Les 3 Vallees vandaag (zomer 2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

In afwachting van de onweersbuien van vanmiddag een kort bezoek aan Val Thorens.
De situatie bij het dalstation van de TSD Boismint:

null

De situatie na één week werkzaamheden aan het dalstation van de TSD Stade:

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Dit weekend een uitstapje naar Crans Montana (CH) gemaakt. Hier komt een nieuwe gondel en een nieuwe stoeltjeslift met een ondergronds vertrek.
De aankomst van de nieuwe gondel:

null

Het ondergrondse vertrek van de stoeltjeslift:

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Vandaag de Méribel Airshow met een optreden van de Patrouille de France in hun Alpha Jets bezocht. Voor deze keer was de Saulire Express geopend zodat iedereen de vliegtuigen op ooghoogte voorbij kon zien komen.
Onze rugzakken werden gecontroleerd en overal waren de zwaar bewapende militairen duidelijk zichtbaar aanwezig.

null

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Prachtig weer in de ochtend dus wij zijn bij de bouw van de nieuwe Stade lift gaan kijken. Helaas kwamen er steeds meer wolken opzetten toen we bij het bergstation waren. Eigenlijk wilden we doorlopen naar de Péclet gletsjer maar ivm de wolken zijn we teruggegaan.
Het begin van het dalstation is er:

null

Nieuw stuk piste ter hoogte van het Lac Blanc:

null

Het dalstation van Boismint lift:

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Vanaf de Moutière het pad onder de oude TS Fond 2 omhoog gelopen (niet sneeuwvrij gemaakt), om bij de TSD Rosaël te gaan kijken. De afdaling hebben we via de aankomst van de Portette lift gedaan (wel sneeuwvrij gemaakt)

De verplaatsing van de aankomst ivm het verdwijnen van permafrost vordert:

null

Ook bij de aankomst van de Funitel du Grand Fond zijn problemen door het verdwijnen van de permafrost. Joly & Phippe zijn bezig om het bergstation te stabiliseren:

null

Verder wordt het oude commando chalet van de TK Roc hergebruikt voor de nieuwe Boismint lift:

null

Verder vooral veel sneeuw, sommige afdalingen (Variante) zijn nog skibaar.

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@skifan. Vraag over nieuwe residence Cluv MMV Le coeur des Loges. Ligt in de wijk Preyerand en wordt aangeboden als ski out/ski in project. Het ligt kennelijk aan een blauwe piste. Met de pistekaart
kom ik er echter niet uit. Kunt u me duidelijk maken of er inderdaad sprake is van een goede ski out/ski in, zoals je die bijv. ook bij Les Clarines hebt.

Hen48

@Hulst
De eerste fase, naast de oude aankomst van Bettexlift is ver klaar (aan de overkant van de weg). Inmiddels is begonnen met de 2e fase die aan de andere kant van de weg komt te liggen. De beide gebouwen worden verbonden met een pasarelle.
Wat betreft de ligging tov de piste: De piste die start vanaf de aankomst van de nieuwe Bettex lift gaat hier onder de weg door.

null

bon ski

@skifan. Dat is nog eens service. Compleet met foto. Hartelijk dank.

Hen48

@Skifan. Nog even een aanvulling. Met behulp van Google streetvieuw en uw foto heb ik de lokatie keurig in beeld kunnen brengen. Streetvieuw is voor Les Menuires wel erg beperkt tot enkele hoofdwegen maar op de verouderde beelden staat nog wel het “aankomsthok” van de oude Bettexlift. Toen ik dat beeld omdraaide richting La Masse zag ik daarop dezelfde inham op de berg als op uw foto. Een foto waarvan ik me wel afvraag waar u die zo snel vandaan hebt gehaald.
In feite ligt het complex in de meest afgelegen hoek van Preyrand. In mijn beleving wel vanaf Croisette richting doorsteek naar Peyerand en dan rechtsaf richting Le Bettex te bereikbaar, maar niet de meest ideale verbinding. Ook te bereiken vanaf de landingsplek van de nieuwe Bettexlift.
Met de afdaling naar Le Bettex heb ik uit het verleden sowieso geen beste ervaringen, van vrij smal tot nat en ijzig. Wat me tenslotte nog opvalt, bij deze mooie nieuwe accomodatie, dat bij vrijwel geen enkele aanbieder de correcte lokatie staat aangegeven. Zelfs bij de ontwikkelaar niet. Er is zelfs een aanbieder die de gebouwen voorbij Croisette intekent. Lastig om dan goede keuzes te maken.
Ik heb ook wel eens gekeken naar het gebouw waar uzelf verblijft. Goede ligging, interessante prijzen, maar het gebrek aan wifi vind ik wel een handicap.ik vraag me af hoe u dat doet met al uw digitale aktiviteten.

