Funitel de Thorens

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Dit seizoen is er weer een nieuwe skilift in Val Thorens bijgekomen: De funitel de Thorens. Het is een funitel van het zelfde type als de funitel de Bouquetin. Maar nu met 2 gondels die tegelijk omhoog (en naar beneden) gaan.

De funitel de Thorens ligt naast het einde van de stoeltjeslift La Portette en brengt je naar 3003 meter hoogte: Le col du Bouchet. Vanaf dat punt is er een blauwe piste (Le Chocard) die je weer terugbrengt naar het dalstation van de funitel en een rode piste (Les Asters) die bij het restaurant Le Caribou aansluit op de piste Le Génépi.

null

De foto is ‘geleend’ van het remontees-mecaniques.net forum.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Kan je ook skien van daaruit naar de vallei van orelle?

Dat vroeg ik me ook al af, Niels, maar ik denk dat je aan de kant van VT-dorp naar beneden gaat.

Weet niet of ik er blij mee ben… (verkleind de mooie rustige off-piste mogelijkheden)

Dat bedoel ik dus. Aan de orelle kant ligt een super mooie offpiste (le bouchet) die nu massaal gebruikt zal worden…

Er komen vanaf de aankomst een rode en een blauwe piste, overigens is het hoogte verschil slechts 200 meter.
Wat betreft de afdaling naar de kant van Orelle: steil, lawinegevaarlijk en moeilijker dan de afdaling vanaf de aankomst van de Grand Fond Funitel.

bon ski

Wat grappig, deze lift heb ik reeds in m’n blog over de nieuwe liften in de Alpen aangehaald. Check: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1968

Ik ben benieuwd. Zo’n Funitel met ‘pendel’ functie is naar mijn idee niet echt geschikt om veel passagiers in korte tijd bovenop de berg af te zetten.

Zo’n type als de peclet/grand fond was beter geweest naar mijn oordeel.

Het is hierboven al geschreven. Twee pistes beide aan de VT kant.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Zoals je ook in de link van Frans kunt lezen is een normale funital zoals peclet niet rendabel om een stuk van 200 meter te overbruggen, Daarom deze die 1500 personen per uur als debiet heeft (hij is ook maar voor 2 pistes en het wat ontlasten van die kant van het Val Thorens gebied).

Wel weer een mooi uitzichtpunt ;-)

De Bouchet Gletsjer gezien vanaf de aankomst van de nieuwe funitel

null

Meer foto’s van de bouw van de funitel:
http://www.vacanski.com/nieuweliften2012.htm

bon ski

Ik ga aankomende maart ri. VT. Ik lees een paar goede off piste afdalingen (le bouchet en afd. grand fond funitel). Kunnen jullie mij aangeven welke er nog meer zijn waar jullie ervaring mee hebben??

Een paar andere mogelijkheden (er zijn er nog meer ;-):

  • Couloir op de gletsjer van Peclet… En nog een aantal mooie couloirs richting de kant van de Moraine…
  • Lac du lou (vaak ligt het er gevaarlijk bij, verkeerd georienteerd)…
  • Cime Caron (ook richting lac du lou mogelijk)
  • Achter de Col, stukje hiken en 12 km offpiste richting Meribel (op het einde wel 500 tot 1000 meter plat, dus lopen)

Kan iemand mij uitleggen waarom ze aan het einde van die Portette lift een andere (cabine) lift maken. En niet gewoon die Portette lift moderniseren en verlengen. Portette is nou niet meer echt modernste lift en een wat hogere capaciteit zou ook wel fijn zijn. Daarnaast vind ik het persoonlijk echt niet relaxed om van het ene liftje op het andere liftje over te moeten stappen…

Kosten/baten verhaaltje, Rutger!

Ook is dit waarschijnlijk gedaan om de mensen beter over het gebied te verdelen… Verder kan het in Val thorens aardig koud zijn met veel wind (vandaar deze cabine, dubbele kabel).

Ja kosten/baten leek mij ook het meest logisch. Maar heb net even snel die lift opgezocht en die komt ook alweer uit 1991, zullen ze binnen 10 jaar dus ook wel weer moeten opknappen (of niet blijft Frankrijk).

Toch blijf ik het een rare beslissing vinden. Je betaalt echt de hoofdprijs qua skipas in Val Thorens. Aan pistebully’s en sneeuwkanonnen geven ze het niet uit en veel van de liften in Val Thorens zijn ook niet de nieuwste (en bij slecht weer is zo’n bubblekap echt niet verkeerd).

Wacht dan gewoon nog een paar jaartjes voordat je iets bouwt. En vervang die portette lift voor bv een cabinelift met middelstation. Kan je in het midden altijd nog instappen en als je van beneden komt hoef je niet in te stappen.

Skipas VT is niet duur.

En een stoeltjeslift vervangen door een cabinelift kost zeker geen geld?

-Nooit afgevraagd waarom er geen bubblekappen in Val thorens zijn? (precies de wind)…

  • Dit jaar weer 5 km aan sneeuwkanonnen bijgekomen (km’s piste die voorzien zijn van sneeuwkanonnen)… Verder ken ik geen ander gebied waar zoveel sneeuwkanonnen staan op die hoogte (bijna teveel)…

  • Prijs skipas is niet veel hoger als ander gebied van die grootte… hooggelegen, dus sneeuwzeker, vraag/aanbod…

  • Verder zijn de funitels (dubbele kabels) aangelegd om garantie te geven tijdens stormdagen om te kunnen skien (kosten nogal wat vergeleken met stoeltjesliften).

Waar bazeer je je verhaal van pistenbully’s op?

Skipas VT misschien niet maar l3v is behoordelijk duur.

Natuurlijk kost een cabine lift meer geld. Maar op langer termijn misschien niet. Je hebt nu natuurlijk ook dubbel onderhoud, dubbel personeelkosten en die stoeltjeslift zal ook wel is vervangen worden. Het gaat er daarnaast ook om wat het fijnst skieet.

@Sjakie. Pistes worden amper geprepareerd in vt en dat van die dubbele kabels wist ik niet…

Skipas L3V kost meer dan een skipas van Winterberg of Superdevoluy.
Maar misschien heeft dat zijn oorzaken? Misschien hoor, ik weet het niet.

Skipas L3V = niet duur!

Laat maar johan ;-)

@Johan487 Misschien moet je de prijzen is opzoeken. Natuurlijk is het duurder dan Winterberg of Superdevoluy, maar in vergelijking met andere skigebieden blijft het duur.

Cijfers brengen altijd klaarheid:

Les Trois Vallees (606km): 241 euro voor een volwassene voor 6 skidagen. 241/606= 0,40 euro/km

Superdevoluy (100km): 150 euro voor een volwassene voor 6 skidagen. 150/100= 1,33 euro/km

Paradiski(425km): 254 euro voor een volwassene voor 6 skidagen. 254/425= 0,60 euro/km

Toegegeven: je moet niet alleen kijken naar het aantal km, maar ook naar andere dingen zoals liften en pistenpreparatie enz.

Maar dit geeft hoe dan ook aan dat Val Tho (en L3V) in verhouding geen duur gebied is. Je krijgt er dan ook heel wat voor terug. Goede lift verbindingen (of laat ons zeggen: der zijn gebieden waar het veel slechter is), sneeuwzekerheid, enz.

Zolang het aantal km maar voldoende is, dat moet je alleen kijken naar de prijs.

Als een gebied 3x zo groot is, zullen er ook 3x zoveel gasten. Dus zouden ze het ook met een minder dure skipas kunnen trekken.

RR…

Als een gebied 3 x zo groot is betekend het niet dat er 3 x zoveel mensen zijn ;-) Ligt aan de capaciteit van de dorpen in het gebied… Dit gaat dus niet op om de prijs te bepalen…

Verder moeten er 3 x zoveel pistes geprepareerd worden, dus 3 x zoveel personeel
3 x zoveel zoveel liften, 3 x zoveel liftpersoneel…
3 x zoveel andere voorzieningen als sneeuwkanonnen etc…

En 3x zoveel inkomsten.

Dus de exploitatiekosten zijn naar rato bezoekers gelijk.

Als een groot gebied dan 2x zo duur is, vind ik dat buitensporig.

Hoe kom jij op 3 x zoveel inkomsten…?? Een gebied dat 3 x zo groot is, betekend niet 3 x zoveel klanten (ligt aan capaciteit dorpen, dit heeft geen verband met de grootte van het skigebied)…

Dus de exploitatiekosten zijn niet naar ratio bezoekers gelijk… Immers moeten de liften blijven draaien ook al zijn er minder klanten…

Een skipas voor een gebiedje van 100 km kost ook al vaak 150 euro (als het niet meer is)… Als de prijs per km gelijk zou zijn… zou een skipas van de 3V dus 900 euro kosten ongeveer ;-)…

Een 3x zo groot gebied heeft naar alle waarschijnlijk 3x zo veel dorpen en daarmee slaapplaatsen en klanten.

Ja, er zijn altijd uitzonderingen.

Sjakie

Een 3x zo groot gebied trekt ook (ongeveer) 3x zoveel klanten . Heel logisch, anders maakt het gebied een dikke verlies.

En de skipas van l3v blijft duur. Inderdaad is de km/e verhouding wel goedkoop maar in absoluut getal blijft l3v een van de hoogste.

Waarom toch altijd die prijs per kilometer piste erbij? Ik begrijp het sommetje en gedachte wel, maar wat moet ik ermee. In zo’n 3V skiet niemand tijdens een week wintersport alle kilometers. Ook ski je vaak dezelfde, gave piste. Waarom dan die berekening per kilometer? Mag ik die kilometer dan mee naar huis nemen? Bij de Makro vergelijk ik de Coca Cola in 6-pack met de losse fles in de supermarkt, maar die gaat dan ook uiteindelijk wel of niet in het boodschappenkarretje. Die 600 kilometer piste blijft daar.

Je koopt een beleving. De liften omhoog, de service van aangelegde platgewalste pistes, het offpiste terrein waar ze controleren etc. Een hotelkamer wordt toch ook niet op de m2 uitgezocht, je kijkt toch ook naar de totaalprijs? Natuurlijk heb je wensen en moet het (net als een skigebied) groot genoeg zijn, maar of het nu 30-50 m2 is, allebei is genoeg om een nachtje te vertoeven. Het gaat erom dat voor jou de prijs/kwaliteit verhouding in orde is.

Plaats een reactie