Leukerbad - Torrent: Ideaal gebied voor een wintervakantie met familie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Torrent - Leukerbad

Leukerbad - Torrent
Aangezien er over dit skigebied en dorp nog geen info op het forum staat, en de laatste review uit 2013 stamt, heb ik besloten om een stukje te schrijven.

Wij zijn uitgenodigd om een paar dagen in Leukerbad te verblijven. Omdat wij gebonden zijn aan schoolvakanties, zijn wij op vrijdag 21 februari vertrokken uit Nederland. Door een ongeluk in Nederland, enorme drukte vanaf Basel en enkele stops, hebben we er uiteindelijk 14 uur over gedaan.
Op woensdag 26 februari zijn wij in 12 uur teruggereden, ondanks een besneeuwde bergpas en een stuk van de snelweg tussen Montreux en Bern.
Leukerbad ligt tussen een soort U-vorm van steile bergwanden die indrukwekkend boven het dorp uitsteken. Landschappelijk is het een supermooi gebied.

De feiten:
Pistenkilometers: 55km
Hoogste punt: 2610m (2644m volgens Skitracks)
Laagste punt: 1411m (1444m volgens Skitracks)

null

^Pistekaart

Dag 1
Op 22 februari ben ik een dag wezen skiën in Torrent, het skigebied heeft 55km aan pistes die ontsloten worden door een gondel en een pendelbaan. Deze brengen je naar ca 2300 meter. Daarboven brengen 2 sleepliften en een 6-persoonsstoeltjeslift je naar maximaal 2610 meter. Er zijn vooral rode en zwarte pistes, alleen bij de Torrent-sleeplift is een blauwe piste. Qua drukte viel het alles mee. Ik heb een paar keer enkele minuten moeten wachten, maar meestal kon je gelijk de lift in. Het gebied is vrij compact maar wel afwisselend. Je skiet zowel boven de boomgrens als tussen de bomen en er zijn brede 'autobahnen' en smalle (bos)paadjes. Vanaf de top op ruim 2600m kan je in één keer naar het dorp op ongeveer 1400m skiën.
In het gebied zijn meerdere hutten en restaurants te vinden, waar voor een redelijke prijs (voor Zwitserse begrippen) gegeten en gedronken kan worden, bijvoorbeeld: spaghetti bolognesse 16 CHF, 0,5l cola 4,5 CHF en 0,5l weissbier 7 CHF.
In het dorp is veel te doen voor niet-skiërs. Leukerbad staat bekend om haar thermen, er bevinden zich meerdere zwembaden. Daarnaast zijn er langlaufloipes, wandelpaden, sleebanen en er bevindt zich een oefenweide in het dorp.

null

^Rode 12 met daarachter de steile bergwand

Dag 2
Bijzonder is dat er een aparte pendelbaan gaat naar een andere berg (Gemmi) waar niet geskied kan worden, maar men kan er wel wandelen, sleeën, toerskiën en langlaufen. Toen wij er waren was het half bewolkt, de bewolking hing rond de hoge toppen, rond 4000m. Er waren veel vogelspotters, want er vloog een vrij zeldzame baardgier (bartgeier) rond. Vanaf het bergstation lopen twee slee-paden naar beneden, vanwaar er een kleine 8-persoons pendelbaan je weer naar het bergstation van de Gemmibahn brengt.
Hierboven hebben we een slee gehuurd en een kaartje voor de pendelbaan gekocht en zijn we een paar uur gaan sleeën. Daarna hebben we een late lunch gedaan bij het moderne bergrestaurant. Naast het terras was een uitzichtplatform met onder je een rooster waar je 300m naar beneden kijkt. Verder zie je veel beroemde toppen zoals de Dom en Matterhorn.

null

^Het dorp Leukerbad met rechtsonder het kinderland en linksboven het Torrent-skigebied. Deze foto is genomen vanaf de Gemmi-berg.

Dag 3
Vandaag ben ik bij de oefenweide in het dorp geweest om te sleeën. Er is een lopende band met ernaast een kort stukje om te sleeën. Verder zijn er nog 2 lopende banden voor de echte beginnende skiërs en 2 of 3 sleepliften die je iets hoger de helling op brengen.
Het was best druk, maar niet vervelend. We konden elke keer vrij snel doorlopen bij de lopende band. Ideaal voor families met (kleine) kinderen om de eerste stappen in de sneeuw te zetten. Er bevindt zich hier ook een kleine kiosk met terras. Direct onderaan de helling staat ook een sporthal met ijsbaan, restaurant, kinderopvang en nog meer faciliteiten.

null

^Het onderste gedeelte van de oefenweide in het dorp, met links de lopende band voor skiërs en sleeërs, rechts de sleebaan en het gebouw achterin is de schaatsbaan/het restaurant.

Dag 4
Deze dag ben ik weer wezen skiën. Het begon zonnig maar het trok steeds verder dicht. Daarnaast ging het ook steeds harder waaien. Ik had de auto geparkeerd onderaan de Flaschen gondel. Door het slechte weer heb ik vaak de afdaling naar Flaschen gemaakt en daar de gondel weer omhoog genomen. Het was iets drukker dan zaterdag, maar ik heb slechts 1 keer 10 minuten moeten wachten, verder viel het mee. Bij de 6-persoons stoeltjeslift hebben ze trouwens een single line, daar stonden hoogstens 5 mensen voor me.
De lunch was bij het restaurant bovenaan de gondel, daar betaalde ik 18,50 CHF voor een spaghetti bolognesse (deze staat nu bovenaan de spaghetti-bolognesse-index) en 4,90 CHF voor een halve liter cola.
De mooiste afdaling is vanaf de top via de zwarte pistes 3, 4, 5, 6. Bijna 1100 hoogtemeters via alleen maar zwarte pistes betekent brandende bovenbenen.

null

^Uitzicht op meerdere 4000-ers vanaf bovenaan de Rinderhalde-sleeplift (D).Helemaal rechtsonder het grote gebouw waar zowel de gondel als pendelbaan aankomen en waar ook het grote restaurant is. Links op de foto zie je trouwens een groot betonnen gebouw. Dit was een hotel en restaurant met een groot terras. Dit is nu gesloten, wat best wel zonde is gezien het mooie uitzicht en de perfecte locatie tussen de pistes.

Conclusie
Al met al is Leukerbad een perfect dorp voor families met (kleine) kinderen. Het skigebied hebben gevorderde skiërs wel gezien na 1 of 2 dagen, maar de afwisseling met andere activiteiten maakt het ideaal voor een week wintervakantie. Het klopt dat Zwitserland duurder is dan de andere wintersportlanden, maar in principe heb je het zelf in de hand.

Voordelen

  • Leuk en afwisselend skiën ondanks het beperkte aantal pistekilometers;
  • Niet druk ondanks de vakantieperiode;
  • Vrij groot dorp waar veel te doen is voor niet-skiërs (tip).

Nadelen

  • Ver reizen vanuit Nederland;
  • Vrij duur (omdat het Zwitserland is, voor Zwitserse begrippen valt het mee);
  • Alles ligt vrij ver uit elkaar: in het centrum liggen de zwembaden, aan de ene kant van het dorp de liften naar het skigebied, aan de andere kant de oefenweide en iets daarachter de lift naar Gemmi;
  • Niet geschikt voor echte kilometervreters;
  • Hier en daar is de infrastructuur wat verouderd.

Goed geschreven leuk verhaal over wat Leukerbad te bieden heeft. Alleen niet een zwembad van binnen gezien?
Je hoeft je iig niet te vervelen.

Rust tijdens drukke periodes is sowieso een plus, het is dan in aanschaf of verblijf wat duurder maar je staat minder lang in rijen te wachten.

O en klein detail: spaghetti bolognese bestaat niet 😉

@roberthoogenboom bedankt. Ik ben zelf niet zo’n zwemmer, maar van mijn reisgenoten heb ik begrepen dat het goede zwembaden zijn, zowel voor volwassenen als kinderen.
Wij hoefden gelukkig geen kamer te huren, omdat we bij iemand mochten logeren. Vooral dat scheelde weer een paarhonderd euro. Verder is er veel gratis (of heel goedkoop) voor kleine kinderen.

Zolang restaurants het ‘spaghetti bolo’ blijven noemen, doe ik het ook 😁

Plaats een reactie