Val Gardena of 3 Vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij zijn 2 halfgevorderde skiërs. Willen de vierde wee kvan januari naar Val Gardena gaan. Ik heb echter ook goede ervaringen met 3 Vallees. We hoeven niet persé après-ski. Gaan vooral voor het skiën, liefst lange afdalingen en mooi weer.
Wat raden jullie aan?
Zit zelf naar Ortisei te kijken, kan je vanaf daar makkelijk met de auto naar Selva en daar de lift pakken?
Ben benieuwd!

geen ervaring met Frankrijk, wel met VG.

auto pakken? Gewoon in Ortisei op de bus stappen. Altijd een zitplaats en 20 minuten later sta je onder aan de lift in Selva. Of gewoon lekker via de Seceda en Ciampinoi skieend richting Selva. Kost je wel iets langer, maar sta je wel op de latten.

Als je mooi weer wil, heb je in Val Gardena alvast meer kans. Als je in Ortisei zit, kan je ook de grote kabelbaan nemen naar de Seceda en zo via Col Raiser skien naar Selva. Een bus nemen duurt 15 minuutjes.

Ben ook in beide gebieden geweest onlangs. 3 Vallees heeft meer uitdagingen en hele lange tochten, Val Gardena is meer genieten (en minder hollanders ;-))

Apres ski is in beide oorden niet veel soeps, maar dat zoek je ook niet lees ik. Veel plezier!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Nog even ter aanvulling: Val Gardena heeft ook lange mooie tochten, maar is op dat vlak toch net iets minder dan 3V

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ook niet onbelangrijk: in VG kan je lekker eten en drinken voor zeer redelijke prijzen.
Heel relaxte sfeer daar.

Nog een aanvulling:

Ortisei ligt strategisch misschien niet het beste, maar is wel het leukste plaatsje van Val Gardena (n.m.m.) Compact centrum, openbaar zwembad met sauna, musea, kerkjes etc. Zorg wel dat je in of rond het centrum zit. Het dorp groeit aan alle kanten en voor je het weet ben je 's morgens een tijd aan de wandel.

Ik zou er dan voor kiezen om naar Wolkenstein te gaan, ligt op Sella Ronda route! Beide kanten op mooie lange tourtochten en veel mooie pistes. Komen hier al jaren en het blijft een uitdaging! Er zitten mooie steile pistes tussen maar ook mooie lange blauwe pistes die zeker de moeite waard zijn. Inderdaad is het eten en drinken in Italie zeker een aanrader. veel en lekker, goede kwaliteit voor weinig.
Vanaf Ortisei is het ook wel goed te doen maar dan moet je (als je tenminste wilt skien) eerst de secada over wat overigens een fantastische piste is! ook de afdaling vanaf de secada naar ortisei is fenomenaal!! mooi breed pad tussen de bomen door met een erg leuk tentje bijna aan het eind! vooral doen!
succes

Ik vind Selva inderdaad ook een goede plek om te zitten, maar zeker Corvara ook.
Ortisei is natuurlijk een heel leuk dorp, maar als je zoals wij alleen maar op de skies staat en verder niet zoveel in het dorp bent, dan heb je daar niet zoveel aan en kies ik liever voor een dorp met een goede uitgangspositie t.o.v. het skigebied.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil gauw gaan boeken maar ben nog wat onzeker over de sneeuwzekerheid in januari. Als ik zo eens wat webcams zie word ik nog niet echt enthousiast…
Hebben jullie daar ervaring mee? Hoe is het verderop in het gebied? Is er een sneeuwgarantie. Op deze site staat als minpunt dat het niet heel sneeuwzeker is…

heb val gardena enkele jaren geleden gedaan,gebied viel reuze mee,toen ook de sella ronda gedaan…voor ons,gemiddelde skiers,mooie afdalingen!ben nu juist terug van sankt anton am arlberg,daar kan je ook mits aaneenschakeling van verschillende pistes mooie lange afdalingen maken…apres-ski kost je daar wel een fortuin…

Ik ben een keer of 8 in VG geweest, waarvan zeker 4x in januari. Nooit geen problemen gehad met gebrek aan sneeuw. Iedere keer was het complete gebied geopend. italianen kunnen prima overweg met sneeuwkanonnen en pistebully’s.

