Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Zitten nu lekker in het zonnetje bij de st Martin 1. 0m 11;30 is het nog -5 grd C . De pistes zijn nog prima en het is heerlijk rustig.

null

To ski or not to ski, that 's not a question

@zeehaasje

Hoezo zitten? Zijn jullie snowboarders dan?😉

Born to run. B.S.

@dan58 skieend de warme chocolademelk drinken heb ik nog niet onder de knie. 😉

To ski or not to ski, that 's not a question

Wij rijden nu terug na een heerlijke week in LM. Soms wat pistes met steentjes maar die waren goed te mijden. Vooral in Courchevel ook prachtige pistes gehad, wat een rust daar. Ook de pistes bij het Orelle stuk lagen er mooi bij.

@Zeehaasje. Beginnen met de lagere delen? Ik ben deze morgen begonnen met de Mont de la Chambre en La Masse en die lagen er deze ochtend magnifiek bij. 's middags is dat al minder wat niet verwonderlijk is, als je de 4voudige file op la Masse zag om 10.30 uur. La masse moet je sowieso 's ochtends nemen omdat die dan vrijwel geheel in de zon ligt. Vanmiddag vanuit Croisette de Roc1 en 2 genomen en vervolgens de volledige afdaling naar Saint Martin. Daarna met Martin 1 en de Martin Express omhoog en via d e Gros Tougne en de Violette terug naar Croisette/Les Menuires. Alle pistes lagen er fantastisch bij. Inmiddels is de lucht helemaal helder en de temperatuur stevig onder nul.

Hen48

Ik kan me ongeveer aansluiten bijHulst, wij waren om 9.30 uur aan de Masse 1 konden daar vlot door zo ook bij de masse 2
Schitterende sneeuw alleen het gedeelte in de schaduw lastiger. Vanmiddag naar St Martin prima sneeuw, goed weer, Pramint en Jerusalem enkele keren gedaan.
Gisteren direct na aankomst naar Courchevel geweest, sneeu prima maar meeste pistes zeker de rode niet geprepareerd, dat is eeen nadeel van verse sneeuw. Dat was echt werken. Het lijkt best rustig op de meeste pistes hopen dat het zo blijft

Pas op met blauwe pistes

We zijn ook lekker aan het toeren geweest ook op la chambre en in de meribel vallei.

Morgen la massa en dan weer wat leuke pistes opzoeken.

To ski or not to ski, that 's not a question

Ligt er in moutiers nog sneeuw

Nee, de eerste kenmerken van sneeuw waren na ongeveer
10 km vanaf het begin van de beklimming. Aan de kant van de klim stonden nog wel enkele auto’s met schade als gevolg van de sneeuwval van vrijdag.

Hen48

Ik vond net nog een foto van het kerkje van Saint Jean de Belleville ( niet Saint Martin), waarop wat sneeuw te zien is.

Hen48

@Zeehaasje. Ik heb dezelfde foto met hetzelfde terras om circa 15.00 genomen, maar dan richting het restaurant. Op de voorgrond staat een oud Frans baasje in typische kledij met “rackettes neige” aan. Ik kan die foto helaas niet vanaf mijn fototoestel op het forum plaatsen. Het was toen ter plaatse echter heel wat drukker.

Hen48

Jullie hebben dan geen kettingen moeten opleggen, sneeuwbanden zijn genoeg

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 19 jan 2020 22:04

De weg was compleet schoon en zelfs deels al droog. Bij ons was dat zaterdag tussen 11.30 en 12.30. Ik rij met Quatrac all seasons banden en met AWD.

Hen48

@pieter
Het heeft niet gesneeuwd in Moûtiers. Wij waren om 10 uur boven.
Met sneeuw/winterbanden zelfs in LM geen AWD nodig gehad behalve met in parkeren voor ons app.
Voor volgend weekend zou er nog sneeuw komen. Dus let op de berichten

Pas op met blauwe pistes

voor mij is het aftellen tot zaterdag!!! Dan mogen we meer…
Ik kijk er zo naar uit

Zaterdag terug gekomen uit L3V. Maar de sneeuw die is gevallen was hard nodig. Veel pistes waren gewoon zeer ijzig…
Wel een hele mooie week gehad overigens. En er waren mooie pistes bij. maar het merendeel was na de middag gewoon volledig ver-ijst. Zeker de verbindingen waar iedereen langs moest.

Jullie hebben dan geen kettingen moeten opleggen, sneeuwbanden zijn genoeg

Pieter230976 op 19 jan 2020 22:03

Zaterdagochtend ook met alleen winterbanden van Val Tho naar beneden gereden. Geen probleem!

Vandaag begonnen op le masse' heerlijk geskied. Vervolgens naar plan d'leu via de moutiere naar de crime caron door naar de grand fond en dan naar Val Thorens. Een biertje gedronken in de iglo bar( erg leuk om eens te bezichten . En dan via de blauwe piste weer naar de reberty en vervolgens in het appartement weer opgewarmd.

Het schuin van het biertje bij de iglo bar bevroor buiten.

*bericht bewerkt door zeehaasje op 20 jan 2020 17:27

To ski or not to ski, that 's not a question

@King_Tuur. Ik hoop dat je het geluk hebt wat wij deze week hebben. Na de nodige en noodzakelijke sneeuwval van afgelopen vrijdag is het in de hele Trois Vallees uitstekend. Vandaag het rondje Les Menuires/Meribel/Courchevel/Les Menuiires gedaan. Tot Meribel Centre en Corchevel 1850. Pistes zonder uitzondering perfect. Voor jullie wordt vrijdag sneeuw voorspeld. Voor onze laatste dag misschien jammer maar voor alle pistes tegen die tijd weer welkom. Door de vrij lage temperaturen draaien inmiddels de sneeuwkanonnen weer volop. Dus sowieso geen zorgen over de pistes.

Hen48

Wij zijn vandaag met de gondel afgedaald naar Orelle. Zo konden we zien hoe ver de bouw van de nieuwe verbinding Orelle – Cime de Caron is gevorderd en tegelijk warm worden want het was steen koud vandaag.
Het nieuwe vertrek in Orelle kan pas gebouwd worden als het huidige vertrek is afgebroken, de fundering van een nieuw gedeelte aan de andere kant van de weg is al wel gelegd.
Vorige week is een Super Poma bezig geweest met het plaatsen van een aantal pylonen, hiervoor werd de TC 3 Vallées stil gelegd!
Foto’s van de werzaamheden aan de nieuwe lift staan op: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums/7215771275224045…

bon ski

@Hulst : Bedankt voor het goede nieuws. Het is wat het is. Als ik de voorspelling zie, ziet het niet zo goed uit. Maar je kan er toch niks aan doen. Het zal nu ongeveer mijn 15de? keer in Les Menuires zijn. Het voelt ieder jaar weer een beetje als thuiskomen…
Over de piste’s maak ik me weinig zorgen. Ik hoop dat er wat verse sneeuw ligt voor Lac du Lou of eventueel Le Grand Couloir er mooi bij ligt. Daarnaast plannen we nog eens de “grote ronde” door het gebied. Die lijst heb ik ooit hier eens op de site gevonden en is altijd wel leuk om te skiën.

@skifan : Bizar foto’s van pylonen zonder kabel. Het ziet er zo onvolledig uit

@King_Tuur. Inmiddels weer een dagje verder. Pistes nog goed, maar hogerop harde wind en pistes die daardoor wisselend ijsplekken vertonen. Ook de temperaturen vandaag weer boven 0. Het blijft een vreemde winter.
Hieronder wat meer over de dag van vandaag.

Hen48

Vandaag ingehaald wat vorig jaar misging. Ik had vorig jaar een afspraak met @Skieur voor een dagje skien in zijn vaste gebied Val Thorens. Dat ging toen de mist in door gekneusde ribben die ik tevoren al thuis had opgelopen. Vandaag die afspraak alsnog kunnen waarmaken. Vanochtend om 9.30 vertrokken uit Les Menuires en via de “Menuires” en Mont de la Chambre liften om 10.30 uur in het centrum van Val Thorens bebel and. Kennisgemaakt met @Skieur, die in het gelukkige bezit van een appartement aldaar. Begonnen met de Peclet lift, waardoor ik al onmiddellijk werd geconfronteerd met een fenomeen dat ik in LM sporadisch en deze week al helemaal niet had meegemaakt nl. harde wind, waardoor de Tête Ronde op forse gedeelten was veranderd in een ijsbaan. En dat fenomeen achtervolgde ons vrijwel overal de rest van de dag. Heerlijke brede pistes met afwisselend prachtige sneeuw en dan weer ijsvlakte, vooral dan op de hoger gelegen pistes. Het was ook opvallend rustig op vele pistes. De Plein Sud, die ik eerder op de ochtend zelf had gedaan, lag er goed bij. De Tête Ronde, de Moraine, de Genepi (dacht ik), de Niverolle, de Fond en de verdere verbinding en richting centrum, lagen bovenaan ijzig, door de wind en verderop weer goed, waarbij ik moet opmerken dat mijn gids “Skieur” wel het beste pad wist te vinden. Ik hoefde maar te volgen en kreeg terecht te horen dat er aan de techniek nog wel het nodige mankeert. Enkele lessen heb ik wel tegelijk in praktijk gebracht, althans dat heb ik geprobeerd. Ik heb nog geprobeerd mijn nieuwe ski’s de schuld te geven, maar daar trapte Jos niet in. De planning Orelle ging vanwege de harde wind de mist in. En vanwege diezelfde wind zijn we ook tijdig via de Mont de la Chambre weer afgedaald, waarbij “Skieur” halverwege weer richting Val Thorens en ik richting Les Menuires ben geskied. Ook de Mont de la Chambre had op dat moment al heel wat kwaliteit ingeleverd t.o.v de ochtend. In Les Menuires was er van wind geen sprake. Nog een bijzondere vermelding verdient een ontmoeting tijdens de lunch met een 80-jarige Deense dame. Ze was na enkele afdalingen toch wel wat moe. Haar dochter kwam komend weekend voor een weekje, maar zelf vond ze dat wat te kort. Ze verbleef er 2 weken, na een toch wel erg lange busreis. Ik ben blij met dit dagje samen, met dank aan het forum en met de lessen die ik vandaag heb geleerd. Zelfs hoe ik mijn ski’s moest dragen. Een lesje terechte nederigheid. Een leuke man die Jos Skieur. Ter verzachting van mijn pijn, ik ben bijna 10 jaar ouder. Daar hou ik me dan maar aan vast.

Hen48

Het was leuk om samen met je te skiën @Hulst. Dat moeten we nog maar een keertje doen en dan gelijk naar de kant van Orelle gaan want daar zijn de pistes ook erg mooi. Ik hoop dat je wat aan mijn tips zult hebben.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Wat een heerlijke dag vandaag!
Frisjes en daarom wat lagere delen opgezocht.
Vanuit Val Thorens bovenlangs naar Courchevel en terug via Le Praz en de Col de la Loze. Laatste afdaling Lac Blanc met geweldige sneeuw en licht.
https://www.strava.com/activities/3030865929

aftellen naar mijn week val tho begin april , hopelijk gaan de zwarte piste open zijn van val tho naar orelle en orelle naar beneden , en kijken of het speeltuintje in val tho al volledig ingesneeuwd is

Ik hoop dat er wat verse sneeuw ligt voor Lac du Lou of eventueel Le Grand Couloir er mooi bij ligt. Daarnaast plannen we nog eens de “grote ronde” door het gebied. Die lijst heb ik ooit hier eens op de site gevonden en is altijd wel leuk om te skiën.

King_TuuR op 21 jan 2020 11:22

Zou je die lijst misschien kunnen delen in dit topic? Scheelt mij wat zoekwerk en ik ben altijd in voor andere routes door het gebied, al kan ik zelf natuurlijk genoeg route maken/bedenken.

Stay frosty

@Skifan. Met mijn huisgenoten nog eens wat foto 's van je teruggekeken. Prachtige reeksen, waarbij eigen foto’s in het niets vallen. Jammer dat je ze wat minder onder de aandacht brengt.

Hen48

heeft er al iemand dit seizoen de zwarte piste combe Rosaël al gedaan

@Skieur. Nooit te oud om te leren. Misschien niet direct te zien, maar toch had ik daarna wel het gevoel van beter/vlotter/ minder vermoeiend bochtenwerk. Tot horens/ziens.

Hen48

Plaats een reactie