Le petit Tour de France (6 gebieden)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Thollon les Memises, Praz de Lys - Sommand, Espace Diamant en Alpe du Grand Serre

Het is weer zo ver, ik ben weer eens een paar gebieden wezen verkennen tijdens mijn werkweek en terugreis. Ditmaal heb ik naast een week in Les Deux Alpes en een bezoek aan Les Menuires de volgende gebieden aangedaan: Alpe du Grand Serre, Espace Diamant, Praz de Lys - Sommand, Bernex, Thollon-les-Memises en Saint-Jean-d’Aulps - Roc d’Enfer.
*De foto’s vallen wat tegen; ik vermoed dat ik met een vette vinger over de lens ben gegaan :(

Alpe du Grand Serre
Waarschijnlijk denk je “Waar ligt dit gebied?”. Waarschijnlijk ben je er als Frankrijkganger ook al eens langsgekomen, want het ligt in aan de Vallée d’Oisans op de weg richting de populaire bestemmingen Alpe d’Huez en Les Deux Alpes en de route richting Briançon. Net achter Grenoble, als je het knelpunt van Vizille hebt gehad staat er een klein bordje. Col de la Morte, de klim richting het gelijknamige gehucht. Een stevige, maar erg mooie klim brengt je naar een vriendelijk en aangenaam geprijsd familiegebied. Een weekpas kost je als volwassene namelijk maar €138,- Er zijn hier zo’n 55km aan overwegend eenvoudige pistes te vinden.

null
Ons bezoek stond al wel in de planning, maar het weer zat niet mee. In L2A kwam de regen met pijpenstelen naar beneden. In La Morte was het gelukkig vrijwel droog, maar vanwege de sterke wind was alleen het lage gedeelte open, wat inhield dat alles boven de Serriou dicht zat. Desondanks was er genoeg te doen en was er een aardig beeld te vormen van het gebied. Met vele gemoedelijke, maar zeker niet saaie pistes kun je je hier uitstekend vermaken en is het bij uitstek geschikt om kennis met het glijden op sneeuw te maken. Buiten de (vakantie)weekenden is het hier uitgestorven, wat ook wel te zien is aan het complete gebrek aan gastenbedden. Bovenop de pas zijn bijna geen vakantiehuizen of hotels te vinden. Een heel aparte en eigenlijk best verfrissende aanblik. Nadeel is wel dat alles verouderd is. Niet alleen de liften, maar ook de gebouwen en eigenlijk de complete infrastructuur. Het is alsof je terug in de tijd gaat. Echter zijn de jassen van de ESF nog gewoon felrood en krijgen de kinderen hier gedegen les.
null
Uitzicht op Grenoble
null
Even geen regen!

Pro’s: Rustig, goedkoop, authentiek, gemoedelijke sfeer.
Con’s: Je moet niet bang zijn voor sleepliften, succes met het vinden van een accommodatie nabij de liften.

Espace Diamant
Om het waardeloze weer in L3V te ontvluchten zocht ik mijn heil noordelijker. Een goed excuus om te kijken of de Geheimtipp van velen nu echt de moeite waard is. Voor de snelle beslissers: Dat is het!
Een redelijk uitgestrekt gebied met een behoorlijke variatie aan afdalingen en heel veel dorpjes die boordevol sfeer zitten. Hier geen Franse betondorpen maar alpenchalets en met hout beslagen huizen. Een netwerk van dorpen en huisbergen vormt samen één verbonden geheel met 192km piste.

null

De meest sportieve afdalingen vind je bij Praz sur Arly en beginners voelen zich helemaal thuis op de gemoedelijke hellingen rondom Les Saisies. Langlaufers kunnen hier trouwens ook hun lol op. Rondom Les Saisies ligt een uitgebreid hoogteloipe netwerk met maximaal 140km gespoorde routes. Er zijn genoeg fijne afdalingen te vinden, waarvan vele prachtig tussen de bomen. De meeste verbindingspaden vragen weinig geprik (zelfs de lange verbinding van Les Saisies naar Cohennoz). Horeca op de berg heb ik niet zo veel gezien. Daarvoor zul je vooral in de dorpjes moeten zijn. Ben je echter op de Mont Lachat, ga dan zeker even bij La Belle Metairie naar binnen. Verbazend goed eten en erg sfeervol. Hier geen standaard voedsel maar een chef met liefde voor zijn vak.
null
Het belooft een mooie dag te worden.
null
Links (zuidoost) de wolken die ik probeerde te ontvluchten.
null
Les Saisies
null
Het loipenetwerk doorkruis je op het verbindingspad richting Cohennoz. Dit was tevens het enige prikstukje van dit lange pad dat heerlijk langs de berg slingert. Uitzichten waren er echter niet zo veel.
null
De fijne pistes rondom de Mont Lachat.
null
Tussen de gedeelten van Praz sur Arly en Les Saisies is het maar een kale bedoening.
null
De sjeestastische hellingen achter Praz sur Arly.
null
Uitzicht op Mégève.

