Sölden, met het vliegtuig of auto???

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Hallo,

Wij willen graag naar Sölden maar zien een beetje op tegen de reis naar boven de berg op naar Sölden. Kan iemand mij vertellen of dit goed te doen is? Bij droog weer geen probleem, maar stel dat het sneeuwt!
We denken er dus over om met het vliegtuig te gaan maar dan moet je vanaf Innsbruck met de trein en dan nog met de bus naar Sölden. Iemand daar ervaring mee? Hoe lang duurt het, wat kost het? Kan er nergens specifieke info over vinden.

Bedankt,
Ester

Hey Esther,
De beklimming vanuit het dal duurt ongeveer 40 minuten en telt amper 1 haarspeldbocht, heel goed te doen dus, zelfs met slecht weer. Persoonlijk vind ik de auto absoluut de beste manier om naar Solden te reizen. De rit vanuit Innsbruck is nog een heel eind om met bus of taxi te doen… Succes!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ok, dus het valt mee. Minder erg dan naar boven naar Gerlos? Daar zijn we al geweest, dus misschien kunnen we dat vergelijken?

Beste Ester,

De klim naar Gerlos begint met zes haarspeldbochten en blijft vrij sterk stijgen door een smal dal naar Gerlos.

De klim naar Sölden is veel langer en ook geleidelijker en gaat door een breed dal.

Kortom Sölden is veel makkelijker aan te rijden.

De optie om te vliegen naar Innsbruck,
vervolgens de bus te nemen naar het station in Innsbruck,
daarna de trein naar Otztal,
om een vervolgens een taxi te nemen naar Sölden,
lijkt mij een omslachtige manier om je vakantie te beginnen.

Dan liever een transfer van het vliegveld naar Sölden à 135,- euro voor max. 3 personen of 155,- voor max. 8 personen.

De transfer van vliegveld naar het hotel kan overigens ook voordeliger via:

http://www.soelden.com/main/EN/SD/WI/orte/anreise/anreise_oe…

Esther,
Mocht je verder door rijden in het dal naar Obergurgl, dan voorzie je best wel kettingen en dergeljke, die beklimming is een stukje lastiger. Maar tot in Solden is het zelfs met een sneeuwbui vrij relax.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

De weg naar Sölden stelt weinig voor wat betreft stijging en haarspeldbochten.

Sölden is enorm goed bereikbaar… de weg ernaartoe is tamelijk gezapig met maar één of twee haarspeldbochten. Daarnaast is het meestal één van de eerste wegen die geruimd wordt bij hevige sneeuwval. Op 30 jaar tijd heb’k die weg nog maar een paar keer afgesloten weten zijn … maar dan rijdt überhaupt niemand meer in die regio :p.

Algemene info voor de auto-rijder met twijfels:

  • zorg hoe dan ook voor winterbanden én regel sneeuwkettingen (juiste maat, oefen thuis eerst een paar keer dat je niet te plekke erachter komt dat iets niet klopt)
  • leg een dekentje extra in je auto, voorzie een warme drank en wat energierijke snacks … je weet nooit.
  • leg wat reinigingsgereedschap in je auto … een zachte borstel (lichten en ventilatie vrijmaken), krabber (ramen vrijmaken), etc. zijn geen luxe.
  • je auto met technisch in orde zijn: verlichting werkt, ruitensproeiervloeistof voor de winter (verwijder je zomervloeistof eerst!), antivries, etc.

Mannen, wat zijn jullie aardig! Hier hebben we wat aan! Kan prima autorijden maar met sneeuwval word ik toch een beetje bang. De vorige twee jaren reden de mannen altijd maar ik ga nu alleen met een vriendin. Ik ga het overleggen, maar dan denk ik dat we het toch maar gaan proberen.

Misschien nog tips waar we moeten verblijven om niet te ver van de après ski te zitten? Leuk, betaalbaar pension/appartement?

Bedankt hoor!

groetjes,
Ester

Ester: Heiners (http://www.heiners.at) is leuk, betaalbaar, ligt op 20m van de lift (dichterbij kan je niet zitten) en heeft superfijne uitbaters. Doe Claudia de groeten van Kristof uit Belgie ;o)

Of als je iets anders wenst: Zorg zeker dat je in de buurt van de Giggijoch zit als je apres ski wilt

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Kristof: en bij de lift zit de meeste après ski zeker?

Klopt Ester, daar moet je zijn ;o)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Ester:
rijden met sneeuw of tijdens sneeuwval is niet zo bijzonder zolang je onthoudt dat je alles wat geleidelijker moet doen. Dwz, niet bruusk optrekken, remmen of aan je stuur draaien. Dat wil tegelijk ook zeggen dat je wat meer afstand/foutenmarge moet voor lief nemen.

PS: als je je écht onzeker voelt, kan je ook een rijvaardigheidstraining in NL/BE volgen (in de volksmond een "slipcursus" genoemd). Daar kan je in veilige omstandigheden leren hoe het voelt als je auto wegglijdt en wat je eraan kan doen.

Bovenstaand is eigenlijk alles al gezegd en klopt. De weg door het Ötztal naar SÖlden gaat zo geleidelijk omhoog dat je niet eens in de gaten hebt dat je omhoog rijdt. Succes!

Misschien mag je wel met paard en wagen. Duurzaam, geen benzine kosten en lekker sfeervol.

Wat is het fijn om hier wat te lezen van mensen die er ook echt zijn geweest!

Martijnski: dat klinkt echt goed!

Jaap: als we echt niet boven komen is dat nog een optie haha!

Lars: ik weet eigenlijk best wat ik moet doen, het is gewoon het idee. Ben een ervaren autorijder, maar ooit jaren geleden met sneeuwval hier in Nederland van de dijk gereden, niet zo zachtjes! En ondanks dat het zo lang geleden is, als het gaat sneeuwen word ik toch weer een beetje huiverig.

