Frozen Forest (het bevroren bos) 4 februari 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Thier des Rexhons - Spa

Vandaag ben ik met 2 vrienden gaan wandelen in de Ardennen. Vlakbij Spa hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door een besneeuwd en bevroren bos.

Rond half 10 zijn we vertrokken bij een temperatuur van 12 graden onder nul en weinig zicht. Het was behoorlijk mistig en dus waren alle bomen mooi wit gerijpt. Ergens op de E313 tussen Tongeren en Luik:

null

Voorbij Luik reden we omhoog richting Verviers. De zon brak uiteindelijk volledig door en éénmaal aangekomen wachtte een sprookjesachtig bos ons op:

null

Gisteren heeft het in de Ardennen niet gesneeuwd. De 5-10 centimeter sneeuw die er ligt is afgelopen maandag gevallen maar door de zeer lage temperaturen uitstekend geconserveerd gebleven. Er lag zelfs nog sneeuw op bomen. De normaal redelijk snel stromende beek La Hoëgne was grotendeels bevroren. Op sommige plekken zelfs helemaal:

null

null

Watervalletjes waren ook bevroren, een schitterend gezicht:

null

null

Uiteindelijk zijn we het dal uit omhoog gelopen, grofweg in de richting van de Hoge Venen. Boven op het plateau aangekomen hebben we een breed pad gevolgd waar 2 sporen van langlaufers liepen:

null

Een stuk verderop kwamen we uit op een nog breder pad waar ook een paar auto’s omhoog waren gereden. Van hieruit hadden we een mooi noord west uitzicht:

null

Dit brede en bereden pad bleek een 3 kilometer lange Waldabfahrt te zijn. Bovenaan beginnend met een klein stukje zwart, de rest is blauw en soms zelfs groen. De laatste bocht het bos uit van het zwarte stukje afdaling:

null

Ik had natuurlijk m’n ski’s op m’n rugzak gebonden en was niet meer te houden. Ondanks dat het af en toe wel erg vlak was heb ik toch nog een aantal heerlijke first tracks kunnen neerzetten:

null

Verdere bewijzen van m’n Rogiertje heb ik niet. Helaas zijn er geen foto’s van mij gemaakt met rugzak en ski’s. Wel wat later, als we wat dichter bij de auto zijn en ik dus wel het ijs op durf:

null

Het begon mistig en koud en werd uiteindelijk een super wandeldag. Geen koude handen, tenen of wat dan ook. Alleen maar genieten van de sneeuw, het ijs, het weer en de omgeving. Nog een paar foto’s om m’n woorden bij te staan:

null

null

null

Prachtige foto’s!

:-)

Mooie wandeling en dito verslag.

Is de beek ook schaatsbaar als een afdaling zijnde? Zoiets als Red Bull Crashed Ice? Zo ja, dan heb ik wel interesse om mijn dochter de spreekwoordelijke kastanjes uit het vuur te laten halen bij deze interessante ijspiste:)

mooi!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik heb nog even gedacht aan Red Bull Crashed Ice. Maar waarschijnlijk kost het meer moeite om deze beek Crashed Ice racebaar te maken dan een geheel nieuwe baan aanleggen in Valkenburg.

Er zitten veel stukken (en stukjes) bij waar het water nog niet helemaal bevroren is. Ook werpen er zich van dit soort barricades op:

null

De kleine vervalletjes zorgen voor dit soort ijsbumpers. Niet goed te vangen met m’n telefooncamera maar ze zagen er soms groot en gevaarlijk uit:

null

Ik denk niet dat je dochter haar tandjes daar tegen bestand zijn :)

Wat een ongeloofelijk verhaal, Martijn! Mooi hoor!

@ Dielie: Waarom ongeloofelijk? Je was er toch zelf bij? Wees blij dat ik die ene noord west foto niet geplaatst heb.

zal ik de blonde nieuwsgierige nederlander dan maar uithangen en vragen wat er op de ene noordwest foto te zien is?!?! ;-)

euh... doen!?

Mooi Martijnski!, is het spa-water nu ook standaard met ijsblokjes?

@ Antoine: Dan zal ik maar antwoorden dat je op die foto stiekem naar het oosten keek.

@ Cees: Het water van La Hoëgne was/is niet drinkbaar. Vorige keer dat ik er was (eind december 2011) waren ze metingen aan het verrichten in het roodbruin gekleurde water. Toen ik vroeg of het water drinkbaar was werd me lachend verteld dat ik dat maar beter niet kon doen. Ik denk dus dat de Spa bron niet in dit dal te vinden is.

;-)

euh... doen!?

Mooi verslag Martijnski.

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie