dagtochtjes - verbindingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Ik ga deze winter naar Les Sybelles toe. Na veel wintersportvakanties in PdS en L3V, nu voor het eerst naar dit gebied.
Ik ben iemand die van dagtripjes houd en zo veel mogelijk van het gebied wil zien.
Mijn vraag: Ik zit in Le Corbier. Word ik erg beperkt door de sleeplift verbinding (waar ik sommigen over hoor klagen) of valt dit wel mee en is het hele gebied vanuit Le Corbier goed te bereiken?
Ik ben een redelijke skiër op de pistes (t/m zwart), maar liever niet off piste.
Ik heb nog twee maanden voorpret, dus alle tips en informatie is welkom :)

Als je l3v gewend ben is dit gebied wel even schrikken.
Maar wat weerhoud je ervan om zelf de pistekaart te pakken en je route zelf uit te stippelen ? Dan zie je direct hoeveel slepers je moet pakken.

Laat je niet afschrikken door die paar sleepliftjes. Die zijn niet bepaald moeilijk of erg lang. Het gebied kent de laatste jaren ook veel snelle moderne liften en je kunt er prachtige tochten maken! Daarnaast is alles er veel goedkoper dan in L3V en PdS en is de sfeer er naar mijn mening een stuk gemoedelijker.

Tja, de grotere gebieden zijn schribarend duurder geworden en ik hoor best veel goede verhalen over Les Sybelles.
Mijn vraag was misschien niet duidelijk genoeg. Ik ben niet tegen gesleept worden. Ik ben van het type ik-hang-aan-een-stok-en-ik-ga-op-zoek-naar-wat-ik-allemaal-kan-doen-om-niet-in-slaap-te-vallen. Haha, dat gaat het ook wel eens mis…
Ik heb al wat routes bekeken, maar een kaart zegt zo weinig als je er nooit geweest bent. Daarnaast las ik over het beter omzeilen van de lange sleeplift vanuit pte du Corbier. Vandaar mijn oproep.

Aha, goed te horen Gast132. Onze berichten kruisden elkaar :)

Als je een rustige week zit dan zijn de slepers zeker geen probleem. Ze zijn gewoon redelijk vlak en saai.

Een tip die ik je kan geven is naar St Columban ofzo te skiën. Afdaling niet heel boeiend (veel bospaden) maar wel mooie omgeving. Neem wel genoeg tijd want de terugweg duurt lang vanwege slome liften.

Oké, dank je wel Jurian.

Als je l3v gewend ben is dit gebied wel even schrikken.

Dit dus. Ik ben eerst naar Les Sybelles geweest en twee jaar later naar Val Thorens, en dat was echt verademing qua liften en verbindingen. Maar ik heb het in Les Sybelles ook prima naar mijn zin gehad en ga elk jaar met mijn ouders naar een gebiedje in Zwitserland waar ze tot 4 jaar geleden slechts 1 stoeltjeslift hadden en daar vermaak ik me ook altijd super, dus als je je mentaal voorbereidt op (een paar) trage liften ga je het in Les Sybelles erg leuk hebben! De verbindingen duren gewoon vrij lang, maar juist hierdoor lijkt het gebied heel weids en groot (je bent immers niet overal binnen een half uur). Een dagje naar St Sorlin is zeker de moeite, maar die verbinding duurt wel echt lang dus ga op tijd terug inderdaad!

Overigens loopt een van de sleepliften die je als verbinding moet hebben, ik meen de langste, langs het snowpark, dus genoeg te kijken ;)

De lange sleeplift die bedoeld wordt is de verbindingslift van Le Corbier naar La Toussuire.
Een lange en vlakke lift die mijn oma met haar ogen dicht op één ski kan doen. Het duurt even maar ja je hebt vakantie en het is geen aangenomen werk.

Dank iedereen voor de reacties. Uitgaande van de kaart en jullie input heb ik al een paar uitstapjes ‘gezien’: zoals naar St Colomban en naar St Sorlin d’arves. Ik moet dus rekening houden trage verbindingen terug en de verbindings sleeplift is lang en vlak maar door het snowpark hoef je je niet te vervelen.
Er is weinig echt goede informatie te vinden over het gebied. Als ik terug bent, zal ik een uitgebreide review achterlaten.