Maar jullie bemoedigende woorden geven toch wel zekerheid, bedankt hoor!

@Ester
net daarom zou’k zo’n cursus durven overwegen. Het kan net het verschil maken tussen een auto voelen glijden en blokkeren of rustig compenseren.

Maar hoe dan ook: enjoy the trip :)

Cursus is goed idee, je weet hoe te auto reageert en wat je moet doen als je onverhoopt gaat glijden. Ik ben zelf met de Auto ook naar Sölden gegaan.

Heeeeeeel toevallig: kreeg gisteren een mail binnen met een aanbieding voor een slipcursus van de ANWB met een korting van 50%. Je leert ook op een helling rijden met gladheid, dus ik heb me gelijk ingeschreven!

Dit is echt één aanrader http://www.ehrenreich-soelden.at/ langs de lift en de hoek om, en je staat in de almrausch!!
En betaalbaar suc6

Dankzij jullie hulp hebben we de knoop doorgehakt: we gaan het gewoon met de auto doen! Sölden, here we come! Nou ja, 21 jan. dan haha!

Bedankt voor jullie reacties!

Hoi,

Ik kan alleen maar aanraden, VLIEGEN!!! Met de taxi naar Solden is 72KM en 45min rijden onder winterse omstandigheden! Ik ben zo al tig x gereisd, geen problemen!!

Met de auto over de Fernpass, indien het veel sneeuwt, is dit het grootste obstakel, omrijden via de arlbergtunnel of Garmisch !!! Succes en vlieg ze!! Vince

wij gaan met de alpen express, veel relaxter kan je niet reizen.

Dj Vince, jij hebt het over twee routes, wat is de normale route dan?

De 2 routes zijn :

Via de fernpass mits het droog is en geen sneeuw in het vooruitzicht is ! Dus blauwe hemel tirol !

Via de arlbergtunnel wat 65km om is richting solden !

Via ulm de 7 blijven volgen tot aan de fernpass ! Autobahn only !

De andere mannen zeiden allemaal dat de weg heel geleidelijk naar boven loopt en dus weinig problemen op zal leveren maar het lijkt alsof jij daar anders over denkt?

De route fernpass loopt tot een hoogte van 1500mtr en met stukken weg van 12% berg op !! Winterbanden en sneeuwkettingen zijn verplicht om bij je te hebben !!
Bij droog weer en goed zicht is dit demooiste weg om te rijden!

Let op !!! Voordat je vertrekt richting solden, check altijd
Wetter. at voor de voorspelling !!

Bij lange sneeuwval of verse sneeuw van de laatste dagen, zijn de sneeuwkettingen verplicht !!

Veel vrachtverkeer neemt dus ook de fernpass route !

Succes allen !

Vince

@anoniem Denk dat er hier 2 dingen door elkaar lopen.
De weg naar Solden (heb het alleen over het gedeelte in het Otzdal wat jij volgens mij bedoeld) is prima te doen.
De grootste stijging in dit dal is de parkeergarage bij de lift ;)

Het andere is de route naar het Otzdal (zeg naar Oostenrijk).
Die kun je doen via de 7 en de Fernpas (zie opm van Vince). Prachtige route maar bij slecht weer en drukte kan het wel eens vast staan.
Je ook kiezen voor de 96/A14 via Bregenz. Is langer (kan ook heel druk zijn) maar gewoon (bijna) allemaal snelweg zonder "lastige" bergweggetjes

Ik was in 2010 sneller de auto dan met het vliegtuig!!!
5.48 min met de auto Eindhoven - Sölden gereden op vertrokken zondagmiddag en gereden 814KM !!

Zonnig weer en geen vrachtverkeer !

Groetjes

Vince

Ben deze week terug uit Sölden. In de heenrit wat lichte sneeuwval gehad die een klein laagje op de baan had gelegd ('s avonds bij -15°-20°), bij terugrit ook lichte sneeuwval. Het was beide goed te doen, uiteraard met winterbanden. Stijging is matig, enkel een klein stukje met 2 haarspeldbochten, en dan nog een aantal bochten die redelijk kort zijn. Maar als je rustig rijdt is dat allemaal geen probleem. Een gps is altijd handig om de kromming van de bochten in te schatten (wel niet blindelings op vertrouwen).

Er is eigenlijk maar één goede raad voor het rijden in de sneeuw en dat is: alles kalmer aan doen. Het feit dat je stress hebt betekent dat je iets aan het doen bent waar je je niet op je gemak bij voelt. Zodra je vaart mindert, rustiger optrekt, rustig remt en altijd heel ver vooruit kijkt zul je vanzelf wel merken dat je rustiger wordt.

En nog een laatste belangrijke tip: laat de kontplakkers maar gerust hun gang gaan. Zij zijn dan misschien gewoon van in de sneeuw te rijden, maar wij niet. Dus je moet zeker geen haastige manouvres beginnen uit te voeren alleen maar om die persoon achter je te plezieren. Ze zullen uiteindelijk ook vaart minderen want ik heb persoonlijk gemerkt dat de mensen daar (althans in Oostenrijk) het snel doorhebben als je niet op je gemak rijdt en ze laten ja dan ook met rust.

Het belangrijkste is dat je veilig en wel aankomt op je bestemming, tijd speelt helemaal geen rol meer. De vakantie begint vanaf je thuis uit de deur bent.

Mensen ik va op 16 dec naar wintersport. Weet iemand goeie ples en niet veel verweg naar nl… heb beel iver sölden gehoord dat sneeuwzeker is. En hoe kan ik beste ernaartoe? Auto of trein?

Plaats een reactie