B&B Selva

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Na al jullie goede tips besloten om een B&B te boeken in Selva.
Uiteindelijk telefonisch de gereserveerd (erg vriendelijke mensen!) en daarna een mail gestuurd met data / personen etc.
Het enige wat ik terug krijg is een vriendelijk mailtje met het verzoek om 30% aanbetaling. Verder geen bevestiging van data etc. Weten jullie of dit in Val Gardena gebuikelijke is op deze wijze? Misschien zie ik leeuwen en beren maar ik heb geen zin om daar aan te komen en het blijkt een foute reservering te zijn oid. Dat zou betekenen dat ik mijn aanbetaling kwijt ben.
Het adres kreeg ik uiteindelijk via de VVV, het gaat om Villa Insam.

Villa Insam ken ik niet, maar het is in Selva wel gebruikelijk om een deel vooruit te betalen. Dit is vaak alleen de eerste keer nodig. Als je eenmaal bekend bent en vaker komt hoeft dat niet meer is mijn ervaring.

Het kan soms een beetje amateurisch gaan. Maar als je twijfelt dan bel je toch even of ze een mailtje willen sturen met de complete gegevens?

Je zit daar trouwens op een goede locatie in Villa Insam. Vlakbij de Saslong.

Vooruitbetaling is daar inderdaad heel gewoon. Wij hebben 4 jaar in Villa David gezeten (http://www.david-albric.com/david/de/index.htm). Niet goedkoop, maar wel zeer goed gelegen, je skiet tot aan de voordeur.

Mensen communiceren vrij vlot per e-mail. Het zijn kleine appartementjes waar je ontbijt bij kan vragen aan de zeer vriendelijke mensen. Succes ermee :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Marlene en Kristof zijn echte kenners volgens mij!!
Bedankt voor jullie reacties, mensen zijn inderdaad erg vriendelijk allemaal.
@Marlene: ik zit idd vlakbij de Saslong, begreep ik van die mensen. Moeten we om bij het huis persé elke dag die piste nemen of kan het ook op een andere manier? Ik kan niet echt duidelijk pistekaarten vinden. Eerlijk gezegd lijkt het me een pittige piste en wat vermoeiend om elke dag dezelfde (zware) piste te moeten pakken naar ons huis.
Zijn er gedetailleerde piste kaarten van Selva?

Onno, de dalafvaart naar st. cristina moet niet perse via de Saslong, daar is nog een andere mogelijkheid, nl een rode piste.

Een hele grote map vind je hier:

null

Als je een gemiddeld skier bent kan je ook eens naar monte piz - alpe di siusi gaan (vanuit ortisei). Ga ook zeker eens de andere heuvel (links op de kaart) op naar Col Raiser en Seceda. Je kan dit met een treintje onder het dorp heel makkelijk bereiken. Have fun!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Om bij het huis te komen moet je de rode Saslong pakken. Deze begint bij hotel Sochers. Aan het eind van de dag is dit nog redelijk te doen tot de grote bocht. Daar wordt ie wat ijzig hier en daar. Maar eenmaal bij die bocht ben je zo goed als thuis.
Wij logeerden altijd bij Haus Manuela in dezelfde straat en onlangs heb ik ook een optie gehad op een appartement in Villa Insam. En met de plattegrond van Selva erbij weet ik dus waar Villa Insam zich bevindt.

@Kristoff: Maar we zitten in Selva, dus aan het eind van de dag ga ik liever niet St. Christina. Op jouw pisteplan zie een skiweg van Selva naar St. Christina. Klopt het dat we dus zo’n beetje vanaf eind van de Saslong naar St. Christina kunnen skiën?
Kan je je op Alpe di Siusi een beetje een dag vermaken? Je kunt daarvandaan volgens mij niet echt makkelijk naar de andere gebieden lijkt me.
Hoe is het eigenlijk met drukte en sneeuw in januari?

Onno, je zit inderdaad in het open stukje ‘La Selva’ zoals men het noemt, dat je zoals marleen zegt via de rode saslong (minder zwaar) kan bereiken. Om naar de lift te skien, moet je nog een stukje rood naar beneden. Of je die skiweg kan nemen tot aan de lift, vraag je best aan Marlene. Heb die weg nog niet genomen (enkel de rechtse van de 2 op de kaart in La Selva).

Alpe di Siusi is best goed voor een dag. Vrij eenvoudige pistes en veel kinderen en scholen. Je zit wel wat geisoleerd en je moet steeds met de bak terug naar beneden. Dat ben je niet meteen gewoon van Val Gardena, maar voor 1 dag is het best aardig. Voor een lange tocht ga je best richting Plan De Gralba, Piz Seteur (daar is overigens een heerlijke hut (nr 50 - Paradisio) waar het echt TOP is als het zonnetje schijnt), Col Rodela tot Passo Pordoi.

Je kan ook de Sella helemaal rond doen natuurlijk, maar hou er rekening mee dat je aan het einde de ciampinoi eitjes in het dorp van Wolkenstein nog moet nemen (lift 29 op de kaart). Eens daar boven kan je tot je voordeur skien.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Oh ja, en sneeuw zal je zeker genoeg hebben. Er ligt overal meer dan voldoende. