les menuires

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Wij vertrekken de zaterdag richting Les Menuires voor de eerste keer. Is dit gebied goed bereikbaar met de auto? Zijn winterbanden voldoende bij besneeuwde wegen?

Beste Daniël,

Het gebied is goed te bereiken met de auto, vanaf de snelweg in moutiers ga je rechtsaf de berg op, het is nog een redelijk stuk rijden plusminus 1 uur, waarbij je redelijk stijle slingerwegen rijd. Een hele ervaring.

De weg wordt goed vrijgehouden van sneeuw, uiteraard moet je de weersverwachting goed in de gaten houden, winterbanden zijn een must, sneeuwkettingen ook meenemen (je weet maar nooit), via http://www.savoieroute.com kun je actuele status van de weg bekijken.

Wij hebben altijd nog zonder problemen naar boven kunnen rijden, wij kijken een uur voor vertrek of we problemen kunnen verwachten. Houd dus daarom de berichtgeving in de gaten. Goede reis

gezien de verwachte sneeuwval zijn winterbanden alleen niet voldoende. Zorg voor kettingen en weet hoe je ze moet gebruiken!
Zie ook weerbericht op http://www.lesmenuires.com/hiver/meteo-112.htm

VENDREDI 30 :
Grand mauvais temps avec d’abondantes chutes de neige en montagne (40 à 50 cm en général à 2000 m mais 20 cm sur la Haute-Maurienne). Les vents de Nord-ouest deviennent violents en montagne. La limite pluie-neige persiste toute la journée vers 300/400 m. Les conditions d’accès aux stations sont très difficiles.

TENDANCE POUR LES JOURS SUIVANTS :
SAMEDI 31 décembre 2011 et DIMANCHE 1er janvier 2012 :
Samedi, mauvais temps avec redoux et neige modérée en montagne, la limite pluie-neige remonte vers 1500 m, les conditions de départ de nos stations sont difficiles (voitures sous une couche de neige épaisse le matin). Faible neige résiduelle dimanche avec limite vers 1900 m.

Bedankt voor de info!
@ hakke: Wat bedoel je precies met" weet hoe je ze moet gebruiken"?

Probeer het thuis eens uit en weet om welke wielen. Je wil onderweg in slechte omstandigheden in de prut niet een uur staan klooien om die kettingen goed aan te krijgen. En er dan achterkomen dat je ze op de verkeerde wielen hebt zitten :-)

Bedankt voor de info!
@ hakke: Wat bedoel je precies met" weet hoe je ze moet gebruiken"?

daniel op 28 dec. 2011 10:01

Hakke bedoeld:

Als je sneeuwkettingen om gaat doen, dit nog best lastig kan zijn, het gebeurt altijd op het moment dat je in een onprettige situatie zit, leg daarom vandaag of morgen ze even om de banden van de auto, puur om er een beetje handigheid in te krijgen. Dit scheelt namelijk een hoop ergenis langs de kant van de weg in donker of tijdens een sneeuwbui. Neem ook een oud kleed mee, zo krijg je geen smerige kleren als je ze er toch om moet leggen, een stuk prettiger

Ook ik leg ieder jaar nog even de sneeuwkettingen thuis op de banden, weet je in ieder geval hoe je ze moet monteren.

Succes

Iemand ervaring met heenrijden naar o.a. Les Menuieres via Duitsland?? Ik ga eigenlijk altijd door Frankrijk maar wellicht is via Duitsland / Zwiterserland korter en dus sneller en goedkoper (tol t.o.v. zwiters vignet)

@Wouter,
We rijden altijd via Duitsland, Via Basel, Geneve etc. Prima route en inderdaad vrijwel geen tol (alleen bij Annecy). Of het veel korter of sneller is, dat weet ik niet. We vinden het gewoon fijn rijden zo.

