obergurgl meepikken. Deze is er helaas niet gekomen en omdat 3 dagen op alleen maar de Tiefenbach- en Rettenbachgletsjer eentonig zouden worden, hebben we onze novembertrip afgekruid met een dagje Pitztaler Gletsjer. En die keuze hebben we ons niet beklaagd.

Algemeen
Bestemming: Sölden en Pitztal-Gletsjer, Tirol, Oostenrijk
Residentie: Gästehaus Fiegl-Veit (erg goed als je de sleutel op de deur weet te vinden)
Aantal skidagen: 3
Mijn ski’s: Twee dagen Nordica Fire Arrows gehad. Lekker om te carven en presteert voor zijn specificaties erg goed in de poeder. Ik vond ze alleen niet speels en soepeldraaiend genoeg, maar dat lag wellicht meer aan mijn vermoeide benen aan het eind van de dag dan aan de ski’s zelf. Ook een dag op Salomon Powerline 24 Hours geskied. Erg degelijke piste-ski. Heerlijk om mee te cruisen op autosnelwegpistes. Bij grote bochten en dus veel snelheid verloor ie wel af en toe de controle. In de poeder moesten graafmachines ze komen uitgraven.

null

null

Zaterdag 9 November
Dankzij een uitstekende chauffeur snel en veilig op de bestemming geraakt via de Fernpass. In tegenstelling tot in Duitsland was het in de Alpen slecht weer. De wintersportdorpen lagen er nog verlaten bij. Enkel in Sölden zelf was er wat beweging. De man die de skipassen verkocht wou het niet geloven, maar ik val wel degelijk onder de categorie Jugend en dus kostte mijn skipas wat minder dan die van Robin. Nadat we met wat moeite onze kamer vonden, zijn we gaan eten en vroeg gaan slapen.

Zondag 10 November
Eerste skidag van het nieuwe seizoen! Na een lange rit met de skibus naar de parking van de Rettenbach-gletsjer, stonden we redelijk vroeg op de latten. Het zicht was niet zo goed en er viel af en toe een vlokje.

Wat meteen opviel was het hoge niveau op de pistes. Dat is ook logisch want als je in een grijs weekend begin november de moeite doet om in Oostenrijk door de mist naar 2600 meter hoogte te klimmen, moet je wel erg graag wintersporten. En dan kan je het meestal ook redelijk goed. Veel wedstrijdskiërs en materiaaldealers die op testevenementen gear kwamen keuren. Toch ook redelijk wat Vlaams/Nederlands gehoord.

Eén dag volstaat om alle liften en pistes aan te doen in het gletsjergebied. De afdalingen aan de Tiefenbachzijde en de zwarte Worldcup-afdaling waren het leukst. De skidagen zijn wel aanzienlijk korter dan in het voorjaar. Waar ik met Pasen soms om 17u nog aan het skiën ben, was het nu al gedaan om 15u30.

Maandag 11 November

Tweede dag gletsjerskiën in Sölden. Deze keer gelukkig in betere omstandigheden: 40cm verse sneeuw en Kaiserwetter erbij. ’s Morgens als allereersten sporen gemaakt op de onder poeder bedolven Wereldbeker-afdaling. Zalig! Freeridetoestanden!

Tiefenbachgletsjer

null

Verse sneeuw op de Rettenbach

null

Zalig weer

null

null

Wegens veel verse sneeuw, was men ’s morgens het gebied nog lawineveilig aan het maken

null

Pitztaler Gletsjer vanop de Rettenbachjoch

null

Het nadeel van zoveel verse sneeuw is dat het zich na een tijdje gaat ophopen op de pistes. Buckels worden gevormd en dat is vermoeiend voor de benen.

Met Gröstl, Apfelstrudel en Germknödel werd de dag op een traditionele wijze afgesloten.

Dinsdag 12 november
Al vroeg uit de veren want de Pitztaler Gletsjer stond op het programma! De GPS koos voor een wel heel alternatieve route. (Gewoon op klikken en dan speelt het af)

null

Maar uiteindelijk zijn we er toch geraakt. Skipas gekocht en het treintje door de berg genomen.

null

Als beloning voor deze beangstigende rit, krijg je een prachtig uitzicht als je bovenkomt. De lucht was blauw, er was geen wind en de temperaturen waren aangenaam. Dat zorgde voor een heerlijke skidag.

null

Je zit minder lang in de lift op de Pitztaler Gletsjer dan op de gletsjer in Sölden. Er zijn heel wat autosnelwegpistes waar je heerlijk op kan carven en daarnaast ook enkele pittige stukjes.

null

Het uitzicht op o.a. de Wildspitze is adembenemend.

null

Ondanks de prachtige locatie tijdens het middageten, wilden we snel weer de pistes op.

null

Aan het einde van de dag was ik doodmoe maar voldaan. En als het kon had Robin nog 20 afdalingen gedaan denk ik. :)
Pitztaler Gletsjer was een topper!

Na het skiën richting thuis vertrokken, overnachting bij Ulm en dan uitgerust verder naar huis gereden.

Conclusie

Sölden (Tiefenbach en Rettenbachgletsjer)
Aardig wat pistekilometers voor een gletsjer. Er is ook redelijk wat variatie omdat je op 2 bergflanken kan skiën met telkens een ander uitzicht. In Sölden zeggen ze dan ook erg graag dat ze twee gletsjers hebben. De lange weg en busrit naar de gletsjer is een minder punt.

Pitztaler Gletsjer
Erg veel pistekilometers voor het aantal liften. De liften overbruggen veel hoogtemeters, wat voor langere afdalingen dan in Sölden zorgt. Prachtig landschap. Moderne liften. Soms wel lange wachttijden voor het Gletsjertreintje, maar liever dat dan een busrit van een halfuur.