Vorig jaar een week daar gezeten en dit jaar weer terug :) De week dat we er vorig jaar zaten heeft het heel de week gesneeuwd, ideaal voor de sneeuwkwaliteit, zicht was minder. Zicht was zelfs zo erg dat ik van bepaalde delen van het gebied gewoon geen visuele voorstelling in mijn hoofd heb, voornamelijk het stuk boven op de kaart van Les perrons tot L’ouillion.
De verbinding tussen PTE Du Corbier en L’ouillion was nagenoeg heel de week gesloten, snowpark ook, daar bleef zelfs niks meer van over, schansen waren niet meer zichtbaar door de bergen verse sneeuw ;) Maar ons wel super goed geamuseerd! We zaten in St jean, in mijn ogen echt de minste hoek van het gebied, niet de moeite waard om naartoe te gaan! Enkele aanraders:

  • Piste: zwarte j.n. augert, niet heel moeilijk, lekker om te knallen
  • Rode envers (onder lift 11 van le corbier): Korte piste, maar heerlijk om te knallen! Met verse sneeuw ook perfect om net rechts van deze piste door de poeder te gaan of links onder lift tussen de bomen.
    Doordat de verbinding bovenlangs bijna altijd dicht was moesten we wel langs hier doorsteken maar ik zou deze doorsteek sowieso aanraden ipv de slepers op de top.
  • De kom in La Toussuire: onder lift 8 en 9 ligt er een soort van kom, als ik het mij goed herinner raak je erin door aan lift 8 ipv rechtsom de piste op te gaan, linksom te gaan. (Ben niet heel zeker maar kun je vanuit de lift wel uitdokteren hoe je erin raakt ;) )
  • Les bottieres: Leuk pistetje, niet al te breed baantje en niet echt stijl maar als je hem kent kun je serieus knallen en kun je bij elk niveauverschil in de piste wel van de grond komen ;) De liften zijn dan wel weer ruk, dus moet je zelf een beetje afwegen of je dat erbij neemt ;)
  • St colomban: Was voor ons echt de beste dag van de vakantie. Toen we vertrokken smorgens hing heel het gebied hing in een koude dichte sneeuw-mist. We besloten om eens naar st colomban te gaan met de hoop op beter weer. (lager gelegen, bomen, verder weg) Het weer was er niet echt beter, maar de pistes lagen geweldig! Weinig volk, bergen verse sneeuw en veel stukken niet geprepareerd. Echt concentreren en werken om beneden te raken, zeer uitdagend (Vooral het stuk zwart dan)! Het restaurantje onder aan de zwarte is ook een aanrader, ook een van de weinige waar je je eigen broodjes bij een consumptie kunt opeten ;)
  • Saint Sorlin: Sja, wat moet ik daarvan vinden. Indeling spreekt mij niet aan maar dat is persoonlijk natuurlijk ;) Voor zover ik mij kan herinneren hebben we daar niet veel op de piste gezeten maar vooral ertussen :) Le mur lag er de dagen dat wij er waren zwaar bij, bultig met leeggeschraapte ijsplaten… Hopelijk dat we er dit jaar met beter weer eens naartoe kunnen en een beeld kunnen vormen van Les perrons :)

Dit zijn zowat de dingen die mij zijn bijgebleven. De weersomstandigheden waren bijzonder en zorgen zeker voor een vertekend beeld. Het verschil tussen on en off piste was door de grote hoeveelheden verse sneeuw niet altijd even duidelijk dus ik ben er zeker van dat in weken met weinig tot geen verse sneeuw het er helemaal anders bijligt en andere pistes/stukken leuk zijn ;)

