Skieen in Frankrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Na vele jaren in Oostenrijk op wintersport te zijn geweest, overweeg ik, om eens naar Frankrijk te gaan.
Echter wat kan ik daar verwachten, en spreekt men nog steeds hardnekkig Frans, of doen ze ook een beetje moeite om zich verstaanbaar te maken?
Elke nuttige info is welkom.

Johan.

Nee, ze spreken uitstekend Frans. Ik denk dat het je eerder moeite zal kosten om je in hardnekkig Nederlands verstaanbaar te maken.

Nee, ze spreken uitstekend Frans. Ik denk dat het je eerder moeite zal kosten om je in hardnekkig Nederlands verstaanbaar te maken.

LOL @ jaap… :D

Wel apart dat een vakantieganger van een Fransoos verwacht dat die zich aanpast… Haha

In VT en sommige plekken in St. martin spreken ze een heel klein beetje Nederlands. in LM en VT zijn er zelfs Nederlandstalige skileraren.

Verder is Engels of nog beter Russisch een goede optie.
Verder een heel erg prima plek om te skieen. Grote jongen die het gebied "gehad" heeft in een week.

Wat weerhoudt jou ervan om hen in het Frans aan te spreken of het tenminste probeert?

Je kunt overal in L3V goed terecht met je polder-Engels.
Net terug uit Les Menuires. Wij hebben nergens echt taalproblemen gehad (mijn Frans is niet best). Vooraf waren we wat benauwd over de skilessen voor onze zoons van 7 en 8 jaar (zie ook dit forum). In de praktijk valt dat reuze mee. Alleraardigste skilerares die goed haar best deed in het Engels en een beetje Duits (en een paar woorden Nederlands). Een glimlach doet ook veel. Kortom, niet te druk om maken…

+1voor de ronnie. Die manvraagt toch niet of ze nederlands praten. Een beetje deftig toeristisch gebied doet sowieso wat moeite om te communiceren met de klanten.

Met steenkolen Engels begrijpen ze je zeker wel! Nederlands heb ik ze nog nooit horen begrijpen…

Iets van 12 jaar geleden kreeg mijn vriendin een ongeluk.
een beginnende snowboarder parkeert zijn board achter in haar knieen
dus einde skieen. In het ziekenhuis was het engels redelijk
Maar we moesten naar een bureau om de kosten van het banaantje
te betalen en daar was best veel personeel maar niemand kon daar ook
maar 1 woord engels. Ik zeg tegen mijn vriendin: ze moeten geld van jou en niet
andersom…we gaan laat de verzekering het maar oplossen.
We waren nog niet bij de deur en daar kwam de mevr. aanhollen
ze bleek verrassend goed engels te kunnen.

De Fransen doen wel steeds meer hun best. Vroeger was het alleen puur Frans en anders niet. Valt wel mee de laatste jaren. En een glimlach doet veel.

Gewoon zorgen dat je zelf ook een paar worden Frans leert. Niet alleen nuttig, ook nog eens leuk om mensen in hun eigen taal aan te spreken… :)

nou, mijn Duits is aardig beroerd (zeer slecht dus), maar Oostenrijk gaat me al 4 jaar goed af. In Oostenrijk is men in het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam, en kom je er met ‘handen en voeten’ een heel eind.
Mijn beheersing van de Franse taal is mogelijk nog beroerder. Ik kijk toch een beetje op nu naar het eerste jaar Frankrijk, in februari week naar Vallandry (Paradiski).

Ik heb het gevoel dat Fransen tegenwoordig graag laten zien hoe goed ze Engels spreken. Mijn Frans is heel behoorlijk dus spreek ik de Fransen in het Frans aan, vaak krijg ik dan antwoord in het Engels.
Alle skileraren in alle skioorden spreken overigens Engels.

bon ski

Man man wat kunnen mensen zich toch druk maken om kleine dingetjes. Wat boeit het nou of Fransen wel of geen engels spreken. Op de plekken waar je niet wilt komen (Ziekenhuis/politiebureau) spreken ze echt wel Engels en verder kom je toch met handen en voeten sowieso al een heel end.

Ik kom daar om te boarden, te relaxen en te genieten. Ik spreek drie woorden Frans (vooral bij de bakker) en al zou ik het niet spreken, dan nog kom ik wel met de juiste stokbroden en croissants (Hé, dat is al 4 ;) ) thuis. Dat mensen zich laten lijden door of locals wel of geen Engels kunnen… Ik begrijp er niets van.

Steffen:
Je hoeft je geen zorgen te maken. In Vallandry kun je je over het algemeen goed redden met Engels (ski verhuur / skipas verkoop enz.) er zit een Nederlandse kroeg dus dat biertje bestellen komt ook wel goed. Vallandry is een dorp waar veel Nederlanders en Engelsen komen dus daar zijn de mensen in het dorp op ingesteld.

Tja wat kun je verwachten…

Mijn ervaring is dat de wintersport in Frankrijk gewoon anders is als in Oostenrijk.

Le Trois Vallées is wel prachtig skien/ boarden al is het onderhoud aan de pistes wel op zn frans en naar mijn ervaring niet zo goed als in Oostenrijk. Mijn ervaring is dat het eten duur en slecht is, je kunt beter zelf koken en een broodje voor onderweg meenemen. Apres ski, is ook anders als Oostenrijk, het is meer stappen als apres ski. Dus niet met de skischoenen aan op tafel, maar drankje na skien, dan in appartement/ hotel eten/ elf koken, omkleden en stappen. Zoals hierboven staat kun je prima met Engels terecht en het helpt natuurlijk als je jezelf ook probeert om je in het Frans verstaanbaar te maken (waarschijnlijk probeer je dat ook, alleen dan in Duits, in Oostenrijk).
Ik heb me prima vermaakt in le Trois Vallée en kom zeker terug.

Het is dus precies wat je zelf zoekt en wat zelf je instelling is. Gewoon proberen, maar houd in je achterhoofd dat het geen Oostenrijk is.

You're stronger than the mountain!

in Oostenrijk spreken ook niet alle mensen Engels, en dat is voor ons belgen dan weer moeilijker, aangezien meestal ons duits toch minder is dan ons frans.

Wanneer ik in Oostenrijk vraag aan de gemiddelde pensioneigenaar of ze engels spreken krijg ik ook "nein" als antwoord, en dan behelp ik me met mijn beste duits (spreek wel meer dan paar woorden duits, maar echt vloeiend is het ook allemaal niet)

In Frankrijk heb ik dan wel weer het geluk, want ik ben quasi perfect franstalig.

Ok, vanuit econmisch standpunt lijkt het logisch dat de gastheer zich aanpast en zich verstaanbaar maakt, maar eigenlijk kunnen wij als toerist toch niet verwachten dat ze allen onze taal (of de taal die wij willen tenminste) spreken?

Zelfs in China, India of Siberië ga je niet verhongeren of niet aan een pintje geraken door babylonische toestanden.
Geniet blijf rustig en gaan met die koetertalen & gebaren.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Plaats een reactie