Mogelijkheden Val Thorens voor minder mobiele persoon?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Dag allemaal,

Over een weekje vertrekken we met het gezin naar Val Thorens. Mijn schoonmoeder kan alleen stukken van een paar 100 meter wandelen. Skiën doet ze niet. Vandaar de volgende praktische vragen:

  • Rijdt er een skibus door het dorp?
  • Hebben jullie tips voor locaties om 's middags af te spreken die makkelijk bereikbaar zijn zonder ski's (op de berg of in het dorp)?

Andere tips, inzake mijn minder mobiele schoonmoeder zijn zeker welkom

Alvast Bedankt!

Joren

*bericht bewerkt door Joren op 04 jan 2020 19:00

Dag Jeroen,

er rijdt zeker een bus door het dorp.
Ook rijdt er een bus naar Les Menuires, Saint Martin, … ('t is denk ik dezelfde bus als door Valtho rijdt, je mag er wel niet in ski-uitrusting op denk ik).
Er zijn zeker plaatsen waar je makkelijk kan afspreken, bv Place de Caron. Ligt er een beetje aan waar je gelogeerd bent.

Dirk - LIVE unITed

Door les Menuires rijden de hele dag 2 skibussen. Die rijden niet naar Val Thorens. Tussen Les Menuires en zal Thorens rijdt, denk ik, enkel een soort lijndienst. Gezien de structuur van Val Thorens kan ik me ook niet voorstellen dat daar een skibus rijdt. Ik heb die althans nooit gezien. Niet skiërs zijn sowieso veel beter af in Les Menuires.

Hen48

Val Thorens rijden ook bussen.

Tussen de dorpen val Thorens en les menuires en saint Martin rijden ook bussen. Volgens mij tussen valto en les menuires gratis voor wandelaars .

Dus altijd een mogelijk om ergens anders af te spreken.

In val Thorens is centrale punt bij centr sportief . Daar kan je weer overstappen
op een bus naar les menuires of naar andere wijk in val Thorens . Gratis bus

Les menuires heb je gare de routiere dat is bus station. Hier kan je op stappen naar de andere wijken in les menuires . Gratis Bus

Heb het nog eens nagekeken.
In Valtho rijdt een bus constant lusjes.
En tussen Valtho-Les Menuires-Saint Martin rijdt ook een bus lusjes.
Bus is inderdaad gratis, maar ik denk dat de tweede bus (die dus de verschillende dorpen aandoet) niet mag genomen worden door skiërs (om te verhinderen dat je van Valtho naar beneden skiet en dan gratis met de bus naar boven en terug naar beneden skiet, …)

Dirk - LIVE unITed

Bus is inderdaad gratis, maar ik denk dat de tweede bus (die dus de verschillende dorpen aandoet) niet mag genomen worden door skiërs (om te verhinderen dat je van Valtho naar beneden skiet en dan gratis met de bus naar boven en terug naar beneden skiet, …)

DirkG op 4 jan 2020 20:56

Zouden mensen dat anders echt gaan doen? Is nou niet de meest interessante afdaling. Iemand die ook maar een klein beetje van skiën houdt, koopt liever een skipas dan gratis dat stuk heel de dag op en neer te gaan.

Annoying skiers since 2003

De 2 busdiensten binnen Les Menuires rijden constant hun lussen. Daarvan zie ik ook een dienstregeling. Die regeling zie ik niet binnen Val Thorens. Dat er een dienst is tussen Saint Martin, Les Menuires en zal Thorens is ook duidelijk, maar die is veel minder frequent dan die binnen Les Menuires. Ik heb mijn vrouw en schoonzus weleens vanuit Les Menuires nasr Val Thorens gebracht maar zij vonden het een lastig dorp om te wandelen en konden ook de liften in het dorp om hoogte te overbruggen niet vinden. Voor hen was het niet voor herhaling vatbaar, terwijl ze vanuit Les Menuires met wandelpas met gebruikmaking van diverse liften bijv. wel in Meribel en Courchevel konden komen. Val Thorens is een echt dorp voor skiërs.

Hen48

Vorige seizoenen was er in ieder geval een bus in ValTho,
https://www.valthorens.com/pdf/horaires_navette_H2017-18.pdf…
maar vind niets voor 2019-2020…

Dirk - LIVE unITed

Heb het nog eens nagekeken.
In Valtho rijdt een bus constant lusjes.
En tussen Valtho-Les Menuires-Saint Martin rijdt ook een bus lusjes.
Bus is inderdaad gratis, maar ik denk dat de tweede bus (die dus de verschillende dorpen aandoet) niet mag genomen worden door skiërs (om te verhinderen dat je van Valtho naar beneden skiet en dan gratis met de bus naar boven en terug naar beneden skiet, …)

DirkG op 4 jan 2020 20:56

We zijn 2 jaar geleden de bus uit gebonjourd in Les Menuires (komend van Saint Martin) en de chauffeur meldde ons toen dat het een andere maatschappij is (dan de liftmaatschappij) tussen Les Menuires en Val Thorens en dat ze daarom geen skiërs/boarders mogen vervoeren.

Zag dat er dit jaar zelfs een bus rijd zonder chauffeur. Volledig autonoom. Wel is het verstandig om de locatie in het dorp goed uit te zoeken. Ik zou zeggen vlak bij het winkelcentrum.

Naar de 360 bar gaan ook taxi’s ik weet niet of die heel de dag gaan. Maar dat kan een leuk voor haar zijn op een zonnige dag.

From a galaxy far far away.............

@Harm. Weer een signaal dat het met name voor mensen die niet bekend zijn in Val Thorens e.o. en met het fenomeen van rondrijdende bussen in dat gebied, best lastig is. En dan is die mevrouw kennelijk ook nog alleen.
Dan is er bijv. In Les Menuires met zijn vele winkeltjes en wandelmogelijkheden toch heel wat meer vertier voor niet skiërs. Maar goed de plaatskeuze is gemaakt. Ze kan natuurlijk met de lijndienst wel naar Les Menuires en daar met de skiende familieleden afspreken. Dat doen wij al jaren, maar dan vanuit Les Menuires, waar het met liften ook voor niet skiërs heel wat gemakkelijker is.

Hen48

Een paar 100mtr is niet veel, zeker als je de factor sneeuw toevoegt zal het overal een uitdaging zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat wel alles mogelijk is, zoek op de locatie binnen de straal die mogelijk is met of zonder bus (of geef wat exta €€ uit voor een taxi) een “stamkroeg” en maak er wat van. Ik weet niet of er daar tentjes zijn direct boven aan een lift maar dat zou natuurlijk helemaal top zijn voor schoonmoeders.

.

Heb het nog eens nagekeken.

In Valtho rijdt een bus constant lusjes.
En tussen Valtho-Les Menuires-Saint Martin rijdt ook een bus lusjes.
Bus is inderdaad gratis, maar ik denk dat de tweede bus (die dus de verschillende dorpen aandoet) niet mag genomen worden door skiërs (om te verhinderen dat je van Valtho naar beneden skiet en dan gratis met de bus naar boven en terug naar beneden skiet, …)

DirkG op 4 jan 2020 20:56

We zijn 2 jaar geleden de bus uit gebonjourd in Les Menuires (komend van Saint Martin) en de chauffeur meldde ons toen dat het een andere maatschappij is (dan de liftmaatschappij) tussen Les Menuires en Val Thorens en dat ze daarom geen skiërs/boarders mogen vervoeren.

Harm op 5 jan 2020 10:59

Klopt alleen voor wandelaars . Staat bij de uren staat .

Als je van dure terrasjes houdt dan is Val Thorens best ok voor niet skiers… zo niet… dan heb je er niets/weinig te zoeken. Als je niet mobiel bent, dan ben je aangewezen op de rondrij bus, die rijdt het hele dorp door in een lus, en is gratis… maar waar wil je naar toe ? Een ander stuk van het dorp waar het zo veel te doen is als waar je vandaan komt…? Terrasjes en een beetje veel te duur shoppen is het enige… en als het slecht weer is…
Elkaar ontmoeten kan op elk terrasje aan de piste. Behalve Le Balcom, heeft elk del van het dorp wel van die terrasjes. Kijk op de site, dar staat een goede interactieve kaart waar je alles kan vinden.

Plaats een reactie