Sterker nog. Dit jaar ga ik weer in januari en ik maak me totaal geen zorgen.

Ben in beide gebieden geweest. 3v is idd geweldig skien. Maar ik heb mijn hart verloren aan de Dolomieten. Het is er zo ontzettend mooi. Geweldige pistes en heerlijk eten. Ook de mensen zijn er vriendelijker dan in de 3v. Wij gaan al jaren in Januari en er ligt altijd voldoende sneeuw. Momenteel ligt er volgens mij overal voldoende-)
Een jaar was alles groen, maar de italianen zijn meesters in het maken van kunstsneeuw, dus ook toen was alles prima te skien.
Veel plezier als je voor VG kiest

Ook ik ben een keer of 10 in de Dolomieten geweest en altijd kunnen skien. Daar zou ik me geen zorgen over maken, tenzij je natuurlij in mei wilt ;)

Haha weinig Nederlanders? Zo te horen en te lezen zijn er genoeg! Ook ik ga in februari naar Val Gardena voor de 1e keer. Ben benieuwd of het zo geweldig is als iedereen beweerd.

Vg is super weinig mooier plekken op aarde gezien om te skieen

net als meerdere posters ben ik inderdaad ook mijn hart verloren aan het fantastische dolomiti superski! …en er zijn inderdaad nog erg weinig nederlanders…ik probeer het ook altijd maar stil te houden om de run op italie tegen te gaan…maar ja…als je echt heerlijk wilt eten en drinken én superpistes wilt dan moet je naar italie!! Ik heb het maar een keer meegemaakt dat er weinig sneeuw lag maar inderdaad de italianen weten hoe je een piste moet prepareren, daar kunnen ze in frankrijk en zwitserland nog een puntje aan zuigen!
dit jaar gaan we natuurlijk weer en dit keer naar wolkenstein. Heb er zin in maar duurt nog even, eerst nog een paar andere tripjes!

zat vorig jaar in ortisei en gaan dit jaar terug naar daar midden in het centrum nemen we de roltrap naar de lift van seceda
VG is mooi ski gebied en je kunt er lekker eten tegen normale prijzen (dus pak goedkoper dan frankrijk)
maar de pistes in frankrijk zijn wel zwaarder (meer rood )het is maar wat je graag heb natuurlijk

ben het met peter helemaal eens er is niets mooiers dan de super dolomieten nog een paar dagen kan het niet meer afwachten gewoon mega daar er is alleen 1 probleem als je er ooit een keer geweest bent dan valt elk ander skigebied zo tegen veel succes allemaal

Klopt, ben al 15x in ValGardena geweest; Ortisei, San Christina en Selva. Zowel in december als eind maart genoeg sneeuw; op de Seiseralm vanwege de zon is de sneeuw in de namiddag in maart wel papperig.
Het gebied waar de Sellaronda-liften zijn is vaak wat drukker (vooral in de (italiaanse) schoolvakantieweken.) Op de Seiseralm en de rest van het valgardena-gebied is het dan rustiger. Je kunt ook een skipas voor alleen ValGardena nemen (200+ km). Vanuit alle 3 de plaatsen kun je skieent de andere plaatsen bereiken. Er gaat ook een bus vanuit MontePana naar de Seiseralm. Voor skieers die Seiseralm, Seceda en ook Sellaronda(via Champinoi) willen skieen is SanChristina daarom ook best goed gelegen. Wel wat minder qua restaurants en bars.
Selva zelf bestaat uit 2 delen; 1 deel grenst aan San Christina, dat deel heet Plan de Tieja. Als je puur voor Selva (en dus Sellarondagebied) gaat, zou ik daar dan niet heen gaan. Veel plezier!

Wij gaan voor de 10e keer op wintersport. Elke keer in januari. Oostenrijk (Ennstal, Nauders, Sölden, Ischgl, S Anton), Zwitserland (Zermat an Matterhorn) en Frankrijk (Les Arc en Trois Valle)
Oostenrijk met de geweldige apres ski, Zwitserland met de keurige en correcte omgeving en inwoners en Frankrijk met de uitgestrekte skigebieden. Alles heeft z’n eigen charmes.
We zijn erg benieuw naar Italie mn Val Gardena. Italiaans eten en Oostenrijkse gezelligeheid worden genoemd als de kenmerken.
Laat ik dit vertellen: Ski, kijk om je heen en geniet. Geniet van elke afdaling, hutje en als je geluk hebt de zon.
Veel plezier aan allen.

Dat is een erg goed plan!! genieten van de wereld om je heen! als je in val gardena bent moet je ook nog even de rode piste nemen die vanaf Piz Seteur gaat naar het begin van lift nr 45. Super mooie brede piste tussen de bomen die bijna altijd erg rustig is…volledig genieten daar! en na een paar keer boven op piz seteur lekker een drankje en een hapje doen…
geniet ervan zou ik zeggen!
(er zijn natuurlijk nog wel veel meer mooie pistes maar dit is wel een erg mooie)

ben ook superfan van val gardena
een tip: de nl organisatie Snow-emotion organiseert skidagtochten met NL-gids door het sella-gebied
op een paar niveaus: dus meestal vind je wel wat bij je past
en hatstikke goeie gidsen
zie hun website via google

App predes in Selva - Wolkenstein ben ik geweest 18 dec. tot 25 dec… geweldige week… heel veel afdalingen en het gebied is zo groot…

wij hebben een week met 4 personen voor 920 euro in een appartement gezeten… ski pas is wel 190 euro dus vrij prijzig…

Val gardena is zooo mooi sella ronda kan je skieen en is goed te doen in een dag…

Ortisei is erg mooi… maar simpele afdaling vanuit selva kan je veel meer en kan je zo de bus pakken naar de skipiste… of st christina…

Ik ben ook in brunico geweest… daar is de gezelligheid wel wat meer en ook meer apresski dan valgardena… maar als je alleen om te skieen gaat dan zou ik val gardena kiezen…

ja spannend he?? wij gaan dit jaar ook voor het eerst!! na 16 jaar gerlos en konigsleiten… ben echt zo benieuwd, maar bedankt voor alle enthousiaste reacties, krijg er steeds meer zin in!! misschien een tip wij hebben een splinternieuw hotel geboekt in san cristina, alles lekker fris en nieuw en prijzen vallen mij mee! hotel http://www.saslong.eu (ben alleen wel erg benieuwd naar de 1e reviews, het is vanaf begin dec. open maar kan nog niks vinden…) veel plezier allemaal en geniet ze, jullie hebben het vast ook allemaal hard verdiend ;)

En is er al iemand dit jaar geweest? Wij gaan in de 2e week van maart hier voor het eerst naar toe.

Ik lees dan ook graag jullie bevindingen mbt het gebied. Wij zijn 3 ervaren snowboarders en 1 onervaren.

Ik ben een vaste bezoeker van dit gebied. Dit jaar ook al geweest. Om een indruk te krijgen zou je onderstaand verslag kunnen lezen.
Je moet wel even geduld hebben voordat de foto’s zijn geladen.

http://ski.startpagina.nl/prikbord/8312509/het-heeft-even-ge…

Heb het verslag gelezen heel leuk.
De hut aan de Seceda heet "Baita Troier Hütte"
Is er nog niet zolang, een jaar of drie.

Top Marlene,

Ik ga het eens rustig bekijken!!

Leuk stukje en goede foto’s. Ik heb meteen al een beter id over het gebied… Nu maar duimen voor genoeg sneeuw!

Dank je Ted, ik heb mijn best gedaan.
Je zal vast wel genoeg sneeuw hebben hoor. Don’t worry.

Plaats een reactie