Over Duitsland/Zwitserland of over Frankrijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Heeft er iemand ervaring om over Duistland/Zwitserland (Geneve) naar Les Sybelles te rijden.

Het maakt in tijd eigenlijk niet veel uit of je via Zwitserand of frankrijk rijdt bij rustig verkeer! Maar je spaart wel een paar tienjes uit via CH, zeker als je 2x of meer gaat skiën. In frankrijk is het rustig rijden overdag tot Lyon en Bourg-en-Besse. Hierna is het een stuk drukker. S’nachts kan je wel goed doorrijden.
Via Duitsland gaat het s’nachts sneller maar overdag is het veel drukker, vooral in de Rijnvallei en Rurgebied. Overdag zijn er rond Bern, Lausanne en Geneve ook veel file kansen.
Na dat Fileleed moet je nog eens aanschuiven rond Chambery of/ en Albertville. Ook zijn de sneeuwkansen/vorst iets groter via Ch en D dan in F.

Ik rijdt het liefst via Frankrijk, je bent aan tol ong € 60,- euro kwijt (tot Trois Vallees), maar omdat je ook via Luxemburg rijdt haal je zo weer € 10-15 terug op goedkope benzine. Zwitserland kostte mij deze zomer € 32 per voertuig, dus ook voor een aanhanger.
Dit zal wel een stuk duudrder geworden zijn omdat de Franc een stuk duurder geworden is.
Ik rijdt ook via Bourg-en-Bresse en ga bij Amberieux, 30 km onder Bourg, van de snelweg af, tanken en doorsteken tot Chambery, eventueel zoals vorig jaar ook nog inkopen doen in Yenne. De meeste file staat tussen Lyon en Chambery, bij de tol en de tunnel en evt bij Moutiers, het einde van de snelweg met stoplichten, maar de laatste 3 jaar geen last van gehad.

is er in de tussentijd iets veranderd aan de routes?

Volgens mij nauwelijks, verder laat ik laat mijn route afhangen van:
1: De verwachtte verkeersdrukte
2: De weersverwachting
Kilometers is meestal rommelen in de marge, tijd vind ik niet interessant. Ik heb geen last van het "In D mag je harder" syndroom dus een uur langer onderweg zal me een zorg zijn.
Verder bestudeer ik van te voren een gewone wegenkaart ipv simpelweg op de DomDom af te gaan.

Frankrijk als je in Brabant over de grens gaat.

Aanvulling op mijn opmerking van vorig jaar, na 7 jaar via Frankrijk gereden te zijn nu eens iets anders dus via Zwitserland (vignet= eur 40). Snel rijden in Duitsland vergeet het maar groot deel 120 of 130. In Zwitserland rustig doorrijden. Deze keer naar 3V, dus makkelijk via Annecy en Albertville. Totale reistijd incl pauzes en shopping 11.30 uur (regio Arnhem/Nijmegen), ongeveer hetzelfde als via Frankrijk.

Pas op met blauwe pistes

Plaats een reactie