Sneeuw in Sölden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik lees overal dat het hard aan het sneeuwen is in de Alpen en dat de webcams zelfs dichtgesneeuwd zijn.

Bij Sölden zie ik alleen maar meer liften en afdalingen dicht gaan. Weet iemand of het daar ook aan het sneeuwen is en of er meer opengaat de komende dagen.

Ik vertrek op 24 december

Barry, dat kan… Door harde wind en eventuele sneeuwval kunnen de liften hogerop dicht gaan…

Klopt, de gletsjer gaat toe als er teveel sneeuw en wind is. Het is er momenteel volop aan het sneeuwen maar morgen gaat alles weer gewoon open, don’t worry…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

weet iemand hoe het komt dat de sneeuwhoogte op de site van solden met de dag verder krimpt. Steeds na een dag van sneeuw zie je de dagen er na centimeters per dag weer verdwijnen (ook boven). ik zie dit bij andere gebieden niet echt terug, en ook de is de sneeuwhoogte die aangegeven wordt op deze site een stuk hoger…? Iemand een verklaring?

Zie hierboven… En waarom blijft het dal over 3 weken op 10cm ? Er valt toch genoeg ?

Sneeuwmetingen gebeuren vrijwel nooit meer met de hand… een weerstation is uitgerust met speciale apparatuur welke de sneeuwhoogte regelmatig meet dmv lasers. Deze weerstations staan niet midden op de piste, maar op strategische locaties voor optimale meetresultaten.

Stel, er ligt 15cm en daar valt 10cm bij. De toplaag is dun, luchtig. Het apparaat meet 25cm. Bij wat wind, kan die verse laag zomaar wegwaaien. Meet het apparaat vervolgens weer, dan is er nog slecht 15cm over. Uiteraard is dooi ook van negatieve invloed, wat zelfs bij vorst -door de zon- kan optreden.

Zo krijg je fluctuatie in de gemeten sneeuwhoogtes. Zie de hoogtes als richtlijnen, niet als absoluten.

I even pee standing sideways...

Plaats een reactie