Stubai Gletcher 4 tot 8 mei 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

Na Val Gardena en DieTauplitz die jaar ronden we dit ski seizoen af op de Stubai Gletcher. Het is de eerste maal dat we in dit dal terecht komen. We hebben een hotel net na Neustift in de plaats (gehucht) Volderau. Vanaf hier is het ongeveer 15 min rijden naar het dalstation.

null

Vanaf 4 mei gingen er alleen wel wat liften dicht wegens aanleg van de nieuwe 3S bahn en onderhoud. Dit was helaas wel jammer wat dit betekende dat je geen rondje om de Schaufelspitze kon maken om dat de linkerkant niet bereikbaar was.

null

Vanaf het dalstation vertrekken tweetal gondels. Deze splitsen zich bij het middenstation. Een gaat naar de Eisgrat (deze was dicht en wordt in herfst 2016 vervangen) en de andere naar Gamsgarten. Bij het middenstation ligt ook de Dresdner Hutte. Deze hutte is in 1875 gebouwd en toen liep de Gletcher nog op 10 min afstand. Etenswaren die koud moesten blijven werden toen in het ijs van de gletsjer bewaard. Wil je dit tegenwoordig nog doen zul ongeveer 1.5 tot 2 uur moeten lopen voor je ijskast.

null

Dalstation waar de beide gondels vertrekken.
null

Hier vanaf 2016 de dalafdaling vanaf Fernau.

Bij de bouw van de nieuwe 3S bahn zal er een weg aangelegd worden naar de Dresdner hutte. Het laatste stuk zal een tunnel worden. Deze weg zal in de zomer de bevoorradingsweg voor de hutte worden en de winter een dalafdaling worden. Op dit moment waren ze putten aan het graven denk ik voor het aanleggen van kunst sneeuw installatie. Deze weg zal ook gebruikt worden voor de aanleg van de 3S bahn.

null

Hier hadden ze weg naar Eisgrat al schoon gemaakt Deze loopt onder de sleeplift van Fernau.

Vanaf Gamsgarten vertrekken twee stoeltjesliften. De 6er Eisjoch en de 8er Rotadl. Vooral die laatste lift is mooi om te zien en erg comfortabel.

null

null

De Rotadl
null

De 6er Eisgrat
null

Vanuit de Eisgrat
null

Aankomst Gamsgarten
null

Restaurant op Gamsgarten.
Er wordt eigenlijk over 5 verschillende gletchers geskied. Waarvan 3 zich in het Stubaital bevinden. Het grappig is dat de twee andere zich eigenlijk in het Oetztal bevinden. Dat zijn de Windacher Ferner en de Gaiskar Ferner. Op de laatste ligt tevens het SnowPark. Deze twee Ferners liggen dus in de gemeente Solden.
null

Snowpark op de GaiskarFerner
null

Justin in het park.
null

De WindacherFerner met op de achtergrond Solden en het Pitztal.
null

Bijna boven op de WindacherFerner.

Aan de rechterkant van het skigebied kom je op de DaunFerner.

null

De twee sleepliften op de DaunFerner

Loop van de week maakten we kennis met @Pirmin en zijn dochter en later ook ouders. Helaas liepen we @Joepiedepoepie net mis.

null
@Pirmin en de rest van de bende.
null

Hapje eten met ze allen.
null

En er lag genoeg sneeuw.

We hadden in deze 4 dagen 1 middag sneeuw en verder mooi weer. De tweede dag was veruit de warmste dag. In Neustift was het die middag 26 graden en dacht te zien op 2900 M die middag 10 graden. De sneeuw werd na 14.00 behoorlijk zacht.

Wat me wel opviel in deze week was dat ik het gevoel kreeg dat het seizoen over was. Er was maar 1 restaurant open. De Rotadl lift liep 3 dagen op halve kracht. Niet altijd waren de pistes op DaunFerner geprepareerd maar werd dit loop van de ochtend gedaan. Ook kwam ik regelmatig skipaaltjes tegen die om lagen en de dagen daarna daar nog steeds lagen. Ik snap wel dat het rustig is in deze weken en dat je reduceerd skipas tarief heb. Maar toch vindt ik dit een beetje slordig.

Ondanks niet alles open was hebben we een prachtige week gehad in het Stubai. De pistes zijn niet overdreven breed of lang of moeilijk ,maar je kunt je er goed op vermaken.

En zo is er een einde gekomen van skiseizoen 2014-2015.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:21

May the ski force be with you !!

Dankjewel voor het verslag! :) Top seizoen!

Jammer dat Stubai elk jaar steeds meer het skigebied ‘verwaarloost’ in het naseizoen. Fernau en de Daunscharte kunnen makkelijk open blijven. Wanneer ze dit doen, is het skigebied ineens hartstikke interessant door de extra pistekilometers, zeker voor in de meivakantie!
Was er nog steeds een mogelijkheid om bij het middelstation in te stappen? De pistes waren dan wel dicht, maar afdalen was ook goed mogelijk…

Het terrein naar de Dresdner Hütte is vrij steil, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met die weg + tunnel. Die dalafdaling is aan de ene kant een mooi extraatje, maar waarschijnlijk dus vanaf het middelstation tot in het dal alleen maar een pad?
Ik heb in 2013 een mogelijkheid gevonden om af te dalen, waarbij je een mooie helling had om te skiën. Van onder af gezien rechts naast de 2 liften. Op jouw 3de foto (die vanuit de Gamsgarten gondel) links is het steilere stuk te zien

null

Op het einde van de Rode 3 naar Gamsgarten bij de Dresdner Hütte links.

null

^Steilstuk rechts van de lift

null

^En dan kom je bij de liftpaal uit, vanaf daar loopt er een pad naar het dalstation.

