Superdévoluy Low(-low)-budget skiweekend 13-17 januari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dévoluy

Opmerking: Ben je arm, niet al te veeleisend en een ongelofelijke neigefiel? Lees dan het volgende recept.

Recept: low-low budget vakantie

Benodigdheden:

  • 3,5 vrije dagen (in januari)
  • Een aantal spaarcentjes
  • (bij voorkeur) eigen material
  • Afwezigheid van luxepaardjes
  • Kortingsbonnen uit nieuwsbrieven
  • Ultieme wintersportverslaving.

(voor)Bereidingswijze:
Ik denk dat vele wintersporters op dit forum hetzelfde gevoel kennen als dat ik heb na het boeken van een vakantie; ‘’JAA, eindelijk geboekt! Grindelwald, Jungfrau, Wengen, Lauberhorn: ik kom eraan!’’
Maar na 2 dagen volledige enthousiasme: ‘’pff, 2,5 maand wachten op die perfecte wintersport is wel erg lang.’’ Kan ik niet, heel misschien, op een of andere manier nog één keertje gaan. Gewoon, iets eerder.

‘’ Zeker door al de jaloersmakende verslagen en berichten uit de witgeglazuurde Alpen, kan ik niet langer wachten.’’

Ik kan de verlangens niet onderdrukken. Er is maar één oplossing: ik móet nóg een keer op vakantie. Dus ik kijk mijn vriendin een keer lief aan; maar helaas: geen geld. Shit, hoe ga ik dit oplossen? Ik probeer haar lekker te maken door dagelijks de prachtige filmpjes van Rogier voor te schotelen. En ja hoor, na een paar filmpjes beginnen ook in haar buik de wintersportvlinders te fladderen. En YES, het is geluktt: ze wil ook, net als ik, een tweede vakantie in de Alpen. Maar op één voorwaarde – en vele mannen kunnen dit beamen, dat zijn woorden die je niet graag hoort van een vrouw -: De voorwaarde is; zo goedkoop mogelijk. ‘’Want geld, dat heb ik niet’’.

Plan 1 is geslaagd. Ze wil mee met me naar de sneeuw. Nu op zoek naar een low-low budget vakantie. Want als zij het zo goedkoop mogelijk wil, dan ga ik daar voor zorgen ook. Met een te duur voorstel snijd ik mezelf in de vingers, en is de extra vakantie over. Dus het moet écht goedkoop worden.

Als eerste doorzoek ik mijn gehele mailbox, inclusief spambox, op zoek naar kortingsbonnen. Deze worden vaak meegestuurd in de nieuwsbrieven van reisorganisaties. Uiteidenlijk vind ik er een van een organisatie t.w.v. 50 euro. Vervolgens bestaat het actieplan uit het vinden van een shortski, of weekendski (i.v.m. verplichtingen op werk en studie) voor een zo laag mogelijk bedrag. Als snel blijkt dat de eerste weken van januari, direct na de kerstvakantie, behoren tot de goedkoopste dagen van het sneeuwseizoen.

Na het bezoeken van verschillende sites (denk aan Husk, Sunweb, Bizztravel etc.) heb ik het perfecte weekend gevonden; van vrijdag 13 januari tot dinsdag 17 januari… met de bus… naar Superdevoluy… Frankrijk… voor 169 euro per persoon, minus de kortingsbon van 50 euro.

Ook plan 2 is geslaagd. Het boeken van een (zo goedkoop mogelijke) miniski is gelukt. 144euro, voor appartement, busreis én 3daagse skipas. De eerste vraag die bij me opkwam was waar in hemelsnaam zij nog winst op kunnen maken? Vele antwoorden schoten door mijn hoofd: belastingen? Linnengoed? Restaurantjes? Winkeltjes? Maar het juiste antwoord maakte mij eigenlijk niet heel veel uit. Als doel werd gesteld dat de reisorganisatie aan ons helemaal niets zou gaan verdienen. Zoveel mogelijk zouden de kosten beperkt worden door zoveel mogelijk mee te nemen uit ons koude en natte kikkerlandje.