Leuk stuk Michiel! Maar ik deel je mening dat de condities een hoop doen met je perceptie van een bepaald gebied. Ikzelf vind namelijk de pistes bij Saint Sorlin het mooist. Komend jaar voor de vijfde keer naar dit gebied, vorige jaar niet naar st colomban geskied, maar aangezien jij er zo;n leuke dag hebt gehad ga ik het toch weer eens proberen dit jaar :)

@Michiel13, Top! Ik neem je verhaal en tips straks mee op vakantie …
Erg leuk om te lezen dat je, ondanks het slechte zicht, zoveel plezier hebt gehad èn dit jaar ook weer terug gaat. Dat geeft deze burger moed ;)

Om nog even terug te komen op de keuze van het gebied.
Ik denk ook dat het wennen zal zijn na L3V, maar het is daar nu veel te duur geworden. Daarnaast is het goed ook eens andere gebieden te ontdekken. Ik heb de meeste gebieden in Frankrijk al gezien. InTignes geweest, in La Rosiere, Samoens, les 2 alpes, Valloire, Valfrejus, Avoriaz. Nu eens tijd voor Les Sybelles; een redelijk groot gebied wat niet zo bekend is en -wellicht daardoor-, in de prijs nog gunstig is.
En… wat iemand hierboven schreef over sommige langzame liften: Het duurt even maar ja je hebt vakantie en het is geen aangenomen werk. :)

@willem3 Nog even een tip voor een leuk tochtje voor in de ochtend:

  • Vanuit Corbier stoeltjeslift 8 omhoog
  • Daarna de twee sleepliften 25 en 18 (lang, maar genoeg te zien onderweg, o.a. funpark)
  • Longe combe richting lift 16
  • Neem de piste blanchons richting lift 21 (hoogste punt gebied)
  • Daarna een van de leukste pistes van het gebied: col de lacs (Blauw, maar heerlijk breed en voldoende mogelijkheden om flink te knallen)
  • Aan het einde van deze piste zit een goedkoop en kwalitatief erg goed restaurant! Restaurant d’Altitude Le Saint S’O
  • Oh, en dan nog een tip (ben er ook vorig jaar geweest:)

    Van Le Corbier kan je ook via de piste envers/tortue/j.n.augert naar lift 19 naar La Toussuire. Op de kaart is dit geen duidelijke verbinding, maar die verbinding is er zeker wel! Lift 19 is een oude(!) stoeltjeslift die niet al te snel is, maar daarmee vermijdt je wel alle slepers rondom l’ouillon als je richting La Toussuire of Les Bottieres wilt gaan.

    Onderaan in Les Bottieres kan je ook lekker rustig en goedkoop lunchen trouwens!

    Oh, en dan nog een tip (ben er ook vorig jaar geweest:)

    Van Le Corbier kan je ook via de piste envers/tortue/j.n.augert naar lift 19 naar La Toussuire. Op de kaart is dit geen duidelijke verbinding, maar die verbinding is er zeker wel! Lift 19 is een oude(!) stoeltjeslift die niet al te snel is, maar daarmee vermijdt je wel alle slepers rondom l’ouillon als je richting La Toussuire of Les Bottieres wilt gaan.

    Onderaan in Les Bottieres kan je ook lekker rustig en goedkoop lunchen trouwens!

    Joris. op 2 dec. 2013 10:50

    Goede tip, had dit zelf toevallig ook zitten bekijken, in voorgaande jaren niet eerder gedaan op deze manier. Weet jij misschien of het mogelijk is om vanuit Corbier lift nr 5 te nemen en zo op Tortue uit te komen?

    Extra gratis tip: sinds dit jaar zijn de liften aan google maps toegevoegd, zo kun je ver inzoomen en goed bepaalde verbindingen checken. Voorbeeldje op: https://maps.google.fr/maps/ms?oe=UTF8&ie=UTF8&t=h&a…

    De pistes bij Les Bottieres (rechts onderin) zijn ook echt leuk. Je moet alleen wel een paar hele vlakke pistes pakken om er te komen.

    De pistes bij Les Bottieres (rechts onderin) zijn ook echt leuk. Je moet alleen wel een paar hele vlakke pistes pakken om er te komen.

    Jurian op 2 dec. 2013 11:55

    Inderdaad, leuk uitdagend stukje rood vanaf Grand Truc!

    Oh, en dan nog een tip (ben er ook vorig jaar geweest:)

    Van Le Corbier kan je ook via de piste envers/tortue/j.n.augert naar lift 19 naar La Toussuire. Op de kaart is dit geen duidelijke verbinding, maar die verbinding is er zeker wel! Lift 19 is een oude(!) stoeltjeslift die niet al te snel is, maar daarmee vermijdt je wel alle slepers rondom l’ouillon als je richting La Toussuire of Les Bottieres wilt gaan.

    Onderaan in Les Bottieres kan je ook lekker rustig en goedkoop lunchen trouwens!

    Joris. op 2 dec. 2013 10:50

    Goede tip, had dit zelf toevallig ook zitten bekijken, in voorgaande jaren niet eerder gedaan op deze manier. Weet jij misschien of het mogelijk is om vanuit Corbier lift nr 5 te nemen en zo op Tortue uit te komen?

    Extra gratis tip: sinds dit jaar zijn de liften aan google maps toegevoegd, zo kun je ver inzoomen en goed bepaalde verbindingen checken. Voorbeeldje op: https://maps.google.fr/maps/ms?oe=UTF8&ie=UTF8&a…

    NielsV op 2 dec. 2013 11:12

    Oef…lastige vraag. Volgens mij kan dat (net) niet. Wij namen 's ochtends een andere lift (1) en dan meteen 12 om daarna een lang stuk naar beneden te kunnen skiën. Volgens mij kan je niet vanaf lift 5 direct naar tortue maar weet het niet zeker.

    Leuk al die reacties. De vakantie komt zo steeds dichterbij :) @NielsV, dank je voor de tips… Het filmpje geeft een mooi beeld van wat ik kan verwachten. Reken maar dat ik die piste niet zal overslaan ;) Ik heb zelf ook wat POV’s op YouTube staan (zoeken op WinterWillem), maar die zijn nogal saai omdat ik niemand ‘volg’'. Wellicht dat ik dat wel ga doen in deze vakantie (ik denk dat ik de Sony as30v ga kopen) @Joris, handig dit soort informatie. Ik zal zelf ook onderzoeken wat het handigst en mogelijk is om op Tortue uit te komen. @Jurian, ik zie het. Komt op mijn lijstje (mooie lange rode inderdaad).

    Nee het is niet mogelijk om via lift 5 de tortue te pakken. Ik kan me dat nog goed herinneren van afgelopen jaar toen ik er was.

    @Willem3 Filmpje was niet van mezelf, ik heb ze (nog) niet op youtube staan. Heb je filmpjes op youtube even bekeken, zien er goed uit!! In welke appt zit je trouwens? Heb in voorgaande jaren ook in Corbier gezeten.
    @Gast703 Hmm dat is jammer, ach dan nemen we toch maar de 12 en skiën we een stukje verder naar beneden.

    @NielsV, we zitten in Les Terrasses du Corbier. Ik kan niet goed opmaken waar het complex precies zit; volgens de beschrijvingen dicht bij de piste, maar wel een stukje van de lift vandaag (450 mtr).

    @NielsV, we zitten in Les Terrasses du Corbier. Ik kan niet goed opmaken waar het complex precies zit; volgens de beschrijvingen dicht bij de piste, maar wel een stukje van de lift vandaag (450 mtr).

    Willem3 op 3 dec. 2013 11:00

    Ik weet wel waar het zit, volgens mij kun je naast het appartement je ski’s onderklikken en via de “stoep” (mits genoeg sneeuw) naar lift Grand Crozat skien. Voor een boarder zal dit iets lastiger zijn.

    Aha, duidelijk. Thanks.

    Hallo Willem. Ik ben ook in Les Terrasses de Corbier geweest. De afstand van de skilockers naar lift nummer 2 (dacht ik) is ongeveer 50 meter. Dat was in 2008.

    Goed te weten @perrei67. Dank je voor de informatie.

    Plaats een reactie