Zo, seizoen 2013/14 is bij deze voor geopend verklaard. Nu is het aan Karlijn en Gijs. :)

null

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 17:46

Kei leuk verslag en mooie foto’s, oooh wat heb ik er zin in zeg :D Bedankt!
Leuk dat jullie die combinatie van Sölden en de Pitztaler Gletscher konden maken, ideaal!

Ik kon op de Stilfserjoch afgelopen zomer ook wel merken dat het niveau heel hoog ligt. Het is fijner dan de hele tijd voor beginners uitwijken. ;)

Nice! Op skidag 2 zullen jullie 's ochtends zeker enorm genoten hebben met dat pak verse poedersneeuw! Wij keken onze ogen uit via de webcams (en waren op zoek naar jullie;p). Bedankt voor het leuke verslag!

Btw, waarom konden jullie jullie kamer zo moeilijk vinden?;p Geen nummer aan je sleutel ofzo?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Btw, waarom konden jullie jullie kamer zo moeilijk vinden?;p Geen nummer aan je sleutel ofzo?:p

SnowJan op 13 nov. 2013 22:39

We kwamen aan, niemand thuis.
Iets later nog eens teruggegaan. Weer niemand thuis. Toen kwamen we een koppel tegen dat er ook verbleef en ook die dag was aangekomen. Ze zeiden dat er voor hun een papier hing met de vermelding dat de sleutel op de deur stak. Toen wij aan het zoeken naar een andere kamer met een sleutel op de deur en we vonden er gelukkig één. Nu moesten we nog geluk hebben dat die kamer ook echt voor ons was. Volgende dag bij het ontbijt komen we de gastvrouw tegen en bleek dat de kamer inderdaad ook echt voor ons was. :)

Mooi verslag en lekkere beelden! Heerlijk zo skiën na verse sneeuwval over niet geprepareerde pistes onder een zonnetje, beter kan niet!

Hoe groot ben je ondertussen Niels (omdat die man niet geloofde dat je ‘jugend’ was)?

Leuk verslag en heerlijke foto’s!!!

Het uitzicht op o.a. de Wildspitze is adembenemend.

null

Niels. op 13 nov. 2013 21:51

Zeg dat wel!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Jep was echt een goede trip ! Heb je het filmke van het slalommen nog ?

Mathijs, het zal al wel met een 2 beginnen. ( En toch 1m81 te lang vinden voor all-mountain ski’s ;) )

Jep was echt een goede trip ! Heb je het filmke van het slalommen nog ?

Mathijs, het zal al wel met een 2 beginnen. ( En toch 1m81 te lang vinden voor all-mountain ski’s ;) )

.robin op 13 nov. 2013 23:33

Amai zot, da’s dan nog groter dan mij!

Zalig verslag, respect mannen!
En die foto van de Wildspitz maakt me toch stiekem wat jaloers ;)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Zeer mooi verslag, en echt leuk die vergelijking tussen de 2 gletsjers!

Jep was echt een goede trip ! Heb je het filmke van het slalommen nog ?
Mathijs, het zal al wel met een 2 beginnen. ( En toch 1m81 te lang vinden voor all-mountain ski’s ;) )

.robin op 13 nov. 2013 23:33

1m95 zal wel genoeg zijn hoor :)
Ik zal proberen het filmpje van de slalom en dat van onze weg naar het Pitztal via youtube te uploaden.

Mooie foto’s en goed verslag!

Go with the snow!

Jep was echt een goede trip ! Heb je het filmke van het slalommen nog ?

Mathijs, het zal al wel met een 2 beginnen. ( En toch 1m81 te lang vinden voor all-mountain ski’s ;) )

.robin op 13 nov. 2013 23:33

1m95 zal wel genoeg zijn hoor :)

Niels. op 14 nov. 2013 08:41

Hehe, 1m96 hier :p

Zeker een mooi verslag! Je hebt me wel heel jaloers gemaakt…

Gang is alles

Vet bedankt @Niels.
Heerlijke foto’s! Heb ervan genoten :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

U wordt allen bedankt voor de positieve reacties namens het Wijnegem-Genk PowderExpress Team

Nog wat statistieken:

Op 10 november skieden 27 procent van de mensen meer kilometers in Sölden dan ons.
Op 11 november was dat maar 3 procent van de mensen.
We staat 79ste op de ranking van meeste hoogtemeters op een dag.

http://www.skiline.cc/skiing_day/snjp4qbp4s
http://www.skiline.cc/skiing_day/vii5d2094s

Haha die 2e dag in Sölden was dan ook zalig :D

The Movie:

Leuke beelden! :)

lekker verslag en filmpje weer jongens ook lekker nummertje uitgezocht voor het filmpje toppie.
dit is goede voorpret voordat het echte werk gaat beginnen

Ben nu wel heel jaloers op jullie tripje :P
Mooie beelden hoor :o

Gang is alles

Ziet er heerlijk uit !

Mooi Niels. Ziet er goed uit!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Super beelden!

Goed filmpje om heel veel mensen jaloers te maken :)

Thanks! :)

Ja leuk verslag en filmpje, was lekker rustig bij jullie! Bij ons donderdag ook wel, maar vooral zaterdag was het echt druk. Wij zijn zo bezig geweest met testen dat we aan filmen niet meer zijn toegekomen. Komt bij de volgende trip :)

Serfaus

Ooooooh zo mooi!:o Super hoor! In Sölden toch nog naar het ‘winterskigebied’ geweest zo te zien?:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

zeer mooi ,ik was daar in het weekend van 1 november voor 4 dagen ,het weer was goed !!! maar het was daar een drukte dat het niet leuk meer was , volgens de foto’s hebben jullie meer geluk gehad !!

Plaats een reactie