Houdbare producten zoals pasta, bolognesesaus (met dus daar al het gehakt in), een paprika, een courgette, (aanmaak)aardappelpuree, Lupack hamburgers, blikken erwten, wat fruit, wat ontbijtkoeken, en wat flesjes drinken sierden al snel het mandje van de AH. Vervolgens werden alle producten in de weekendtas gegooid waardoor ook het mogelijke probleem van het verkrijgen van hoge kosten door voedingsmiddelen voorkomen was.

Naast al het eten, kwamen nog handdoeken, een dekbedovertrek en hoeslaken te liggen. Want dat moet je meenemen, had ik geleerd uit mijn vorige busvakanties. Op de vrijdagmiddag voor vertrek werdem nog even snel de wintersportspullen erbij gegooid, en alle benodigdheden voor het low-low-budget weekend stonden klaar. Het hogekostenrescuepakket was compleet.

De bus vertrok om 16:15 vanaf metrostation Capelsebrug in Rotterdam, een kleine 10 minuten reizen vanaf ons huisje. Na een aantal stops in Nederland (de Lucht, Eindhoven Beukenlaan en Maastricht), en eentje in Luxembourg, kon de tocht toch eindelijk écht beginnen naar de witte toppen.

De reis viel erg mee. Hoewel veel mensen huiveren van alleen al het woord ‘busreis’, ben ik een van de mensen die een dergelijke reis als de beste oplossing ziet (vele wintersporters vinden deze stelling discutabel). Je stapt op vlakbij huis, je kijkt een filmpje, je valt in slaap, en je wordt wakker op bestemming zonder ook maar kostbare tijd te verliezen. Ook mijn vriendin behoort tot de mensen die niet bepaald uitkeek naar de reis. Gelukkig, heeft ze een lieve vriend die haar hielp door een slaapmasker en oordoppen aan te schaffen. Dit vond ze attent van me, maar ze werd pas echt blij toen ze de plekken in de bus zag;

null

Voorin, achter de buschauffeur kregen wij plekken waar zelfs iemand van 2,25m zijn benen zou kunnen strekken. Wát een geluk.

We keken naar de film (‘Chalet Girl’; overigens een leuke romcom dat zich afspeelt in St. Anton), poetsten om 23:00 nog even onze tanden bij een tankstation, en gingen de nachtrust in.

Om 08:00 wekte de chauffeur ons om te melden dat we waren aangekomen in La Joue du Loup. Het plaatsje dat aan de andere kant van de berg ligt dan onze eindbestemming: Superdevoluy. De eerste groep reizigers verlieten de bus, en een half uurtje later waren ook ik en mijn vriendin op bestemming. Om 09:00 werden we verwelkomt door de reisleiding en werden magische enveloppen uitgedeeld. Magisch omdat er de skipas inzat.

De reisleider liep met ons mee naar de bagagerie (niet veel meer dan een onverlichte hal, onderin een appartementencomplex), waar wij onze tassen konden droppen, omkleden en waar wij onszelf volledig konden klaarmaken voor dag 1 in het skigebied van Superdevoluy. Om exact 09:30 stonden we bij de lift Pelourenq in het gebied. En helaas niet als eerste, maar als tweede skiers namen wij deze lift naar boven. Een prestatie waar wij enigszins trots op waren.

Vooraf waren 3 dagen volledige zon voorspeld door Roel. Wat een geluk! Maar het dorp Superdevoluy lag echter volledig in de mist bij aankomst. Mijn vriendin die baalde al een beetje (voorzichtig gezegd), want de dag beginnen met een zonnetje was toch wel echt heel leuk geweest. Ik probeerde haar gerust te stellen door een verhaal, dat ik me half kon herinneren, van Roel, over een bepaald meteorologisch verschijnsel; een inversie. Wie weet was het dat wel. ‘‘Iets met koud en mist in het dal, en zon op de berg’’, kon ik me vaag herinneren.

