winterbanden/sneeuwketting nodig

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Wij gaan 15 maart naar St. Sorlin d’Arves met een huurauto vanaf Grenoble. Kan iemand mij zeggen of winterbanden en/of sneeuwkettingen nodig zijn?

Sneeuwkettingen in ieder geval mee. Zonder die dingen afreizen naar dit gebied is gekkewerk.

Afgelopen zaterdag teruggekomen uit St. Sorlin d’ Arves. Bij aankomst de week ervoor werden wij aan het begin tegengehouden door de politie. Zij vroegen naar je bestemming (maw welk appartement) Zij keken naar je banden (had geen winterbanden) en we moesten de sneeuwkettingen omleggen. De andere 2 auto’s die bij ons waren hadden wel winterbanden maar hadden voor de zekerheid de sneeuwkettingen ook maar omgelegd en dat was wel nodig. De week ervoor was er wel een halve meter sneeuw gevallen. Bergpas van St. Jean de Murienne kan bij veel sneeuwval ook nog problemen opleveren.

Als je een beetje geeft om de veiligheid heb je winterbanden, ZEKER als je op wintersport gaat. Kettingen zijn ook een standaarduitrusting! Hierover is al heel veel geschreven op deze site!!! Besparing op veiligheid … vul zelf maar in!

Nee hoor, net als veel hollanders kun je best met zomerbandjes de bergen in gaan!!! Ook sneeuwkettingen heb je absoluut niet nodig.
Dan natuurlijk wel een goede verzekering om je auto weer naar holland te laten slepen inclusief vervangend vervoer (hopelijk heeft die dan wel winter banden, anders kun je die auto ook weer gebutst inleveren)

Leren jullie het dan nooit??? Winterbanden onder je auto + sneeuwkettingen mee!!! Niet alleen voor je eigen veiligheid , juist ook voor die van de anderen

Tuurlijk is dit nodig, iedereen die een beetje zinnig kan nadenken weet dit. Ga jij ook schaatsen met je schoenen aan? Flauwekul dat dit überhaupt gevraagd wordt. Gekkenwerk om dit niet te doen. Oerstom. Ik snap gewoon niet dat mensen die naar de sneeuw en bergen gaan zonder voldoende uitrusting. Situaties zijn geheel anders als in ons kikkerlandje.

Deze reacties komen, misschien keihard aan! Maar echt, het loont! Ik hoop dat deze topic volgend seizoen niet meer hoeft: Winterbanden ja of neen. Het is Ja of Ja!

Ik was vorig weekeinde in de Belgische Ardennen. Die Belgen kennen er ook wat van :-). Nouja, belgen en Hollanders stonden broederlijk stil naast elkaar, daar waar het een ietje gladder was en bijeen gereden nieuwe sneeuw lag! Als iedereen zijn voertuig aanpast naargelang de weerkondities zal het allemaal helpen. Maar zelfs mijn ex is nu naar het Zwarte Woud mèt mijn zoon. Op haar wagen ==> versleten zomerbanden !!! Ik overweeg om mijn zoon zelf terug te gaan halen!

Zou ik doen, een beetje sneeuw op de weg en je hebt een slippartij aan je broek. Of je komt gewoon niet vooruit in die sneeuw(wel veilig, schiet alleen niet op)

Vorig jaar ook half maart naar les Sybelles geweest, naar St Jean 'd Arves ook wij hadden onze sneeuwkettingen heel hard nodig, zonder waren we echt niet weggekomen. ook dit jaar in jan. weer op de terugweg de sneeuwkettingen nodig gehad. zonder sneeuwkettingen en winterbanden ??? nee absoluut nietdoen, over 3 weken in maart hoort het bij ons ook gewoon weer bij onze standaard uitrusting.

Ik zou het lijstje zelfs nog uitbreiden met : reserve sproeivloeistof -40°C, enkele dekens, schopje, groot reserve wiel geen "thuisbrengertje" en een goede lantaarn op batterijen.

Idd horen deze dingen ook tot onze standaard uitrusting. alleen hebben wij wel een thuisbrenger als reserve band. wij rijden op gas dus op de plaats van het reservewiel zit onze gastank en een groot reservewiel neemt dan weer zoveel plaats in. nog een tip neem een vuilniszak of extra matje mee waar je met je knieen op kunt lissen als jede kettingen omlegt, borstel ( compleet met ruitenkrabber met zo’n uitschuifstang te koop bij de Gamma (haha reclame)super handig en bij veel sneeuw onmisbaar)

idd Alice, dat heb ik dus ook standaard bij! Die extra lange ijskrabber-borstel is een van de leukste aanwinsten van laatste winter. Ik heb er, godzijdank, al veel gebruik van gemaakt!

Hartelijk dank voor alle reacties, de toon zou wel iets minder kunnen van sommige mensen. Van mij kwam de vraag over de banden. Wij hebben zelf altijd winterbanden om onze auto en sneeuwkettingen bij ons. Het verbaasde mij dan ook heel erg dat wanneer je een auto huurt in Grenoble er geen op voorraad is met winterbanden en deze slechts op enkele types voor een flinke bijbetaling te huur zijn. Sneeuwkettingen zijn ook geen standaarduitrusting in de huurauto. Ik was er zelf vanuit gegaan dat dit normaal is in deze tijd van het jaar, kennelijk niet dus.

In chambery en Grenoble is het s’winters ongeveer even zacht als bij ons:
overdag 5/7°c en s’nachts rond het vriespunt. Als ik alleen in Nederland rond reed, had ik ook geen winterbanden.
Aan de andere kan ook logisch van het verhuurbedrijf: een huurauto tegen een zacht prijsje verhuren en bijkomende extra’s duurder maken. Als business-man zou ik dat ook doen… .

Ik sluit me aan bij het advies winterbanden, die meestal voldoende zijn met voor extremen de kettingen mee, voor €25 heb je er al.
Tip: Ik kreeg enkele jaren geleden van vrieden voor het omleggen van de kettingen werkhandschoenen met daaraan als verlenging de onderpijpen van een spijkerbroek genaaid. Dus nu geen koude handen maar ook geen vieze jas meer en het werkt prima.

@Dr. Peter: wat een geniaal idee! Ik ga ze meteen zelf maken! Al gedacht aan een inzending bij het beste idee van Nederland ;-)

to snow or not to snow?

Ook veel van onze gasten stellen de vraag en uj moet eigenlijk altijd glimlachen wanneer ik een vraag over winterbanden in combinatie met een wintersportvakantie zie. Men gaat op wintersport voor de sneeuw maar verwacht dat alle wegen sneeuwvrij zijn o.i.d.?

Nu even serieus; het is in Frankrijk zo dat je auto uitgerust moet zijn voor de omstandigheden op de weg. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

De verplichting tot gebruik van sneeuwkettingen in Frankrijk wordt aangegeven met een blauw, rond bord waarop een autoband met sneeuwketting staat. De kettingen hoeft men echter alleen te gebruiken als de wegen besneeuwd zijn.

Plaats een reactie