Nog nieuwe liften in Val Thorens

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

2 jaar geleden ben ik in Val Thorens geweest, en dit jaar ben ik weer van plan om daarnaartoe te gaan. Toen viel het me op dat er erg veel ouderwetse liften zijn in het gebied. Gelukkig niet veel sleepliften, maar wel erg veel open 2-zitters en 4-zitters. Aangezien het aardig koud en winderig kan zijn op die hoogte, vroeg ik me af of er nog een aantal liften zijn geüpgrade in de afgelopen 2 jaar.

Er zitten nieuwe bakjes op de funitel de Peclet. Er is vorig jaar een nieuwe funitel de Thorens bij gekomen.
Incl 2 nieuwe pistes.

nu 1 waar je dit jaar niks aan hebt: Er komt een Funitel de Folie Douce. Deze gaat naar de top van plein Sud met een tussenstop op Folie Douce. (om de dronken mensen weer veilig in het dorp te krijgen)

Er zitten nieuwe bakjes op de funitel de Peclet. Er is vorig jaar een nieuwe funitel de Thorens bij gekomen.
Incl 2 nieuwe pistes.
nu 1 waar je dit jaar niks aan hebt: Er komt een Funitel de Folie Douce. Deze gaat naar de top van plein Sud met een tussenstop op Folie Douce. (om de dronken mensen weer veilig in het dorp te krijgen)

Dave op 19 nov. 2012 10:35

die Funitel de Peclet was toch al nieuw, of is die verder vernieuwd? De Funitel de Thorens kende ik idd nog niet. Leuke toevoeging

Jammer van de Funitel de Folie Douce, op het einde van de dag is de Plein Sud niet de allerbeste piste meer. Maar dat is voor volgend jaar dan

De Funitel de Peclet heeft vorig jaar nieuwe kabels gekregen, dit seizoen zitten er nieuwe "blauwe"bakjes op.

De lift naar Plein Sud (3 Vallées 2) vanuit het dorp is ook niet meer 1 van de nieuwste dus die is aan vervanging toe. Nu is plein Sud toch niet mijn favoriete afdaling maar wel handig om in het dorp te komen als laatste afdaling.

Klopt absoluut, ik zit dit jaar aan de piste Plein Sud. Dus dat is een standaard laatste afdaling van de dag. Die lift is zeker aan vervanging toe.

Ik ben sowieso groot voorstander van overkappingen op stoeltjesliften, helemaal na vorig jaar toen het -25 graden was op de piste. Dan is uit de wind zitten toch wel ideaal

Ergens heb ik gelezen dat de 3V2 (die is vanaf bovenaan de Plein Sud naar de top richting Meribelvallei/Les Menuires/pistes Goitschel en Pluviometre) vervangen zou zijn.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

ik zie wel kranen in het dorp staan. Dat zou kunnen betekenen dat ze al bezig zijn voor volgend jaar.
Ik lees inderdaad hier en daar wel wat over de 3 V2 wordt er alleen niet echt wijs uit. Zodra ik in Val Tho ben zal ik een update plaatsen met de liften die daadwerkelijk aangepakt zijn.

Overkappingen in Valtho is door de wind juist niet mogelijk. Er staat op die hoogte namelijk relatief veel wind en door zo een kap vangt de lift nog meer wind en kan/mag dan niet open.

Ok, dat verklaart wel wat v.w.b. de overkappingen op liften.

@ Dave, er staan een aantal kranen bovenin het dorp, omdat ze daar hotels/appartementen/woningen aan het bouwen zijn.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

2 jaar geleden ben ik in Val Thorens geweest, en dit jaar ben ik weer van plan om daarnaartoe te gaan. Toen viel het me op dat er erg veel ouderwetse liften zijn in het gebied. Gelukkig niet veel sleepliften, maar wel erg veel open 2-zitters en 4-zitters. Aangezien het aardig koud en winderig kan zijn op die hoogte, vroeg ik me af of er nog een aantal liften zijn geüpgrade in de afgelopen 2 jaar.

Blijstra op 19 nov. 2012 10:16

Ook niet overdrijven eh, 80% van de liften zijn ontkoppelbaar. En open liften staat niet automatisch gelijk aan ouderwetse liften.

@ Nick, ze zijn inderdaad weer aardig aan het bouwen qua hotels, incl Altapura die vorig jaar open ging zijn ze erg veel luxe aan het bouwen. Hoop niet dat ze de rijke russen willen trekken.

