Opening skigebied Sölden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik kan nergens op de websites van Sölden (soelden.com) of de Ötztal Arena (oetztal.com) vinden wanneer het skigebied opent. Of zie ik het gewoon over het hoofd?

Heeft iemand een idee vanaf wanneer de faciliteiten vol in bedrijf zijn komend najaar? En dan bedoel ik de geplande datum voor het hele skigebied (en niet alleen een gletsjer of een handvol pistes).

Alvast bedankt.

Cheizz, Solden opent bij normale omstandigheden op 17 november.
Gletsjer opent al terug vroeger: 24 september (al krimpt de gletsjer zienderogen en wil ik dat eerst zien voor ik geloof)

Hun website is niet al te best, je zoekt vaak gewoon beter via Google:
http://www.soelden.com/main/EN/SD/WI/Skigebiet/Skipaesse/Sai…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@kristoff, krimpt de gletscher zelfs nog sinds hij compleet is ingepakt en ondanks de enorme hoeveelheden sneeuw die er dit seizoen gevallen zijn?

Overigens heeft Sölden de afgelopen twee/drie jaar volgens mij de geplande openingsdatum niet gehaald vanwege te weinig sneeuw. Vorig jaar ging het complete gebied (lees: alle pistes) zelfs pas vlak voor de kerst open naar ik meen, zeg maar wanneer er volgens de planning het "winter main season" is begonnen…

If you snooze, you loose!

Ja, hij krimpt … en stevig. Dat is bvb goed te zien op de worldcuphelling waar al serieus uitgeaperde stukken te vinden zijn.

Over het algemeen moet je vroege openingstijden ook met een korreltje zou nemen. Het is nog altijd -herfst- in november. Hogere gebieden mogen dan al sneeuw meepakken, daar is nog altijd geen garantie op. Alleen hebben veel mensen geleerd (dankzij pers, reclame, etc.) dat het blijkbaar maar moet kunnen…

@Jeff: de enorme sneeuwhoeveelheden waren in Solden relatief. Er is best wel wat sneeuw gevallen maar Solden vangt altijd een heel pak minder dan bvb de Arlberg. De gletsjer krimpt dramatisch, kijk maar naar de wereldbekerafdaling op de webcams, ziet er heel slecht uit met een groot gat aan de linkerkant van de foto (rechts op de piste). Bijkomend is een warm voorjaar (en er is een hittegolf geweest in Oostenrijk) nefast voor een gletsjer. Dan mag je die nog afdekken…

De openingsdatum wordt inderdaad vaak niet gehaald. Je kan dan beter uitwijken naar Obergurgl, die hebben rond 11 november altijd al een pre-openingsweekend en dat vind ik dan meer de moeite dan enkel de Solden gletsjer.
Kijk hier voor een bericht van vorig jaar:
http://www.wintersporters.be/weblog/bericht/2116/Pre-seizoensopenin…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Niet alleen de linkerkant van de worldcup helling is dramatisch, de rechterkant ook.
Die rots waarop de sneeuwkanonnen staan rechts naast het steile stuk, vreet zich in hoog tempo in de gletscher. Lees dit maar eens:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=117&t=40…

Er komt zoveel rots tevoorschijn, in zo’n hoog tempo, dat ze heel rare dingen moeten gaan doen. De rotsbodem waarover vorig jaar nog een gletscher lag, is blootgekomen, en moet nu worden geegaliseerd zodat je er overheen kunt skieen wanneer er weer sneeuw ligt.

null

Er is in Soelden trouwens niet ENORM veel sneeuw gevallen afgelopen winter. Iets meer dan normaal, maar niet veel. Soelden ligt in een inneralpin zone; een dal "binnen in" de hoofdrug van de alpen. Met aan alle kanten hoge bergen, die de neerslag tegenhouden. Daarom hebben ze ook zo extreem veel kunstsneeuw: uit de lucht valt gewoon te weinig neerslag.

Die sleeplift rechts op de Rettenbach gaat ws. niet meer open. Daar is de gletscher ook teveel afgesmolten.

Hintertux is trouwens nog dramatischer. Quote uit andere reportage op alpinforum: over 20 jaar is daar geen gletscher meer (gaat over de gefrorene wand).

The older I get, the better I was

Een foto die ik gemaakt heb van de Karleskogl, dat is de lift boven op de Rettenbach. Momenteel worden de opties bekeken om de lift te verleggen naar links (tijdelijke oplossing) of echt helemaal 50m op te schuiven naar de andere kant van de paal.

null

null

null

Maar goed, het topic ging over de opening van het reguliere skigebied van Solden, toch? ;o)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Daar wil je dus niet naar rechts uit het spoor vallen :).

Nope want dan ligt ge gelijk we het hier in Belgie zeggen met uw klikken en uw klakken in het Pitztal :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Complete jardsale :)

Vanop de Pitz heb’k al een paar keer met een ferme tele geprobeerd die sleper te volgen. Zag er toen al zwaar op’t kantje uit. Then again, misschien dat ze in’t Pitz op die manier proberen om hun verbinding te krijgen ipv die gletscher een paar keer te doorsnijden :).

Inderdaad een erg spannend spoortje om te volgen ;-)

If you snooze, you loose!

Zoals ze bij de Belgische loterij altijd zeggen: Valt hij of valt hij niet? :D

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Op de Kaunertaler Gletsjer is het trouwens net van hetzelfde, die is zwaar aan het smelten, zoals je hem nu ziet kan je nauwelijks geloven dat er daar een aantal jaar geleden nog heel de zomer werd op geskied.

null

Dit jaar waren we gaan wandelen in de buurt van de Kaunertaler gletsjer en we zagen dat er daar een zogenaamde ‘ferner’, het laatste stuk van een gletsjer, gewoon weg was. De ‘ferner’ stond nog op de kaart van maximaal 3 jaar oud, dat zegt toch wat over hoe snel ze wel smelten.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Plaats een reactie