Meribel bij Nieuwjaar 2019-2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Méribel

Dag allemaal,

Zit te denken om naar Meribel te gaan bij nieuwjaar.

Heb daar een mooi appartement gevonden in Meribel Centre.

Heeft iemand ervaringen daar?

Meestal gaan we bij nieuwjaar naar Oostenrijk, vorige jaar naar Saalbach geweest.

Bij pasen gaan we naar Val Thorens, maar dat lijkt me veel te koud bij nieuwjaar, vandaar dat ik gekozen heb voor Meribel.

Is Meribel gezellig? Zijn er veel winkels, restaurants er dergelijk?

Val Thorens vinden we eigenlijk wel gezellig met leuke restaurants, shops…

Als ik op google maps kijk, zie ik niet echt een centrum in Meribel?

Zou er sneeuw liggen bij deze periode?

Bedankt,
Frederick

*bericht bewerkt door FreHaas op 05 feb 2019 11:00

Kan alleen over de sneeuw praten:

  • Dit jaar en vorig jaar: Veel (genoeg sneeuw).
  • Het jaar ervoor heel weinig sneeuw.
    Over het algemeen: Verschilt van jaar tot jaar, je kan geluk hebben of pech…
    Er wordt wel altijd kunstsneeuw gebruikt, dus skieen kan altijd.

Het argument: “Koud in VT” snap ik alleen als je geen pas neemt voor het hele gebied.
Als je wel zo’n pas hebt, en het is koud, kan je snel naar Meribel of Les Menuires.
Als je niet zo’n grote pas wil, snap ik de keuze uberaupt niet, dat is nu precies het aantrekkelijke van 3V, je kan skieen waar je wilt.
Bij alleen een pas voor Meribel zou ik toch overwegen naar Oostenrijk te gaan. Zeker goedkoper en aangezien Meribel ook niet zo heel hoog ligt, maar een klein verschil in sneeuwzekerheid.

IVM de koude is vooral voor de kinderen (nu 5 en 9), die skiles volgen. Die blijven vooral in het skigebied waar men verblijft.

Wij vonden Meribel (heet een mooi Frans dorp te zijn) tegenvallen qua sfeer.
Haalt het niet bij Saalbach.

Kan alleen over de sneeuw praten:

  • Dit jaar en vorig jaar: Veel (genoeg sneeuw).
  • Het jaar ervoor heel weinig sneeuw.
    Over het algemeen: Verschilt van jaar tot jaar, je kan geluk hebben of pech…
    Er wordt wel altijd kunstsneeuw gebruikt, dus skieen kan altijd.

Het argument: “Koud in VT” snap ik alleen als je geen pas neemt voor het hele gebied.
Als je wel zo’n pas hebt, en het is koud, kan je snel naar Meribel of Les Menuires.
Als je niet zo’n grote pas wil, snap ik de keuze uberaupt niet, dat is nu precies het aantrekkelijke van 3V, je kan skieen waar je wilt.
Bij alleen een pas voor Meribel zou ik toch overwegen naar Oostenrijk te gaan. Zeker goedkoper en aangezien Meribel ook niet zo heel hoog ligt, maar een klein verschil in sneeuwzekerheid.

Droopy2 op 5 feb 2019 12:35

Ik heb zeker ook Oostenrijk overworgen, zoals Serfaus, Söll, Scheffau, Lech, Oberlech, … maar quasi elk appartement of Hotel dat ik aanschrijf wat me aanstaat zit VOL bij nieuwjaar, niet gelogen, heb minimum 30 verschillende hotels/appartementen/residenties aangeschreven die me aanstonden, maar allemaal reeds gereserveerd voor de “terugkomers en vaste klanten”… Hier en daar vind je nog iets overprijst of slecht gelegen. Dat heb je in Frankrijk niet aan de hand bij Nieuwjaar.

Meribel organiseert altijd veel in deze twee feestelijke weken. Shows en vuurwerk zien er altijd gelikt uit (ik denk dat ze goed afkijken van de Folie Douce). Check de posts rondom deze dagen op de Facebook pagina van ‘Meribel, Coeur des 3 Vallees’. Hier alvast 2 voorbeelden daarvan.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/c38e8e53d872447299beec77...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/d6324a0399881465e4f8278e...

Er zijn veel restaurants en winkels in Meribel. Het heeft niet 1 centrum, maar het is een beetje verspreid tegen de bergwand aan. De winkelstraat onderaan de berg voelt wel echt aan als hét centrum. En er rijden van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat gratis bussen om je naar alle uithoeken van Meribel te brengen.
Een leuk en verrassend uitje is naar het restaurant Le Clos Bernard te gaan. Overdag per ski te bereiken via een slingerend bospad. ‘s Avonds pak je de bus naar Altiport en loop je via een fakkelverlicht pad naar het restaurant verstopt in de bossen boven Meribel.

Red mijn vakantie.
Wij vonden het verschikkelijk.
We zijn de zelfde vakantie nog naar Oostenrijk gereden. Toch 1116 km extra in die week.Dat zegt genoeg.
Ga lekker naar Lech 👍
Of een plaatsje in de buurt.Dat zit niet vol.
850 km vanaf Utrecht.
Top.

In Oostenrijk moet je contact opnemen met het Touristenverband (VVV) in het dorp zelf.Hotels/appartementen mailen heeft over het algemeen weinig zin.
Persoonlijk contact / ouderwets bellen doet wonderen.

@Hooykaas
“Wij vonden het verschrikkelijk”
Daar heb je niet zo veel aan, als je er niet bij verteld wat er zo verschrikkelijk was.
Er gaan meer mensen naar Meribel die het leuk hebben dan naar Lech (simpelweg omdat het groter is).
Dus vertel eens, wat was er mis ? Wat heb je gemist ?
Als je voor de Oostenrijkse Apres-ski gaat, dan snap ik het wel, dat is er niet in Frankrijk.
Maar ga je voor geweldige sneeuw en skieen tot je niet meer kan, dan snap ik Oostenrijk niet.
Dus het is maar net wat je zoekt.

@Droopy2
Een paar punten dan.
Een op papier redelijk hotel 300 Euro pd waar veel stuk was(hadden de hele zomer de tijd gehad om het te maken zou ik zeggen) Maar daar waren ze waarschijnlijk te lui voor.(de bekende Franse slag brr)
Bij het ontbijt was de sinaasappelsap aangelengd met veel water.En ze ontkende dat gewoon glashard terwijl we dat zelf gezien hadden.
Onaardige bediening.

Restaurants erg duur en absoluut geen prijs kwaliteits verhouding.
Stukje taart op de piste 18.50 Euro.
Het was heel duidelijk dat de mensen die in Meribel werken ons als touristen als cash cow zagen.Is niet erg maar laat het niet telkens merken.

Sneeuw was wel goed maar de Pistedienst had waarschijnlijk weer een paar dagen vrij.Ongeloofelijk voor zo een dure plaats.
Aprés ski terwijl het een Frans woord is ( je zei het al) NUL comma niks.
Gezelligheid buiten de deur ook beneden pijl.
Ik kan nog wel een paar dingen opnoemen.Maar dat gaat hier te ver.

Niet dat ik iets tegen Fransen heb hoor.
Ik ga graag naar Parijs (sterker nog ik heb er een paar jaar gewoond)
naar zuid Frankrijk of Normandië

😃 Ik heb Lech alleen genoemd als voorbeeld. Neem elke andere plaats in Oostenrijk Saalbach/ Gerlos/ Ischgl
Alles beter qua sfeer/prijs kwaliteit /vriendelijkheid als mirabel,

Ik wil toch even 1 ding kwijt en dat is dat je niks slechts kan zeggen over de uitstraling van Meribel en de omgeving want die is samen met courchevel geweldig!
Ik heb vaak genoeg gekeken om een keer naar Meribel te gaan maar ik zelf kon geen hotel vinden die mij aansprak qua luxe en uitstraling, Courchevel is al helemaal drama via reisorganisaties! Peperduur of niks is het daar.
Dat is ook de reden waarom ik al enkele jaren terecht kom in Les Menuires daar heb je nieuwe complexen, luxe en goede service met een leuke winkelstraat die helemaal overdekt is met restaurants etc.
Meribel is van wat ik kon zien idd meer verspreid en Meribel mottaret heeft ook een klein pleintje met winkeltjes en restaurants aan de piste een webcam kijkt daar op uit ook.
En nogmaals het woord apres ski is FRANS… je kan er wel zeker flink feesten La Foulie Douche bijvoorbeeld is een prachtig concept!
maar je hoort er GELUKKIG geen nederlandse zooi :P
Maar voor ieder wat wils uiteraard dat zorgt voor een mooie balans in de alpenlanden ;)
Een slechte ervaring met een verblijf zegt in mijn ogen dan ook meer over het verblijf dan over Meribel zelf of het gebied:)

@Hooykaas
Jammer voor je, dat je het zo slecht getroffen hebt.
Wat Hotel betreft, ik ga al meer dan 20 jaar naar VT en heb nog nooit een probleem gehad.
Verschillende Hotels en appartementen gehad.
Vorig jaar was de verwarming en iets in de douche kapot. Binnen 20 minuten was er een monteur die het in 5 minuten repareerde… met duizend excuses.
Ik denk dat je overal goede en slechte hotels kan vinden. Zo heb ik in Solden weleens een uitermate slecht Hotel getroffen. Ik weet zeker dat er ook goede te vinden zijn in Solden.

Wat prijs betreft op de piste, ben ik het met je eens. Duur.
Alhoewel, licht er ook een beetje aan waar je heen gaat. 18.50 heb ik nog nooit betaald voor een stukje taart. 9 euro wel… nog steeds duur. Mee eens, Oostenrijk is goedkoper.
Maar het skieen in 3V is wel heel veel beter.

Wat slecht geprepareerde pistes betreft, dat is in 30 jaar zeker NIET mijn ervaring in 3V.
Niet in Meribel, ook niet in Courchevel, zeker niet in VT en Les Menuires.

Apres ski in VT is geweldig. Ja, duurder dan in Oostenrijk.
Meribel ken ik niet.
Wat ik geweldig vind aan de apres ski in Frankrijk is de totale afwezigheid van nietszeggende kut-muziek met dronkende hossende nederlanders.
Alhoewel, het is wel leuk om de dronken skiers van de Fouly Douce naar beneden te zien skieen, waar beneden de ziekenwagen al op ze wacht. Dat vergelijkt met Oostenrijk, alleen de muziek is veel beter.

Ooit in Meribel mottaret gezeten. Is niet veel te doen, zelfs niet rond de kerstdagen. Maar de ligging is wel geweldig, midden in de trois vallees en afhankelijk van het weer kan je kiezen waar je heen gaat. Bij slecht weer richting courchevel. Verbinding via col de la loze naar courchevel blijft veel langer open dan via de col de la chambre naar Val thorens. Uit eten in Meribel (en de hele trois vallees) is gewoon duur. Dus zou je vaker kunnen gaan koken of tussen de middag een warme lunch in 1 van de goedkopere eettentjes verspreid over de trois vallees en dan 's avonds een goedkope pasta of gewoon een stokbroodje met soep.

Meribel centre is wel gezelliger dan Meribel mottaret. Ben ook in Saalbach geweest en ja daar is meer apres ski. Als dat heel belangrijk voor je is dan naar Saalbach gaan. Ga je om te skien dan is het niet eens een keuze wat mij betreft. Meribel!

@Droopy2
Een paar punten dan.
Een op papier redelijk hotel 300 Euro pd waar veel stuk was(hadden de hele zomer de tijd gehad om het te maken zou ik zeggen) Maar daar waren ze waarschijnlijk te lui voor.(de bekende Franse slag brr)
Bij het ontbijt was de sinaasappelsap aangelengd met veel water.En ze ontkende dat gewoon glashard terwijl we dat zelf gezien hadden.
Onaardige bediening.

Restaurants erg duur en absoluut geen prijs kwaliteits verhouding.
Stukje taart op de piste 18.50 Euro.
Het was heel duidelijk dat de mensen die in Meribel werken ons als touristen als cash cow zagen.Is niet erg maar laat het niet telkens merken.

Sneeuw was wel goed maar de Pistedienst had waarschijnlijk weer een paar dagen vrij.Ongeloofelijk voor zo een dure plaats.
Aprés ski terwijl het een Frans woord is ( je zei het al) NUL comma niks.
Gezelligheid buiten de deur ook beneden pijl.
Ik kan nog wel een paar dingen opnoemen.Maar dat gaat hier te ver.

Niet dat ik iets tegen Fransen heb hoor.
Ik ga graag naar Parijs (sterker nog ik heb er een paar jaar gewoond)
naar zuid Frankrijk of Normandië

😃 Ik heb Lech alleen genoemd als voorbeeld. Neem elke andere plaats in Oostenrijk Saalbach/ Gerlos/ Ischgl
Alles beter qua sfeer/prijs kwaliteit /vriendelijkheid als mirabel,

Hooykaas op 6 feb 2019 11:07

@Hooykaas Jammer dat het je zo slecht bevallen was. Ik heb heel andere ervaringen die weldegelijk positief zijn. Altijd prima verblijf gehad daar. Maar meestal zitten we niet in een hotel maar een chalet, al of niet gecatered.

Het skigebied is echt prima en er zijn genoeg restaurantjes en pubs in Meribel. Iets waarin ik je wel gelijk moet geven, het is verschrikkelijk duur. Niet zozeer het verblijf op zichzelf, maar alles wat erbij komt. Eten op de piste loop je inderdaad op leeg (ik in elk geval wel met het gezin). Daarnaast is alles duur, van een nieuwe goggle tot skipas tot huurski. Daarbij is het ook nog vrij druk (ondanks de groote van het gebied).

Sinds vorig jaar gaan we in plaats van Courchevel/Meribel naar Zwitserland. Het grappige is dat we in Zwitserland (wat toch bekend staat als prijzig) niet meer kwijt zijn dan in Meribel/Courchevel, zelfs een paar honderd minder voor een week. Voordeel is dat het rustiger op de piste is. Na een aantal nieuwjaar vieringen in Meribel/Courchevel beviel ons Verbier eigenlijk beter.
@FreHaas Succes met je zoektocht, er zijn zat plaatsen waar een leuke nieuwjaars viering mogelijk is. Heb je gedacht aan Les Arcs, Sauze d’Oulx, en Ortisei… to name a few.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dank u allemaal voor de vele antwoorden. Is Les Arcs mooi qua dorp, restaurants, accommodatie? Ben op zoek naar luxere accommodatie voor 4 personen met gescheiden kamers. Budget tot 3500€ voor een week bij NY kan wel.
Italië ken ik zo niet, ben ooit in Madonna di Campiglio geweest, maar dat is al lang geleden.

Italie zou ik niet doen kwa sneeuwzekerheid.

@Freerider @Droopy2
De uitstraling is prima👍 Daarom zijn we er ook heen gegaan.
Ik hou net zo als jij ook niet van Nederlandse toestanden.
Broodje kroket kan ik tenslotte ook in Nederland krijgen. André Hazes Jeroen van der Boom hoe leuk ook hoeft voor mij ook niet op wintersport. @Dokteruk
Als jij er al op leeg loopt met jou salaris.😃😃😃(grapje) Wist je dat er steeds meer Zwitsers naar Oostenrijk komen. 1 week Zwitserland is 2 weken Oostenrijk qua prijs.
Ik vind de Zwitsers overgens ook geen dijenkletsers 😜 Maar het is daar prachtig dat wel.
Italië tot slot prachtig alleen zo ver rijden. (+300 km) @FreHaas
Succes met de voor jou beste bestemming 👍

En O ja bedankt voor de vriendelijke reacties.Ondanks mijn pertinente mening 👍
.

Italie zou ik niet doen kwa sneeuwzekerheid.

Droopy2 op 6 feb 2019 12:50

Ik verbaas me er wel een beetje over dit statement. Italie is op veel plaatsen best sneeuwzeker rond nieuwjaar. Met kunstsneeuw zijn het ware kunstenaars is mijn ervaring. Dat is overigens lang niet altijd nodig. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat er te weinig sneeuw lag in bijvoorbeeld Sauze d’Oulx, Sestriere, Livigno of Cervinia.

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2019 18:15

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Freerider @Droopy2
De uitstraling is prima👍 Daarom zijn we er ook heen gegaan.
Ik hou net zo als jij ook niet van Nederlandse toestanden.
Broodje kroket kan ik tenslotte ook in Nederland krijgen. André Hazes Jeroen van der Boom hoe leuk ook hoeft voor mij ook niet op wintersport.
@Dokteruk
Als jij er al op leeg loopt met jou salaris.😃😃😃(grapje) Wist je dat er steeds meer Zwitsers naar Oostenrijk komen. 1 week Zwitserland is 2 weken Oostenrijk qua prijs.
Ik vind de Zwitsers overgens ook geen dijenkletsers 😜 Maar het is daar prachtig dat wel.
Italië tot slot prachtig alleen zo ver rijden. (+300 km)
@FreHaas
Succes met de voor jou beste bestemming 👍

En O ja bedankt voor de vriendelijke reacties.Ondanks mijn pertinente mening 👍
.

Hooykaas op 6 feb 2019 14:17

@Hooykaas Oostenrijk is vaak iets fijner in de portemonnaie dan Zwitserland. Hoewel anderzijds er ook plekken zijn die wat betreft prijsniveau nagenoeg gelijk zijn aan Zwitserland. Bijvoorbeeld Lech, St. Anton, Ischgl, enzovoort.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie