Les Sybelles vandaag (winter 2013-2014)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Ik ben van plan de eerste twee weken van februari met regelmaat info, foto’s en video’s te plaatsen.
Als er nu ook al mensen zijn die dit topic willen voeden, graag! Allemaal onderdeel van de voor- en nabeleving van diegenen die nog naar dit gebied gaan en/of al zijn geweest.

Ik ben er ook de eerste week van februari! La Toussuire van 1 tot 9 februari. Begin toch wat nerveus te worden over de hoogte van het sneeuwdek. Voorlopig 10cm in het dal? Dat is niet genoeg… Klopt dit eigenlijk wel? Valmeinier ligt op een 15-tal km, is lager gelegen en daar hebben ze 60cm in het dal… Spannend!

Ik ben er ook de eerste week van februari ;) St Jean ;)

Ik ben ook in Saint-Jean de eerste week van feb :)

8 tot 16 februari La Toussuire (nog 29 dagen :-))

Ik zit volgende week in St. Jean D’Arves, hoop op wat verse sneeuw volgende week

Ik ga 15-feb t/m 22-02-2014 Saint sorlin dárves.

8 maart ga ik hier een week naartoe! Kan niet wachten.

Eerste week van februari in La Toussuire, maar weet nog niet of ik over internet beschik ginder. Ook ik begin nerveus te worden over de sneeuwval. Hopelijk keert het snel.

Gisteravond teruggekomen uit St Jean d’Arves, Les Sybelles. Fantastische week gehad. Het aankomstweekend had het flink gesneeuwd, waardoor de pistes er perfect bij lagen. Gelukkig maar, want de rest van de week heerste de fohn. Dit betekende een week lang zon, maar ook mindere sneeuwcondities later in de week. Met name de pistes bij Corbier en de pistes op zuidhellingen hadden hier onder te lijden aan het eind van de week. De pistes hogerop bij St Sorlin en Toussuire waren aan het einde van de week nog steeds prima.
Gisterochtend vertrokken met 13 graden op 1500m. Dat belooft weinig goeds voor de komende week. Gisteren waren er ook al meer pistes gesloten vanwege weinig sneeuw. De voorspelde sneeuw halverwege komende week is dus hard nodig.

Net terug uit La Toussuire. Mooi week met aan het begin heerlijke sneeuw. Gedurende de week steeds meer bruine pistes, zeker in Corbier. In de ochtend was het allemaal prima te doen. In de middag onder de 2000 pap sneeuw. Maar dan is het in de zon wel heerlijk skieen. Een beetje maart gevoel krijg je er bij. Hoop voor de mensen die er nu zitten dat er snel wat sneeuw bij komt.
De sleepliften vallen reuzen mee. Prima te doen. Neem er wel de tijd voor.
Top vakantie gehad
Prima prijs kwaliteit verhouding. Ik zou zo terug gaan.

Oeps, ik zit in Corbier 1 t/m 15 febr. Gelukkig lijkt het kouder te worden en is er sneeuw op komst.
Dank je Jetse en Gast393 voor jullie update. Dit wordt zeer geappricieerd! Ik kan mij voorstellen dat een week skiën in de zon heerlijk is; ik had ervoor getekend :)

Ik was afgelopen week ook in Les Sybelles. Condities waren inderdaad prima. 's middags wel papsneeuw, maar omdat het erg rustig was viel het wel mee qua papheuvels, de pistes bleven behoorlijk vlak. Wel zag je naar het einde van de week dat de lagere pistes het erg zwaar kregen, dus nieuwe sneeuw en lagere temperaturen kan geen kwaad. Wij hebben in ieder geval een prima week gehad!

Running against the wind

Volgens diverse berichten is er hier in het afgelopen etmaal zo’n 40 cm sneeuw bijgevallen, dat belooft veel goeds!

Van zaterdag 25-1 tot zaterdag 1-2 present in St. Sorlin d’arves met een aantal jongeren!

@Gast646, dat moet het mooiste gebied zijn daar. Als het je lukt ons -later komers- af en toe wat toe te spelen in de form van gebieds info en/of foto’s, graag. Dat zal ons heel blij maken.
Heel veel plezier daar en hou het heel!! :)

Als ik kijk naar de vooruitzichten zie ik gemiddeld 15 cm sneeuw per dag erbij komen.
Lijkt mij wat optimistisch, maar toch… :)

Elke dag is het anders, gisteren stond er +/- 5 cm voor heel de week samen en nu staat er +/- 90cm dus het wordt afwachten…

Ben er onlangs geweest: https://www.wintersport.nl/forum/topic/142221

Leuk gebiedje voor een week, maar zou er niet terugkeren… Saint Sorlin vond ik wel veruit het leukste deel van het gebied…

@Harm, Ik zag de blog. Leuk om te zien/lezen. Kun je ook aangeven waarom je er niet zou terugkeren? Ik kan niet zoveel met je opmerking. Was het gebied te klein of te ongezellig of…?

Ah sorry, dacht dat ik dat ergens had aangegeven in mijn reisverslag. Ik vind het gebied weliswaar uitgestrekt, maar niet uitdagend genoeg. De afdalingen zijn mij niet lang genoeg en je brengt vrij veel tijd in de liften door om van A naar B te komen… Verder denk ik dat het flink koud kan zijn in de open stoeltjesliften en sleepliften als de temperatuur echt ver onder nul gaat (gondels of eitjes ontbreken namelijk in het gebied)… Neemt allemaal niet weg dat ik een leuke week heb gehad in een gebied wat voldoende biedt voor de belachelijk lage prijzen (wij zaten met 5p voor € 221,50 pp voor een week met skipas in een 8p appartement)…

Momenteel zijn wij in La Toussuire en de condities zijn prima! Goede sneeuw, temperaturen onder 0, ook in het dal en de pistes zijn perfect geprepareerd. Er is gisteren een zeer klein vers laagje gevallen, vandaag droog met mist. Later in de week wordt er weer sneeuw voorspeld. Het is heerlijk rustig op de piste en het gebied vind ik erg leuk! Afwisselend genoeg en een mooie omgeving, er zijn mooie tochtjes te maken. Enig nadeel zijn de wat korte langzame verbindingsliften in het gebied.

Goed te horen @Gast457. Jammer van de mist, maar wel fijn dat het rustig is en het gebied jullie bevalt. Ik lees net dat er volgens Roel meer sneeuw zit aan te komen, dus al met al positief nieuws. Ik wens jullie heel veel plezier de nog komende dagen dat je daar bent!
V.w.b. de langzame liften zie ik dat vaker langskomen. Dat is wel jammer ja. Dan moeten we daar maar mee leren leven… @Harm, dank voor je uitleg. Ik ben zelf iemand van de pistes en het liefs blauw en rood, dus hopelijk vind ik wel genoeg uitdaging. Ik ben (helaas) iemand die de grote gebieden gewent is (PdS kan ik dromen en ook in L3V ben ik diverse malen geweest. Dus het zal dan misschien wel even wennen zijn, hoewel Les Sybelles bepaald niet klein is, maar misschien wel wat minder lange pistes.
Het ontbreken van gondels of eitjes vind ik zelf geen enkel probleem. Eigenlijk zit ik liever in een stoeltjes lift dan dat ik (vaak) hutje-mutje in een cabine moet staan.
Ik heb gebied uitgekozen vanwege de grootte en de lage prijs. De andere grote gebieden vond ik verhoudingsgewijs véél te duur geworden.
Ik ben er twee weken en ik hoop er op een keer via Orelle naar VT toe te gaan. Dat ligt er zo op de kaar te zien vlak bij (uurtje rijden max.)

Zit in st. Jean d’arves deze week. Vandaag topweer met zon. Ondanks alle berichten van veel sneeuwval is de sneeuwval hier tot nog toe maar beperkt geweest. Er is maandag een paar cm gevallen, maar meer niet. Pistes liggen er ok bij, maar wat verse sneeuw zou niet verkeerd zijn. Als ik de Les Sybelles app mag geloven wordt er voor morgen en overmorgen verse sneeuw verwacht.

Verder kloppen de berichten, liften zijn niet ideaal. Oud en langzaam. Echter is het gebied qua prijs ongekend goedkoop, waar andere gebieden steeds duurder en duurder worden, dus al met al geen enorm probleem.

Ik ben een Sybelle -fan en ben er nu 6x geweest en ken de weg zowel een beetje daar.
Prijs-kwaliteit krijg je ze niet beter. Als je een dorp moet kiezen: St-sorlin. St-jean is te ver van de leuke pistes. de 2 andere dorpen zijn me te kunstmatig. De bus tss st-jean en St-sorlin is zo geregeld dat je ze niet kan gebruiken om s’ochtens meteen naar st-sorlin te komen…
Ik volg @Harm een beetje ivm de beperkte uitdaging op de pistes (al zijn er wel pittige pareltjes), maar wij zitten meer naast dan op de piste en dat is echt een gigantische speeltuin daar!! Huur een gids en beleef je droom…om de vlakke stukken te vermijden kan je vanuit het board-park trouwens recht naar st-sorlin (off piste, redelijk tricky stuk bij slecht zicht)
ivm de liften; er staan er net een paar nieuwe en heb mij er eigenlijk nog nooit aan gestoord. ik vind die 3 p stoeltjeslift naar de top net super authentiek (zalig stukje skiroute eronder)

@jones, dank je voor jouw bericht! Wij gaan 7 febr. naar St. Jean, kun je uitleggen wat het probleem is met de bus verbinding naar Sorlin?

@ThijsVisser1, een echt probleem is er niet, maar de busdienst (navette) tussen St Jean en St Sorlin was vorig jaar zo geregeld dat je 's ochtends alleen naar St Jean kon rijden en in de namiddag naar St Sorlin. Dit jaar rijd de bus alleen in de namiddag (wel h/t)… geen idee waarom ze dit doen, mogelijk willen ze de liften in St Sorlin niet overbelasten…

vanuit St. Jean moet je een gigantische tour maken om in st sorlin te geraken, en op tijd terugkeren. Nogthans liggen die dorpen vlak naast elkaar…Je kan ook de navette terug nemen tot 17u15 of gewoon ff de auto nemen s’ochtends…

veel plezier ginder…

Die gigantische tour vanuit St Jean valt ook wel mee. Zonder te overdrijven sta je in een uur boven op de top van l’ouillon, en een half uur later sta je onderaan St. Sorlin.

Overigens vond ik St. Sorlin helemaal niet zo geweldig, maar dat zal ook wel met het weer te maken hebben. De pistes helemaal bovenin lagen allemaal in de wolken en je had minder dan 50m zicht. De Rocher en Perrons waren dicht. Wat overbleef was de Combe Balme als relaxte piste. De pistes vanaf La Balme vond ik allemaal vrij matig.

Dan vind ik La Toussuire leuker qua skiën, lekker brede pistes. Alleen wel snel ijziger omdat ze op het zuiden liggen, en een rotverbinding terug. Vorige week was de rode piste terug naar Corbier dicht, en moet je een enorme omweg maken om weer terug te komen.

@jones, dank je voor je bericht, zal direct bij aankomst het busprogramma checken!

Ga er 1 maart een weekje heen met familie, ik ben benieuwd! (St Jean)

Lib tech met Flow my way in the snow

Plaats een reactie