Piste leegvegen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Ik ben afgelopen winter twee keer in het Grand Massif geweest, niet bepaald een "dure" wintersportplaats, maar vond de sfeer heel vriendelijk. Tot 16:45 in het zonnetje een biertje gedronken (sluiting grote liften 16;15 in jan) en van niemand last gehad! Ik heb het piste "leegvegen" overigens nog nooit meegemaakt in Frankrijk en ski er toch heel regelmatig.

Les arc la plagne is erg klantvriendelijk

2 jaar geleden in Oz en Oisans iets soortgelijks meegemaakt, om 16.20 uur wat met een groep van 9 besteld (kleine restautje bovenaan de laatste piste), dat kon, al moesten we om 16.30 uur wel het terras verlaten hebben. Gevraagd hoe dat zat en het bleek dat men terras mocht houden tot die tijd en daarna niet, op straffe van een flinke boete. Wij mochten wel kiezen of we al dan niets iets wilden bestellen…

Ach ja zo is het overal wel iets. In de skigebieden van Tirol stikt het van de landgenoten die graag laveloos op de piste staan. In Ischgl en de dure gebieden in Zwitserland zit het vol met dronken en lompe russen.
En in de minder bekende gebieden in Oostenrijk en Zwitserland kom je altijd nog de afsnijdende en voordringende Duitsers tegen.

Wat dat betreft heb ik nog de beste ervaringen met Vail en Beavercreek in Amerika. Lekker ruime gebieden, heel veel service en vriendelijke Amerikanen. Ook Finland scoort wat dat betreft goed overigens.

toch even mijn bijdragen leveren:
In Frankrijk wordt er meestal vriendelijk verzocht de pistes te verlaten een 10 minuten nadat de liften stoppen, meestal is dat een vriendelijke waarschuwing dat er daarna niemand nog komt controleren, maar soms wordt je naar beneden meegenomen… Dit is echt afhankelijk van de pistier in kwestie hij/zij moet inschatten of jij veilig beneden geraakt. Als je daar pinten ligt te drinken in groep is de kans bestaande dat ze je begeleiden.
In Oostenrijk zijn ze minder streng, al hebben ze ons toch van de top geplukt toen we van de storm aan het genieten waren, maar ze vinden het daar meestal niet erg dat je wacht tot de eerste pistenbullys de kapotte piste maken alvorens je naar beneden knalt (let wel goed op voor de scooters die naar boven komen!!)

Volgens mij mogen in Frankrijk en Zwitserland de piste bullies pas naar boven als een piste leeg en gesloten is. Oostenrijk is de enige plek waar ik ooit pistebullies overdag over geopende pistes heb zien rijden.

Dan kun je in Frankrijk natuurlijk niet rekenen op een extra half uurtje napilsen bovenop de berg als er beneden mensen staan te wachten om tot ver na middennacht door te werken aan de pistes.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Volgens mij zagen die "ski-leraren" daar een dampende kom Glühwein staan en dachten ze "daar hebben wij ook wel zin in". Om dan maar onder het mom van "het is tijd" iedereen naar beneden et borstelen. Eenmaal iedereen vertrokken zakten ze zelf eventjes onderuit op het terras en genoten ze van een lekker glaasje Glühwein. ;-)

Volgens mij mogen in Frankrijk en Zwitserland de piste bullies pas naar boven als een piste leeg en gesloten is. Oostenrijk is de enige plek waar ik ooit pistebullies overdag over geopende pistes heb zien rijden.

Dan kun je in Frankrijk natuurlijk niet rekenen op een extra half uurtje napilsen bovenop de berg als er beneden mensen staan te wachten om tot ver na middennacht door te werken aan de pistes.

Constant op 18 feb. 2014 22:46

Twee jaar geleden in Val thorens toch een pistebully zien rijden op de (rand van de piste) , kort na de middag en met een massa volk eromheen.

ik ervaar dit niet zo met Fansen, voorbeeld:
we waren ietswat aan de late kant met eten, kwamen bij een restaurant waarvan de bediening etc aan het na tafelen waren aan een grote tafel, toen we vroegen of we nog wat konde eten werden we vriendelijk ontvangen, werd niet gehaast opgenomen en geserveerd, ook werden we niet weggekeken.

overal zitten rotte appels tussen, hier in Nederland hoor je wel snel, ah sorry keuken is al dicht en we sluiten om 22.00 uur, mocht je toevallig dan nog binnen zitten staat de bediening al met de jas aan.

don't count the days, make the days count !

Oostenrijk en Frankrijk valt nu eenmaal niet te vergelijken. En al zeker de skigebieden niet.
Ik ga toch een poging wagen maar dit is hoedanook persoonlijk.
Uiteindelijk begint toch alles bij jezelf, niet?
Ben wel al meer in Oostenrijk geweest dan Frankrijk, hoofdzakelijk omdat de apres-ski en gastronomie daar meer mijn ding is. Sommige mensen hebben hier geen behoefte en dat moet je kunnen respecteren vind ik.

Ik vind de Fransen buiten hun skigebieden alleszins aangenamer dan in het skioord zelf.
Er zijn dan enorm veel seizoens-arbeiders aan het werk die geen echte voeling hebben met de streek/berg/gebied waar ze werken. Over pistes en liften in Frankrijk valt weinig of niks verkeerd te zeggen. Prachtige boulevards en enorme mogelijkheden om dagen rond te cruisen!
De accommodaties laten hier en daar te wensen over, de "kunstmatige" hoogbouw is op sommige plaatsen verschrikkelijk ongezellig. Ben echt al in appartementen geweest waar ik niet onder de meubels durf kijken. Heb wel niet het gevoel dat ik al ergens ben buiten gekeken maar je weet gewoon op voorhand dat er na een bepaald uur sommige zaken sluiten. Er wordt van jou een beetje gezond verstand en een correcte instelling verwacht. Je kan dit dan arrogant vinden maar een Fransman ervaart dit zelf zo niet. Kwestie van cultuurverschil denk ik.
Als je enkel komt om te skiën en geen belang hecht aan je accommodatie, is Frankrijk geweldig.
Als je wel apres-ski, culinaire hoogstandjes en een mooie accommodatie wil, moet je diep in de buidel tasten. Een keuze die je op voorhand kan maken.

In Oostenrijk daarentegen kunnen hier en daar de pistes wel beter: meer investeren om platte(re) stukken weg te werken, meer bredere pistes, betere afbakening op smalle paden hier en daar…
De liften zijn over het algemeen wel goed vind ik.
Pisten-bully’s zie je inderdaad wel vaker daar overdag maar wat mij betreft is dit niet storend: even vaart minderen en je langs de kant houden.
De keerzijde van het succes van Oostenrijk is dat men op vele (bekende) plaatsen teveel geld vraagt gewoon omdat ze weten dat het toch volzet raakt. Er zijn in sommige grote skigebieden ook veel minder bedden dan gebieden in Frankrijk met evenveel pistekilometers.
Apres-ski beleving is in Oostenrijk dan wel weer super: voor ieder wat wils gaande van welness, alternatieve sporten, alle soorten bars, discotheken en restaurants. Je kan ook vanuit vele gebieden bvb. naar Innsbruck, Salzburg, Lienz, Bregenz voor een citytrip als het weer even echt tegenzit.

Ik kom al vanaf kinds af aan in frankrijk dus nu zo’n 33 jaar. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt dat er een koloni skileraar achtige mensen je van het teras afvegen. Is er niets van te voren voorgevallen.
Ik heb menig keer nog om 17 uur op de piste gestaan of in les menuires de laatste lift om hoog genomen.

ook kan mijn niet voorstellen dat je in de berghutten niet naar de wc kan/mag? ben ook zo vaak naar binnen gegaan om te plassen en weer er uit… zelf de skileraar deed het…

juist in frankrijk sluiten de liften later in dan Oostenrijk heb nooit meegemaakt dat een lift al om vier uur dicht ging meestal tussen 16:30 - 17:30 uur. of het moet in november/december geweest zijn.

Plaats een reactie