Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Even nog een laatste tussentijdse update er tussen gooien…
Zag dat dit topic was toegevoegd aan het overzicht van populaire topics dus een update is wel wenselijk :)

nog enkele weken en dan gaat het seizoen weer van start en tot dan moeten we wachten op nieuwe foto’s ;)

https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

@Skifan ik zag dat je foto’s had gemaakt van de rocher Noir lift met stoeltjes die verspreid lagen…is dit gewone onderhoud of hebben ze iets anders gedaan met deze verschrikkelijke lift :P , of zijn ze iets van plan?
In mijn optiek is dit het meest rottige stuk van LM en de ergste lift in heel L3V :( , word echt hoog tijd dat ze deze lift gaan vervangen!

De Rocher Noire is eerder aan de orde geweest. Sommigen noemen het pure nostalgie. Omdat ikzelf altijd start uit de wijk Preyerand zie ik bij de Tortollet lift waar ook de Rocher Noire vertrekt veel mensen die denken dat de Rocher Noire de goede lift is richting La Masse. Ze zijn dan ook dikwijls, komende vanaf Croisette, vergeten onmiddellijk na de doorsteek vanuit Croisette, linksaf richting Masse 1 te gaan, die een veel snellere verbinding vormt. Ik vind dat dit ook vrij slecht is aangegeven bij de bewuste bocht na de doorsteek bij Croisette. Het enige voordeel van Rocher Noire vind ik zelf dat het de lift is die ik vanuit het appartement kan zien, als teken dat La Masse open is. Tegelijk zie ik dat die lift wel erg langzaam omhoog kruipt.

Hen48

Oorspronkelijk was de planning dat de bouw van de nieuwe directe verbinding naar de top van la Masse dit jaar zou starten, om in de winter van 2020-2021 in gebruik genomen te kunnen worden. Omdat deze bouw met een jaar is vertraagd, is ook de afbraak (en geen vervanging) van de TS Rocher Noir en de TS Lac Noir een jaar vertraagd. Als alle plannen doorgaan worden deze beide liften samen met Masse 2 in de zomer van 2021 afgebroken. Vooral de afbraak van de Lac Noir lift is jammer omdat het dan een stuk moeilijker wordt om de Itinéraire van Les Yvosses te skiën.
Verder:
Half oktober zijn de werkzaamheden aan TC Orelle – Cime, die voor deze zomer op de Cime de Caron gepland waren, afgerond, op Plan Bouchet werd nog verder gewerkt.
De kabels van de TPH Cime de Caron zijn vervangen. Omdat ook de hele elektrische installatie is vervangen moeten nu dezelfde testen als bij een nieuwe lift worden uitgevoerd. Mogelijk lukt het om nog in December toetsemming te krijgen om de lift weer in gebruik te mogen nemen.
Méribel Alpina (de liftmaatschappij van Méribel Mottaret) heeft de inschrijving geopend voor de vervanging van de TC Plattières 3 door een stoeltjeslift (zonder kap).

De foto’s van deze september/oktober: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan , hoelang ga je erover doen met de nieuwe lift van orelle naar crime caron

@Pieter
De lift krijgt een maximale snelheid van 7m/s
Van Orelle naar Plan Bouchet is de horizontale afstand bijna 5 km (4930 m) dus duurt zeker 12 minuten (nu bijna een half uur!)
Val Plan Bouchet naar de Cime is de horizontale afstand 2180 meter en duurt dus 6 minuten.

Meer info over dit project op https://www.flickr.com/photos/skifan/with/46644094941/…

bon ski

Dat had ik niet zien aankomen dat ze de gehele lift gaan verwijderen! @skifan
Hoe moeten de mensen die van de rocher noir piste dan terug komen?, als je vanuit LM kant komt is de enigste optie dan nog de tortollet lift wat ook een oude lift is.
De beste manier is als je vlot wilt zijn om de bettex lift te nemen maar als boarder is die verbinding tot aan de tunnel onder de brug een vrij vlakke piste.
Zo raakt het voordeel van Preyerand in minpunten met 1 lift minder…

*bericht bewerkt door Freerider op 31 okt 2019 09:47

7m/s en 6m/s, dat is snel.

Thx voor de info, @skifan.

Voor mensen die goedkoper willen op reis gaan , is orelle opeens een ferme verbetering , als je in 15 min kan staan in Val Thorens

Ja, Pieter, zeker waar. Alleen is er in Orelle nauwelijks fatsoenlijke accommodatie te vinden.

zalig , val thorens word weer wit

null

null

Ik heb niet alles teruggelezen, maar is de Cime Caron al gerepareerd?

@Geraertshoven
Cime Caron zijn ze druk mee bezig. Reparatie is denk ik af.
Omdat ze ook het elektrische systeem hebben vervangen, moet de lift weer getest worden alsof het een nieuwe lift is. Of dat bij de opening al af is… waarschijnlijk niet, en gaat dat nog een deel van december duren.

Op de Insta van VT zag ik een reactie van de beheerder van het account dat de Cime de Caron naar verwachting medio december open gaat…

Hier zitten de kenners van 3 Vallees :). Ik zou daar misschien volgend seizoen wel eens heen willen, bij voorkeur half maart. Bij slechts zicht zoek ik graag pistes tussen de bomen op, het liefst een lux appartement en een plek van waaruit je makkelijk elke dag een andere kant op kan. Méribel en Les Menuires lijken dan het meest logisch, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier zitten de kenners van 3 Vallees :). Ik zou daar misschien volgend seizoen wel eens heen willen, bij voorkeur half maart. Bij slechts zicht zoek ik graag pistes tussen de bomen op, het liefst een lux appartement en een plek van waaruit je makkelijk elke dag een andere kant op kan. Méribel en Les Menuires lijken dan het meest logisch, toch?

Roy83 op 9 nov 2019 13:43

Les menuires vind ik persoonlijk goede uitval basis. Voor ontdekken van het hele gebied . Meribel is dat ook, maar heeft toch wel iets duurder prijskaartje. Zelf nooit gezeten in Meribel .

als je met de bus gaat dan zou ik voor les menuires kiezen aangezien de bussen daar heen rijden voor Meribel moet je overstappen .

Als je tussen de bomen wilt skiën, zit je beter aan de kant van Courchevel/La Tania. Qua ligging maakt het niet veel uit. De verbindingen zijn zo goed. Ter illustratie: ik zit altijd in Saint Martin en dan ben ik met 4 liften helemaal aan de andere kant, op het verste punt in courchevel 1650.
Ik ben zelfs sneller in Courchevel dan in Val Thorens.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 nov 2019 14:06

Wij zijn regelmatig half maart in Val Thorens geweest. Daar vindt je normaal gesproken op de hogere pistes nog goede sneeuw (maar geen bomen). Mijn ervaring is dat de lagere pistes in die periode toch vrij snel papperig worden. Zeker de lagere stukken rond de dorpen Meribel / Mottaret kunnen er dan rampzalig bij liggen. Het is natuurlijk afhankelijk van het weer en de temperatuur op dat moment maar wij beperken ons midden maart heel vaak alleen tot de hogere pistes rond Val Thorens.

Tnx allemaal. Wij gaan gewoon met de auto en willen vooral de optie hebben om tussen de bomen te kunnen skiën bij slecht weer en bij goed weer de hoogte meer op te zoeken.

Maar als ik met name @drphil goed interpreteer maakt het niet heel veel uit omdat alle hoeken wel met een paar liften te bereiken zijn?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tnx allemaal. Wij gaan gewoon met de auto en willen vooral de optie hebben om tussen de bomen te kunnen skiën bij slecht weer en bij goed weer de hoogte meer op te zoeken.

Maar als ik met name @drphil goed interpreteer maakt het niet heel veel uit omdat alle hoeken wel met een paar liften te bereiken zijn?

Roy83 op 9 nov 2019 15:13

Nee tussen les menuires en Meribel zit daar dan nog niet heel veel verschil . Vanuit les menuires zit je sneller in val Thorens maar vanuit Meribel weer sneller in courchevel .
Wij zijn jaren lang in maart geweest altijd goede sneeuw gehad . In de middag wel wat meer kans op papperig sneeuw .

Vanuit Les Menuires zit je met twee liften in Val Thorens, vanuit Meribel met vier. Vanuit Courchel 1850 met vijf. Vanuit La Tania met zes (via Loze/Meribel) of zeven (via Courchel 1850). Maakt allemaal niet bijzonder veel uit.
Wel een stukje verder skiën natuurlijk.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 nov 2019 15:51

Tnx, wederom. Een beetje pap op de terugweg is niet erg, dat hoort bij lente skiën.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er zit natuurlijk wel een nadeel aan als je twee dalen verderop gaat skiën, en dat is dat de verbindingen dicht kunnen gaan. En dat het natuurlijk best een stukje skiën is terug vanuit ValTho. Dat gezegd zijnde, is Courchevel verreweg mijn favoriete deel (vooral 1650 is rustig en altijd goede sneeuw) en Val Thorens duidelijk mijn miste favoriete deel (veel te druk!).

Vanuit Val Thorens ben je trouwens met vier liften al in La Tania, zie ik. Twee liften die iedereen moet nemen om uit Val Thorens te komen. En maar twee extra liften. Pas du Lac (of Saulire Express als je doorskiet naar Meribel - lekkere piste!) en vervolgens kun je kiezen uit Loze/Chenus/Coqs of zelfs Plantrey.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 nov 2019 16:19

Ik zou gewoon kijken nu naar accomodaties die je leuk vindt en dan bepalen waar je heen gaat !

Succes met uitzoeken !

Het al eerder geniemde voordeel van Les Menuires is o.a. ook dat je 's morgens goed kunt anticiperen op de weersomstandigheden. Je treft er bij Croisette een bord met overzicht van alle geopende pistes (kan natuurlijk ook digitaal). Bij winderige omstandigheden kun je beter Val Thorens vermijden en richting Meribel/Courchevel gaan. Kun je door omstandigheden het dal niet verlaten dan blijf je gewoon in het dal van Les Menuires met genoeg km. en liften om de dag door te brengen. Les Menuires heeft dan ook nog de goedkoopste accommodaties. In feite geldt voor Saint Martin ongeveer hetzelfde. Al ligt dat 400 tot 500 m. lager.

Hen48

Ja dat lijkt een goede optie @miepmiep, zeker als het allemaal zo goed verbonden is. ‘t Zal er dit seizoen niet meer van komen waarschijnlijk, maar ik ben nog nooit in Frankrijk geweest en het lijkt me toch mooi om een keer in groot en goed aangesloten gebied te skiën.

Een beetje snel rondkijken laat zien dat er ook zat luxere en moderne appartementen te vinden zijn, in bijna alle dorpen. Het hoeft niet per se heel goedkoop, dus dat scheelt ook.

*bericht bewerkt door Roy83 op 09 nov 2019 16:21

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In het dal zijn St Martin/les Menuires/Val Thorens zijn nul bomen, op een paar bomen bij St. Martin na.

Sneeuwkanonnen maken overuren in Val Thorens

Plaats een reactie