Sneeuw 25-12 03-01

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dévoluy

Even een vraagje. Aangezien er nog geen sneeuw ligt en het de komende weken best warm is in het dorp vraag ik me af hoe sneeuwzeker het gebied is. Weet iemand wanneer het normaal is dat daar genoeg sneeuw ligt?

Heeft verder iemand nog leuke ervaringen in het gebied?

Groet.

Beste Rinus,

Volgens mij staat er op deze website al genoeg informatie hierover:

https://www.wintersport.nl/skigebieden/superdevoluy/weersnee…

Rechts zie je de sneeuwhistorie van de afgelopen 6 jaar, met een minimum en maximum erin.

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

Ik heb nog geen ervaring met dit skigebied. Op wintersporters.nl staat bij voordelen "Speciaal micro-klimaat: vaak meer sneeuw dan in de rest van de Alpen"
hoewel het nog steeds de minst besneeuwde massief van de Zuidelijke Alpen. Volgens mij is het wel sneeuwzekerder dan de skigebieden in La Mauriënne in de Savoie.

Bij nadelen staat: "Vakantie periodes erg druk: lange rijen bij de soms oude liften" Dit is normaal enkel bij de sleepliften, die draaien normaal nog altijd op diesel. Deze zomer werd de sleeplift Sammorel vervangen door een TSD6. Dus normaal heb je geen enkele sleeplift meer nodig om alle pistes te kunnen doen. De stoeltjesliften zijn allemaal TSD4 of TSD6 met uitzondering van de stoeltjeslift in La Joue Du Loup maar daar naast loopt de telemix.

Dan staat er ook nog "Relatief duur gebied". Dit is één van de goedkoopste skigebieden. Consumptie is er normaal niet duurder dan in een ander skigebied van de zuidelijke Franse alpen. Voor een supermarkt doe je best je boodschappen ergens in een grote supermarkt tijdens de heenreis. Plaatselijk zal het wel duurder zijn.

I.v.m. sneeuwgeschiedenis kan bij mij beter. Volgens mij kan je dan beter zoeken op een andere site. Normaal ligt er tijdens de kerstvakantie voldoende sneeuw

@Anoniem; hoe kom je er toch bij dat de Sammorel-lift vervangen is??? Dit is nergens terug te vinden en ook op de skimap, die ik dit jaar van de Tourist Info kreeg toegestuurd, staat nog gewoon een sleeplift.

Dit is al de tweede keer dat ik hier op een dergelijke opmerking stuit, maar volgens mij is die volledig uit de lucht gegrepen!!!

Ja ik ben ook wel erg benieuwd hiernaar…?

@Anne -Super Dévoluy Nouveau télésiège débrayable 6 places "Sommarel" Leitner

Ik heb het vermoeden dat je gelijk hebt
Deze lift was altijd gepland geweest en deze zomer zou het gebeuren. Toch nog zeker in juli stond er op een website nog altijd te lezen dat er een nieuwe stoeltjeslift ging komen. Wanneer die lift er gaat komen weten ze nu nog niet.

op http://www.skiresort.de/skigebiet/devoluy-superdevoluy-la-jo… staat 1 Telemix en 5 stoeltjesliften. Van waar halen ze dan die vijfde ?

Geen idee, maar ik kan er in ieder geval niets over terugvinden. Niet bij de nieuwsberichten op de website van Devoluy, en dus ook niet op de skimap. Het zou wel een uitkomst zijn, daar niet van, want die Sammorellift is veel te lang en redelijk steil voor een sleeplift, dus een stoeltjeslift zou heerlijk zijn.
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of hij er al is!

Heb inmiddels een mailtje naar Leitner gestuurd, wellicht komt daar nieuwe informatie uit… :-)

We wachten af

Vorig jaar lag er rond die tijd voldoende sneeuw in het gebied, maar niet erg veel. De laatste dag van mijn vakantie was de dalafdaling naar La joue de loup bijna volledig, op een strook van een meter of 2 na, weggesmolten. “'t kan vriezen, 't kan dooien”

Nee Anne, het is normaal nog altijd een sleeplift. Je kunt misschien eens vragen wanneer die er zou komen. Zo ook in Vars was er een nieuwe stoeltjeslift gepland voor deze zomer en die ging ook niet door en het zal ook niet voor volgend jaar zijn.