Al met al een skigebied dat zeer de moeite waard is. Jammer is dat je telkens al weer zo snel beneden staat, want zeker naar Franse maatstaven zijn de hoogteverschillen hier maar klein. Wel fijn dat je de ronde door het gebied in een dag kunt doen, waardoor je gedurende de week telkens een deel volledig kunt uitspitten. Ook kun je goed zien dat het ingebed ligt tussen diverse andere gebieden en steden, want naast Mégève kijk je weg op Ugine en Albertville en zie je de skigebieden van Mégève, Arèches-Beaufort en Hauteluce-Les Contamines.

Pro’s: Authentiek, gevarieerd, schappelijk geprijsd en heerlijk tussen de bomen.
Con’s: Veel langzame liften, niet woest uitdagend en beperkt in hoogteverschillen.

Praz de Lys - Sommand
Alweer een familiegebied. Krap 50km aan pistes verdeeld over twee kanten van een bergkam. Rondskiën kun je niet, maar het is wel degelijk een tochtje om van uithoek naar uithoek te gaan. Hierdoor voelt het gebied groter aan dan het in werkelijkheid is. Ga er wel gerust van uit dat het ook werkelijk de geclaimde hoeveelheid aan kilometers heeft, want in vier uur had ik nog niet eens alle afdalingen gedaan. Niet al te snelle liften hielpen daar wel wat aan mee, maar het is gewoon een goed aangelegd gebied. Let wel, het gaat dan over Praz de Lys. Sommand heeft bij de ingang van het dorp wel een paar hele leuke afdalingen liggen die met sleepliften ontsloten worden, maar om van daaruit terug te komen naar het vele malen levendiger Praz de Lys is nog een behoorlijke kluif.

null
Sommand is een echte skisatteliet, Praz de Lys een als dorp aangelegd skistation met meerdere wijkjes. Je kunt ook mooi van het bovendorp naar beneden skiën. Verrassend veel pistes en verrassend lekker! Rood en blauw zijn hier nergens lastig, maar zwart is meteen ook echt zwart, op de meer rode dan zwarte afdaling vanaf Roy na. Ook hier geen nieuwe liften en sleepliften die je lanceren. Hoewel ze zich sterk richten op families ben je hier als herintreder of afbouwer meer op je plaats. Die sleepliften zijn namelijk een stuk beter te doen als je wat massa hebt, zoals een volwassene.
null
De rode Mouflons, een heerlijke afdaling!
null
De kom aan het hoge deel van Sommand.
null
Blik op Praz de Lys.
null
Sommand.
null
Zalige maar ijzige afdalingen langs de Platière.
null
Blik op het skigebied Les Brasses.
null
Mooi panorama over het Lac.

Een prima bestemming voor de skiër waarvan het allemaal niet zonodig hoeft. En wil je toch meer, sta je vanuit Praz de Lys zo in Les Gets of Samoëns en Morillon.

Pro’s: Rustig, goedkoop, fijne gemoedelijke afdalingen en een ruim opgezet gebied.
Con’s: Sleepliften die je lanceren. Geen koppelbare zitliften, dus langzaam of kuitenknallen.