Wij hebben beide gedaan. Vanuit Den Bosch is via Duitsland/Zwitserland 50 km verder en ong. 1 uur langer. M.n. het laatste stuk binnendoor vanaf Geneve via Annecy naar Albertville kan je veel tijd kosten. Je kan dan ook de snelweg Geneve Chambery Albertville volgen, maar dat is nog een stuk om en kost je ook wat tol. Wij vinden via Frankrijk prettiger, vooral ook omdat wij vaak nog een overnachting hebben en dan in de ochtend (voor de drukte) de berg op rijden. In frankrijk zijn die overnachtingen makkelijker te vinden en veel goedkoper.

is er een manier om in de avond van menuires naar val thorens te rijden met bus/ pendelbus?

Sneeuwkettingen zeker mee! Vanavond zelfs zoveel sneeuw dat de toegangswegen naar LM en ValTho dicht zijn: @mericourch: Les routes d’accès aux Menuires et à Val Thorens sont fermées à la circulation pour la nuit … (Twitter)

Route: ga zelf rijden op zaterdag, wordt waarschijnlijk de door Willem genoemde route. Qua tijd maakt het voor mij niet zoveel uit, maar wel qua geld!

Update van een vriend van me die nú in het gebied zit:

Hoorde van mensen die daar vandaag uren hebben vast gezeten omdat
liften dichtgegooid waren wegens de wind, en moesten toen heel lang op
bussen wachten, inclusief vechtpartij om als eerste in de bus te
komen (andere mensen dan). Tamelijk extreme omstandigheden. Morgen
weer lawine risico 5 op 5.
Vanaf morgen middag moet het weer opklaren. En zaterdag belooft een
hele mooie skidag te worden!

elke dag actuele foto’s uit LM, VT, etc

ga naar FB : http://www.facebook.com/lesmen27

of direct naar de foto’s : http://www.flickr.com/photos/123_456/collections/72157628393…

null

null

see the pictures of today at : http://www.flickr.com/photos/123_456/sets/72157628779013651/…

please feel free to “share” or “retweet” this link

Super mooie foto’s inderdaad! Zelf ook al wat foto’s online gezet van dag 1: http://www.jonragetli.nl/2012/01/08/les-menuires-na-de-sneeu…
Wat een supersneeuw daar!

Wel jammer dat de pistes die op de wind hebben gestaan niet hebben geprofiteerd van de sneeuw want die zijn nog best ijzig. Maar als je ff zoekt dan vind je hele fijne afdalingen ook off piste al moet je daar nog steeds voorzichtig mee zijn ook al geven ze maar lawine niveau 3 af.

Ja klopt, er zijn nog best ijzige pistes bij af en toe. En off-piste: idd goed oppassen, vind ik. En off-piste zeker geen lol te beleven aan helling die op de wind heeft gestaan!

Ja klopt, er zijn nog best ijzige pistes bij af en toe. En off-piste: idd goed oppassen, vind ik. En off-piste zeker geen lol te beleven aan helling die op de wind heeft gestaan!

Jon op 9 jan. 2012 21:46

En aan de lijzijde ligt dan een instabiel dik pak. Zorgen dat je onder de 30 graden blijft en kleine kommen mijden.

Eens. Onder de 30 is ook wel genoeg voor mij off-piste :)

Vandaag ook weer genoten in Les Menuires, Val Thorens en Meribel. Foto’s op http://www.jonragetli.nl/2012/01/09/een-prachtdag-in-de-troi…

Vandaag ook weer genoten in Les Menuires, Val Thorens en Meribel. Foto’s op http://www.jonragetli.nl/2012/01/09/een-prachtdag-in-de-troi…

Jon op 9 jan. 2012 22:51

Hele mooie foto’s.

