Les Sybelles 2-9 februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

2de trip van het seizoen: Les Sybelles. Meerbepaald Saint Sorlin d’Arves, in het appratementencomplex L’Orée Des Pistes, zoals de naam het zegt vlak naast de piste:

null

Ideale ligging, behalve misschien om er te geraken, want het ligt helemaal bovenin het dorp. Normaalgezien is dat geen probleem maar we waren vrij laat toegekomen, net op het moment dat de vakantiegangers van de vorige week richting hun terugkeer-bus aan het wandelen waren. Ook dat zou normaal moeten meevallen, ware het niet dat de weg door de regen van de dagen ervoor was veranderd in een ijspiste. Stilvallen was dus geen optie.

Jammer genoeg dus wel moeten stoppen, en dan maar de sneeuwkettingen opgelegd. Daarna eigenlijk vlotjes tot aan het appartement geraakt.

Deze keer hadden we voor halfpension gekozen, wat doorging in restaurant Le Barock in het appartementencomplex zelf. Erg handig, lekker ontbijt, avondmaal meestal vrij basic. De bediening was atypisch Frans: heftig en snel, al vergaten ze door de drukte af en toe wel een koffietje of zo.

De weersomstandigheden waren wisselend, waardoor ik blij was dat we in Saint-Sorlin zaten en niet in een van de andere (hogere) dorpen in het gebied. Ook al was het soms winderig en bewolkt, toch hebben we elke dag goed kunnen snowboarden door grotendeels langs de kant van Saint-Sorlin te blijven. Hogerop waren (verbindings)liften vaak gesloten. Van vrienden die aan de overkant van de Maurienne-vallei in Les Menuires zaten hoorden we dat de zichtbaarheid soms echt problematisch was, bij ons viel dat eigenlijk goed mee.

De zwaarste sneeuw viel in het midden van de week, en dan vooral 's avonds:

null

Overdag bleef het ook meestal sneeuwen, maar dat zorgde alleen maar voor meer plezier op de lager gelegen pistes:

null

Na al die sneeuw was het zicht de donderdagochtend hoopgevend:

null

De weersvoorspellingen spraken van een heldere voormiddag, dus we namen de eerste lift naar boven en ja hoor:

null

Dikke poeder op de pistes! De hele voormiddag nieuwe lijntjes kunnen trekken in de verse sneeuw onder een ochtendzonnetje:

null

In de namiddag werd het weer bewolkt en begon het weer licht te sneeuwen. Geen probleem, terug wat lager gaan spelen op de pistes die er ook daar super bij lagen.

Ook de vrijdagvoormiddag konden we genieten van mooi weer en toen zijn we even verderop gaan kijken, richting de Col de Croix de Fer en l’Ouillon. De pistes lagen er nog steeds super bij, en tussen de pistes lag de poeder knie-diep:

null

Tegen de vroege namiddag begon het daar wel weer mistig te worden, maar langs de kant van Saint-Sorlin was het al weer perfect doenbaar. Naarmate er meer volk gepasseerd was werd de poeder wel wat in hoopjes gegooid, maar die waren nog steeds zo licht dat het eigenlijk geen probleem vormde:

null

Super week gehad dus, ook al konden we niet vaak grote tochten maken.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Mooi verhaal en pics!
Ziet er ‘geil’ uit die eenzame sporen in de verse sneeuw.

Leuk verslag en ook hele mooie foto’s!
Ik zou eigenlijk afgelopen week naar hetzelfde gebied gaan, maar het is uiteindelijk toch Stubaital geworden, daar komt ook nog een verslag van ;)

als boarder geen last gehad van de vlakke stukken daar?

Tof verslag! Poeder op de pistes terwijl de zon schijnt is heerlijk, zelf ook meegemaakt alleen niet zo veel als bij jou :)

@ Joren, ik ben daar ook geweest vorig jaar, geen een keer moeten lopen of steppen met mn board ofzo. Vond het zelf een prima gebied en zou er zo weer heen gaan.

Daarnaast een topverslag brengt goede herinerringen boven :)

als boarder geen last gehad van de vlakke stukken daar?

Joren op 17 feb. 2013 15:50

De beginners hadden er wel hier en daar last van. Ikzelf niet echt, maar ben het al een beetje gewoon… Ben nog nooit echt een skigebied tegengekomen waar je niet af en toe je best moet doen om voorbij een vlak of stijgend stuk te geraken.

Het andere nadeel van Les Sybelles voor snowboarders is dat er wel wat sleepliften zijn voor o.a. de verbinding tussen La Toussuire/Le Corbier enerzijds en Saint-Sorlin anderzijds. Maar door het mindere zicht hebben we daar deze keer geen gebruik van gemaakt. Helemaal aan het uiteinde van de berg van Saint-Sorlin is er wel een sleeplift die aangeduid staat als “difficile” (hier en daar stukken van 50%), en een aantal snowboarders langs de kant zien zitten. Aan het einde zat zelfs een Spaanse skiër volledig buiten adem; hij weigerde evenwel een koekje… Geen aanrader voor de beginners dus, maar wel de moeite waard omdat 't daar heel rustig is ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ook net terug uit zelfde gebied, maar een weekje later (9 tot 16). Ongeveer gelijke ervaringen. Onze lokale gids had in de laatste 10 jaar zo geen goede condities gehad. Op bepaald moment meer dan 60 cm verse poeder.
Ondanks de voorspelde drukke vakantieperiode (alle vakantiewoningen waren verhuurd), nergens wachttijden gehad.
wat me wel opviel is dat er niet moeilijk gedaan wordt over off-piste; binnen de dag was alles volledig verspoort ik heb zelfs ouders met hun kinderen naast de piste gezien!!
Fotos volgen spoedig :) (niet van die kinderen natuurlijk)

die slepers kan je trouwens vermijden als je naar St. sorlin gaat gewoon over de kam naar beneden - op eigen risco natuurlijk.

edit: was ik nog vergeten sneeuwhoogte+ gaf nooit aan dat er poeder viel, maar het was dus wel dik raak

wat me wel opviel is dat er niet moeilijk gedaan wordt over off-piste; binnen de dag was alles volledig verspoort ik heb zelfs ouders met hun kinderen naast de piste gezien!!

't Is een trend van de laatste jaren vrees ik… Op sommige plekken valt het te verantwoorden, maar vraag is of iedereen daar wel zo ver bij nadenkt.

die slepers kan je trouwens vermijden als je naar St. sorlin gaat gewoon over de kam naar beneden - op eigen risco natuurlijk.

jones op 17 feb. 2013 20:35

Let wel erg op met lawinerisico! Tijdens de week dat wij er waren heb ik de wind daar veel sneeuw zien opeenhopen + op gelijkaardige hellingen lawines gezien die zonder menselijke inmenging ontstaan waren. 2 jaar geleden was ik er ook in februari en toen lag er op die zuidhelling gewoon helemaal geen sneeuw, dus ook de zon kan daar voor gevaar zorgen denk ik.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Let wel erg op met lawinerisico! Tijdens de week dat wij er waren heb ik de wind daar veel sneeuw zien opeenhopen + op gelijkaardige hellingen lawines gezien die zonder menselijke inmenging ontstaan waren. 2 jaar geleden was ik er ook in februari en toen lag er op die zuidhelling gewoon helemaal geen sneeuw, dus ook de zon kan daar voor gevaar zorgen denk ik. [post]Lieven op 17 feb. 2013 23:28

klopt absoluut. Wij hadden een gids en hebben de helling nog verschillende dagen na de dump gedaan en ik kan verzekeren voor skiers wordt dit een k*t afdaling: overdag smelt de zuid-gerichte helling en snachts vriest dit tot een lekkere krokante korst waar je doorzakt als je kanten beginnen te snijden, voor de boarders was dit minder een probleem.

ik was er ook in feb 2 jaar terug… wat een slechte winter was dat!

Plaats een reactie