Ik ga deze carnaval ook voor de 2e maal naar VT. Iemand ergens een topic of berichtgeving waar goed te zien is waar de nieuwe funitel dan staat en welke pistes er dan bij gekomen zijn. Heb er al naar gezocht maar echt duidelijk is het me allemaal niet geworden.

Via google: Funitel de Thorens zoeken en dan de site van vacanski.
Daar staat duidelijk op.
Nieuwe pistes zijn:

  • Chocard (een zwarte vogel met een gele snavel)
  • Asters

Ik ben wel benieuwd waar die ouderwetse liften dan staan… Naar mijn mening kan VT zich makkelijk meten
met de topgebieden in de Alpen qua liftsystemen, ook twee jaar geleden al.

Ik ben wel benieuwd waar die ouderwetse liften dan staan… Naar mijn mening kan VT zich makkelijk meten
met de topgebieden in de Alpen qua liftsystemen, ook twee jaar geleden al.

Gast352 op 19 nov. 2012 13:54

Met ouderwets bedoelde ik eigenlijk de open stoeltjesliften zonder overkapping. Dat doet voor mij een beetje ouderwets aan als je het vergelijkt met Oostenrijk waar je vaak overkappingen hebt bij de stoeltjesliften. Maar er is al een toelichting gegeven over waarom er geen overkappingen kunnen in Val Thorens (vanwege de harde wind).

Er zijn er 2 waarvan ik denk, mmm misschien is een keer vervangen. maar dat komt deels door het niet vertragen van de "stoeltjes" tijdens het instappen en uitstappen.

  • Plan de L’eau
  • 3 Vallées 2

Dave heeft gelijk.
De Plan de L’eau vind ik verschrikkelijk net als 3V2.
Deze zouden wat mij betreft ook als eerste aan de beurt komen.
Met carnaval heb ik reeds de nieuwe lift en bijbehorende pistes uit mogen proberen.
Leuk, maar helaas vrij kort.
Wel natuurlijk een prima aanvulling op het geheel.
Wordt pas echt leuk als ze op de top, de doorgang richting Oreille ook aan gaan leggen.
In Oreille is nog een stuk vallei, dat wellicht prima “ontgonnen” kan worden.

Je kan vanaf Funitel de Thorens best de afdaling naar Orelle doen. Alleen is een beetje Offpiste ervaring erg handig. Toch is het een mooi stuk Off Piste. Heb ergens op het forum gelezen dat het zelfs ooit een piste was.

@ Gast352 19 nov. 2012 13:54

Wat stoeltjes liften betreft is Val Thorens echt niet van het zelfde nivo als de grotere alpen gebieden hoor.
Wat mij betreft voldoet het allemaal prima overgens, maar ik was tijdens de afsluitweek afgelopen jaar in VT met wat vrienden die nog nooit op een franse piste gestaan hadden en het eerste wat ze opviel was de staat van de stoeltjesliften in verhouding tot die van Oostenrijk. Er zijn nog verschillende schep stoeltjes in VT en die kom je in Solden/Mayrhofen/Zillertal arena/Saalbach enz toch echt nog maar heel zeldzaam tegen.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

@Bobdeboarder
VT niet van hetzelfde niveau als de grotere alpengebieden? Welke grotere gebieden?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@ bobdeboarder,

In val tho ook niet… alleen plan de leau, 3v1.en 3v2… 3v1 willen ze wel wat aandoen… maar hebben de moeite met het vergaren van de nodige vergunningen (omdat de lift over een aantal hotels etc loopt dwars door het dorp)… Dit gaat uiteindelijk wel gebeuren maar kost wat tijd…

Voor de rest indd nieuwe cabines op de funitel de peclet (comfortabeler en meer zitplaatsen).

@ dave

  • funitel de peclet heeft vorig jaar geen nieuwe kabels gehad…
  • Er is/komt geen funitel de folie douce (weet niet waar jij je informatie vandaan haalt of jusit fantaseerd ;-)
  • lift vanuit het dorp die aan vervanging toe is de 3V1 en niet de 3v2 (ook al mag die ook wel vervangen worden)

@Frank,
Bij voorbeeld de gebieden die ik in mijn bericht noem

@Gast198 20 nov. 2012 16:32,
Je noemt er zo al drie op, dat vind ik relatief veel alleen al in het Val Thorens gebied.

De stoeltjes liften zijn naar mijn mening net 10 jaar ouder dan oostenrijk als je kijkt looks, materialen en onderhoud enzo.
Ik ben vorige week in Solden geweest en daar ziet gewoon alles er modern uit en in Val Thorens is dat gewoon niet zo.

