Skier dood door botsing in Val Thorens

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Val Thorens: 1 dode (man van 48) bij een botsing op hoge snelheid op de piste. https://www.ledauphine.com/savoie/2019/03/01/un-skieur-brita…

*keep cool and relax...*

Moet een behoorlijke smak geweest zijn. 😯😕

Bla, bla, bla.

Als ik het goed begrijp is hij in botsing gekomen en vervolgens tegen een richtingaanwijzer geklapt?

Inderdaad @Harm gebotst, weggegleden en tegen een richtingaanwijzer. Geen idee welke slag fataal was.
Vraag me trouwens af hoe het met de andere skiër is. 🤔

Bla, bla, bla.

Het artikel nu een paar keer gelezen en 1 vraag schiet me steeds door het hoofd.
Hoe, dan?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nou… Je hebt niet eens zoveel snelheid nodig om het fataal te laten zijn. Voorbeeld… 30 kmh tegen een stilstaand object kan fataal zijn. In het artikel wordt gesproken over grote snelheid…

It is an amazing world

Vandaag ook weer een idioot vol gas tussen een skiër en de afgrond door zien knallen. Als die voorste skiër net even van koers had gewisseld was het vol raak geweest. En dit was niet de eerste van de week die ik heb gezien. Ook het bord langzaam bij kruisingen wordt volledig genegeerd.

Wetende dat je bij relaxed skiën al 60 km/u haalt dan is een ongeluk afhankelijk van de hoek dus een impact tot 120 km/u. Daar helpt een helm ook niet tegen.

Erg sneu overigens (voor beide partijen)

Vandaag ook weer een idioot vol gas tussen een skiër en de afgrond door zien knallen. Als die voorste skiër net even van koers had gewisseld was het vol raak geweest. En dit was niet de eerste van de week die ik heb gezien. Ook het bord langzaam bij kruisingen wordt volledig genegeerd.

Wetende dat je bij relaxed skiën al 60 km/u haalt dan is een ongeluk afhankelijk van de hoek dus een impact tot 120 km/u. Daar helpt een helm ook niet tegen.

Erg sneu overigens (voor beide partijen)

marklit op 2 mrt 2019 23:08

Zonder de ernst van dit ongeluk kleiner te maken maar 60 km is voor de meeste stervelingen niet relaxed skiën en de hoek die je dan moet maken is 180 graden er vanuitgaande dat de ander de berg op skiet met 60 km/u. Niet realistisch.

Wat wel realiteit is dat de een wegglijdt met 80 niks raakt en opstaat en de ander met 30 een hard object raakt op de slechtste manier waardoor het fataal is. Het is en blijft een sport met risico’s. Risico’s die je met techniek, kennis van regels en materiaal zo klein mogelijk kunt maken.

Roekeloos gedrag is niet een van die methoden.

Na mijn eigen zwaar skiongeval (15j geleden) lag in de kamer langs mij in 't ziekenhuis van Grenoble een Duits meisje van 12 j dat tegen +/- 30 km/h(volgens ouders) tegen een boom knalde (met helm) . gevolg : Hersendood en na 3 d apparatuur afgekoppeld.

Ik zelf (toen : een verwoed snelheidsmaniak) MAAR op dat moment géén 30 km / h , geblokkeerde ski die uitklapt , zich opspant, en zich knal in my face klapt. ; gevolg: meervoudige kaakbreuk, onderste tanden rij met tandvlees doormidden, tong gesplitst, lip dwars doorgesneden…

Besluit : Snelheid zegt weinig over gevolgschade , een kleine klap KAN enorme gevolgen hebben.
Er moet echt niet véél mis gaan om enorme pech te hebben.

Tegenwoordig heb ik meer angst van "anderen" die als een ongeleid projectiel over de pistes VLIEGEN.

*bericht bewerkt door dan58 op 03 mrt 2019 10:38

Born to run. B.S.

“Wetende dat je bij relaxed skiën al 60 km/u haalt dan is een ongeluk afhankelijk van de hoek dus een impact tot 120 km/u. Daar helpt een helm ook niet tegen.”

Ik heb dit afgelopen week meegemaakt en heb het gefilmd. Zou de situatie graag willen laten zien maar heb geen idee hoe ik de video kan plaatsen.

Ik was inderdaad relax aan het skiën op 60km/u. En onverwachts kwam er iemand van links over mijn skies

Het ging zo snel dat ik me niet eens kon opvangen en viel recht op me gezicht. 3 tanden door de lip en een bloedneus.

Ik was kwaad! Toen ik zag dat het een jongetje van 15 jaar was… wat doe je eraan??

*bericht bewerkt door Switte op 03 mrt 2019 11:50

Even uploaden op YouTube en dan kan je hem hier als link plakken @Switte, maar misschien beter even een nieuw topic. Maar bereid je voor op een hoop directe feedback ;).

Ook op lage snelheid kan impact groot zijn, maar dat betekent natuurlijk dat die impact op hogere snelheid waarschijnlijk nog heftiger is…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik was kwaad! Toen ik zag dat het een jongetje van 15 jaar was… wat doe je eraan??

Switte op 3 mrt 2019 11:44

Een “kind” van 15 jaar mag wel wat meer verantwoording tonen imho.
Mijn zoontje van 5 geef ik al “op zijn kop” als ie gek naar beneden knalt zonder op te letten.

Overigens afgelopen week ook door een meisje van denk een jaar of 14 bijna om ver geskied (die gewoon op een rustig stukje net na de lift opeens linksaf wilde een paadje tussen de bomen in) en vervolgens skied ze achter mij mn vrouw omver.
Ouders zijden er niets van totdat mn vrouw nogal boos reageerde waar dat kind mee bezig was, toen kwam er een “heb je sorry gezegd” na.

Zonder de ernst van dit ongeluk kleiner te maken maar 60 km is voor de meeste stervelingen niet relaxed skiën en de hoek die je dan moet maken is 180 graden er vanuitgaande dat de ander de berg op skiet met 60 km/u. Niet realistisch.

Wat wel realiteit is dat de een wegglijdt met 80 niks raakt en opstaat en de ander met 30 een hard object raakt op de slechtste manier waardoor het fataal is. Het is en blijft een sport met risico’s. Risico’s die je met techniek, kennis van regels en materiaal zo klein mogelijk kunt maken.

Roekeloos gedrag is niet een van die methoden.

SPAM op 2 mrt 2019 23:17

Ik ben absoluut geen diehard skieer, ik draai relatief rustig mijn bochtjes maar haal op een mooie gladde piste met groot gemak die 60km/u. Dan wordt ik daarbij ook nog met enige regelmaat voorbij geskiet. Zo bijzonder lijkt die 60 me niet. Dat je elkaar onder een hoek raakt snap ik, daarom geef ik ook aan tot… 120

Ik heb zelf dit jaar voor het eerst sinds 8 jaar weer op de latten gestaan, was mooi om te zien dat je het aantal skieers zonder helm op 1 hand kan tellen. Dat was acht jaar heleden wel anders

Zonder de ernst van dit ongeluk kleiner te maken maar 60 km is voor de meeste stervelingen niet relaxed skiën en de hoek die je dan moet maken is 180 graden er vanuitgaande dat de ander de berg op skiet met 60 km/u. Niet realistisch.

Wat wel realiteit is dat de een wegglijdt met 80 niks raakt en opstaat en de ander met 30 een hard object raakt op de slechtste manier waardoor het fataal is. Het is en blijft een sport met risico’s. Risico’s die je met techniek, kennis van regels en materiaal zo klein mogelijk kunt maken.

Roekeloos gedrag is niet een van die methoden.

SPAM op 2 mrt 2019 23:17

Ik ben absoluut geen diehard skieer, ik draai relatief rustig mijn bochtjes maar haal op een mooie gladde piste met groot gemak die 60km/u. Dan wordt ik daarbij ook nog met enige regelmaat voorbij geskiet. Zo bijzonder lijkt die 60 me niet. Dat je elkaar onder een hoek raakt snap ik, daarom geef ik ook aan tot… 120

Ik heb zelf dit jaar voor het eerst sinds 8 jaar weer op de latten gestaan, was mooi om te zien dat je het aantal skieers zonder helm op 1 hand kan tellen. Dat was acht jaar heleden wel anders

marklit op 3 mrt 2019 21:59

Helaas was ik er ook zo een die zonder helm op de piste te zien was. Maar na een uitwijkactie voor een ongeleid projectile zonder techniek van afgelopen woensdag en een ditto klap waarbij mijn goggles 50 meter boven me op de helling lagen, toch maar een helm aangeschaft. Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoek je.

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Zonder de ernst van dit ongeluk kleiner te maken maar 60 km is voor de meeste stervelingen niet relaxed skiën en de hoek die je dan moet maken is 180 graden er vanuitgaande dat de ander de berg op skiet met 60 km/u. Niet realistisch.

Wat wel realiteit is dat de een wegglijdt met 80 niks raakt en opstaat en de ander met 30 een hard object raakt op de slechtste manier waardoor het fataal is. Het is en blijft een sport met risico’s. Risico’s die je met techniek, kennis van regels en materiaal zo klein mogelijk kunt maken.

Roekeloos gedrag is niet een van die methoden.

SPAM op 2 mrt 2019 23:17

Ik ben absoluut geen diehard skieer, ik draai relatief rustig mijn bochtjes maar haal op een mooie gladde piste met groot gemak die 60km/u. Dan wordt ik daarbij ook nog met enige regelmaat voorbij geskiet. Zo bijzonder lijkt die 60 me niet. Dat je elkaar onder een hoek raakt snap ik, daarom geef ik ook aan tot… 120

Ik heb zelf dit jaar voor het eerst sinds 8 jaar weer op de latten gestaan, was mooi om te zien dat je het aantal skieers zonder helm op 1 hand kan tellen. Dat was acht jaar heleden wel anders

marklit op 3 mrt 2019 21:59

Eigenlijk off topic maar als ik flink door ski haal ik 60km. Als ik flink los ga 80 en als de piste steil is en leeg haal ik 100. Maw ik moet best flink skiën om de 60 te halen. Komt er nu een met 80 van achteren dan is het een botsing met 20 km/u. Komt hij van de zijkant dan kan het iets meer zijn. Alleen als je elkaar recht treft met ieder 60 dan is het hetzelfde als met 120 op een muur knallen. Maar dat kan niet want alle ski activiteit is in dezelfde richting, namelijk naar beneden.

Het is echter niet de snelheid maar de omstandigheden die bepalen hoe ernstig het ongeluk is. Ff aantikken en wegglijden is iets anders dan de staal kanten in je nek krijgen. Mensen die harder gaan dan hun vaardigheden op een volle piste zijn een serieus gevaar. Op een lege piste heet dan nog leren op een volle is het mishandeling in potentie.

Helaas. Drama’s gebeuren.
Mijn oprecht medeleven voor de nabestaanden en voor de andere betrokken partij.

Ps. We moeten de snelheden niet optellen voor de impact te bepalen. Wel voor de veiligheidsafstand te bepalen.

@SPAM als je in tegengestelde richting 60 skiet is de impact per persoon nog steeds 60 en geen 120. In de vergelijking is de ander een “dood” object dat je raakt. Zoals een muur of boom. Alleen in tegenstelling tot een muur, heb je nu beide (2×) een ongeluk van 60.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

In het artikel, wat ook maar een artikel is en niet het politie rapport, wordt er duidelijk gezegd dat het slachtoffer zeer hard een paal/bord heeft geraakt. Dus grote kans dat de dodelijke verwondingen daardoor komen en niet zozeer door de botsing zelf.

Click. Click. Peace

Toch verbaast het mij soms hoe het lukt dat mensen elkaar raken op een piste

Mijn zoontje (hij skiet met een fel groene helm zodat wij hem beter in de gaten kunnen houden, dus hij valt echt goed op), wordt op een volledig lege (behalve wij met ze 5-en, was er echt helemaal niemand) piste 76 in HochKrimml omver geskied.

Voor diegene die de 76 niet kent, je kan de breedte vergelijken met beide richtingen van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam ;-)

Toch verbaast het mij soms hoe het lukt dat mensen elkaar raken op een piste
[/post]

https://en.wikipedia.org/wiki/Target_fixation

*bericht bewerkt door Skadi op 04 mrt 2019 11:03

@ Togi, ik verbaas mij er juist over hoe onvoorzichtig mensen soms zijn en hoe vaak ik de dans al ben ontsprongen van een flinke crash. Al meerdere keren meegemaakt dat mensen over mijn ski’s (!!) heen skieden, of zo dichtbij kwamen dat ze mij raakten. Laatst nog, op een zeer brede, rustige piste waar ik in het midden de hele tijd hetzelfde spoor volgde, komt er ineens iemand die mij van achter inhaalt en van helemaal rechts naar helemaal links dwars de piste oversteekt, OVER mijn ski’s heen. Het was een wonder dat we allebei bleven staan. Of op een compleet lege zwarte piste, waar ik uiterst links continu dezelfde baan volg en de rest van de brede piste dus leeg is, komt een boarder achter mij naar beneden die mij duidelijk kan zien maar toch met zeer hoge snelheid met zijn board tegen mijn ski’s aanknalt en zelf valt. Door dit soort ervaringen probeer ik nog voorzichtiger te zijn met inhalen e.d., maar op dit soort gedrag van anderen heb je helaas geen invloed…

@SPAM als je in tegengestelde richting 60 skiet is de impact per persoon nog steeds 60 en geen 120. In de vergelijking is de ander een “dood” object dat je raakt. Zoals een muur of boom. Alleen in tegenstelling tot een muur, heb je nu beide (2×) een ongeluk van 60.

Birdheart op 4 mrt 2019 10:20

Ik heb me ff ingelezen en los van enige nuance blijkt het verhaal van optellen van snelheden bij frontale impact idd broodje aap.

Dus impact bij 60 is impact van 60.

Wat bij het skiën relevant is of je wegglijdt of tegen een vast object botst. De kinetische energie wordt in die laatste situatie abrupt geabsorbeerd met veel schade. Als je wegglijdt wordt deze energie in een glijtraject opgenomen met veel minder schade.

@SPAM als je in tegengestelde richting 60 skiet is de impact per persoon nog steeds 60 en geen 120. In de vergelijking is de ander een “dood” object dat je raakt. Zoals een muur of boom. Alleen in tegenstelling tot een muur, heb je nu beide (2×) een ongeluk van 60.

Birdheart op 4 mrt 2019 10:20

Dat klopt niet, snelheid is relatief. Een frontale botsing met onderling snelheidsverschil van 120km/u komt altijd even hard aan. Of beide skiers nou 60 km/u gaan of de een 120 en de ander 0.

mechanische uitleg (natuurlijk veel te veel vereenvoudigd, maar het gaat om het principe):

situatie 1:
begin: skiër 60km/u + harde muur 0km/u
einde: beide 0km/u
-> skiër is afgeremd van 60 naar 0

situatie 2:
begin: skiër 60km/u + skiër 60km/u
einde: beide 0km/u
-> beide skiërs zijn afgeremd van 60 naar 0

situatie 3:
begin: skiër 1 120km/u + skiër 2 0km/u
einde: beide skiërs samen 60 km/u
-> skiër 1 afgeremd van 120 naar 60 , skiër 2 versneld van 0 naar 60
-> daarna gaan beide glijden totdat ze ofwel geleidelijk afgeremd worden door de sneeuw ofwel hard afgeremd worden door een hard voorwerp

in de praktijk zullen de krachten bij situatie 2 en 3 iets minder erg zijn dan situatie 1 omdat skiërs nu eenmaal zachter zijn dan muren en de versnellingen dus lager zijn.

Glide on!

Het is me gelukt met de beelden. Beoordeel zelf maar. Ongelooflijk als ik het nog terug zie.

Het gebeurd precies op een gedeelte waar de piste wat omhoog gaat. Hierdoor is de impact ook harder.

Hele zieke beelden. Ik zou ook boos zijn denk ik. Te meer omdat er inderdaad echt ruimte zat is en jij nou ook niet bepaald iets onvoorspelbaars doet. Idioot.

Mr. Slow

Verdikke @Switte da’s een behoorlijke smak.
Behoorlijk fout van die jongen, je kan jezelf niets verwijten maar daar heb je wat aan. :(

Bla, bla, bla.

Meestal is er niet één schuldige…

maar in dit geval is het vrij duidelijk wel één schuldige. ouch.

je moet het de andere skiër nageven: het was niet makkelijk om jou te raken.

Volgens mij had hij zelfs nog relatief makkelijk links van jou kunnen blijven als hij ten minste nog enige controle had bij zijn snelheid+skiniveau. Nu draaide hij zelf over jouw skis in plaats van eerst nog een stukje rechtdoor te gaan.
Jij deed zelf in mijn ogen niets fout.

Wat zeker zou helpen in dit geval is om een soort “ongevallenformulier” / aangifte aan verzekering te kunnen invullen, om de gevolgen van dit soort acties duidelijk te kunnen maken. Voor hetzelfde geld had je zwaardere letsels / blijvende esthetische schade opgelopen of was je niet meer in staat om terug naar huis te rijden of enkele dagen/weken werkonbekwaam. Het zou ook niet onmogelijk zijn dat je pas enkele uren later zou merken dat je b.v. gekeusde ribben had of zo onder invloed van de andrenaline door het ongeval).

Moderne versie = foto van identiteitspapieren en telefoon-filmpje met verklaring over het gebeuren, want ik ski zelf ook nooit met pen en papier rond.

vraagje aan het forum: wordt dit eigenlijk gedaan: aansprakelijkheidsformulieren ingevuld op de piste (of achteraf in het dal) of gaat iedereen ervan uit dat hun eigen verzekering maar alles moet vergoeden, ook al is iemand anders overduidelijk in fout?

Glide on!

@Switte

Waar ik me 't meeste over verbaas is hoe KALM jij wel blijft.👍👍👍
Ik zou 't niet kunnen, ben daar eerlijk in.😥

Born to run. B.S.

Of versuft misschien?

Ik snap dat je enorm schrikt als dit je gebeurt en ik begrijp ook dat iemand boos is, maar dan nog denk ik dat het echt wel het fijnst en het handigst is om enigszins kalm te blijven (zoals in het filmpje), maar helaas is de norm om iemand die een fout maak (op de piste, in het verkeer, whatever) de huid vol te schelden.

Hoe dan ook, nare smak en hopelijk heb je er niet lang last van gehad…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie