Valtho of Tignes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoi,
Eind april willen we met zn 2’en, mijn vriendin en ik, gaan skien. We zitten te twijfelen tussen Val Thorens en Tignes.
Wie heeft er ervaringen in deze twee gebieden in de periode van de Dutchweek(26-04 /03-05) of in de zelfde week in Tignes.
In Val Thorens is dan maar een deel van het gebied open, klopt dit? hoe zit dit in Tignes. Hoe zijn de restaurants/bars in de 2 dorpen?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Alvast bedankt,
Gr. Joost

Ik kan je zeker wat vertellen over de Dutchweek. Ik kom zelf al jaren in de Dutchweek, maar ben nog nooit in Tignes geweest.

Afgelopen jaar kon je in de Dutchweek tot ongeveer 1900 meter skien. Einde van de ochtend werd het een beetje pap. Dit kan per dag en per jaar verschillen. Daar zal je ook te maken mee hebben in Tignes Het gebied van Val Thorens in de Dutchweek is de folie douce op Plein sud tot en met Orelle geopend. Het gebied is in elk geval groot zat voor een week.

De restaurants vind ik over het algemeen goed. Het is wel Frans, dus het kan wat duurder zijn. Daarnaast is in Frankrijk geen echte apres-ski, maar omdat het dutchweek is zijn er meerdere feesten georganiseerd. Er zijn meer nachtclubs.

Mocht je een vraag hebben over ValTho, stuur me dan een PM en anders misschien tot in de Dutchweek.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Ik kan de gebieden wel vergelijken, maar ik ben dan weer nooit tijdens de Dutch Week in Val Thorens geweest (ook niet in Tignes in die periode, overigens). Ik ben wel eens in Tignes geweest bij temperaturen van +11 in het dal en +1 op 3000 meter. Wellicht vergelijkbare condities met eind april/begin mei?

Voor concrete vragen, stuur maar een PM en ik beantwoord met plezier wat ik kan.

In ben in beide gebieden meerdere keren geweest.

Tignes heeft betere condities dan Val Thorens.
De 3V ligt aan de buitenkant van de bergen; daardoor komt de warme lucht van het laagland makkelijker omhoog stromen. Tignes ligt meer in de binnenkant van de bergen, waardoor de kou beter blijft hangen.

In de midwinter is de 3V een stuk groter dan EK (espace killy). Maar einde seizoen is EK beter. Het ligt gemiddeld genomen hoger. Einde seizoen kruipt de sneeuwgrens, en ook de grens van papsneeuw, steeds verder omhoog. De 3V heeft daar veel meer en eerder last van dan EK.

In de EK is einde seizoen eigenlijk (vrijwel) alles nog open, meestal ook in goede conditie. Het stuk tussen le lac en brevieres, en de pistes naar val d’isere dorp zijn minder. De rest nog prima.

In de 3V gaan grote delen van het gebied dan al dicht of zijn niet meer fatsoenlijk te doen. Courchevel boven 1850 is OK, maar het meest linkse deel (boven 1650) is slecht. Meribel onderaan is niet te doen door hoge temperaturen (net een broeikas). Cote Brune en Mont Vallon zijn nog wel goed. Les Menuires is La Masse goed, maar Mont de la Chambre alleen de bovenste helft.

Als je de keuze hebt, ga dan niet de Dutch week maar 1-2 weken eerder. Dutch week is in 3V alleen ValTho nog open, de rest niet meer. Met reden trouwens.
In de EK is t/m 3 mei 2014, het hele gebied open.

The older I get, the better I was

Dank jullie wel voor de reacties! Het wordt waarschijnlijk EK!

In Tignes is met de dutchweek (=family week) niet veel te beleven qua uitgaan, maar het skiën vind ik een stuk beter en rustiger. Afgelopen jaar ben ik weer in Valtho geweest, maar een boel schreeuwers en wannabe volk dat niet eens kan skiën. Je schaamt je daar zowat Nederlander te zijn…maar goed, anderen zullen het lamme feestgedruis fantastisch vinden.

Tignes! Ben naar allebei geweest en Val Thorens vind ik zelf veel te druk en te veel gericht op feesten.
Aan de andere kant, ook wat je er zelf van maakt, maar zoals gast6744 al zegt, veel mensen die alleen maar aan het blaten zijn, terwijl er in Tignes meer ‘liefhebbers’ van de sneeuw zijn, die nog een laatste weekje mee willen pikken.

De pistes is Tignes vind ik over het algemeen prima, tegen de middag inderdaad soms wat papperig, maar als je dan de gletsjer op gaat, kun je nog prima uit de voeten!

Uitgaan in die week is minimaal, een restaurant is nog wel te vinden, maar écht uitgaan/apres ski is er niet meer in die week.

Ik zou voor 100% voor Val Thorens gaan, wij vonden Tignes niet veel aan.

Gebied van tignes is leuker dan vt, maar aan het eind van het seizoen is het dorp wel helemaal uitgestorven

tignes vond ik maar niks…paar leuke pistes maar voro de rest was ok. Het is ook te zien waar je bevindt, vanonder of vanboven in tignes.
apres ski daar is veel te duur en redelijk dood

val tho is een zalig gebied, zoveel keuzes. Je moet niet eens de uitbreiding trois vallees nemen omdat in val tho is al genoeg, altijd sneeuwzekerheid…

Gebied van tignes is veel uitdagender dan vt

Val tho… uitdagendere pistes en meer te doen in het dorp! En verbinding met de 3 Valleien (600 km pistes)

Val tho… uitdagendere pistes en meer te doen in het dorp! En verbinding met de 3 Valleien (600 km pistes)

Gast544 op 6 okt. 2013 15:32

In de Dutch week is die verbinding er niet meer…

Andere vraag @Joost7: als je niet in Val Thorens wil zijn vanwege de festiviteiten in het kader van de Dutch Week (het feit dat je liever naar Tignes gaat duidt daarop, toch?), waarom dan per se die week? Heeft dat te maken met schoolvakanties, of is er een andere reden?

Als je half april kan gaan, zit je ook al in de goedkopere seizoenseindes in de meeste gebieden, met over het algemeen wel wat betere sneeuwcondities en voordat de dorpen zijn uitgestorven. Vanaf zeg 22 maart zit je volgens mij al goed in het laag-/naseizoen.

@cheizz, we zitten aan die week vast, en wil best in VT zitten in de Dutchweek, maar Tignes lijkt me ook mooi, en in die week in EK +/-300km en 3V ‘slechts’ 150km, wat overigens ook voldoende is…

Dank voor alle reacties, we hebben geboekt in Tignes!, het duurt alleen nog zo lang…

@Joost7
Ik zit met hetzelfde dilemma…
Ben aan het kijken om te boeken voor 8 personen (4 koppels).
Tignes heeft duidelijk betere accomodaties hiervoor echter ben ik bang dat het uitgestorven is…
Heb jij uiteindelijk voor Val Claret gekozen? Ik heb begrepen uit verschillende post dat dit dan nog het leukst is maar de beste apartementen zijn weer in Le Lac…

Hoor het graag!

Zijn er overigens nog andere gebieden open tijdens de laatste week van April waar je nog wat km kan maken?

Zeker voor Val Claret gaan, daar heb je een treintje naar de gletsjer, dus als de sneeuw beneden niet goed is, kun je altijd nog omhoog naar de gletsjer (en ook weer naar beneden als het echt dramatisch is).

Le Lac is een stukje lager en afgelopen jaar de pistekwaliteit echt veel minder dan in en boven Val Claret.

@Irene of andere, hoe is de verbinding tussen Le Lac en Val Claret?
Rijden er 's avonds nog bussen? Of is het mogelijk vanuit Val Claret 's avonds naar Le lac te skien?
Ik heb namelijk een leuk appartement gevonden naast de AEROSKI lift in Le Lac, maar twijfel aangezien jij en andere aangeven dat Val Claret toch echt stukke leuker is.

Alvast Bedankt!

De busverbinding tussen Val Claret en Le Lac is overdag prima, de bus rijdt regelmatig en niet te vol. De laatste bushalte in Val Claret ligt pal tegenover de Funiculaire (treintje naar de gletsjer).
Ik weet niet hoe de busverbinding 's avonds is, volgens mij rijdt deze nog wel, maar minder frequent en weet niet tot hoe laat. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt.
Skiën is na sluiting van de liften niet mogelijk, volgens mij zijn die pistes niet verlicht. Durf het niet met volle overtuiging te zeggen, omdat wij ook dit niet gedaan/geprobeerd hebben.
Succes!

Bedankt!

Weet je toevallig ook of wij de Aeroski lift kunnen gebruiken om bij de Funiculaire te komen?
Op de Skikaart lijkt het alsof je met die lift en 1 afdaling bij de trein bent, maar kaarten zijn lang niet altijd even duidelijk…
Super bedankt voor alle info, helpt weer een beetje om de knoop door te hakken.
Tevens las ik in een review dat de "Loop bar" en "Jam bar" de leukste bars van Le Lac zijn, het apartement dat ik op het oog heb ligt er mooi tussen in.
Iemand die kan bevestigen dat dit de leukste bars van Le Lac zijn?

Dat durf ik niet te zeggen… Als ik zo op de foto’s op google kijk, is het volgens mij wel de lift die je moet nemen en dan nog een stukje piste pakken tot in Val Claret, maar ik weet het niet meer zeker.
Informeer even of de Loop Bar en de Jam Bar nog geopend zijn in de laatste week van april, veel dingen zijn al gesloten (Snowcafe bijvoorbeeld en nog een aantal kroegjes in Val Claret).

Bedankt!

Net terug van Tignes Le Lac. Met de Aeroski zit je idd meteen in Tignes Val Claret of in Val d’Isère. Ondanks het zeer mooie weer de voorbije weken lagen de pistes in het ganse gebied er toch nog redelijk goed bij. Hier en daar kwamen er wel steentjes vrij, maar je kon toch nog op zowat alle pistes goed skiën.

Dat is mooi om te horen!
Dan wordt het denk ik toch le lac ondanks dat val claret zo zijn eigen voordelen heeft!

In de meivakantie is er in Tignes geen fatsoenlijk uitgaansgebeuren meer, maar qua skiomstandigheden vind ik het fantastisch. De gletscher (Grande Motte) is dan ook uitstekend skien. Tignes is met de afsluitweek gericht op families en ik vind dat inmiddels prima. Ga wel in Val Claret zitten, veel centraler en gelijk bij de funiculaire naar de gletscher.

Vorig jaar zaten we in de Dutch week van Valtho, maar ik had plaatsvervangende schaamte voor het gelal van de Hollanders die met bouwvakkersbusjes vol komen zuipen en eigenlijk niks in een wintersportgebied te zoeken hebben.

Ik zat vorige jaren ook in Val Tho, maar sunweb heeft het lekker verkracht! Daarom nu maar tignes gekozen, voornamelijk voor het mooie skien in eind april!
In val claret kan ik geen mooie >8pers app vinden aan de piste, dus wordt le lac maar dan naast de aeroski dus met 1 lift in val claret.
M.b.t. uitgaan heb ik verschillende dingen gelezen. Dat val claret gezelliger is, echter dat in die laatste week al veel dicht is! De jam bar en loop bar zijn nog open en moeten ook gezellig zijn…?

Plaats een reactie