Skiles Les Menuires kids

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Wij gaan rond oud en nieuw naar Les Menuires in Les3V.
Onze jongens (6 en 8 jaar) hebben nu 2 jaar (2x1week) les gehad in Oostenrijk.
Op de site van Les Menuires kom ik alleen skiles 6 dagen tegen. Je kunt alleen kiezen uit 6 halve of 6 hele dagen.
Waarom is 4 dagen niet mogelijk???
Het is juist zo leuk om ook twee dagen samen te skieen.
Iemand ervaring mee?
Hoe zijn de ervaringen met NL-sprekende lessen?

Tenzij je het als kinderopvang ziet, blijf ik skischolen voor kinderen (in Frankrijk toch zeker) een soort van weggegooid geld vinden. Veel te grote en geen homogene groepen waarbij de kindjes het grootste deel van de tijd stilstaan/op de grond liggen en de skileraar grotendeels bezig is met het oprapen ervan.

Mijn advies: laat ze 2 à 3 uurtjes privéles nemen in een Nederlandse indoorhal. Ze leren hiervan meer bij dan 4 dagen skischool in Menuires.

Mijn kinderen hebben al weer even geleden vanaf dezelfde leeftijd een aantal jaren achter elkaar skiles gehad bij de ESF in Meribel-Mottaret en in VT. Wij boekten lessen in de ochtend, van een uur of 9 tot een uur of 12. Zij hebben het altijd plezierig gevonden en hebben vooral ook echt goed leren skien. Leraren/leraressen - toen twee per groep - waren meestal Frans, maar spraken goed Engels. Dat bleek nooit een probleem. Er waren overigens kinderen van verschillende nationaliteiten, wat de kinderen wel leuk vonden; eigenlijk altijd waren er ook andere Nederlandse kinderen bij. (3V en met name Les Menuires en VT is inmiddels veel Nederlandser, dat was 20 jaar geleden nog wel anders.)

Mij is bekend dat de ESF in VT (en dat zal in Les Menuires dus wel niet anders zijn) met name voor de kinderen inmiddels ook Nederlands sprekende leraren heeft. De groepen waren nooit te groot en vanwege het systeem (zie onder) redelijk homogeen qua niveau.

De lessen worden aan het einde van de week afgesloten met een examentje, die indien met succes afgesloten toegang gaven tot de volgende stap, in ons geval het jaar erop. De kinderen kregen een soort paspoortje, waarbij na het examen de scores op afzonderlijke onderdelen werden aangegeven, welk paspoortje je het jaar daarop weer meenam. Deze systematiek en de niveaus was/waren op elke plaats hetzelfde. Daarom was het niveau van de kinderen vergelijkbaar.

Wij gingen altijd 's middags met de kinderen skien.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Dank voor de info.
Wij gaan waarschijnlijk voor de skilessen in de ochtenden…

Realiseer je wel dat het een hele kunst is om het hele gebeuren 's ochtends om 9 uur bij de les af te leveren:-) voordeel is dat je nog een hele middag tot je beschikking hebt.

hallo,
In Les Menuieres is een nederlandstalige skilerares Sophie Tassenoy, ze heeft een eigen website waar je zeker info vindt!!
http://www.sophieski.eu/
In val thorens zijn heel wat belgen die lesgeven: Lode en tim Nolf, Jiri Baert, Michel Vandevyver,…
succes!

Hoi,

Zelf geef ik les in de ESF van Les Ménuires en wil je graag wat meer informatie geven.
Betreffende de groepslessen, bestaat voor de kinderen uit 6 halve dagen (voor- of namiddag) of 6 volledige dagen. Waarom 6? Omdat dit in groepsles toch wel nodig is om de kids naar een hoger niveau te tillen. Daarenboven geeft dit ook een zekere routine en leren ze andere kinderen kennen (als de groepen constant zouden veranderen ligt dit nogal moeilijk, het is dus vooral om praktische redenen dat er met weekstages wordt gewerkt). Voor volwassenen kan per dag wel (ticket), maar hier ligt de doelstelling dan ook anders.
Indien je toch zou opteren voor minder skiles/dagen, is er uiteraard privéles. Hier heb je meer vrijheid, maar weet dat privéles gedurende de schoolvakanties enkel mogelijk is tussen 12u30 en 14u00 (of 14u30 gedurende krokusvakantie). Hier kan je wel vragen naar een Nederlandstalige monitor/monitrice, dat is dan weer een pluspunt.

@ Niels: Heterogene groepen? De ESF streeft net naar zo homogeen mogelijke groepen door de vele verschillende niveau’s (elk kind heeft na afloop van de week een testje, gevolgd met een paspoort met niveau dat in heel Frankrijk van toepassing is), dus bekijk alles niet zo zwart wit. Kinderen leren wel degelijk veel gedurende een week skiles, en vallen en opstaan hoort hier bij (zeker bij de beginnertjes). Kleinere skischolen hebben het iets moeilijker om homogene groepen te creëren, omdat er minder kids zijn en ze toch samen moeten skiën. Indien er meer kinderen zijn van hetzelfde niveau kan je ze zelfs nog splitsen per leeftijd, wat in de schoolvakanties sowiso gebeurd.

Zelf al spreken de monitoren Frans, jonge kinderen kunnen zich heel goed aanpassen en leren ook veel door te kijken naar anderen. Aangezien de jongens 6 en 8 jaar zijn + van hetzelfde niveau kunnen ze ook samen in de groep zitten, nooit alleen dus :o)

De website van de ESF van Les Menuires komt deze week ook online in het Nederlands, dus altijd makkelijker om te lezen. Meer informatie over mezelf kan je terugvinden op http://www.sophieski.eu of op Facebook via Sophieski - Sophie Tassenoy.

Sophie,

Kan ESF Les Menuires in de periode 31/3/'13 tot 5/4/'13 (1e week Belgische paasvakantie) Nederlandstalige lessen garanderen voor kinderen? Zo niet, worden de groepen dan alvast samengesteld zodat er zo veel als mogelijk Nederlandstalige kinderen bij elkaar in de groep zitten?

Hoi Gast111,

Groepslessen kunnen helaas nooit gegarandeerd worden in het Nederlands. Meestal trachten ze wel de anderstalige kids samen te zetten (eng. en ned.), al denk ik dat er in die periode niet heel veel Nederlandstaligen zullen zijn. Nederland heeft gedurende deze periode nl. geen vakantie, enkel Frankrijk, Engeland en België.
Met wat geluk sta ik misschien op de groepsles, je weet maar nooit :o)

Vorig jaar in dezelfde periode (1e week Belgische paasvakantie) zaten beide kinderen bij een andere skischool (prosneige) in Les Ménuires en zaten onze beide kinderen allebei in een ander groep met bijna alleen Nederlandstalige kinderen. Ook de monitoren kenden allemaal essentiële woorden Nederlands. ESF zou daar toch ook eens werk moeten van maken…

Goh… Wij hebben op sommige momenten tot 300 monitoren, waar er zeker een 50-tal ook de essentiële woorden in het Nederlands kennen (taalstages voor de start van het seizoen, maar er is een vrijheid, dus sommigen gaan voor andere talen zoals bvb. Russisch) + 5 monitoren die (quasi) vlot Nederlands spreken. ProsNeige heeft misschien 20 monitoren (misschien zelfs minder), en ja, dan is bijscholen makkelijker. De ESF maakt er zeker werk van en de monitoren willen wel degelijk leren. Vorig jaar heb ik heel wat woorden vertaald voor de leergierige monitoren :-) Niet te vergeten is dat de meeste monitoren van ProsNeige niet allemaal Fransmannen zijn. Zo ken ik bvb. een Duitser die inderdaad een aardig woordje Nederlands spreekt, maar iedereen weet heel goed dat die talen dichter bij elkaar liggen dan het Frans en Nederlands :-)

Er komen ondertussen ook meer en meer Russen richting de Franse skigebieden, maar ook voor deze taal zal het even duren voordat de skimonitoren deze machtig zijn. Neem het van mij aan, Russisch is een moeilijke taal en ik ben heel blij dat ik door mijn opvoeding al automatisch 3 talen volledig machtig ben.

Waarom de vraag of ze samengesteld worden (op basis van taal) als je uit ervaring weet dat dit gebeurd?

Tot op de pistes @ Les Ménuires!

@sophie: bij prosneige hebben we er inderdaad ervaring mee, maar vraag me af of dit ook zo bij esf gebeurt?

Zoals eerder aangehaald in mijn post van 22 okt.: "Meestal trachten ze wel de anderstalige kids samen te zetten (eng. en ned.)"

We doen vooral ons best om de kids een overgetelijke tijd te bezorgen en het skiën op een plezierige manier aan te leren. Zelf heb ik mij als kind nooit verveeld in de skiles, ondanks mijn beperkt Frans toen :-)

Plaats een reactie