aantal km pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Ik lees op wintersporters.nl dat Les Sybelles nog altijd 310 km pistes telt, terwijl ik op veel sites zoals O.a. hln.be lees: ‘‘het Franse Les Sybelles doet er 120 procent bij’’. Dus dan zou Les Sybelles maar 140 km pistes tellen.

DOMAINE SKIABLE DES SYBELLES - 310 KMSDOMAINE SKIABLE DE ST SORLIN D’ARVES - 120 KMS
La Toussuire-Les Bottières 55km de pistes
Le domaine skiable de St Colomban des Villards s’étend sur 45 kilomètres
Le forfait Saint Jean d’Arves - Le Corbier Km de pistes : 90

Hoeveel km pistes telt Les Sybelles ? (140km) ?
Hoeveel km pistes telt Saint-Sorlin-D’arves ?
Hoeveel km pistes telt Saint Jean d’Arves - Le Corbier ?
Hoeveel km pistes telt La Toussuire-Les Bottières ?
Hoeveel km pistes telt St Colomban des Villards ?

Waarschijnlijk liegt niet ieder dorp even hard, volgens mij overdrijft Saint-Sorlin-D’arves hierbij het hardst, Als je de pistenkaart bekijkt kan dat nooit 120 km pistes zijn.

Dat het gebied zo een 310km oppert is naar mijn zin iets overdreven. Ben er nu twee keer geweest en ondanks dat het nog steeds een groot gebied is moet je er rekening mee houden dat een hoop pistes naast elkaar lopen en dus is het helemaal niet zo groot als dat het lijkt. Heb wel het gevoel dat het gebied rond saint sorlin veruit het grootst is.

De verhoudingen zullen ongeveer zo zijn.
Saint sorlin 120km
Le corbier 80km
La toussuire 80km
En les colombard 30km

"respect the mountains"

Nu ook wetende dat dus een hoop pistes naast elkaar de berg af lopen en lekker geteld worden als "nieuwe km" dit geeft dus een flink vertekend beeld

"respect the mountains"

@Thyz

Dat er 10 pistes naast elkaar op een helling geplakt zijn vind ik geen voordeel, maar is geen liegen.

De discussie over piste kilometers (ik heb hem zelf aangezwengeld hier, zie andere topic) is dat sommige gebieden een piste waarvan de gemeten lengte (over de grond dus) 3 kilometer is, vrolijk voor 6 kilometer tellen. Omdat de piste breed is.
Of zoals in Kals en Matrei, waar de hoogste lift eindigt op 2399 meter, en toch de hoogte van de hoogste berg in de directe omgeving (2620) als bergstation wordt opgegeven. Gewoon dik 200 hoogtemeters erbij liegen.

Les Sybelles is overigens inderdaad bij lange na geen 300 km. Denk dat ze net de 200 halen. Grootste probleem in dit gebied is dat het aaneen hangt van oude trage liften, en dat dit ook niet erg verbetert want ze investeren relatief weinig.

The older I get, the better I was

Relatief groot gebied met inderdaad soms meerdere pistes naast elkaar. Neemt niet weg dat er ook mooie tochten te maken zijn. Oudere liften ga je er zeker vinden maar ook nieuwe, zeker in la toussuire en ook in saint sorlin enkele. Ben er 2 jaar geleden en binnen enkele jaren overweeg ik nog eens te gaan.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Plaats een reactie