Lesgeven

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Beste wintersporters,

Vanuit de Fontys sporthogeschool zijn wij van plan om een excursie te organiseren naar Val Cenis.
Mijn vraag is of ik daar met mijn snowboarddiploma-a van de NskiV zelf instructie mag geven aan mijn eigen leerlingen.

Met sportieve groet,

Dirk de Greef

Bij mijn weten, en even na snel wat Frans googlen mag je ze geen instructie geven. Want je diploma wordt niet onderkent door de Franse staat om zelfstandig (niet onder een Franse skischool) les te geven. Sowieso bestaat er in Frankrijk geen speciaal snowboard-leraar diploma. Je kunt natuurlijk ook even navragen bij de NskiV, wat zij hierover weten.

Je mag ze wel begleiden zolang je hier niet voor betaald wordt…

Voor Franse sportleraren zijn er uitzonderingen. En er zit wat beweging in deze wetten, maar Fransen skischolen, de arbeidspolitie en de gendarmerie staan niet bekend als erg soepel op dit gebied. Elk jaar lees ik over buitenlandse skileraren zonder in Frankrijk geldende diploma’s die zijn opgepakt.

Click. Click. Peace

Kort antwoord: Niet met je diploma van NSkiV, tenzij dat Europees ingeschaald werd. En zelfs met een Europees diploma kan je dat best van tevoren melden.

Lang antwoord: Neen, maar je kan altijd de vraag stellen aan het lokale ESF. Gezien je als leerkracht wel geacht wordt je minderjarige leerlingen te begeleiden, kan het zijn dat er iets kan worden overeengekomen. Vaste reisorganisatoren in het gebied mogen wel vaker eigen skibegeleiders met klasjes laten meegaan als de leerlingen ook bij het ESF les volgen. Maar dat hangt helemaal af van de goedwil van de lokale directie… In mijn ervaring valt er met Fransen goed te spreken, zolang je het op voorhand en met de nodige égards doet.

Zonder vragen les geven, zeker aan beginners, is vragen om problemen.

*bericht bewerkt door Morzel op 12 okt 2017 20:47

https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141

Als je dit niet genoeg aan info vind pot zal ik hier eens doorkijken en/of je vraag nog eens stellen.

Ski you later!

Plaats een reactie