Hen48

@Hulst
Le Coeur des Loges, het nieuwe appartementencomplex is bereikbaar via de piste Bettex Haut of via het pad naar de busparkeerplaats. Om naar de pistes te gaan eerst het pad naar het voetbalveld af, dan naar de Tortollet, de Rocher Noir lift of naar de Bettex lift.
Terugkomen is dus verre van ideaal, behalve als de Piste Grandes Combes open is. Vertrekken gaat goed maar het is steeds nodig om een kleine lift te nemen alvorens één van de verbindingsliften te kunnen bereiken.
De foto had ik liggen omdat iemand die een appartement heeft gekocht ernaar vroeg.
Wifi is in Menuires te huur per uur(10-20-30)/week/maand maar de kwaliteit varieert sterk. Wijzelf hebben een vaste wifi verbinding en die functioneert prima. Ik zou bij de zoektocht naar een appartement dan ook altijd zoeken naar een appartement met Internet. Steeds meer eigenaren bieden deze service.

bon ski

@Skifan. Wederom dank.

Hen48

We zijn maar weer eens omhooggeklommen naar de Boismint lift. De vrachtauto’s rijden af en aan om beton te storten voor het bergstation. Voor de moeilijk bereikbare pylonen is de beton al gestort mbv een heli, van de per vrachtauto bereikbare pylonen wordt nu de bewapening aangebracht.
Het dalstation:

null

Het bergstation:

null

Vanaf de Cime de Caron, (veel minder sneeuw dan op 15 juli) is de verplaatsing van de aankomst van de Rosaël lift te zien:

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@Hulst en @Skifan
Het is toevallig dat ik nu lees over het nieuwe complex in preyerand ik heb het toevallig nog op film staan waarbij je onder de brug links gelijk de residance hebt maar ik kan me eigen heel goed herinneren zeker als boarder dat dit een verschrikkelijk deel is waarbij ik tot aan de 2de brug riching de bettex meer heb lopen steppen dan boarden!
Ik heb deze accommodatie dan maar ook gelijk genegeerd!

@Freerider. Ik neem aan dat je ook de reactie van skifan op mijn vraag over dit complex hebt gezien.
Het probleem is dat diverse aanbieders dit nieuwe complex op een verkeerde plek in hun webside hebben staan. Erg slordig. Je weet immers hoe belangrijk ligging is. Ik zal wel op mijn vaste lokatie terechtkomen. Weet nog niet wanneer maar hoop op 14 of 21 januari. Wacht nog even op een reactie van de eigenaar. Mijn docerer heeft enkele jaren geleden in le Hameau des Airelles gezeten en was daar wel enthousiast over. De voorzieningen zijn vergelijkbaar met Les Clarines, de ligging wel Iets minder, maar niet verkeerd. Als ik zelf nog Iets leuks vind meld ik het.