Bernex
Het hoofddoel van mijn trip: Het kleine skigebied van Bernex. Slechts 19km groot, maar mooi gelegen met zicht op het meer van Genève en onder de rook van Chatel. Deze dag zou de beste van de week zijn, dus vroeg naar de liften toe. Je kunt ook vanuit Evian de skibus nemen. Eenmaal aangekomen was wel duidelijk dat de regen hier aanzienlijke schade had aangericht. De niet besneeuwde lagere pistes zaten hier dicht. Gelukkig was het meeste open, maar de slepers en bijbehorende zwarte dalafdaling rechts op de kaart zaten helaas dicht.

null
Gelukkig was er nog steeds voldoende te doen. Het weer zat niet echt mee, maar de prijzen van de skipassen dan weer wel. Een dagpas voor minder dan €25,-. Een seizoenspas heb je hier trouwens voor €200,-. Die prijzen maakten dat ik verrast was hier een koppelbare stoeltjeslift te vinden. Weliswaar één van de eersten van dat type van Poma, maar een koppelbare lift desalniettemin. Deze brengt je naar het verzamelpunt van de skischolen, waar zowaar ook een paar leuke bergrestaurantjes staan. Vanaf dat punt kun je met de sleeplift verder naar de slalomhelling of ga je met de zitlift omhoog, die je dan weer door kan verbinden naar de zitlift naar de top. Echt lastige afdalingen zijn hier niet. De zwarte afdaling vanaf de top is eigenlijk een gezekerde helling waar je over de gehele breedte vrij bent je lijn te kiezen. En dat alles met een prachtig uitzicht. Sowieso zijn er veel fijne afdalingen waar je een lekker tempo kan aanhouden. Een prima bestemming om te lessen. Lekker rustig ook. Daarnaast voelt het door alle varianten en de ruime opzet groter dan het in werkelijkheid is. Je kunt namelijk vanaf elke lift naar het dal skiën, waardoor je niet zo één twee drie weer in de lift hoeft te zitten. En die dalafdalingen zijn best wel leuk. De rode is sportief, de zwarte oogt uitdagend en de blauwe varianten gaan prachtig door het bos.
null
Het dalstationnetje.
null
De rode dalafdaling. Kunstsneeuw houdt hier de boel open.
null
null
Blik op het verzamelpunt.
null
null
Fijne afdalingen door het bos.
null
Lekker rood.
null
null
null
Mooie uitzichten vanaf de top.
null
's Zomers hebben ze hier een leuk bike-park.

Pro’s: Rustig, goedkoop, vrijwel alleen locals, afdalen van 1900m tot 900m.
Con’s: Ongunstig microklimaat, te klein voor een week.

Thollon-les-Memises
Thollon-les-Memises ligt echt aan het meer van Genève. Erg mooi voor de uitzichten, maar sneeuw waait hierdoor waarschijnlijk vaak voorbij. Er was sowieso genoeg windschade, en de sneeuwhoogte op de berg (1,5m) leek ook een meter teveel te zijn. De windschade was ook goed te zien. Kaalgeblazen hellingen en de toppen uit de bomen.

null
Nu dan het skigebied. Krap 50km volgens eigen zeggen. Ik geloof er niets van. Na een kilometer of 30 heb je het wel gehad. Althans, daar kom ik op als ik alle hectometerpaaltjes van alle pistes bij elkaar optel. En gezien de tijd die het me kostte om alle geopende afdalingen te doen klopt dat beter. Daarnaast staat er nog een lift op het pistenplan die al afgebroken is. Althans, ik kon er geen spoor van bekennen. Wat er wel aan het gebied klopt zijn de goed toegankelijke pistes. Echt heel moeilijke afdalingen zitten er niet tussen. De zwarte dalafdaling is een beetje zoals die in Rauris. Een smal pad dat nergens steil is, maar wel de zwarte kleur draagt. Verder is de rode bij de sleeplift Tetras behoorlijk steil, maar beginners worden er door de lift al wel uitgefilterd. De mooiste afdalingen worden allemaal ontsloten door de vierpersoons zitlift Parchet. Eigenlijk is elke piste die van daaruit vertrekt leuk, maar de Vieilles Cases is veruit de mooiste. Door een valleitje met uitzicht op het meer en op Montreux en Villeneuve, een stevig steil maar breed stuk halverwege en een stukje over een lieflijk plateau, waar een handbediende sleeplift je enkele tientallen meters omhoog voert.
null
Les Vieilles Cases
null
Het hoogteplateau waarop het skigebied is gesitueerd. Zorgt voor minimale hoogte verschillen, maar ook voor een hoogteloipe en een aardig wandelrondje.
null
Je kijkt wel leuk op het meer weg.
null
Het sneeuwde zowaar!
null
De dalafdaling zat dicht.