hoi hoi allemaal,
is er iemand onlangs nog naar les menuires vertrokken of zit nu nog daar ik vertrek volgende week vrijdag (9 maart) en ik vroeg mij af hoe de weg naar boven er nu bij ligt … want ik heb namelijk eind vorig jaar moeten kiezen een belgische winter met winterbanden of een skivakantie met all seasons banden (deze hebben weliswaar nog niet veel km’s aangezien de wagen nieuw is …) sneeuwkettingen liggen standaard in de auto en we hebben de afdalingen in een naburig dorp in la bresse hiermee overleeft … nu heb ik geen zin meer om winterbanden te gaan kopen omdat de winter hier in belgie toch voorbij is…

ik ben de 19de febr terug gekomen. Volgens mij sindsdien alleen maar temperaturen boven nul geweest. Tot in LM geen enkel probleem. De weg is krapjes, maar goed sneeuwvrij. Winterbanden zijn er echter niet alleen voor sneeuw. Juist natte wegen zijn beter te rijden en aangezien het hard boven nul gaat met de temperatuur… Als je met allweather goed kunt rijden zou het denk ik ook wle moeten kunnen en tja je hebt al kettingen (die zullen deze week in ieder geval niet nodig zijn, maar voor 2de week mrt houden sommige voorspellingen alweer van wat sneeuw.
Veel plezier in ieder geval!

euh... doen!?

ik had het gezien :) ben een beetje een les menuires weerberichtvrouw geworden maar begin nu toch een beetje schrik te krijgen met het feit dat er vanaf donderdag weer van dat hemels wit naar beneden gaat komen onder mijn latjes zalig maar om te rijden weet ik het niet zo hihi. ja ik weet dat winterbanden beter zijn voor bij lagere temperaturen en regen enz enz maar ik ben nog nooit in lm of 3v geweest dus ik kan mij de "bergrit" daar niet zo voorstellen :) och ja ik zie wel en anders te voet omhoog dan kan ik toch nog tenminste de laatste dag van mijn skivakantie skien als je begrijpt wat ik bedoel :) alvast bedankt en ik ga zeker genieten hihi ;)

LM is met name rechtuit en weinig bochten in vergelijking met bijvoorbeeld La Plagen/Les Arcs, daar kan een bijrijder met slecht evenwicht het knap lastig van krijgen (been there). LM is dan een verademing zonder veel haarspeldbochten en echt stijle stukken

euh... doen!?

Alleen vlak onder St Martin heb je een combinatie van haarspeldbochten. Maar om je gerust te stellen; de weg naar LM is meestal prima te doen en vaak pas na LM richting VT wordt het moeilijker. All-weather banden en sneeuwkettingen mee moet een prima combi zijn al is het wel zo dat ook in Frankrijk geldt dat je voorbereid moet zijn op winterse omstandigheden. Winterbanden horen daar eigenlijk bij.

Maar nogmaals alleen bij heel heftige sneeuw is het onder LM nodig om met sneeuwkettingen te rijden. Afgelopen 1e week van januari voor het eerst in 13 jaar kettingen nodig gehad om boven te komen.

Wij waren met de bus binnen een uur in Val Thorens vanuit Moutiers. De buschauffeur ging zelfs even een vrachtwagen met 3 auto’s erachter inhalen voor een bocht! Dat voel je wel als je de bus uitstapt.

In het begin heb je ook nog wel een aantal steile stukken met haarspeld bochten.
Wat mij op viel, ergens onder Menuires zag ik een bordje met sneeuwkettingen verboden, mag je dan werkelijk geen sneeuwkettingen het eerste stuk van de berg opleggen?

oh dit stelt mij allemaal iets meer gerust :) het spaarpotje voor de winterbanden is begonnen maar ik denk niet dat ik het deze week nog klaar krijg :) hihi

ja die bussen dat is een verhaal appart ooit in een dubbeldekker gezeten zat vanboven recht voor hett grote raam en zag een uitstekende rots op mij afkomen die heeft het raam dan ook aan diggelen gebracht gelukkig is dat allemaal veiligheidsglas maar ze was toch goed gebarsten …

en wat betreft die sneeuwkettingen als het op het bordje staat verboden dan zal het wel niet mogen maar als ik ooit voorbij zo een bord in moeilijkheden kom dan leg ik ze toch snel op dan kan dat bord mij gestolen worden safety first … denk ik dan maar liever een boete dan tientalle meters lager met mijn voiture in de ravijn liggen :)

Plaats een reactie