De ligt ging omhoog, van 1500m naar 1600m, van 1600m naar 1700, en rond 1750m werd de mist al dunner en dunner. Op 1800m kwam het zonnetje al, en op 1850 meter werd de lift volledig door de stralende zon omarmt. Roel had mij goed opgeleid tot amateur-amateur-weerman: het was inderdaad een inversie. Yes!
Bovenaan de lift meteen een foto gemaakt van het schouwspel. Want hoewel ik nu de afgelopen 10 jaar bijna elke winter een week in de sneeuw heb doorgebracht, was ik nog nooit getuige van het skiën boven een dal dat volledig bedekt was door een dikke laag mist. Hier het resultaat;

null

De eerste bochten werden gemaakt. En het was heerlijk. De pistes waren strak geprepareerd en de sneeuw had de omgeving prachtig gewit. De gehele ochtend hebben wij genoten van het uitzicht, de sneeuw, de bergen en elkaar.

Rond lunchtijd bezochten we een bergrestaurant alwaar wij voor 4,80 heerlijke broodjes konden eten, en lestten wij onze dorst met een heerlijke koude spa goud.

null

Daarna hervatten wij het glijgenot om dit te blijven doen tot 17:00. Het moment waarop de laatste lift de die-hard skiers niet langer meer wilde verplaatsen naar hoger gelegen gedeeltes van de berg.

De sneeuw was deze dag prima geweest. Bovenin was het goed te doen (cm of 60), maar onderin erg ijzig. Ook kwamen er her en der wat steentjes boven de sneeuw uit. Helaas niet heel goed voor het belag van mijn skies. Wel alle pistes waren open gelukkig (op 2 zarte pistes helemaal bovenaan in het gebied na), maar wat verse sneeuw had het gebied zeker goed gedaan. Met man en macht werd er gewerkt aan het verbeteren van de condities, maar de sneeuwkanonnen konden het ijzige karakter van de pistes niet veranderen helaas.

Om 18:00 konden wij bij de receptie van het appartmentencomplex de sleutel ophalen van ons appartement. In de rij stond een stel voor ons, die terugkwamen omdat zij schimmel hadden aangetroffen de badkamer. Daarnaast stond een ander stel dat een appartement toegewezen had gekregen waarvan de deur naar het balkon niet open ging. Shit! Wij vreesden voor het ergste. Maarja, het is budget of niet, waren de geruststellende gedachten die we ons maar voor hielden.

Echter, het tegendeel werd bewezen toen wij onze appartement eindelijk konden binnenwippen. Een prachtige 4-persoons kamer, met uitzicht op de pistes, die ongeveer zo’n 20m verder lagen. Ik weet niet of we nou geluk hadden, of de andere pech, maar wij waren tevreden met ons stulpje voor de komende 2 nachten.

Nadat we de tassen hadden uitgepakt, konden we koken. We maakten een heerlijke, zelfmeegenomen pasta bolognese, dronken een biertje, lazen een boekje, en gingen om 22:00 naar bed om morgen weer fris te zijn voor de 2e dag skien.

Dag 2
‘’Ik werd heel langzaam wakker. Ik wreef mijn ogen uit. Ik kon het niet geloven, maar voor de vensterruit, veel heel zacht naar beneden: de eerste sneeuw’’…… Dit waren de woorden waarmee ik de 2e dag gewekt werd om 08:00. Het was het nummer ‘eerste sneeuw’ van Jan de Wilde, dat ik vooraf aan mijn vakantie had ingesteld als wekker. Snel drukte ik de wekker uit, en ging kijken of het ook echt zo zou zijn. Het uitzicht was echter veel mooier; vanuit het appartement waren zowel de zon als de maan te zien, aan de hemel, boven de besneeuwde toppen:

null

Zoals te verwachten is van het beeld hierboven werd ik enthousiast en wilde ik zsm de sneeuw op. Ik kleedde me aan, liep naar de Boulangerie, en haalde een grote flute. Ook nog even snel langs de supermarche om wat eitjes te halen om teruggekomen in het appartement de eitjes te bakken en zo een heerlijk ontbijt klaar te maken voor mijn vriendin.

null

Ook deze dag stonden we om 09:30 bij de lift. We konden weer genieten van wederom een prachtige strakblauwe lucht. Als doel hadden we de laatste pistes te nemen van het 100km tellende gebied, die we gisteren niet genomen hadden. Vrijwel alle pistes waren dus binnen 2 dagen genomen.

Ik gebruik nu wel een aanzienlijk aantal zinnen om het weekend te verwoorden. Maar misschien zijn een aantal foto’s een beter middel om over te brengen hoe we het ervaren hebben:

null

(Le Mur in Superdevoluy)
null

(Dalafdaling la joue du loup)
null

(Dalafdaling Superdevoluy)
null

(Actiefoto vriendin)
null

(Actiefoto van mezelf)
null

(KOUD! In de schaduw die het gebied aan de kant van superdevoluy bedekte na 15:00)

Dag 3
Ook de derde dag stond in teken van skien skien en skien. Wederom een dag van 09:30 tot het einde van de dag op de lange latten. Maar om 17:00 was het zo ver: de allerlaatste keer de allerlaatste lift naar boven. Helaas, de laatste afdaling over het witte goud moest gemaakt worden. Ik genoot nog een laatste keer van het uitzicht over het devoluy-massief, toen ik boven aan kwam, en gleed daarna naar beneden over de laatste piste die niet in een ijsbaan was veranderd. Het was heerlijk!

Om 18:00 stonden we omgekleed en wel weer in de bagagerie en zochten we een restaurantje op om voor de eerste en laatste keer (’s avonds) uit eten te gaan. We aten een pizzatje, dronken het laatste biertje van de vakantie en proostten op een geslaagd, zonnig, budgetweekend.

We waren kapot! Drie dagen skien, zonder enige echt goede rustperiodes is vermoeiend, maar God, wat is het dat waard! Om 19:15 konden we de bus in. Nu had ik graag een verhaal willen vertellen over hoe verschrikkelijk de terugreis in de bus zou zijn geweest (om te committeren aan de bushaters op dit forum), maar ik kan jullie niets vertellen over de terugreis; ik viel vrijwel direct in slaap. Om 08:00 werd ik wakker in Eindhoven. Ik had niets, maar dan ook niets, meegemaakt van de busreis. Wat was dat onverwacht máár heerlijk. Om 10:00 werden we gedropt in Utrecht, uitgezwaaid door de buschauffeur, en stond de trip terug naar Rotterdam op het programma. Om 11:00 stonden we thuis, veilig en wel, onder de douche. En om 13:00 was ik weer aan het werk.

Bizar maar waar: tussen mijn laatste afdaling en aanvang van mijn werk, zat dus niet meer dan een uurtje of 4 a 5 die ik bewust (lees: wakker) heb meegemaakt. Ja, ik weet het zeker: ik ben een busfan… althans voor deze weekendtrips dan! En wat kan je een goede vakantie hebben, zonder geld!

Extra informatie
Reisaanbieder: Sunweb
Skigebied: Superdevoluy (dorp: superdevoluy)
Appartement: Les toits du devoluy
Weer: 3 dagen zon, temperatuur tussen +2 en -10
Camera: Sony NEX-3 (systeemcamera) en Lumix (Panasonic) FS12
Kosten totaal (pp): 144 (app+bus+skipas) + 60 (eten) = 204

''Powder to the people''

Mooi verslag!

geweldig,wat eem verhaal ontzettend leuk om te lezen.
Wat hebben jullie genoten, maar dat bedrag 204 euro is dat voor 2 personen? Dat is toch niet mogelijk. Maar ik denk wel dat jullie ontzettend geluk hebben gehad met het app.
gewoon vaker doen!!!

sorry mijn fout je schreef al 204 pp.incl eten
maar dan nog, goedkoper kan het volgens mij niet.

Nee is reuze goedkoop ! zeker omdat het ook met een bus is.
Maar zo zie je maar dat geld niet van invloed is of hoeft te zijn op een fantastische ervaring

Heerlijk verslag! Erg leuk geschreven met aanstekelijk enthousiasme…

He Reinier!
Leuk verslag en leuke foto’s!
Volgens mij hebben we in het zelfde appartement gezeten, wij hadden ook dat uitzicht!