Nu lijkt het alsof dit gebied helemaal niets is. Het is niet veel, maar niet helemaal niets. Ben je hier in de buurt is het wel een unieke ervaring. En veel kosten doet het ook niet. Mijn middagpas (die van 11:30u tot 17:00u geldig was) kostte me maar €19,50. Ga er dan een dagje heen. Een week gaat snel vervelen. Gelukkig is er een redelijke samenwerking met Bernex, en combineer je die twee heb je bijna een weekprogramma. Sfeervol is het trouwens niet. Thollon station is niet meer dan een straat met wat hotels en sportzaken die allemaal er wat uitgestorven en vervallen bijliggen. Verder oogt het best authentiek, maar je ziet duidelijk dat dit de boerennederzetting was en dat de beter bedeelden in Evian woonden en dat nog steeds doen.

Pro’s: Bijzondere uitzichten, prijs, rust
Con’s: (Gebrek aan) Sfeer, grootte, vervelende liften, ongunstig microklimaat (slechter dan Bernex lijkt het), slechts 1 (deels afgebrand) restaurant op de berg.
Dat bergrestaurant is trouwens wel goed betaalbaar. Een prima dagschotel met vlees, koolhydraten en groenten kostte slechts een tientje.

Roc d’Enfer
Het grootste losse gebied binnen het skipasverbond Les Portes du Soleil. Bereikbaar vanuit de dorpen Saint-Jean-d’Aulps en Bellevaux-La-Chèvrerie. Volgens eigen zeggen hebben ze 50km, volgens skiresort 28km. Ik ben geneigd die laatste te geloven.

null
Dat is één van de laatste negatieve dingen die je me hierover hoort zeggen. Want wat een heerlijk gebiedje! Het rondje dat je hier kunt skiën is weliswaar eenrichtingsverkeer, maar dat maakt het extra uitdagend om die heerlijke afdaling vanaf de Col du Graydon opnieuw te doen. Moet je het hele gebied weer doorkruisen. Wat inhoud dat je nog eens de leuke piste door de Vallee de Follys mag doen. Verder hoef je maar een beperkt aantal liften te doen, waarvan twee makkelijke slepers. De rest zijn allemaal zitliften en een cabine die je vanaf St. Jean naar het oefenplateau brengt. En ook nog eens skiservice heeft; je ski’s worden aangepakt en boven staat iemand die ze je weer aanreikt. Pak voor de afwisseling dan eens de zitlift en doe vanaf daar de afdaling naar St. Jean. Dit is samen met de rode Le Chal het enige echt wat lastiger wat ze hier te bieden hebben. De rode afdalingen naar Bellevaux en lang Follys zijn echt niet meer dan blauw (en ook heel wat korter dan 5km). Doordat de liften niet zo vlot zijn duurt het rondje zo’n anderhalf uur op gematigd tempo.
null
Saint-Jean-d’Aulps (station) nog in nevelen gehuld.
null
Aankomst op het plateau.
null
Lekker tussen de bomen.
null
Col du Graydon. Vanaf hier kun je nog terug naar St Jean. Daarna moet je door via Bellevaux en Follys.
null
De mooie uitzichten richting Bellevaux.
null
null
null
De moeite waard.

Kortom. Zit je in Morzine, Les Gets of Avoriaz, pak dan eens de bus naar Saint-Jean-d’Aulps en geniet van de mooie omgeving. Bijkomend voordeel is dat het er een stuk rustiger is. Alsof je aan de Zwitserse kant zit.

Pro’s: Mooie uitzichten, fijne pistes, niet te druk
Con’s: Te klein voor een week, beperkt aantal berghutten.

Conclusie
De noordelijke Franse alpen hebben naast Le Grand Massif, Chamonix en Portes du Soleil nog meer te bieden. Grote gebieden als Evasion Mont Blanc (Mégève), La Clusaz en Le Grand Bornand, maar ook Espace Diamant. En ook vele kleintjes. Naast degenen die ik heb bezocht heb je nog Les Brasses, Les Habères-Hirmentaz en beide gebiedjes van Abondance. Er zijn nog wel enkele losse liften, maar die tel ik voor het gemak niet mee.
Wat je zeker een keer moet bezoeken vind ik zijn Espace Diamant, Roc d’Enfer en bij goede sneeuw Bernex. Praz de Lys is zeker niet slecht, evenals Alpe du Grand Serre, maar er is in die categorie beter. Wat zeker niet hoeft maar gewoon een keer kan als je toch tijd over hebt is Thollon les Memises. Zonde om hier een volledige skivakantie door te moeten brengen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:43

Mooi, helder en goed geschreven verslag van de wat minder bekende gebieden in het noordwesten van de Franse Alpen. Deed je dit in je eentje en met enkel dagpassen? En waarop heb je de bezochte gebieden uitgezocht?

