Skiroutes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Eind januari is het dan zo ver, dan gaan we met zijn 4e skieën in val thorens. We hebben dan ook een pas voor het hele gebied. Wij houden graag van skieën en staan het liefst om 9 uur op de piste tot de laatste lift die sluit. Weet iemand nog verschillende skiroutes die de hele dag kunnen duren.

Ik heb ooit eens een programmaatje op m’n pc gehad waarmee je skiroutes (en pistes+liften) kon plannen in Les Trois Vallees. Je kon dan kiezen per niveau en hoe lang het moest duren. Zeer handig, jammer genoeg heb ik het nu niet meer en weet ik niet mee hoe het heet…
Iemand enig idee?

Dat klopt, heb er ook een aantal tochten mee uitgestippeld een aantal jaar geleden. Je vond het toen gewoon terug op de site. K heb eens snel gezocht en vond het precies niet meer.
K spreek over een jaar of 5 geleden dus t zou wel kunnen dat het weg is.

De twee belangrijkste en langste routes zijn het rondje 3V links en rechtsom. De route laat zich makkelijk uittekenen. Eerst zo laag mogelijk gaan dus van vt naar lm naar st martin. Vervolgens de kam over naar meribel en snel weer zo laag mogelijk de kam over naar couchevel. In courchevel zover mogelijk de uiterste hoek opzoeken en via de hoogste kammen weer terug via mottaret naar vt. Rondje andersom is… Dit verhaal andersom. Wilje extra uitdaging probeer dan alle lagedorpen in je tocht te proppen: la tania, le praz, courchevel 1550 en courchevel 1650. Veel plezier.
Ps ik ga er vanuit dat je skiet op de piste. Wil je off piste geef dan maar een gil die mogelijkheden zijn ook onuitputtelijk.

Op http://www.vacanski.com/routes_3v_nl.htm heb ik een aantal skiroutes staan met als uitgangspunt Les Menuires.
Laat even horen of je er iets aan hebt.

bon ski

Een beschrijving van een dagtocht langs alle stations van de 3-Vallées:

http://www.valtho.org/viewtopic.php?id=76

@Skifan, mooie routes. Daar ga ik zeker wat aan hebben straks. Dank je wel.
Ik vind je foto’s ook erg mooi op je site. Leuke herinneringen zitten ophalen bij de foto’s van La Rosiere.
Ik ga zelf vaak naar Portes du Soleil. Nu ook in de zomer geweest en begrijp je passie voor zo’n mooi winter èn zomer gebied.

Goed zeg skifan, daar hebben we nog is wat aan, kun jij me ook vertellen welke tochten het mooiste zijn, dus tussen de bomen door en waar je het lekkerste kunt eten?

@SPAM

ik ben wel geinteresseerd in je lijstje met Off piste afdalingen. Dus als je deze kunt noemen heel graag. Ik ben niet echt een boarder die de stijlste off piste afgaat. Ik ben eerste week maart in Valtho te vinden.
alvast bedankt.

Ik ben al een aantal keren in les trois vallees geweest.

Wat een mooie ski route is als je met de LA massa lift naar de top gaat en dan aan de achterkant naar beneden ski richting val tho.

Skifan heeft deze afdaling ook tussen het lijstje staan.

Wat ook grapig is om een ski diploma te halen Expert trois valllees heet die volgens mij dan moet je op alle uithoeken van het gebied zijn geweest.

mvg Marco

als je echt meerdere off piste afdalingen zou willen maken kan ik het boek Les cles de 3V aanraden niet echt cheap maar wel honderden offpiste afdalingen in de 3V met moeilijkheidsgraad, lawine risico en evt hike erbij vermeld.

Vanuit de LM en VT zijn de meest klassieke Lac du Loup vanuit 2 kanten: zowel vanuit de La Masse lift eerst naar rechts richting piste en dan bij het beeld linksaf de kom in. Vanuit VT kun je hem ook doen dan neem je de Caron lift en ga je bij een van de eerste bochten naar links het veld in. Beide afdalingen zijn niet zonder gevaar ook al zie je erg veel mensen de afdalingen nemen. Met name vanuit Caron kom je in een paar lawine gevaarlijke stukken. Bij lawine gevaar 2 zijn beide goed te doen en bij Lawine gevaar 3 moet je kennis van zaken hebben. Overigens organiseert de skischool esf vrijwel dagelijks offpiste tochten voor niet te veel geld.

Een andere route is ook vanuit het La Masse gebied maar dan neem je de Lac Noir lift. Vnuit daar meerdere mogelijkheden. Je kunt onder langs de lift terug via een aantal plateaus of na de lift naar rechts een stuk lopen richting De top La Gratte. blijf rechts van de top. De eerste mogelijkheid daarvoor hoef je niet eens naar die top maar buig je vrij snel rechtsaf en ga je achter langs de top Teurre (die met de antenne masten erop) Je eindigd dan in Le Bettaix en daar is een lift terug naar LM al draait hij niet altijd. Je kunt ookm verder naar de top La Gratte lopen maar passeer die top wel aan de rechterkant. Je komt dan in een volgende kom de Geffriand. Je komt dan in St Marcel of als je halverwege strak links aanhoud zelfs tot bijna in St Martin. Daar over het brugje en het langlaufloipe gebeuren volgen tot de lift van St Martin. Check de sneeuw conditie lagerop voordat je deze tocht doet.

Vanuit VT kun je ook een redelijk spectaculaire niet te moeilijke tocht maken. Hiervoor neem je de hoogste lift Col en na het uitstappen ga je in de eerste bocht rechtsaf. Je ziet dan a travers een pad liggen (tenzij er veel verse sneeuw is maar dan is het toch te link) volg het pad een 20 a 25 minuten en dan kom je bij col de Pierre Lory. Col over en je skiet zo de kom in. Uiteindelijk kom je bij de hut op 2300 meter in Orelle. (de traverse is met board lastig)

Dit zijn allemaal serieuze offpiste tochten die lawine kennis en orientatie vereisen. heb je dat niet ga ff buurten bij de ESF en ga met een van die tours mee. Vaak eind van de middag opgeven en de volgende ochtend knallen. Veel van de beschreven tochten worden ook door de ESF onder begeleiding gedaan. Ik waarschuw niet zomaar het zijn allemaal offpiste afdalingen van 800 tot 1400 hoogte meters. Geweldig maar je moet wel weten wat je doet.
In alle dorpen van de 3V kun je ook een 1;25000 kaart kopen waar je de tochten op kunt bekijken en plannen. Kaartnummer IGN3615
Veel safe afdalings meters gewenst.

Als je trouwens niet zoveel offpiste ervaring hebt of het lawine risico is tricky ga dan vooral spelen in het gebied boven het middenstation van St. Martin. Allemaal glooiende heuvels en vaak in het zicht van de piste. Je hoeft alleen maar de kommen en de bossages te vermijden maar vele afdalingsvarianten mogelijk zonder extreem steil terrein en dus minder lawine gevaar. Voor mensen zonder lawine kennis bij lawine niveau 4 en 5 ga je niet offpiste. bij 1 en 2 kan het prima als je niet te steil gaat en bij 3 wordt het gevaarlijk omdat een ieder denk het is een gemiddeld lawine risico maar dat is dus niet waar. 3 is verhoogd risico. Boven St Martin kun je met uitzondering van de kommen prima tot en met niveau 3 skieen. De gewone hellingen komen daar niet boven de 30 graden uit.

Handige info, spam :)
Een paradox van formaat! :p

Wel jammer dat in het voorjaar die hellingen boven st martin meestal al helemaal groen liggen

Wel jammer dat in het voorjaar die hellingen boven st martin meestal al helemaal groen liggen

Niels op 28 dec. 2011 17:45

Check dan de achterzijde van die helling aan de Meribel kant. Dat is de noordzijde. Daar zitten ook leuke mogelijkheden. Iets minder hoogte meters maar wel goeie sneeuw. Voordeel aan die kant is dat er lange sleepjes zitten. Weinig mensen willen die nemen dus minder verspoord terrein, al is dat laatste in de 3V wel relatief.

Off piste in les 3V

De makkelijkst bereikbare off piste afdalingen liggen meestal direct onder een lift. Je ziet waar je heen gaat en je kunt de boel vanuit de lift van te voren verkennen. Enkele voorbeelden in Les 3V:
Menuires, onder de TS Lac Noir, TSD Granges, TSD Becca, TC Masse 2
Meribel, onder de TC Plattières 3 (Bouquetin),TSD Olympic, Saulire Express 2(couloir Tournier),TS Table Verte, TSD Cote Brune.
Courchevel, onder de TSD Dou des Lanches, TSD Chanrossa, TSD Suisse.
Val Thorens, onder de TSD Moutière, TSD Boismint, TS 2 Lacs.

bon ski

Check dan de achterzijde van die helling aan de Meribel kant. Dat is de noordzijde. Daar zitten ook leuke mogelijkheden. Iets minder hoogte meters maar wel goeie sneeuw. Voordeel aan die kant is dat er lange sleepjes zitten. Weinig mensen willen die nemen dus minder verspoord terrein, al is dat laatste in de 3V wel relatief.

SPAM op 28 dec. 2011 18:03

Bedoel je dan in de buurt van cherferie en Olympic?

Onder die liften kan het tricky zijn maár neem vooral het sleepje roc de tougne en ga 100 meter langs het liftspoor terug. Nu kun je kiezen links naar St Martin of rechts terug naar de lift. Beide erg leuk de laatste niet zo lang maar wel alternatief bij slechtere sneeuw.

Plaats een reactie