Vond het wel een relaxt dorpje!

Gr. Michael (ex-collega)

hallo Reinier.
Dit lijkt ons ook wel wat.We gaan een week in febr naar oostenrijk, maar zouden daarna bv. rond Pasen nog graag een paar dagen willen gaan
daarom een paar vraagjes:
Hoe hoog is het gebied, en ligt er normaal gesproken nog voldoende sneeuw begin april?
Voor hoeveel pers is het app.
Waar heb je die kortingsbon gevonden?
En waar heb je dit geboekt?
We zouden dan evt. met de auto gaan ( denk ik) weet jij hoeveel km dat is vanuit gelderland/overijssel.

Het lijkt mij super.

Erg leuk en aanstekelijk geschreven!

:) leuk om te lezen!!

Ik had hem nog niet gelezen terwijl hij er al (bijna) een jaartje erop staat. Puur genieten dit, lekker begin van mijn schooldagje op deze manier :D

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Een tip wanneer je een budgetskivakantie wilt. (tussendoortje) Houdt Sunweb in de gaten. Twee jaar geleden zaten wij voor € 39,- per persoon incl. skipas+app. (eigen vervoer) ook in dit gebied. En dit alles voor een hele week. GEWELDIG!!! Dit was in de periode eind maart/begin april.
Geweldig verhaal, zo herkenbaar.

Erg leuk geschreven dit verhaal!

Ik zit er over 2 weken weer. 4 jaar terug een geweldige tijd gehad en super sneeuw. Zeker gezien het bedrag wat ik er voor betaald had.

Ben benieuwd, heb een midweek geboekt als extraatje!

Leuk verhaal.
Ik ga 2 feb naar La Joue du Loup en wel een week lang. Kosten: zo rond de 230 euro pp inc ski pas.
Appartementje met eigen keuken. Ook wij nemen zo veel mogelijk eigen eet/drink voorraden mee.
Piste (lift) is op 3 minuten lopen van ons appartement.
Ga met eigen vervoer (lease auto met tankpas voor europa dus geen extra benzine kosten)
Als je dit een beetje vergelijk met jouw kosten komen we gelijk uit. Ik ga 7 nachten dus. Maar weer wel met eigen vervoer. Al met al denk ik net zo cheap :)

Vorige week eigen snowboard, bindingen en boots gekocht voor 400 euro (aanbieding). Alles bij elkaar kan je nog geen week boeken naar Oostenrijk.

Mooi verhaal, ik ga er as vrijdag met de bus naartoe voor het weekend. Welke pastasaus is dat met gehakt? Klinkt goed :-). Vrijdag maar boodschappen doen. Wij gaan ook met sunweb maar stappen in Utrecht op en uit.

Ik bump nu pas op je verhaal. Heb al vaker naar dit resort gekeken om nog eens budget weg te gaan. Denk dat dit voor volgend jaar een prima 3e tripje kan worden. Als we nog wat eerder zijn met boeken moet er vast nog wel wat leuks met de prijs te doen zijn :P

Of het wordt inderdaad zoals Deborah zegt Sunweb even goed in de gaten houden voor wat last minute reizen.

Ohja, het was ge-wel-dig in Superdevoluy! Drie dagen super mooi weer, wel druk (zaten we dus net in een Franse vakantie, maar een Belgisch meisje vond het niet druk) Allemaal Fransen die hun kindjes les gaven, wel 1 en al gezelligheid 's avonds allemaal sleeënde kindjes.
Echt een aanrader als je verslaafd bent.
Superdevoluy zeker niet te lang doen, na drie dagen waren we echt wel klaar. En niet te laat in het seizoen ivm regen en smelten. Wij hadden best wel wat ijzige pistes en papsneeuw op de laagste blauwe pistes. Maar toen wij weggingen ging het weer heel hard sneeuwen. Tis ook een raar seizoen dit jaar.

Ohja nog iets. Het dorp joup de loup zag er leuker uit, als we nog eens gaan kiezen we voor dat dorp.

Plaats een reactie