Mr. Slow

Uitgezocht op enigszins op de route. Ik had een paar dagen op de terugweg vanuit Les Menuires naar Heidelberg, en had eigenlijk als plan om dag 1 in de ochtend Praz de Lys te doen en dan door te rijden naar Saint-Jean-d’Aulps (ongeveer 35 minuten rijden). De dag daarop dan Bernex en Thollon, met een overnachting of twee ergens rondom St Jean. Is uiteindelijk Vacheresse geworden. Ik was wat later in Praz de Lys omdat het toch flink wat tijd kostte om de auto uit te graven die dag. Dat was dus een dagprogramma geworden. Besloten om op de dag van vertrek een paar uur op de Roc d’Enfer te besteden, en dat was een heel goed plan want de beste dag van de week.
Qua passen: Tegenwoordig is de dagdeelpas vaak een pas voor een aantal uur. In Praz de Lys, Bernex en Roc d’Enfer waren deze 4 tot 5 uur geldig. In Thollon waren de dagdelen vrij lang en Espace Diamant kostte me een dag. Die wel even 19 euro goedkoper was dan voor L3V, dus de brandstofkosten waren er weer uit.
De ingesneeuwde auto:

null

Interessante wagen en kleur. Een gele pick-up? Dank voor je antwoord.

Mr. Slow

@Bennie

Mooi en helder verslag van de gebieden. Interessant om te lezen.

Paul

Uitgezocht op enigszins op de route. Ik had een paar dagen op de terugweg vanuit Les Menuires naar Heidelberg, en had eigenlijk als plan om dag 1 in de ochtend Praz de Lys te doen en dan door te rijden naar Saint-Jean-d’Aulps (ongeveer 35 minuten rijden). De dag daarop dan Bernex en Thollon, met een overnachting of twee ergens rondom St Jean. Is uiteindelijk Vacheresse geworden. Ik was wat later in Praz de Lys omdat het toch flink wat tijd kostte om de auto uit te graven die dag. Dat was dus een dagprogramma geworden. Besloten om op de dag van vertrek een paar uur op de Roc d’Enfer te besteden, en dat was een heel goed plan want de beste dag van de week.
Qua passen: Tegenwoordig is de dagdeelpas vaak een pas voor een aantal uur. In Praz de Lys, Bernex en Roc d’Enfer waren deze 4 tot 5 uur geldig. In Thollon waren de dagdelen vrij lang en Espace Diamant kostte me een dag. Die wel even 19 euro goedkoper was dan voor L3V, dus de brandstofkosten waren er weer uit.
De ingesneeuwde auto:

null

Bennie op 17 jan 2018 23:53

Haha, die auto… Domeinen? 😜

Uitrusten doe je maar in de lift.

Heel leuk geschreven. Ook tof om eens wat over onbekendere Franse skigebieden, maar dan iets noordelijker gelegen te lezen 😉!

@Bennie ik vergeet, niet geheel onbelangrijk, te melden dat je er een heel mooi verslag hebt gemaakt! Merci!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Die kleur was in de uitverkoop bij de Rijkswaterstaat ;)

Mooi verslag, eindelijk eens aandacht voor de onbekende Franse familiegebieden!
Wel wil ik een misverstand wegnemen. Je schrijft dat de lanceersleepliften massa nodig hebben, maar het omgekeerde is waar! Hoe lichter je bent, hoe minder last je hebt van het lanceereffect! Heeft namelijk te maken met het veersysteem in de stang van de lift. Voor zware mensen geeft deze te weinig weerstand (te slappe veer), waardoor de kracht van de draaiende kabel te snel overgebracht wordt op de persoon. Mijn dochtertje van 4 stapte in La Rosière zonder enkel probleem fluitend in sleepliften, die mij (95kg) wel een meter de lucht in lanceerden 😁

*bericht bewerkt door paolie op 19 jan 2018 09:05

Die kleur was in de uitverkoop bij de Rijkswaterstaat ;)

Bennie op 19 jan 2018 06:23

Is Idd makkelijk als je afspreekt 😉

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie