Leuke dagtochtjes L3V?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoi,

Mijn vriend en ik gaan volgende week voor 't eerst naar Val Thorens. Dit is voor het eerst dat we naar zo’n enorm gebied gaan (we hebben L3V-pas erbij genomen), en willen graag wat tochtjes maken.

Dit wordt onze vierde week snowboarden. We komen lichtzwart ok naar beneden, maar we vinden het vooral heerlijk om over lekker brede pistes te cruisen.

We bekijken natuurlijk ook zelf de kaart, maar als de ervaren L3V’gangers nog leuke, relaxte dagtochtjes aan te raden hebben horen we het graag!

Thanks!

(excuus als dit al eerder gevraagd is - ik kon het niet vinden)

Als je van dagtochten houdt heb je naar mijn mening een van de beste gebieden gekozen.
Het voordeel van de 3V is dat eigenlijk alle pistes en liften op elkaar aansluiten. Er zijn geen stukken waar je ver moet lopen. Er zijn zoveel pistes en liften zodat je ook niet aan een bepaalde route vastzit. Je kan eigenlijk na elke lift bepalen welke afdaling je neemt en welke kant je opgaat voor de volgende lift. Jullie gaan laat in het seizoen dus niet alle pistes zullen er goed meer bij liggen.

Wij zijn vorige week in Val Thorens geweest. In de ochtend waren de pistes op de zuidhelling (oa Plein Sud) strak geprepareerd maar wel hard. Maar in de middag was dit veranderd in slush.

De pistes in Val Thorens aan de noord/west (liften Peclect, Moraine, Portrette, Fond en Cime de Caron) bleven heel de dag goed. Wij begonnen in de ochtend vaak op de lagere pistes aan de Zuid /Oost kant (Boismint en Plan de l Eau)

We deden om de dag een tocht. We vinden het leuk om een bakje koffie in St Martin de Bellvile te drinken. Dan nemen we de volgende route :

Vertrek 09.00 uur (1e lift) via de liften Plein Sued en Bouquetin omhoog. Afdaling Lac de la Chambre richting Meribel. Dan met de liften Plan de Mains en Plattierres 3 naar de top van 3 Marches. Vanaf deze top heb je een hele lange glooiende afdaling Grand Lac/Pezolet richting St Martin. Bij het begin van de lift St Martin 2 kan je als de pistes goed zijn doorglijden naar het dorpje St Martin Belleville.(aankomst rond 10.00 uur) Anders neem je de lift St Martin 2 weer omhoog. Vanaf de top Cherferie heb je een paar fijne afdalingen richting Meribel. In deze periode zijn de lagere pistes rond het dorp van Meribel niet zo best. Veel slush. Je kan ook afdalen richting het begin van de lift Olympic. Vanaf hier heb je een mooie blauwe of pittige zwarte afdaling. Deze hoek is denk ik het stilste gedeelte van de hele 3 V.

Vanuit Meribel kan je de oversteek maken naar Courchevel of terugkeren naar val Thorens. Dit doe je met de Tougnette 1 en 2. Dan daal je af naar de lift Granges. Vanaf de top 3 Marches daal je dan via de Alouette naar de lift Cote Brune en zo ben je weer terug in het gebied van Val thorens.

Andere aanraders om naar toe te gaan zijn : Mont Vallon, La Masse, Orelle. Maar wat ons betreft is de topper de afdaling vanaf Cime de Caron. Als je de eerste lift om 09.30 uur neemt hoef je nog niet zo lang bij de gondel te wachten en heb je een schitterende strakke piste bijna voor je zelf.

Laatste tip : maak je eerste lange tocht meteen op zondag. Voor veel mensen is dat de eerste skidag en dan blijven ze vaak in hun eigen gebied. De meer afgelegen pistes zijn dan lekker rustig of zelfs verlaten.

Veel plezier. Wij moeten nog 10 maanden wachten … :)

Wij zitten ltijd in Les Menuires maar een vaste tour is altijd naar Courchevel, via Meribel-Mottaret, daar de Pas-du-lac, afdalen via piste Creux, omhoog met de Chamrossa en daar achter heb je een paar heerlijke pistes weer omhoog via Signal of Chappelets en de mooiste piste vind ik de Rocher. Vervolgens, mar daar is wat gerommeld met nieuwe liften via het vliegveldje afdalen en met de Cocs omhoog dan afdalen naar de Dou de lanches, om dan via Meribel de Tougnette 1 en 2 naar Tougnette te nemen afdalen naar de Granges en dan kom je op Roc de Tougne waar ja de alouette naar de Cote brune, vanwar je afdaalt naar Valthorens.
Veel plezier…
Ik moet nog 10 dagen wachten…

Pas op met blauwe pistes

Wow, super bedankt voor alle tips! Ik ga alles printen en ga ze zeker volgen. Goed idee ook om al op zondag op pad te gaan, normaal bleef ik dan ook lekker dicht bij ‘huis’. We hebben een extra dagpas voor de zaterdag genomen, dan is het ook vaak lekker rustig.

Ik zag dat er nog wat sneeuw aankomt en de warmte tot nu toe meevalt, dus de voorpret is compleet. :)

Veel plezier vast DrPeter, en sterkte met het lange wachten zenith!

Bedankt voor de tips. Ik ga midden april ook nog een week Val Tho/3 vallees doen :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Veel plezier! Ik ga ook pas midden april Arno, om precies te zijn 11 tm 18 april. Heb er zin in en hoop dat t weer meezit!

Bedankt voor de tips. Ik ga midden april ook nog een week Val Tho/3 vallees doen :)

Arno11 op 21 mrt 2015 11:57

Neem dan in eerste instantie alleen een pas voor Valtho/Orelle. Eventueel een dagje op plussen naar LM of 3V. Kom nu net terug en vond Meribel en Belleville erg tegenvallen qua sneeuw. LM lag er nog redelijk goed bij. Al wel witte banen in een groen landschap. Voor de lunch naar La Masse en dan weer richting Valtho/Orelle en dan lekker hoog blijven. Een nieuwe verse laag zou wel fijn zijn:)

life is a beach, or a pile of snow

Bedankt voor de tips. Ik ga midden april ook nog een week Val Tho/3 vallees doen :)

Arno11 op 21 mrt 2015 11:57

Neem dan in eerste instantie alleen een pas voor Valtho/Orelle. Eventueel een dagje op plussen naar LM of 3V. Kom nu net terug en vond Meribel en Belleville erg tegenvallen qua sneeuw. LM lag er nog redelijk goed bij. Al wel witte banen in een groen landschap. Voor de lunch naar La Masse en dan weer richting Valtho/Orelle en dan lekker hoog blijven. Een nieuwe verse laag zou wel fijn zijn:)

Pascal77 op 28 mrt 2015 11:07

Die komt er boven de 2000 gelukkig ook.

❄️

Plaats een reactie