Nogmaals voor mij absoluut geen probleem want ik kom er heel graag.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Ben het gedeeltelijk met je eens… maar liften op die hoogte krijgen heel wat te verduren… Voor de rest zijn het gewoon die 3 liften op 150 km piste… vind ik niet heel veel moet ik zeggen… en gekeken naar andere gebieden heeft val tho extreem veel cabineliften (modern/prijzig)…

Mijn ervaring is dat L3V juist veel moderne liften hebben, zeker gelet op de omvang van het totale gebied. Groter is er toch niet?
Er zijn inderdaad nog wel een aantal wat oudere liften, maar deze worden successievelijk ook allemaal wel vervangen. Zelf was ik blij met de vervanging van de Cote Brune, wat een paar jaar geleden nog zo’n houten tweezitter was.

@gast198
Is de Col al wel gemoderniseerd? Volgens mij was dat lang toch wel een van de meest primitieve in VT.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

De dorpsbewoners zijn, wat ik heb gehoord, erg tegen nieuwe liften. Dit omdat het ook tenkoste gaat van de mooie poeder plekken die je alleen te voet kan bereiken en daarnaast ook de natuur in uberhaupt. Zo waren er ook een aantal tegen de Funitel de Thorens. Ik verwach netzoals Gast 198, de 3V1 vervangen gaat worden, maar ook de Glacier en de Col (allebei traag en oud). Volgens mij is Setam ook erg bezig met de oude liften te vervangen en sneller te laten worden, want de afgelopen jaren waren bijvoorbeeld de cabines van de Cime Caron vervangen, is de lift Roseal vorig jaar zomer sneller gemaakt, deze zomer zijn de cabines van Funitel de Peclet vervangen en is de lift ook automatische sneller gemaakt. Ik denk dat de kans bestaat dat volgend jaar Funitel de Grand Fond nieuwe cabines gaat krijgen.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Klopt Nick!

Echter de mensen uit de vallei vinden het vervangen van liften niet erg… Het aanleggen van nieuwe liften (dus het meer verstoren van ongerepte plekjes zijn) zijn een aantal mensen wel op tegen… en terrecht (moet een balans gevonden worden tussen modernisering en nieuwe pistes/liften en het zo min mogelijk aantasen van de natuur)…

@ Frank: de Col en de glacier kun je er indd ook aan toevoegen (al heeft de col wel een rolmat waardoor je niet getorpedeerd word door de stoeltjes).

Mijn info over de "toekomstige funitel" heb ik van de ski leraren. Die hebben begrepen in verband met de veiligheid qua alcohol verbruik van plein sud, Setam bezig was met de aanbesteding.

Ik weet wel dat er meer ongelukken gebeuren op Plein Sud dan op welke andere piste dan ook. Dus ik zeg doen. Alleen is een Funitel over het dorp makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb wel begrepen dat Setam alleen Val Thorens en Courchevel beheert de rest wordt door Sevabel gedaan. Dus investeren gaat iets lastiger

setam heeft ‘‘alleen’’ Val thorens Dave…(maar heel veel aandelen in vastgoed etc). En hoezo zou de setam een lift aan gaan leggen voor de Folie douce omdat ze omzet draaien door mensen dronken te laten worden? Geen belang…

@ gast 198, ik zou niet willen weten hoe de Col is zonder die band :D

@ Dave, ik denk dat die funitel lastig te realiseren is, omdat het dan wel heel erg vol gaat worden op Plein Sud. Er gebeuren inderdaad veel ongelukken op Plein Sud, maar ik weet niet of dat de oorzaak is van de alcohol of van de kwaliteit van de piste einde van de dag, want die is regelrecht een drama. Ze zijn in elk geval wel bezig geweest met verbreden van het lagere deel van de piste Plein Sud, ik denk dat dat al wel een aantal ongelukken wegneemt. Dus ik denk dat die funitel voorlopig bij een plan blijft.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

@ nick… indd :P Majah neem hem graag! (mooie offpiste mogelijkheden)

Geen idee, logica vanuit veiligheid zie ik wel. Maar qua investering is het nutteloos. Misschien denken ze: 3 V1 moet toch vervangen worden laten we het gelijk goed aanpakken.

Ik denk dat iedereen het wel met elkaar eens is. Plein Sud op het einde van de dag heeft maar 1 doel. Laatste afdaling het dorp in.

Plaats een reactie