Solden of Ischgl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Goedenavond wintersporters,

Het is weer tijd om een wintersportbestemming uit te zoeken. Op dit moment keuze tussen Solden en Ischgl. Wij zijn een groep jongelui, 22- 27 die graag willen apres-skien maar ook vooral willen skieen want daarvoor ga je op wintersport.

Wat is de beste keuze voor 2015 ? Solden of Ischgl? En zit er nog veel verschil qua prijzen tussen de twee gebieden?

Tips zijn welkom.

gr,

Gerrit-Jan

Prijzen zijn ongeveer hetzelfde, hoewel je in Sölden misschien iets goedkoper gaat kunnen overnachten. Ischgl is van skigebied een stuk beter (ruimer, meer capaciteit dus minder wachten), sölden heeft dan weer een gletsjer.

Heb beide gedaan (om te skiën) en voor mij was ischgl toch beter. Sölden is ook zeker een goed gebied en de sterke punten zijn de gletscher + de langere afdalingen. Nadeel is daar dat als je van de ene kant naar de andere wil je wel eens lang onderweg kan zijn omdat er enkele verbindingsliften druk kunnen zijn. Ischgl ligt ook zeker hoog genoeg en heeft zeer veel mogelijkheden. Nadeel in Ischgl is dat alles relatief dicht bij elkaar ligt en je dus constant op dezelfde (drukke) punten komt.

De drukte zal bij beide vergelijkbaar zijn al denk ik dat je in ischgl meer mogelijkheden hebt om deze te vermijden en dat je enkel 's morgens om naar boven te gaan en 's avonds bij de dalafdaling problemen kunt hebben.

Bij beide kan je al op de piste de apres ski inzetten en dan de dalafdaling doen, al vind ik dit niet aan te raden …

Over Ischgl kan ik niet oordelen maar kom sinds 1981 in Sölden. En eigenlijk nog niet uitgekeken of uitgeskied. Maar voor mij is een berg inmiddels en berg en sneeuw is gewoon sneeuw. En wanneer de sneeuwkwaliteit beneden wat minder is dan heb je in Sölden wel 2 leuke gletschers…

Skiën. What else.

Heb je al eens gekeken naar onze nieuwste functie onder de skigebieden vergelijker? :D
https://www.wintersporters.be/skigebieden/vergelijken?s1=393…

Zo zie je al een heel deel key facts van de twee skigebieden naast elkaar. Ik heb er voor de makkelijkheid ook even de Arlberg bij gezet.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Qua skigebied staat Ischgl voor mij nog net een stapje hoger dan Sölden: buiten de dalliften nergens wachttijden, zeer uitgebreid maar toch compact zodat je op meerdere manieren en meerdere keren per dag het gebied kan doorkruisen zonder veel dezelfde pistes of liften te moeten nemen. Ook heeft Ischgl een aantal super ‘achteromafdalingen’ (5, 7, 80), die nooit echt druk zijn en door een fantastisch landschap gaan.
Een bijkomend pluspunt voor Ischgl is bovendien ook dat het dorp toch wel een stuk gezelliger is dan Sölden.

Ben het helemaal met skiwi eens, Ischgl heeft ook mijn voorkeur, zeker de 7 en de 80, en tegenwoordig heb je ook een nieuwe lift bij de 40 kun je prachtig off piste. Dorp is compacter en veel gezelliger zonder verkeersdrukte langs een doorgaande weg.

Dienten Die Alte schule

Ischgl met kop en schouder. :-) Overdag een rustig shop dorp maar owee 's avonds.
Aprés skitoppers blijven de Kuhstall, Trofana Alm, Schatzi bar en Niki’s Stadl. Aanrader op de piste is de Paznauner Thaja vanaf 15u.

Dit jaar terug een nieuwe lift ter hoogte van hotel Madlein.
De wachtrijen beneden in het dal zullen dit seizoen nog wat minder zijn dankzij de nieuwe Pardatschgratbahn.
http://www.ischgl.com/nl/active/skigebied/3-s-pardatschgrat…

Om Ischgl volop te beleven zoek je best een hotel/pension in dorp zelf. Een aanrader op de piste en in het dorp:
http://www.villa-mark.at/de/

Veel plezier

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik was de afgelopen 5j 2x in Ischgl en 3x in Sölden voor een shortski. Beide gebieden zijn echte aanraders die je zeker alletwee eens moet gezien hebben!

Ik heb een lichte voorkeur voor Sölden: ondanks minder piste km dan Ischgl (grofweg 130 tegenover 200) lijkt het gebied mij veel uitgestrekter met nog mooiere zichten op de bergomgeving dan Ischgl. De Tiefenbachgletscher is zowat de beste piste die ik in 30j tegenkwam om eens goed te carven zonder gehinderd te worden (misschien wel 150m breed)

het dorp Sölden is eigenlijk een langerekte straat waar ook nog eens doorgaand verkeer rijdt, op dat vlak is Ischgl wel gezelliger.

Aanrader in Ischgl is inderdaad de Paznauner Taja hoog in de bergen, van zodra de bar daar sluit springt iedereen op de ski’s/board om naar beneden te glijden (druk!) en daar verder te feesten.
In mijn ogen zijn de pisterestaurantjes dan weer gezelliger in Sölden.
Beide gebieden hebben zeer moderne liften en staan in mijn persoonlijke top 3 van Oostenrijk.

Tip: als je de prijs wat wil drukken, logeer dan een dorp verder: dit kan tot de helft in prijs schelen! Wij logeerden telkens een dorp HOGER, gegarandeerd sneeuw tot aan de voordeur.
Trouwens in hetzelfde dal van Sölden vind je op een halfuurtje rijden ook Obergürgl/Hochgürgl, een heel mooi gebied van nog eens 100km met nog meer sneeuwzekerheid dan de lagere pistes van Sölden.

Goedemidag,

Bedankt voor jullie reacties. De bestemming zal waarschijnlijk Ischgl gaan worden. Iemand nog tips voor mooie en niet al te dure accomnodaties?

gr,

Gerrit-Jan

Ischgl heeft we kortere afdalingen. Iedere keer maar een hoogteverschil van 200-300 meter. Het is de keuze tussen lang en de lift en lange afdalingen of iedere keer korte stukken. Nadeel van Sölden is dat je iedere keer over hetzelfde drukke pad terug moet.

Goedemidag,

Bedankt voor jullie reacties. De bestemming zal waarschijnlijk Ischgl gaan worden. Iemand nog tips voor mooie en niet al te dure accomnodaties?

gr,

Gerrit-Jan

Gerrit-Jan op 22 aug 2014 15:57

http://www.schlosshof.ischgl.at - al een paar keer geweest, voor deze prijs vind je in Ischgl niets beter. 's Ochtends 300 meter wandelen tot aan de lift, 's middags kan je tot aan de deur skiën. Goed en uitgebreid ontbijt, ruime kamers in typisch Tiroolse stijl, zwembad en verschillende soorten sauna’s en stoombaden.

Reikt je budget iets verder dan kan ik zeker ook http://www.tirol-ischgl.at of http://www.sonne-ischgl.at aanraden, deze zijn net iets centraler en dus beter gelegen.

Ischgl heeft wel kortere afdalingen. Iedere keer maar een hoogteverschil van 200-300 meter.

Skizoeker op 22 aug 2014 22:11

Are you kidding me? Als je de beginnerspistes bedoelt misschien, ja.

Pistes met 400-500 meter hoogteverschil vind je inderdaad redelijk veel, maar da’s dan ook alleen als je nooit de pistes naar het dal neemt. Verder hebben de mooiste pistes een hoogteverschil van 900 à 1000 meter en zelfs meer:

  • pistes 4, 5, 7 en vrijwel alle pistes aan de kant van Ischgl: als je doorskiet tot het dal 1200 tot 1300m
  • pistes 80-81: 1000m
  • pistes 40-41-42: 900m

In Sölden is dat inderdaad iets meer (vooral de afdaling van de Gaislachkogl tot in het dal is een pittige met bijna 1700 hoogtemeters rode piste), maar Ischgl is op dat vlak zeker ook niet slecht.

Het is eigenlijk altijd appels met peren vergelijken maar Ischgl heeft ook bij mij een stapje voor op Sölden.
Het dorp is gezelliger en de apres-ski is iets uitbundiger en iets meer “volwassen”.
In Ischgl vind je gewoon iets minder jongeren onder de 25 jaar.
Wachttijden aan de lift zouden door de nieuwe lift (start eind november, check website ischgl voor foto’s enz…) nu toch helemaal van de baan moeten zijn. In Sölden zijn sommige pistes inderdaad wat langer maar zo groot is dat verschil nu ook weer niet.
Ook kan je in Ischgl voor 300€ per persoon per week een appartement vinden dus zo duur is het daar nu ook weer niet.
Ontbijt halen doe je in de Spar of Billa, middageten op de piste en 's avonds pizza, burger king, kebab.
Zelfs voor 20€ per persoon heb je ergens lekker gegeten op restaurant maar dan moet je wel best reserveren.

Top antwoord @Ken005. Eindelijk bevestiging dat Ischgl niet duur hoeft te zijn.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

De Pardatschgratbahn is bijna af trouwens (ben er geweest vorige week), ze zijn alleen nog bezig met het dalstation

Gang is alles

ben zelf ook in beide gebieden geweest en heb me prima vermaakt! Nu wil ik dit seizoen naar Solden of Ischgl maar heb 2 beginners bij me. Wat zou je dan beter kunnen kiezen?

Denk zelf dat je dan beter voor Solden kan kiezen (veel blauw). En bijv bij de Giggijoch veel pistes om te leren.

Of denken jullie er anders over?

Met beginners zou ik zeker voor solden gaan. Mooie goed geprepareerde blauwe gletsjers.

Beide zijn ok wat mij betreft. Voordeel in Ischgl is dat het gebied vrij compact is en je dus snel terug bent in het centrale deel (waar de meeste beginners- en blauwe pistes te vinden zijn. Altijd leuk als je zelf wat meer variatie wil af en toe, maar toch samen wilt eten of iets drinken.

Daar heb je gelijk in skiwi. Solden is qua vergezichten weer prachtig en met beginners kan je al snel naar die hoogtepunten. Vind zo ie zo de keuze al moeilijk tussen deze 2 dorpen / gebieden. Maar nu met beginners er bij nog moeilijker ;-)

Ik zou zoiezo voor Solden gaan, Ischgl is leuk maar daar is wat mij betreft ook alles mee gezegd. Ik vind Solden veel meer sfeer en gezelligheid hebben en daarbij ook langere afdalingen (ook mooie blauwe voor beginners)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ischgl is inderdaad niet duurder dan andere grote skigebieden. Wij zijn er vorig jaar geweest, en gaan dit jaar terug. Wij zitten in een hotelletje met half pension (alpenrose). Prima gelegen en totaal niet duur (€270p/p), en het eten was er zeker goed. Enige nadeel, als je dat een nadeel kan noemen, is dat de badkamer geen aparte kamer is. Skipas is ook niet duurder, als je in een hotel of app verblijft in ischgl krijg je korting op de skipas. Eten en drinken smiddags en savonds bepaal je je budget zelf, maar is ook zeker niet duur. Bvb: warm (lekker) middageten op de piste met drank bij €13, en dit is waren grote porties. Skigebied in vergelijking met solden kan ik niet zeggen aangezien ik daar nog nooit geweest ben. Maar ischgl vorig jaar was top ondanks de weinige sneeuw die er gevallen was. Wachttijden aan de lift enkel beneden en het middenpunt maar zeker niet overdreven lang, en zal nu wel minder zijn met de nieuwe lift die klaar ga zijn.

Beide bestemmingen meerdere keren geweest. Mij prikkelt Ischgl altijd meer dan Sölden. Het fantastisch uitgebreide pisteplan in combinatie met de mogelijkheden buiten de pistes zijn ongekend hoog (in kwaliteit en kwantiteit)! Als je op wintersport gaat weet je dat het veel kost, voor die paar tientjes meer zou ik naar Ischgl gaan.

Voor mij heeft ischgl dan ook de voorkeur groter skigebied. En meer uitdagende pistes met 14 a als een echte aanrader.

Plaats een reactie