Les Sybelles vandaag (winter 2013-2014)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Vandaag de hele dag sneeuw in Le Corbier!! Ik vermoed dat er ca. 10 cm is bijgekomen.
Gistermiddag en vandaag heerlijk geskied. Wel weer even wennen; zaterdag redelijke harde pistes en vandaag met een laag sneeuw erop. Ik zag veel mensen er problemen mee hebben. We zijn in het gebied van Le Corbier gebleven.
Appartement is prima met een uitzicht op de piste :) :). Een groep van luidruchtige Fransen boven ons verstoorde veel plezier. Gelukkig hielp wat dreigende taal, tot ze om 5.15 uur 's ochtends onze harde woorden waren vergeten. Hopelijk helpt onze klacht bij de receptie. Nb: is hier al een topic over…?

null

null
[IMG]

null

@ Willem3
Hoi Willem, ziet er goed uit daar zeg! Hoe zijn de voorspellingen daar momenteel?
Wij vertrekken aanstaande zaterdag naar St Jean :)
Heel veel plezier nog!

@gast946
Wij, Geke en Thijs zijn ook a.s. zaterdag in st jean! Hoop idd net als jou dat de weersvoorspellingen goed zijn!
Groet en wellicht tot ziens in st jean

@ThijsVisser1
Hier voormalig gast 946. Heb even een account aangemaakt, wel zo handig.
Wat goed dat je het weer gaat proberen op de lange latten! Al eerder in Les Sybelles geweest? Wij zijn al meerdere malen geweest en blijven terugkomen…Het is een groot maar in het laagseizoen rustig gebied en St Jean is een heel klein, heerlijk rustig dorpje. Denk dus dat je gaat vinden wat je zoekt!
Duimen voor goed weer en alvast een goede reis en fijne vakantie!

In tegenstelling tot het weerbericht, die veel bewolking voorspelde, was het vandaag een zonnige dag. De pistes lagen er goed geprepareerd bij. We zijn naar La Toussuire geweest. We hebben daar prachtige rode pistes gedaan. Er is ook een soort maanlandschap met veel sleepliften en oudere liften, dat was minder. Goed gegeten bij Chalet de Feun. Later in de middag weer le Corbier opgezocht. Ik moet zeggen|: ik verveel mij daar niet.
Morgen naar de andere kant, naar de St Jean d’Arves en St Sorlin d’Arves en daar eens kijken.
Ik heb met mijn nieuwe Sony camera gespeeld. Hopelijk zit er wat bruikbaar materiaal bij en kan ik daarvan wat online zetten. Vanavond even kijken…
Nb: het heeft geholpen; de Fransen boven ons waren zo stil als muizen.

Ik vind St. Jean nooit zo spannend eigenlijk. Blijf doorgaans het liefst tussen St. Sorlin en Le Corbier hangen. Ben vanwege sneeuwomstandigheden in de drie keer dat ik er was nog niet in St. Colomban geweest, dat is niet zo groot, maar zou er toch graag ook eens willen skiën. Off-piste zat er destijds dus ook weinig in, weet iemand of het bijv. mogelijk is om off-piste vanaf Grand Truc naar St. Colomban af te dalen?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@willem3 bedankt weer voor je update, klinkt goed! De pistes bij St. Jean zijn inderdaad niet spectaculair, bij St. sorlin zijn wel veel mooie pistes te vinden. Veel plezier morgen! Fijn dat je bovenburen weer rustig zijn :)
@frankw St. Colomban en Les Bottieres zijn zeker de moeite waard mits de sneeuwcondities het toelaten. Ik ken alleen de route via de reguliere pistes en die vond ik erg mooi. Brede pistes, wat meer bomen etc, mooie uitzichten en bijna geen mens te bekennen. Off piste tips kan ik je niet aan helpen.

In le Corbier de hele dag goed zicht. We wilden naar St Sorlin bovenlangs, maar we merkten al snel dat het aan die kant behoorlijk dicht zat. Omdat dit volgens het weerbericht tijdelijk zou zijn, zijn we eerst naar St Jean gegaan. Een mooie blauwe afdaling naar La Chal toe, 2x gedaan en daar wat slowshots geprobeerd. De lunch daar was prima en niet duur. Vanaf daar met de bus naar St Sorlin gereden. Dat gaat met overstappen gepaard. Gelukkig waren er Nederl. studenten die ons daar een beetje mee hielpen, want het wordt niet aangegeven en de buschaffeur spreekt net zo goed Engels als ik Chinees. Het blijkt dat er twee bussen ter plaatse rondjes rijden en elkaar qua route kruisen, maar qua tijd geen rekening met elkaar houden. Enfin, bij Sorlin hadden we niet heel veelt tijd, maar wat we zagen zag er goed uit. Dus daar ga ik nog eens naartoe. De blauwe terug, de Vallon, was 4,5km lang genot.

