Trysil - Noorwegen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Trysil

Hi allen,

Dit jaar gaan wij eens op wintersport naar Noorwegen en wel Trysil om precies te zijn.
Om (iets) meer van Scandinavië te zien, en de reis wat op te knippen, maken we eerst een stop van 2 dagen in Kopenhagen.
Van daaruit rijden we overdag via Zweden naar Noorwegen, zodat we gelijk al wat meepikken van de prachtige natuur daar.
Na een week skiën/snowboarden reizen we via Oslo weer terug naar Nederland.

Een hondensleetocht staat uiteraard al op de planning.
Zijn hier mensen die wel eens in Trysil of omgeving zijn geweest en tips / must-do's hebben?
Onze hond nemen we ook mee, dus uitjes leuk voor een hond zijn ook zeer welkom!

Trysil is een aardig skigebied. In feite is het een fjell, een door een gletscher afgesleten berg. De pistes zijn aan alle kanten van de fjell. Niet erg uitdagend, zeker voor goede skiers/snowboarders, maar goed genoeg voor een weekje. Er is één steile piste van 45 graden / 100%. Een leuke tip is 's avonds te gaan fonduen in het Knettsetra restaurant. Dat restaurant ligt aan de piste en 's avonds wordt je opgehaald en teruggebracht met een Hagglund, een rupsvoertuig voor gebruik in extreem landschap, zoals Antarctica.

null
Knettsetra restaurant.
null
Hagglund.
null
De 45 graden piste.

Trysil is zeker voor Noorwegen een aardig groot skigebied. In Scandinavie is eigenlijk alle Are-Duved in Zweden groter.
Voor een week is het een prima gebied; zeker als je het afwisselt met andere activiteiten.
In tegenstelling tot veel andere Noorse gebieden kun je hier bijna het hele gebied bestrijken met stoeltjesliften.
Wanneer gaan jullie skien? Het kan - zeker in januari - redelijk koud zijn. Het is dan soms niet echt prettig om ‘over de top’ de liften te pakken; het kan dan ook aardig waaien.
Er wordt in Noorwegen vaak buiten de piste net zoveel geskied als op de piste.

Ik kan, zeker bij die koude dagen, trouwens ook de warme wafels met jam en de chocolademelk in Knettsetra aanbevelen.

Zelf hebben we in Noorwegen geskied in Geilo, Hemsedal, Hafjell en Trysil. Trysil had de meeste kilometers en Hemsedal de meeste 'echte’bergen. Beide gebieden zou ik iedereen die een beetje avontuurlijk ingesteld is aanbevelen.
Zelf gaan we dit jaar een stapje verder; met oud-en-nieuw zitten we in Voss/Myrkdalen.
Eerst met de auto naar Hirthals in Denemarken en dan 16 uur op de boor naar bergen…

Veel plezier in Noorwegen.

Bedankt voor de info.
Ik snap dat het wellicht niet het meest uitdagende gebied is, in dit geval gaan we ook vooral voor de gehele beleving van Noorwegen in plaats van puur kilometers vreten.
De week van 20 januari staan we daadwerkelijk op de piste, dus we zullen wat extra lagen inpakken!

Trysil lijkt een redelijk volgepakt gebied, ik had de indruk dat er weinig off-piste mogelijkheden zijn. Als dat wel kan is dat alleen maar mooi meegenomen!

Knetsettra zie ik vaker langs komen, dus gaan we ook zeker langs.
Die 45° piste klinkt behoorlijk heftig, is die ook daadwerkelijk zo steil of is dat alleen een klein stuk vd piste?

Ik zag trouwens dat je met een weekpas ook 1 dag mag skiën in Sälen, Zweden op een uurtje rijden. Ben je daar toevallig wel eens geweest?

Hemsedal stond ook op de keuzelijst, dus wellicht voor een volgende keer!

Rider_Dune

Bedankt voor de info.
Ik snap dat het wellicht niet het meest uitdagende gebied is, in dit geval gaan we ook vooral voor de gehele beleving van Noorwegen in plaats van puur kilometers vreten.
De week van 20 januari staan we daadwerkelijk op de piste, dus we zullen wat extra lagen inpakken!

Trysil lijkt een redelijk volgepakt gebied, ik had de indruk dat er weinig off-piste mogelijkheden zijn. Als dat wel kan is dat alleen maar mooi meegenomen!

Knetsettra zie ik vaker langs komen, dus gaan we ook zeker langs.
Die 45° piste klinkt behoorlijk heftig, is die ook daadwerkelijk zo steil of is dat alleen een klein stuk vd piste?

Ik zag trouwens dat je met een weekpas ook 1 dag mag skiën in Sälen, Zweden op een uurtje rijden. Ben je daar toevallig wel eens geweest?

Hemsedal stond ook op de keuzelijst, dus wellicht voor een volgende keer!

Rider_Dune op 7 nov 2019 12:37

Hele mooie vooruitzichten! Noorwegen is schitterend in deze tijd van het jaar. Tip: als je naar Oslo gaat en je wilt ook daar een dagje skiën is Holmenkollen ook leuk voor een dag.

Ow en hondentip, voor mocht je dat nog niet weten: In Noorwegen (geheel Scandinavië eigenlijk) zijn ze minder gastvrij dan dat wij gewend zijn. Op plaatsen waar eten wordt gemaakt en/of verkocht zijn ze niet welkom (vaak zowel binnen als buiten). Hetzelfde geldt voor het OV (skibussen bijvoorbeeld); honden zijn er welkom (met eigen ticket), maarrrrr zodra er iemand aangeeft allergisch te zijn dien je de bus te verlaten en verder te lopen of te wachten op de volgende bus. Daarnaast kan het lastig zijn om een hotel / appartement te vinden die huisdieren accepteert.
Zorg ook voor dat je je hondenpaspoort meeneemt en dat je hond alle inentingen en ontwormd is (max. 48 uur voor binnenkomst) en dit is afgestempeld door je dierenarts.

Voor hondenuitjes: ondanks deze restricties kun je prachtig lopen in de Noorse natuur met je hond; over uitgezette routes, maar ook gewoon dwarsdoor de bossen (wel aangelijnd). Veel plezier!

If you snooze, you loose!

Bedankt voor de info.
Ik snap dat het wellicht niet het meest uitdagende gebied is, in dit geval gaan we ook vooral voor de gehele beleving van Noorwegen in plaats van puur kilometers vreten.
De week van 20 januari staan we daadwerkelijk op de piste, dus we zullen wat extra lagen inpakken!

Trysil lijkt een redelijk volgepakt gebied, ik had de indruk dat er weinig off-piste mogelijkheden zijn. Als dat wel kan is dat alleen maar mooi meegenomen!

Knetsettra zie ik vaker langs komen, dus gaan we ook zeker langs.
Die 45° piste klinkt behoorlijk heftig, is die ook daadwerkelijk zo steil of is dat alleen een klein stuk vd piste?

Ik zag trouwens dat je met een weekpas ook 1 dag mag skiën in Sälen, Zweden op een uurtje rijden. Ben je daar toevallig wel eens geweest?

Hemsedal stond ook op de keuzelijst, dus wellicht voor een volgende keer!

Rider_Dune op 7 nov 2019 12:37

Salen is niet echt de moeite vond ik. Verder sluit ik me aan bij de andere betreft Trysil.

May the ski force be with you !!

De 45% piste is een aparte piste en niet zomaar een bypass van een andere piste. Omdat het hele gebied niet zo hoog is, is een steile piste dus niet zo lang. Maar lang genoeg om uitdagend te zijn.
In het Turistsenter, vlak bij de zeszitter is trouwens een prima après-ski hut (Laave). Uiteraard met dure alcoholische dranken. Daar lijken de Noren zich niet erg veel van aan te trekken. Mega pitchers bier gaan meerdere malen rond. Maar gezellig is het er wel.
Hemsedahl is hierboven een paar keer genoemd. Ik ben 2 keer in Trysil en een keer in Hemsedahl geweest. Dat is inderdaad meer bergachtig en daardoor vind ik het persoonlijk aantrekkelijker. Ook het dorp Hemsedahl vind ik aantrekkelijker dan het dorp Trysil. Ook Are is een stuk aantrekkelijker maar is de kans op stagneren van de liften ten gevolge van harde wind een stuk groter. Dan begin je in Are niets meer. Je kan gebruik maken van een paar lager gelegen sleepliften, maar wachttijden van meer dan een uur maken het er niet leuker op. Zeker als je in een paar minuten terug bent. Ook in Trysil kan het aardig waaien, maar omdat je aan meer kanten van de berg kan skiën of boarden, is de kans kleiner dat helemaal niets meer kan doen.
Après-ski bar Laaven.

null

Hoe zit het met de daguren, m.a.w. hoelaat komt de zon op en gaat onder?

Onder en rond lift H3 kun je prima een beetje offpiste skien, in de bossen is ook een alternatief.
Qua licht is 20 Januari eigenlijk al best wel weer acceptabel. het wordt nog steeds redelijk vroeg donker maar niet meer zo “hinderlijk” zoals in december waar de dagen echt wel korter zijn. Bovendien hebben ze overal voldoende licht installaties. Dus echt last zul je er niet van ondervinden.

Als je de app Yr download heb je zowel goede weersvoorspelling voor Noorwegen én je ziet de tijdstippen voor zonsopkomst en -ondergang. Verschil dec en jan is niet zo groot, ik merk pas dat t weer wat lichter wordt in loop van feb… 😎

Hoe zit het met de daguren, m.a.w. hoelaat komt de zon op en gaat onder?

Frank66 op 8 nov 2019 14:15

Vanaf medio februari worden de dagen weer langer en zijn dan snel langer dan de dagen in de Alpen. Voordeel van de donkere dagen in de Scandinavische winter is dat de gebieden allemaal verlicht zijn. Dat betekent dat je ook een groot aantal avonden per week kan skiën en boarden. Zeker in een gebied als Hemsedahl is dat fantastisch. Veel verlichte pistes en weinig skiërs en boarders.

Dank voor alle info.
Ik was me inderdaad bewust dat honden e.e.a. nodig hebben qua vaccinatie en ontworming. In het appartement zijn honden toegestaan, goed om te weten dat ze verder vaak niet zijn toegestaan in restaurants e.d.

Hoe zit het met de daguren, m.a.w. hoelaat komt de zon op en gaat onder?

Frank66 op 8 nov 2019 14:15

Vanaf medio februari worden de dagen weer langer en zijn dan snel langer dan de dagen in de Alpen. Voordeel van de donkere dagen in de Scandinavische winter is dat de gebieden allemaal verlicht zijn. Dat betekent dat je ook een groot aantal avonden per week kan skiën en boarden. Zeker in een gebied als Hemsedahl is dat fantastisch. Veel verlichte pistes en weinig skiërs en boarders.

Ronaldski op 10 nov 2019 18:32

De dagen in Noorwegen zijn vanaf 21 maart langer dan de dagen in de Alpen. Tot die datum zijn de dagen in de Alpen langer.

Born to Ride

@DeiNorge, bij mij is het verschil echt wel duidelijk met half december en half januari, namelijk bijna een heel uur. Dat maakt dat verschil dat bij lift opening en sluiting (10-16 uur) vanaf midden januari niet meer schemerig/donker is. Trysil ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad.

Plaats een reactie