Noodlanding voor luchtballon in Courchevel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Courchevel

null

Een nogal bijzonder ongelukje vandaag in Courchevel waar een hete-luchtbalon een noodlanding heeft moeten maken op de Rue de Bellecote

Click. Click. Peace

Was dit een promo-vlucht of een “eco”-alternatief voor heli-skiën?

Ballonvaarten lijken me zowiso tricky in de bergen met al die liftkabels / draaiwinden / weinig vlakke velden om in te landen.

Glide on!

Was dit een promo-vlucht of een "eco"-alternatief voor heli-skiën?

Ballonvaarten lijken me zowiso tricky in de bergen met al die liftkabels / draaiwinden / weinig vlakke velden om in te landen.

Vivace op 20 feb 2020 13:47

Ballonvaren in de Alpen wordt erg veel gedaan in de winter. Het weer is meestal perfect door de thermiek, waarvan ook de talrijke paragliders gebruik van maken. Tijdens de hoogdagen kun je wel 10-tallen tegelijk spotten. Moeilijker zou ik het niet noemen, er moet alleen met meer zaken rekening worden gehouden. Je wilt niet landen in een afgelegen dal… :) Een ballon heeft trouwens geen vlak veld nodig om te landen. En stukje waar het even licht hellend is, volstaat als de volgwagen er maar geraakt.

*bericht bewerkt door Joy85 op 20 feb 2020 14:50

Verdeurie, valt de kaviaar van m’n toastje ;)

Was dit een promo-vlucht of een "eco"-alternatief voor heli-skiën?

Ballonvaarten lijken me zowiso tricky in de bergen met al die liftkabels / draaiwinden / weinig vlakke velden om in te landen.

Vivace op 20 feb 2020 13:47

Ballonvaren in de Alpen wordt erg veel gedaan in de winter. Het weer is meestal perfect door de thermiek, waarvan ook de talrijke paragliders gebruik van maken. Tijdens de hoogdagen kun je wel 10-tallen tegelijk spotten. Moeilijker zou ik het niet noemen, er moet alleen met meer zaken rekening worden gehouden. Je wilt niet landen in een afgelegen dal… :) Een ballon heeft trouwens geen vlak veld nodig om te landen. En stukje waar het even licht hellend is, volstaat als de volgwagen er maar geraakt.

Joy85 op 20 feb 2020 14:46

Thermiek en ballonvaren gaat niet zo goed samen (te turbulent). Je zult ze wel zien in de Alpen, uitzicht is prachtig. Echter alleen rondom zonsopkomst en zonsondergang 👍
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-te…

Of corrigeer ik nou een echte ballonvaarder 😇

OK, even voor mij als nono en ik stel het heel gesimplificeerd voor: een ballon heeft dus vooral baat bij rust in de lucht en creëert met zijn branders in feite zijn eigen soort van thermiek?

Edwin van Riel

Yep @evr66 ballonvaren doe je met alleen huisgemaakte thermiek in een zakje.
Gewone thermiek is veel instabieler qua lucht en dat is beslist niet prettig met zo’n stuurloze bubbel. Dat zou een beetje vergelijkbaar zijn met de Mur Suisse straightlinen 😄

Yep @evr66 ballonvaren doe je met alleen huisgemaakte thermiek in een zakje.
Gewone thermiek is veel instabieler qua lucht en dat is beslist niet prettig met zo’n stuurloze bubbel. Dat zou een beetje vergelijkbaar zijn met de Mur Suisse straightlinen 😄

Hessel op 20 feb 2020 16:44

Laatste laat ik aan jou over, ben al blij als ik daar redelijk vloeiend beneden kom met de nodige bochtjes ;)

Edwin van Riel

OK, even voor mij als nono en ik stel het heel gesimplificeerd voor: een ballon heeft dus vooral baat bij rust in de lucht en creëert met zijn branders in feite zijn eigen soort van thermiek?

evr66 op 20 feb 2020 16:20

Ik ben geen ballonvaarder maar wel zweeflvlieger en wat ik weet van ballonvaren is dat ze het liefst vliegen met berekenbare wind en geen thermiek. Dat laatste hebben we als gliders en para's maar weer al te graag. Thermische lucht is instabiel (zoek maar eens op adiabatisch proces i.c.m. thermiek) en kan als (zeer) turbulent worden ervaren. Een heteluchtballon kan oncontroleerbaar worden in thermiek. Dat is ook een belangrijke reden om 's ochtends vroeg bij sunrise of einde dag bij sunset te gaan varen: geen tot weinig thermiek.

*bericht bewerkt door Luc6 op 20 feb 2020 16:53

poedermeneer

Nou ik begin daar ook niet aan @evr66
Ik bedoel meer dat het dan heel stevig stuiteren is en vervolgens hard crashen.

Het is wat @Luc6 zegt. Daarbij: daar waar thermiek omhoog gaat, gaat het altijd daarnaast omlaag. En daar doorheen vliegen met je ballon is een no go.

In de bergen heb je, naast eventuele thermiek, stijgwind aan loefzijde en daalwind aan lijzijde, heeft dat ze misschien in de problemen gebracht?

Bollonvaren moeten jullie echt eens boeken.
Zo mooi en rustgevend 👍
Harde landing who cares.
Nederland telt 200 ballonvaarders en 450 geregistreerde heteluchtballons.
Bollonvaardersopleiding rond 25000 Euro.
Kosten heteluchtballon voor 3 jaar 6 personen 80000 Euro exl btw.

Ik was inderdaad mis met de thermiek. (zat enkel met turbulentie in mijn hoofd, maar thermiek veroorzaakt dit idd) maar wat wel juist is, is dat de thermiek in de winter vaak afwezig is overdag, waardoor men een ganse dag kan varen… De streek rond het Kaisergebirgte lijkt me toch populair bv. Daar heb ik al regelmatig tientallen ballons zien varen rond het middaguur.

Plaats een reactie