Zou ook eventueel een zwarte of rode piste kunnen worden.

Heerlijk verslag met mooie foto’s! lekker weer had je ook.
Leuk al die achtergrondinformatie, heel interessant :)

Certified ski-boy, glijbewijs

Top verslag !
Kon je niet een keer op een punt afspreken met @joepiedepoepie ? :O

Gang is alles

lekker om te lezen en leuk om weer bekende plekken te zien. Heb hier super herinneringen liggen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wij waren er op 5 mei, het was die dag erg warm en wij waren een beetje laat. De sneeuw was alleen boven op de Windachferner nog een beetje lekker te skiën. Verder was alles pap. Volgende keer toch nog maar wat vroeger uit bed óf een koudere dag uit kiezen.
Er waren maar weinig liften en pistes open voor zo’n groot gebied. Wij wilden om 14.30 uur nog een keer naar boven met de Eisjochbahn maar die draaide niet meer en de andere liften zouden ook vroeger dicht gaan. Iedereen die nog een rondje wilde skiën, had dus pech.
Dus @CJAHulskamp je hebt er goed aan gedaan om op die dag vroeg te stoppen:-)
@Jesper Dat was ook de bedoeling maar je hoeft maar een sms’je te missen en je afspraak loopt in de soep.

@joepiedepoepie
5 mei was zonder meer de warmste dag van de week. In Innsbruck temperaturen tot bijna 30 graden. De mooiste skidag was 7 mei toen bleven de pistes zeer goed. Vond het jammer dat ik de sms te laat zag.
@HenriS
Het steile stuk willen ze juist voorkomen door de tunnel te maken. Maar of deze uit eindelijk ook een skitunnel wordt weet ik niet. Op het steile stuk kwamen nu de toerskiers omhoog.
Het laatste stuk naar het dalstation zal waarschijnlijk meer een breed pad worden.
Het was mogelijk om skiënd naar de Dresdner hutte te komen maar dit werd met de dag slechter. Sommige deden dit maar wij zagen dit niet echt zitten.

May the ski force be with you !!

Hmm ja, ik heb nog niet echt een beeld voor me hoe ze die tunnel gaan maken. Lijkt toch wel dat er wat haarspeldbochten nodig zijn, ook met de tunnel…
Het zou erg mooi zijn als ze het steilstuk een mooie zwarte helling van maken met een blauw pad over de nieuwe weg. Maar ja, we zullen zien wat er allemaal gaat gebeuren. :)

Leuk verslag! Heb gelijk weer zin in een shortski in de zomer. Mooie foto’s heb je gemaakt en zo te zien hebben jullie het naar je zin gehad, wat het belangrijkste is :)

Carnas on Tour

@Svennoo
Was idd gezellig ook om andere forumleden te ontmoeten.
Gezelligheid is belangrijk en is ook te zien in jouw verslagen

May the ski force be with you !!

Mooi verslagje hoor! Ook leuk voor de kinderen dat ze in de meivakantie nog even mogen gaan skiën, that’s the way to go :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@CJAHulskamp Dan ben je toch nog even gegaan.Je hebt gelijk.Mooi verslag en prachtig weer.Leuk hoor! @Greenfield Ook ik heb daar super herinneringen liggen.

Hier nog een klein filmpje. Helaas behoorlijk wat film fragmenten kwijt geraakt.

http://youtu.be/ds-MAH9zCv0

May the ski force be with you !!

Toffe video hoor
Met welk programma heb je het ge-edit? moet zelf eigenlijk ook nog wat beelden editten :P

Gang is alles

Met gewoon iMovie. Werkt simpel en is goed genoeg voor mij.

May the ski force be with you !!

Leuk filmpje! De sneeuw ziet er stukken beter uit dan toen wij er waren.

Je had ook echt pech die dag @joepiedepoepie. Die dag was gewoon zomers boven. Na 13.00 uur was het geen doen meer. De dagen daarna was het ook warm maar de sneeuw bleef veel beter. Las dat je de pitztaler Gletcher een aanrader vond. Kreeg net de schoolvakantie van de kinderen door en hebben volgend jaar weer de eerst week van mei. Mischien dan naar Pitztal Gletcher.

May the ski force be with you !!

Zo! Dan zijn ze op de school van jouw kinderen een stuk vlotter dan op de school waar ik werk. Officieel weet ik nog helemaal niets over de vakanties van volgend jaar. Ik mag al blij zijn als ik het vóór de grote vakantie weet.
Maar goed… Ja, de Pitztaler gletscher is zeker een aanrader! Een prachtig 360° uitzicht op 3440 meter! Mooie pistes en goed geprepareerd. Alle liften waren open en bleven ook open. We zijn gebleven totdat het laatste treintje naar beneden ging. De pistes bovenin waren toen nog steeds goed.
Je ziet op de piste kaart voornamelijk rode pistes ingetekend maar de pistes bij de Mittelbergbahn neigen meer naar blauw en pistes bij de Wildspitzbahn neigen meer naar zwart. Variatie genoeg!

De leerkrachten hebben zelfs 10 studiedagen volgend jaar en deze zijn ook al bekend. Aantal vallen goed voor een dagje door de weeks naar Winterberg

May the ski force be with you !!

Jeetje jullie krijgen het wel heel erg snel te weten lol

Gang is alles

Mooi verslag weer:)
De gondels hingen wel aan de Eisgratbahn ondanks dat deze gesloten was? Enig idee wat ze aan het doen waren?
Gezellig dat je met forumleden hebt afgesproken!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Af en toe deed de Eisgrat het. Ik denk dat ze bezig waren met onderhoud en testen.

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie