trois vallees off piste

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Wie weet mooi off piste routes in de Trois Vallees. Ik zoek gedetailleerde informatie om zelf de routes te doen. Dus info over vertrekpunten, kaarten, moeilijkheidsgraad enz enz. Wie help me aan info ?

Pjotr

Ik wil deze vraag even nieuw leven inroepen, ik vroeg me namelijk hetzelfde af. Vorig jaar was ik er ook en durfde toen niet echt offpiste te gaan, omdat je niet weet waar het uitkomt en hoe lastig het is. Op internet heb ik wel wat gelezen, maar daar word ik niet veel wijzer van. Misschien wil ik met een gids gaan, maar ik zou het liever zelf uitproberen als het niet te gevaarlijk is.

Serfaus

@Pjotr en Karlijn,

Het is natuurlijk altijd tricky om informatie over off piste te verstrekken als je niet echt weet aan wie je ze geeft; dit omdat je het niveau en ervaring niet kan inschatten.
Ik ga je niet alles vertellen maar off-piste bereid ik als skileraar en alpinist bijna op dezelfde manier voor. Deze voorbereiding begint dus thuis met het zoeken van de routes in literatuur. De boeken die je hiervoor kan gebruiken zijn bv. "Powerguide-die besten freeride-gebiete der Alpen"(= Duitstalig) en het boek van Didier Givois "les clés des trois Vallées". Hierbij een goede kaart van het liefst 1:25000. Ik ga jullie dus niet vertellen waar je allemaal naar beneden kan skiën dat bekijk je maar mooi zelf.
ik hoop jullie hiermee een beetje in de richting te hebben geholpen waar je naar toe wil. Veel plezier met de voorpret.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Vooral niet alleen gaan! Zelfs niet met anderen die weinig ervaring hebben(ook al zeggen ze vaak van wel)… Goed oppassen!

Wat kan ik er nog aan toevoegen?

Als je niet goed voorbereid bent (kennis van terrein en omstandigheden, lawinepiepers, sondeerstok en schep, advies gevraagd hebt aan de pistedienst over de omstandigheden), dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

Als dan toch wilt gaan, ga dan met een gids. Kost wat, maar je hebt er echt meer plezier van en de kans dat je weer thuis komt, is ook groter.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Ben het helemaal met mijn voorgangers eens en het is ook meteen 1 van de 1e dingen die je leert tijdens lawine 1 van het SSC: NOOIT alleen off piste gaan!
Ook niet als je heel erg ervaren zou zijn en het terrein heel goed kent.
Als er iets gebeurt (en dat is niet denkbeeldig want off piste skien valt onder de risicosporten als parachutespringen) is er niemand die weet wat er is gebeurd en waar er gezocht moet worden en dan is het in bijv. het geval van een lawine gewoon veel te laat.
(Er is dit jaar ergens op een skiforum een filmpje voorbij gekomen van een off piste skier die alleen op ik meen de Mont Vallon bezig was toen hij werd gegrepen door een enorme lawine. Man was een week later nog niet gevonden…

Wat voor jou een mooie optie zou kunnen zijn om het gebied (offpiste) te leren kennen:
http://www.esf-lesmenuires.com/ski-school-menuires/les-menui…
Kost weinig en je bent verzekerd van begeleiding voor een dag of halve dag.
Deze link is van de ESF Les Menuires maar ik dacht dat elke ESF in de 3 Vallees dit aanbiedt.

Winter is coming

In les 3 Vallées zijn een groot aantal off piste afdalingen die prima zonder gids zijn te doen.
Op http://www.vacanski.com/routes_3v_nl.htm staat een overzicht van allerlei mogelijkheden in les 3 V.
Klik op diverse off piste routes en je vindt een overzicht van diverse routes.
Voor alle routes geldt: vraag eerst aan de pisteurs of het verantwoord is de route te skiën.
De route door de Vallée d’Encombres moet je met gids doen (lawinegevaar) bovendien is een taxi nodig om terug te komen.
Alle andere afdalingen, behalve die naar Courchevel 1650 door de Valée des Avals heb ik zelf zonder gids geskied.
Op de IGN kaart van les 3V staan de routes globaal aangegeven. Ter plaatse is een boekje te koop met een gedetailleerde beschrijving.

bon ski

skifan, blijkt wel dat je verstand van zaken heb :P…

Vallee d’'encombres zal ik voortaan met gids doen omdat er lawinegevaar is…:P lol…

Die route achter de caron door de Vallon du Lou, zoek maar eens op.

Ofwel boven op la Masse 2 achterin door skiên ook in de Vallon du Lou.

Je bedoelt Vallee du Lou ;)
Idd een zeer "vielbefahren" route, zeker vanaf La Masse, waar je alleen niet moet vergeten de juiste afslag te nemen omdat je anders over een bevroren meer mag prikken…

Winter is coming

Kijk even op You Tube onder "Lac du Lou"
LOL

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Je bedoelt Vallee du Lou ;)
post]MiTi op 13 nov. 2011 19:02[/post]

Nee. Een vallon is een kleine vallei. Een vallée is een grote vallei zoals de Maurienne.

Als je me niet gelooft, zoek maar op.

Je bedoelt Vallee du Lou ;)

MiTi op 13 nov. 2011 19:02

Nee. Een vallon is een kleine vallei. Een vallée is een grote vallei zoals de Maurienne.

Als je me niet gelooft, zoek maar op.

Je hebt gelijk Niels, maar de afdalingen worden lac du lou genoemd…

Tja, er is een meertje dat lac (=meer) du lou heet. En daar is het valleitje (=vallon) naar genoemd. :p

Btw, Sjakie! Da’s even geleden. :D

gehehe ;-) ja druk druk met opleiding afmaken, voordat ik weer naar het paradijs vertrek over 3 weken…

Vroeger stonden de off piste routes op de pisteplans. Op bijgaande foto (een stukje pisteplan uit 1989, sorry voor de kwaliteit)staan een aantal routes vanaf la Masse en vanaf de Cime de Caron.
Overigens is door de bouw van de nieuwe Saulire Exporess ook het Couloir Tournier makkelijker bereikbaar. Dit couloir loopt vanaf de Saulire onder de nieuwe gondel naar de aankomst van de TSD Dent de Burgin. Het is een steile en moeilijke piste waar voldoende sneeuw moet liggen.

bon ski

Nu met de foto:
Vroeger stonden de off piste routes op de pisteplans. Op bijgaande foto (een stukje pisteplan uit 1989, sorry voor de kwaliteit)staan een aantal routes vanaf la Masse en vanaf de Cime de Caron.
Overigens is door de bouw van de nieuwe Saulire Exporess ook het Couloir Tournier makkelijker bereikbaar. Dit couloir loopt vanaf de Saulire onder de nieuwe gondel naar de aankomst van de tsd Dent de Burgin. Het is een steile en moeilijke piste waar voldoende sneeuw moet liggen.

null

bon ski

@ Skifan

Schitterend! Bedankt!
ik was allang op zoek naar een oud pisteplan van L3V :D

@ Skifan

Weet jij trouwens ook wanneer en waarom de zetellift Dame Blanche (ad voorkant van La Masse) is afgebroken?

"…"

Nee. Een vallon is een kleine vallei. Een vallée is een grote vallei zoals de Maurienne.

Als je me niet gelooft, zoek maar op.

Niels op 13 nov. 2011 21:32

Je hebt gelijk, het is vallon!

Leuk dat ze dat op de pistekaart drukken indd (H)… boven de boismint kan je ook naar lac du lou (vanuit de lift, rechts omhoog hiken (maar 50 meter ofzo) en daarna super stuk afdaling naar het meertje…

Begint die Du Lou afdaling vanaf La Masse gezien met een enorm buckelveld? Dan heb ik 'm wel eens geskied. Leuke afdaling, als het veilig is voor velen goed te doen.

Begint die Du Lou afdaling vanaf La Masse gezien met een enorm buckelveld? Dan heb ik 'm wel eens geskied. Leuke afdaling, als het veilig is voor velen goed te doen.

Martijnski op 13 nov. 2011 22:31

Jep, zou wel eens goed kunnen. :)

Niels:
De TS Dame Blanche is in de zomer van 1998 afgebroken, de TS Vallons is 1996 afgebroken. Beide liften werden de laatste jaren (na de bouw van de nieuwe la Masse gondel)alleen gebruikt in de schoolvakanties.
De afdaling van Vallon lift (was zwart)kun je nu ook nog als off piste nemen.

Sjakie:
Wat betreft de route naar het Lac du Lou vanaf de Boismint:eerste stuk is tussen een groot aantal rotsblokken door, daarna eenvoudig.

Martijnski:
De afdaling vanaf la Masse naar het Lac du Lou kun je op 2 plaatsen starten:

  1. bij de Bouquetin (in de bocht naar de rode afdaling)
  2. bij het huisje van de pisteurs aan het begin van de zwarte piste.
    De laatste heb ik zomers weleens gedaan maar nooit in de winter, te steil.
bon ski

Rotsblokken?? Weet niet waar jij langsgaat maar ik kom op het begin geen rotsblokken tegen :P is indd niet ingewikkeld daarentegen wel heel ontspannend…

Alle off-pistes die tot nu toe zijn genoemd zijn soieso niet heel moeilijk…

Skifan,

Bedankt voor de info!
Wij kijken altijd recht op die bergflank uit vanuit ons appartement :)

Heb hem idd al eens als offpiste genomen, maar vorig jaar lag er daar veel te weinig sneeuw voor.

Nog een stuje pistenplan met een niet meer bestaande piste: 2 seizoenen lang is de afdaling Pierre Lory een officiële piste geweest.
Nu is het (bij voldoende sneeuw) een prachtige off piste route:

null

bon ski

Prachtig! Die ga ik eens overwegen vij voldoende sneeuw.

Is het eigenlijk mogelijk voor de echhte waaghalzen om tot orelle af te skien?

Afdalen naar Orelle is eigenlijk nooit mogelijk.
Ieder jaar gaan er weer (men zegt meestal NL) boarders naar beneden die vervolgens ontdekken dat ze onder de kerk van Arcelin niet verder kunnen. Na een prachtige wandeling kunnen ze dan in Orelle de taxi terug nemen omdat als ze beneden zijn de lift gesloten is, toch gauw ruim 100 km.

bon ski

Plaats een reactie