Een van de studenten vertelde ons dat er nu 1500 studenten in Les Sybelles zijn ivm een college vrije week in zowel Nederland als België… Ze zaten zelf in St Jean en liepen er tegen aan dat ze weinig kanten op konden. Ze skieden nog niet zo lang en de rode naar le Corbier was een obstakel voor ze en ze gingen vrijwel alleen naar de groene in St Sorlin; ze vonden het bepaald geen beginners gebied.
Ik kan mij dat wel een beetje voorstellen. Veel blauwe pistes kennen behoorlijk rode stukken, maar worden, waarschijnlijk omdat ze heel breed zijn, als blauw aangegeven.

Nog een stukje over de sleepliften. Ja, er zijn er veel, maar ik vind ze wel prettig; ze zorgen voor een snelle doorstroming. Sommige (stoeltjes)liften zijn wèl heel erg traag! Daar mag wel e.e.a. vernieuwd van worden.
De lange sleeplift tussen Le Corbier en de rest van de omgeving valt mij erg mee. Héén zijn het er twee; eerst een korte en daarna een lange pannenkoeklift, Terug heb je alleen twee korte…

Tot zover mijn update.

@Willem3, dank weer voor je update. Klinkt goed allemaal.
Zijn de pistes / liften in en naar St. Colomban en Les Bottieres ook open?
Veel plezier nog!

@SnowJoy, dank je wel. Dat moet ik nog ervaren. Overigens is op de site van Le Corbier zelf te zien welke liften open en dicht zijn die dag. Tot nu toe heb ik maar één piste gesloten gezien en dat was de Renard tussen la Toussuire en le Corbier.

@SnowJoy
Dank je, ja ik ben eerder in le corbier geweest. Heb op de top die sleepliften gedaan toen en vond dat toen helemaal niets, op de terugweg uit sorlin de sleepliften vermeden en rond geskied, helaas was de laatste piste toen gesloten maar moesten er toch langs ivm tijd (niet goed gecheckt dus) er waren stukken met amper 4 meter sneeuw maar toch gelukt!
@Willem
Dank je voor het bericht over de bus verbinding van st. jean naar sorlin en het overstappen!

@Willem, hoe volg jij het weerbericht daar ter plaatse?

@Willem, hoe volg jij het weerbericht daar ter plaatse?

ThijsVisser1 op 5 feb. 2014 10:22

Ik gebruik de eigen site ven Le Corbier: http://www.le-corbier.com/hiver/bulletin-meteo.html…, maar we volgen natuurlijk ook de andere gebruikelijke sites zoals deze en sneeuwhoogte.nl

Overigens kloppen de berichten niet altijd. Laatst werd er zware bewolking voorspeld, maar bleef het helder.
De voorspelling voor vandaag klopt wel aardig. Tegen het eind van de ochtend trok het helemaal dicht. Het sneeuwt behoorlijk nu!

Het sneeuwen lijkt eindelijk te zijn afgelopen. Er is zeker 20 cm gevallen in het dorp. Hel zal wel wat indikken, maar toch…!
Weerbericht voor morgen is positief. We’ll see :)

De app van Les Sybelles is het meest correct qua weerbericht, klopt eigenlijk altijd

Goedemorgen,
hoe zijn de lokale weersvoorspellingen voor volgende week?

De dag begon met een blauwe hemel, in de middag werd het wat grijzer en winderiger. Als ik nu naar buiten kijjk, is het redelijk helder en goed zicht.
We wilden vandaag naar st Colomban des Villards vanwege de hier geprezen mooie pistes door het bos. Helaas was de afdaling gesloten. Misschien door de grote hoeveelheden sneeuw gisteren…? Dus toen zijn we in La Toussuire gebleven. We hebben daar heerlijk geskied en na de lunch via de mooie rode pistes vanaf de Grand Truc afgedaald. Wat een schitterende plaatjes in dat buitengebied daar. Een aanrader!!
Toen we terug gingen liepen we tegen een behoorlijke storm aan op Pierre du Turc ca 2200 mtr. Gelukkig bleven de liften daar draaien!
Overigens waren veel pistes in La Toussuire ongeprepareerd. Dat was wel even wennen, maar daarna vonden we dat eigenlijk wel prima zo.
Terug in Le Corbier ondervonden we veel drukte en waren de pistes behoorlijk gehavend. Gelukkig zit ons appartement aan de linkerkant van het dorp en zijn de pistes aan die kant erg prettig.
@SnowJoy, ze voorspellen zeer wisselvallig weer; om de dag zon en dan weer sneeuw. Al met al geen klachten over gebrek aan sneeuw, er ligt voldoende en er zijn/blijven voldoende mogelijkheden voor poederskiën.

null

null

null

Dat ben ik, in de groene broek.

@willem, super dank je voor je info!

Ik heb er net ook een topic voor gemaakt, maar zal het hier voro de zekerheid nog een keer vragen. Ik ben afgelopen zaterdag vlak na aankomst in st sorlin d’arves mijn bruine leren handschoen verloren, met een logo van wepowder. Heeft iemand die toevallig gevonden?

Qua weer, gisteren is er meer dan 20cm gevallen op plaatsen. Aan het eind vand e dag heb ik een paar rode pistes gedaan waar ik tot boven mijn knieën in de sneeuw stond.
Vandaag blauwe lucht en zon, en nog steeds een hoop overgebleven poeder, die aan het eind van de dag wel redelijk op was.

Vandaag heeft het flink gesneeuwd in Le Corbier. De toegang naar la Toussoure was afgesloten. We hebben de vallende sneeuw en gebrek aan zicht getrotseerd en zijn aan de oostkant van het dorp gebleven met af en toe een uitstapje naar St Jean d’Arves. Wat er aan zicht niet goed was, werd door de kwaliteit van sneeuw goed gemaakt…!
We voelen ons zeer rijk met ons appartement, zo direct aan de piste. We skiën zo het gebouw in! (en we hebben een prachtig uitzicht op de piste) Dus 's middags even snel een lunch ‘thuis’ en aan het eind van de middag een half uurtje sauna. Kijk, zo moet het leven zijn :)
We zijn hier met ons driën en vanavond nemen we afscheid van één van ons. Morgenochtend breng ik hem naar het vlegveld bij Chambery.
De komende week wordt er wisselend weer verwacht. Hopelijk zal ergens volgende week nog eens de toegang naar St Colomban des Villards open gaan. Die heb ik nog op mijn lijstje staan…

De dag is mooi begonnen. De zon schijnt en de sneeuw glinstert je tegemoet. Een mooie dag voor de nieuwkomers en de enkele afzwaaiers die nog een paar uur te verpozen hebben…

Er was niet veel soeps voorspeld qua weer voor vandaag. Maar, zo zie je maar, je moet je niets van voorspellingen aantrekken. Ik ging vanochtend in de (sneeuw)wolk naar boven en vanaf 11 uur kwam de zon door; eerst in St Jean d’Arves en daarna ook in Le Corbier. Die zon en blauwe lucht is er nu nog steeds!!
De aansluiting naar de andere gebieden bleek vanochend afgesloten, ik vermoed wegens de harde wind daar. Of die later wel is open gegaan is mij nu niet bekend. Ik zag wel dat de afdaling naar St Colomban des Villards open was, maar dan had ik met de bus en via St Sorlin daarheen moeten gaan. Dat vond ik net iets te veel van het goede (je moet ook weer terug…).
Al met al dus een prachtige (ski)dag!!

null

St Jean d’Arves

Een dag om te herinneren en in te lijsten. Niet vanwege het mooie weer, maar vanwege de 1, 2 en 3 zojuist bij de 500mtr mannen. Met de laptop tegen de voordeur, omdat alleen dáár het derde streepje signaal te ontvangen was èn via de VPN, omdat er van die vreemde regeltjes zijn dat je in het buitenland geen Nederlandse uitzending mag zien (grrrr), was het ouderwets genieten!! Jaaahoooeeeee :)

Maar over Les Sybelles… Het weer leek vanochtend mee te vallen: een beetje licht en geen sneeuwval. De wolk bleek hoger te liggen en kwam later naar beneden. Het heeft hier dan uiteindelijk ook een flinke hoeveelheid nieuwe sneeuw gebracht.
Ik kwam om twee uur terug van een rondje via St Jean / St Jorlin en toen zat alles boven de 1700 meter potdicht! Het was eerlijk gezegd wel een beetje overleven voor mij op de Vallons, vanaf de Les Perrons op 2620 mtr. Vanwege het gebrek aan zicht en moed, was het flinks in de ankers naar beneden. Eerlijk gezegd was ik blij toen ik weer heelhuids terug kwam op de bekendere pistes in Le Corbier. Ik ben nou eenmaal een exemplaar wat soms niet goed oplet en buiten de pistes terecht komt…
De meeste pistes waren open en de wind was enigzins geluwd. Er ligt inmiddels zeker 10cm verse sneeuw op mijn balustrade en het sneeuwt nog steeds. Voor morgen en overmorgen is er mooi weer voorspeld! Nogmaals Jaaahoooeeeee :)

Wat een mooi weer vandaag. De zon scheen de hele dag en behoudens op de toppen van de De Corbier en de L’Ouillon heb ik onder een blauwe hemel geskied, Voor het eerst ook met een laagje minder, het was gewoonweg minder koud.
Het plan was St Sorlin verder te ontdekken. Dat lukte goed: wat ligt dat dorpje mooi en wat zijn er gave pistes!! Iemand had eerder gecommentarieerd dat de pistes in Les Sybelles zo kort zijn. Onzin! Ik kwam van de ene lange in de andere lange piste terecht. Er kwam geen eind aan. Ik vind zo-wie-zo Les Sybelles een prima ski-gebied. Enige commentaar wat ik heb is de infrastuctuur in zijn algemeen. Niet zozeer de sleepliften vind ik een probleem (als skiër) , maar de vaak langzame stoeltjesliften! Daar mag best wel eens wat vernieuwd van worden. In St Sorlin zelf viel dat overigens best wel mee… Ik kan mij voorstellen dat mensen zeggen dat dit dorp favoriet is!
De weg terug naar Le Corbier bleek wel een lastige te zijn. Ik moest weer over de Vallons. Deze keer was de piste volledig uitgesleten en voor velen behoorlijk lastig. Ik ben in één keer naar beneden geramd, maar mijn benen waren daarna wel volledig verzuurd. Ik wilde deze keer onderlangs bij La Toussuire naar Le Corbier over de Renard. Deze is meestal afgesloten was dat nu ook. We zijn langs het netje gegaan, zoals velen, en naar beneden geskied. Er zitten wat bruine plekken, maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom deze piste afgesloten is. Iemand?

Er staat voor morgen weer een zonnige dag voorspeld. Mijn laatste kans voor St Colomban de Villards. Ik ga hem pakken… :)

Volgens mij absoluut de mooiste dag van de afgelopen twee weken. Regelmatig "le Grand Beau", een heftig zonnetje, weinig wind, niet zo koud en de sneeuw was beter dan ooit.
De verwachtingen voor donderdag en vrijdag zijn helaas een stuk minder en het gaat weer flink sneeuwen. Goed voor de nieuwkomers die de voorjaarsvakantie hier komen vieren!
Eindelijk de afdaling naar St Colomban de Villards gemaakt. Erg leuk om te doen; een aanrader dus. Hij begint met (licht)rood en dan een lange blauwe afdaling langs de berg; door het bos kom je het dorp in. Ik was wat vroeg en de zon was nog niet hoog genoeg om het dorpje uit haar grauwheid te halen. Het is dus aan te raden om er wat later heen te gaan… Daarna terug geskied naar St Jean voor de lunch en de middag in Le Corbier gebleven.
Los van wat er de komende dagen gebeurd (misschien ga ik eerder naar huis), kijk ik terug op een zeer geslaagde ski-vakantie in Les Sybelles. Had ik voorheen nog gedacht een dagje naar VT te gaan, dit is zelfs nooit een optie geworden: het was gewoonweg goed genoeg in Les Sybelles te blijven. Genoeg afwisseling, groot genoeg voor dagtochtjes en met prima (ook lange) pistes. Enige minpunt vind ik de mindere infrastructuur. Les Sybelles moet daar de komende 5 jaar in gaan investeren anders leggen ze het af tegen andere grote gebieden. Dus snellere liften en betere busverbindingen.
Wat ook opviel is dat er niet veel berg restaurants zijn.
Hoe dan ook, ik vind Les Sybelles een aanrader en zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding! Daar mogen de andere grote(re) gebieden jaloers naar kijken.

Sneeuw en wind. De helft van de liften staan stil. Zo ook alle toegangsliften van/naar Le Corbier. Zicht beneden valt nog mee…

Plaats een reactie