Pistepreparatie Les3vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hallo,

Ik ben vorige week in Val Thorens geweest en 5 dagen prachtig weer gehad met veelal goeie sneeuw.Dit was mijn 1ste keer Frankrijk, daarvoor altijd Oostenrijk of Zwitserland.
De 3vallees is echt geweldig groot alleen vond ik de pistepreparatie zwaar tegen vallen.De 1ste dag(14-01) lag alles wel goed geprepareerd maar naarmate de week vorderde werd het steeds minder. Een hoop piste zijn de hele week niet geprepareerd en andere maar een paar keer. Is dit normaal in Frankrijk? Ik heb dit in Oostenrijk/Zwitserland nog nooit zo mee gemaakt.

Is zeker niet normaal in Frankrijk. Bij voorbeeld Valmorel is naar mijn mening altijd zeer goed geprepareerd. Vorig jaar in Trois Vallee ook geen klagen. Misschien dat het aan de weersomstandigheden ligt. Ik kan me voorstellen dat 's avonds na een mooie dag even vlak trekken sneller gaat dan dat de piste opnieuw geprepareerd moet worden na een halve meter verse sneeuw.

Er was al een week geen verse sneeuw meer gevallen dus daar heeft het niet aan gelegen.

Is me nog nooit opgevallen en ik ben er nu toch al enkele keren geweest…

Nog nooit te klagen gehad over de pistepreparatie in Les3 vallées, Paradiski of dergelijke topgebieden in Frankrijk.

Zal dus wel uitzonderlijk zijn…

zoals jij het zegt heb ik ook nog niet meegemaakt?

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Dan hoop ik maar dat het een uitzondering was. Het was verder wel echt een geweldig gebied en kom dan ook zeker nog een keer terug.

Wij komen al heel wat jaren in de trois vallees en met name in VT. Het komt inderdaad voor dat bepaalde pistes niet elke dag geprepareerd worden. Dit zijn vaak de wat moeilijkere pistes en/of 1 van de 4 pistes die vanaf een bepaald punt lopen. Zeker in de meer rustige periodes wordt niet alles geprepareerd. Dit is soms best wel irritant want de passen zijn niet goedkoop en dan mag je eigenlijk wel verwachten dat alles goed geprepareerd is. Einde van het seizoen (de beruchte dutchweek die steeds drukker wordt) wordt er vaak nog minder geprepareerd. Het waarom is ons niet duidelijk.

De laatste week zal het wel minder worden omdat de pistes niet langer mee hoeven. Men prepareert niet alleen om ons een plezier te doen maar vooral omdat geprepareerde pistes langer meegaan en dus open te houden.

Ik had dat ook nog niet eerder in de 3V meegemaakt tot vorige week want ik was er ook. Het was me dus ook al opgevallen. Standaard in de 3V is blauw en groen elke dag rood om de dag en zwart af en toe of niet. Maar dat ging dus niet op.

ja ook nooit problemen mee gehad en toch al vaak in trois vallees geweest.

Ik had dat ook nog niet eerder in de 3V meegemaakt tot vorige week want ik was er ook. Het was me dus ook al opgevallen. Standaard in de 3V is blauw en groen elke dag rood om de dag en zwart af en toe of niet. Maar dat ging dus niet op.

SPAM op 25 jan. 2012 21:01

Er zijn er toch wel meerdere die dit hebben ervaren. Hopen dat dit eenmalig was. Ik moet zeggen dat ik het in de "stille" periode ook wel erg druk was. Toch bij bijna elke lift wel wachten(+/- 5min) terwijl ik vorig jaar met kerst en in de krokus in Solden minder heb moeten wachten en het ook een stuk stiller was op de pistes. Ik kan me zo voorstellen dat de 3 vallees in het hoogseizoen helemaal niet te doen is qua wachttijden.

Ik ben vaak in Orcières geweest en daar was de pistenpreparatie niet zo goed, midden winter ondanks genoeg sneeuw toch ijzig en redelijk wat ongeprepareerde pistes.

De pistes in Saint-Légèr vond ik wel goed, maar uitdagende pistes waren er niet. Het skigebied heeft ook maar een goeie 20km.

Vorig jaar was ik in Valmeinier-Valloire en daar was op het einde van de week geen enkele piste meer te doen zonder veel ijs of stenen. Er waren veel ongeprepareerde zwarte pistes die er dus slecht bij lagen.

Het valt me op dat ze in Frankrijk niet zo goed prepareren in tegenstelling tot Zwitserland of Andorra. Dat is misschien ook de reden waarom sommige mensen Fransen lui vinden.

Dat valt wel tegen, natuurlijk!

Wij zijn enkele keren in het ‘laag seizoen’ in les menuires geweest en hebben nooit te klagen gehad.

Op de dagen zonder grote toeren, startten we s morgens steeds richting pointe de la masse. Allemaal mooie rode racepisten, prima geprepareerd.

T is ook onze ervaring dat in frankrijk de blauwe elke dag worden geprepareerd en de rode maar om de twee dagen maar verder niet te klagen.
De skivakantie met de best geprepareerde pistes is voor mij nog steeds (raar maar waar) les sybelles. Wss een samenloop van goede sneeuw en weinig volk (we gaan meestal de week na de kerstvakantie). Zeker niet mijn favoriete gebied, maar over preparatie totaal geen klagen daar!

Ik ben ook altijd erg tevreden geweest over de preparateurs in 3V. Heb ze zelfs eens een mailtje gestuurd om ze te bedanken voor hun topprestatie.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Ik was 2 weken geleden in Valloire/Valmeinier en de pistes werden daar juist perfect geprepareerd. daarbij was het rustig, waardoor je zelfs aan het eind van de dag nog over "ribbeltjes"pistes kon skiën.
Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil in prepareren tussen Oostenrijk, Frankrijk en Italië. Wat wel erg opvalt is dat hoe drukker het gebied is, hoe sneller de pistes minder worden, ongeacht de preparatie.

Ik vond Les Trois Vallées ten opzichte van o.a. Les Quatre Vallées verbazingwekkend goed! En geen wachttijden, ik was juist over deze twee punten heel erg positief. Het was trouwens met kerst 2010, dus dat zou een drukke week moeten zijn.

Serfaus

Ik hoorde deze geluiden ook in Les Menuires. Ik had er zelf niet veel last van gehad.
Misschien heeft het iets te maken met de stakingen die in Meribel zichtbaar waren(sommige liften draaiden niet).

Als je op http://www.skiplan.com/ op “les stations en temps reel” klikt kun je bij Meribel Alpina en Les Menuires zien welke pistes geprepareerd zijn
Er zijn ook regels voor die ik niet precies ken, maar het is in de geest van de groene (en meeste blauwe) pistes ieder dag, de rode 3/4 maal per week en de zwarte zelden.

bon ski

Plaats een reactie