Hen48

De warmste dag tot nu toe. Wij zijn met de lift naar de Saulire gegaan en vandaar via de aankomst van de Creux Noirs en de Col du Fruit afgedaald naar Méribel Mottaret.
Foto: Saulire gezien vanaf de Creux Noirs.

null

Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm @Freerider
Helemaal mee eens. Het pad om weg te skiën naar Tortollet of Bettex is ook voor boarders niks en voor skiërs verre van ideaal.

bon ski

Vandaag de Kilomètre Verticale in Val Thorens. Over een afstand van 4,3 km een stijging van 1000 meter (23,9%).Tijd van de winnaar: 42m 20s.
Na de regen van gisteren lag er wat verse sneeuw op de toppen waar het met -4 graden vanmorgen koud was.

Het laatste stuk van de Piste Col de l’Audzin:
https://www.flickr.com/photos/skifan/28696225812/in/album-72…

De winnaar:
https://www.flickr.com/photos/skifan/28186490143/in/album-72…

Helaas (voorlopig) geen foto’s meer, enkel de verwijzing want Picassa stopt ermee en ik heb geen antwoord van de moderator gehad op mijn vraag of foto’s van FLICKR hier rechtstreeks kunnen worden geplaatst.
Meer foto’s (in betere kwaliteit) op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski
bon ski

Wij hebben afgelopen vrijdag geboekt!! 4 maart met 24 man naar Val Thorens

Bezoek aan de braderie (rommelmarkt) in Val Thorens. Uiteraard ook gekeken bij de bouw van de Stade lift. De fundering van het dalstation is klaar, er is begonnen met de opbouw.
De afbraak van de TK Stade is ook weer een stapje verder, de kabel en het vertrek zijn afgebroken en de kabel is deze week door een koper opgehaald.
De foto’s van vandaag op: https://www.flickr.com/cameraroll
@Stino
Mooie tijd om te gaan: veel sneeuw, lange dagen, niet te koud (alles gemiddeld gezien) en ook nog buiten de schoolvakanties.

bon ski

@Freerider. Ik zie bij Snowtime Travel een 2 kamer appartement in Les Clarines staan vanaf 14 januari 2017 voor
€ 1296,61, voor 2 personen inc.l skipas. Parkeergarage en toeristenbelasting niet inbegrepen. Misschien iets voor jullie?

Hen48

@Hulst bedankt voor je tip die komt heel goed gelegen gezien Sunweb dit jaar behoorlijk minder in aanbod heeft!
Ik heb contact met ze gehad en service is echt bar slecht wat ik niet gewend ben van hun maar ze bieden Les Clarines niet aan op 14 en 21 januari in de periode dat wij willen gaan en ze hebben wel de 28ste maar ik krijg totaal geen reactie meer terug!..
Ik was al aan het kijken naar La Plagne voor een CGH residence die goedkoper was en in La plagne ben ik grotendeels nog niet geweest maar ik heb kleine angst dat het gaat tegenvallen nu ik L3V heb gezien :)

Voor wat 't waard is, ik heb me werkelijk prima vermaakt in La Plagne ook al heb ik L3V al twee keer gezien :-)

@Wouter1981 Dat antwoord is me zeker veel waard, maar heb voor meerdere ervaringen van andere forumgebruikers toch even een topic geopend maar heel erg bedankt!!

@Skifan over dat nieuwe complex gesproken, ik weet precies waar het ligt, aan het begin van de straat waar Les Clarines ligt en het ligt vlak tegenover een tankstation met supermarkt als ik het goed heb.
Als je onder de tunnel door komt geskied is het gelijk links, is het complex al af of nog niet dat je zo weet ?
Ik zit wegens kosten en beschikbaarheid te overwegen of ik naar dit complex wil gaan, de piste kan 2 kanten uit via de bettex en de tortellet maar kan me herinneren dat die blauwe pistes zeker naar de bettex voor snowboarders een ramp zijn betreft vlakte.
En ik vraag me af om terug bij het complex te komen het niet lastig is omdat ik alleen maar zie dat je via de bettex lift omhoog er recht op uitkomt? dus dat je eerst helemaal naar beneden moet gaan

@Freerider
Ongeveer het antwoord dat ik al eerder gaf:
Le Coeur des Loges, het nieuwe appartementencomplex is bereikbaar via de piste Bettex Haut of via het pad naar de busparkeerplaats. Om naar de pistes te gaan eerst het pad naar het voetbalveld af, dan naar de Tortollet, de Rocher Noir lift of naar de Bettex lift.
Terugkomen is dus verre van ideaal, behalve als de Piste Grandes Combes open is. Vertrekken gaat beter maar het is steeds nodig om een kleine lift te nemen alvorens één van de verbindingsliften te kunnen bereiken.
Het pad dat vanaf de Coeur des Loges vertrekt heeft weinig verval en is zowel voor boarders als voor skiërs niet optimaal.
De eerste fase gaat volgens mij met kerst open, de volgende fase, aan de andere kant van de weg gaat volgend jaar kerst open verwacht ik.

bon ski

@Freerider. Let wel op dat de nieuwe Bettexlift veel hoger, t.w. achter de Brelin, uitkomt . Voorheen kwam die vlakbij de doorgaande weg richting centrum Les Menuires uit. Op streetvieuw staat nog de oude lokatie. In jouw beschrijving heb ik de indruk dat je de oude “landingsplaats” bedoeld die er dus niet meer is. Er is nog wel een alternativief, t.w. het gebruik van de gratis buspendel. Daarvoor is er een bushalte vlakbij het appartementengebouw. Het lijkt dan behelpen, maar je bent wel vrij vlot in het centrum en weer terug. In vergelijkbaar met wat we vorig jaar hadden is het natuurlijk enigszins behelpen.

Hen48

@Hulst dat klopt zelfs op de internet ski mappen staat de oude verbinding.
Ik zit nu momenteel te kijken in Gebied van Les Arc in het dorpje Peisey-Vallandry bij Loree de chime wat ook van CGH is en er op top uit ziet.
Het is recht naast 2 liften aan de piste en het dorpje is ook sfeervol en autentiek.
Het is geen L3V maar het scheelt wel op 28 januari 300 euro voor mij dat is toch best veel!
Les arc was ook heel goed bevallen en zo kan ik ditmaal La Plange bezichtigen wat ik nog niet eerder gedaan had.
Ik durf wat eigenlijk te gek voor woorden is niet de 14de te gaan heb nu al 2 jaar krap aan sneeuw gehad en regen in de week voor en de week van aanwezigheid…ga nu voor 2 weken later dat voelt beter aan.

@Freerider. Leuk. Kunnen wij mee profiteren van je ervaringen daar. Jullie zijn nog jong, dus nog legio mogelijkheden in de toekomst. Bij mij is dat een ander verhaal. Wij zijn in onze vakanties, ook in de zomer, nogal honkvast. Nu maar afwachten wat de winter ons gaat brengen. Tot horens.

Hen48

@Skifan of @Rogier dit is een vraag die jullie denk ik als geen ander kunnen beantwoorden…is het ooit niet sneeuwzeker geweest halverwege januari of ligt er altijd wel voldoende sneeuw om in L3V maar ook andere Franse gebieden tot rond de 1400 goede condities te hebben.
Ik weet nu 2 jaar dat er in principe voldoende sneeuw ligt maar het is vanwege de regenbuien afgelopen 2 jaar dat ik aan kom in een natte boel op 1800 meter hoogte en de condities zijn daardoor krap aan en dit baard mij zorgen om voor volgend jaar te boeken waardoor ik nu eerder uitwijk naar de 21ste of zelfs de 28ste.
Is dat verstandig of zeggen jullie dat de 14de van januari ook gewoon prima moet kunnen normalider?

@Freerider
Ik zou me over de weken in januari geen zorgen maken. Wij hebben in de afgelopen 31 jaar tweemaal meegemaakt dat er met kerst te weinig sneeuw lag. Echter door overvloedige sneeuwval was dit voor de eerste week in januari steeds weer rechtgetrokken. Vergeet ook de sneeuwkanonnen niet, die zorgen dat in ieder geal een gedeelte van e pistes in L3V goed beskibaar is.

bon ski

Plaats een reactie