Hoe gaat het in Oostenrijk als je niet aan de piste zit?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Hallo,

na 38 jaar anti sneeuw te zijn geweest is het toch gebeurd en heb ik vorig jaar voor het eerst een week wintersport gevierd. Dit was in Les menuires in perfecte condities (deze zijn nu helaas ver te zoeken). Ik had een appartement aan de piste, ski in/ski out zoals dat heet.

Nu ben ik aan het kijken naar andere gebieden en zit te denken aan bijvoorbeeld Sölden. Wat mij opvalt is dat de appartementen allemaal redelijk van de liften afliggen. Hoe werkt dit in de praktijk, loop je op de ski schoenen van het appartement naar de lift? Of loop je op je normale schoenen en berg je die op in een kluisje ofzo?

Een hebben jullie nog tips, door mijn werk ben ik beperkt in de periode en wil eigenlijk van 07-01-2017 t/m 14-01-2017 een weekje weg gaan. Qua sneeuw is Val Thoran wel interessant. Maar de befaamde Oostenrijkse gemütlichkeit lijkt me ook leuk om mee te maken.

Groeten

Berry

To ski or not to ski, that 's not a question

Te voet kan, maar met de (gratis) skibus zou ik eerder aanraden. Die brengen je naar de liften die uit het dal vertrekken (Giggijochbahn en Gaislachkoglbahn).

Bij veel sportzaken kun je, als je daar je spullen huurt, je spullen ook voor de nacht “stallen”.
Loop je 's morgens gewoon op je normale sloffen naar de zaak en wissel je om, 's middags het zelfde ritueel in omgekeerde volgorde.
Ook zie je in veel skigebieden ‘kluisjes’ bij de liften om je zaakje op te bergen

Rob

Inderdaad met de gratis skibus of eigen vervoer (in Kerst hoogseizoen hadden we altijd parkeerplek bij de Giggijochbahn waarbij we zo rond 8:15 daar parkeerden want de kinderen moesten op tijd naar de skischool). Voor je ski materiaal kun je verder ook kluisjes huren bij de lift

*bericht bewerkt door Chonn op 20 dec 2016 23:04

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Afhankelijk van hoe ver inderdaad lopend&kluisje of de bus. Of gaan snowboarden dan kun je best een stukje lopen naar de lift ;)

En…als je goed zoekt, zijn er ook nog wel wat appartementen en hotels die wel aan de piste liggen.

Je kan ook hochsölden overwegen. Dan heb je eigenlijk overal ski in ski out… en dus geen skibus of wandeling 's ochtends. Je bent alleen wat beperkt in de keuze voor hotels en de restaurants boven. Wij zijn 's avonds eigenlijk niet beneden in Solden geweest en hebben het met de après skibar in hochsolden goed uitgehouden. Ik heb in pension Johanna gezeten en dat vond ik toen een heel fijn pension.

🏂

Waarom denk je aan Solden? Je bent vrij onervaren (gok ik, gezien die ene vakantie vorig jaar), gaat in een hele rustige periode (volgens mij is er nergens vakantie meer) dus obv daarvan lijkt Solden niet gelijk de beste keus. Hoe belangrijk is apresski, wat is je gezelschap?

Ik denk dat, als je bijv met 2 bent, je eigenlijk net zo goed een paar dagen van tevoren iets kan zoeken en boeken. Grotere kans dat je iets kan vinden met zon en verse sneeuw. Qua km piste heb je aan een kleiner gebied echt zat, zeker als je aan t eind van de week naar een ander deelgebied kan rijden.

In die periode kan je vast wat vinden, zeker als je het niet heel erg vindt om in de ochtend nog een stukje te rijden. Parkeren zal op de meeste plekken gezien de rust wel lukken.

Ik heb een keer ski in ski out gezeten, dat was heerlijk, maar heb ook regelmatig wel met de auto/shuttle gemoeten. Ook prima. Net als lopen. Wat altijd kan is bij de liften iets huren, dan kan je het daar wel kwijt. Is vaak wel iets duurder denk ik, maar goed, je stalt je spullen er dan ook…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In Solden rijden in het dorp bijna de hele dag gratis skibussen om de 20 minuten vaak nog vaker want ook de skibussen uit Langenveld stoppen. Als je materiaal huurt is bij de meeste zaken ook gratis depot. Ook kan je op 3 plaatsen omhoog.

Het verhaal dat sommigen hier schetsen is wel heel rooskleurig. Als je in Oostenrijk niet bij de lift en piste zit, dan ben je aan de goden overgeleverd. Als je geluk hebt, komt er om de zoveel tijd (wanneer precies is altijd volstrekt onduidelijk) een bus aanrijden. Vervolgens probeert iedereen zich door de 2 deuren naar binnen te wurmen, onderwijl rustig om zich heen slaant met ski’s, stokken, helmen en snowboards. Als sardientjes in een tonnetje rijdt de bus vervolgens 50 meter verder, waar er nog 20 man zich in de bus proppen. Als extra attractie zijn er meestal nog een paar scherpe bochten ingebouwd, zodat je lekker collectief tegen elkaar aan staat. Gelukkig is het zo propvol dat niemand echt omvalt. Dat gaat dan een keer of 10 zo door, totdat je op een meter of 100 van het dalstation weer uit de bus wordt geduwd door je mede-vakantiegangers. Terwijl je verdwaasd je ski’s weer goed op elkaar aan het doen bent, bedenk je je dat je helm in het bagagerekje had gelegd, maar je ziet de bus al niet meer. Die helm kwam precies nu wel goed van pas, want je buurman gooit net zijn ski’s met een brede armzwaai op z’n schouder. Over de terugweg schrijf ik maar even niks, maar de toefjes alcohol en het feit dat passagiers die er als eerste uitwillen altijd helemaal achterin de bus zitten, is een garantie voor het ultieme wintersportgevoel :-) :-).

Ik neem aan dat bovenstaande een geintje is van 77steve.

Wij huren altijd een locker bij het dalstation. Ook volgend jaar in Solden, bij de Giggijoch. Dan gaan we lopend of met de skibus naar het dalstation. Vervolgens even snel snowboots omwisselen voor skischoenen, rest van het materiaal mee en de lift in. Voordeel is ook dat je schoenen lekker warm zijn :)

@Sneeuwhaas. Ik denk dat u zich toch een beetje vergist. In Les Menuires en Val Thorens zijn de mogelijkheden zo immens dat je daar altijd wel aan je trekken komt. Kijk maar eens naar de vele webcams. Als 30% open is weet je nog niet waar je eerst naar toe moet. Bovendien is het nog geen 7 januari. Zodra de temperaturen het toelaten draaien de sneeuwkanonnen daar op volle toeren. Ik zie elders alleen maar meer risico’s.

Hen48

Bedankt voor de reactie, zover. Dat dringen wordt in een bus is prima. ben 2 m, ze moeten flink duwen om mij om te krijgen ;-), apres ski is geen noodzaak, lijkt me wel leuk om een keer mee te maken. Ik ben redelijk onervaren, maar heb in Frankrijk een volledige week ochtend en middag les gehad en ben nu al weer 4 weken indoor aan het lessen. Ik volg de weerberichten en ga de komende dagen mijn beslissing nemen. Afhankelijk waar de sneeuwconditie in de 2e week van januari het beste zijn.

To ski or not to ski, that 's not a question

Plaats een reactie