Wij srriveerden vorig jaar op 2 januari en hadden toen prima sneeuw. Eerste twee dagen nog wat bijgevallen; vervolgens drie dagen stralend mooi weer en de laatste vrijdag een meter sneeuw gehad (dus een uur bezig geweest om de auto uit te graven…).

Bedankt voor de informatie iedereen. Er ligt gelukkig inmiddels al wat sneeuw. Ziet er al een stuk beter uit. En nu maar hopen dat dat over 5 weken nog zo is!

Ligt nog maar weinig hoor! Als je op de webcams kijkt, is het dalstation op 1500 meter nog volledig groen, en wat hoger ligt ook nog maar een heel dun laagje. Moet nog wel wat gaan vallen de komende weken!!

Ja dat weet ik maar de verwachting is dat er nog wel wat aankomt en dat het kouder gaat worden. Hopen dat dat ook sneeuw met zich meebrengt. Tevens lag er een week geleden nog niks dus dit ziet er al wat beter uit;)

Daarom en er kan ik een week tijd veel vallen, dus hopen op nog een paar goede weken!:D

Well, ik hoop hard met jullie mee, want eind januari mag er van mij een megadik pak liggen!!! En dan lekker een weekje zonnig weer natuurlijk!

de vele vragen over superdevoluy komen er volgens mij uit voort dat ze daar zo’n uberberoerde website hebben: een pistekaart, wat gezever over het skigebied en een pagina waar je een appartement kan reserven. heel sumier dus!

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Anne: heb jij inmiddels bericht gehad over de lift? Wij gaan hier ook naartoe in januari en ben wel benieuwd of de lift vervangen is ja of nee.

Volgens de website is er wel een nieuwe lift!

Waar staat dat dan?

Ah, ik zie nu dat de site verouderd is. Ze bedoelen de Pélourenq-lift, en niet de Sammarel

@Frank, ben ik met je eens! Dat moet volgens mij beter kunnen!
@Julien: Nee, de liftenbouwers zijn hopelijk beter in het bouwen van liften dan in communiceren, want dat laatste, daar rammelt het wel wat aan… Heb dus nog geen reactie gehad.

Nou ik hoop toch echt dat het weer en de sneeuwcondities wat beter worden. Ik ga ook in bovengenoemde week. Maar de komende twee weken is het weer niet zo goed. Heel raar op deze site: http://www.zoover.be/frankrijk/provence-alpes-cote-d-azur/su… is het weerbericht s ochtends veel anders dan s middags. Vanochtend stond er dat het over 2 weken -10 gaat worden en nu +11… niet te hopen want dan gaat ski’en waarschijnlijk wel heel lastig worden…

@ Marja:
De weerberichten van Zoover moet je met een hele grove korrel zout nemen! In de bergen kun je eigenlijk hooguit een dag of 3 vooruit kijken. Alles daarna zijn zeer globale inschattingen en twee weken vooruit kijken is op een dergelijk gedetailleerd niveau als Zoover pretendeert te geven simpelweg niet mogelijk.

De overgang van zomer naar winter is altijd wat lastiger in te schatten voor de meteorologen, zeker voor hen die puur afgaan op wat de computers adhv weermodellen berekenen…

@Marja: Ik sluit me bij de reactie van Paul aan…de zoover-vooruitblikken slaan echt nergens op. Ik kan je beter adviseren de weerberichten van Roel goed te lezen; die heeft het 9 van de 10 keer bij het rechte eind!!

In ieder geval ligt er nu al heel wat meer sneeuw dan vorig jaar om deze tijd, en toen gingen de liften volgens mij ook gewoon keurig op tijd draaien. De komende dagen zou het volgens mij behoorlijk koud zijn, dus kunnen ze wellicht nog één en ander kunstmatig regelen…

Roel verteld ons ook dat het vanaf maandag spannend wordt en dat er mogelijk zeer veel sneeuw gaat vallen in de Alpen! Ik help je daar op hopen. Ik ga vanaf 22 januari en dan zal er vast en zeker genoeg liggen!

@Julien: Wees daar maar niet te zeker van…! Wij gaan de week ervoor, van 15 tot 22 jan, en uiteraard poederen wij alle verse sneeuw weg!!! Denk dat er alleen nog ijsplaten voor jullie overblijven!! :-)

Nouja we zullen zien. Het lijkt volgende week toch wel weer een stuk warmer te worden. Jammer. Maarja het blijft allemaal koffiedik kijken

Plaats een reactie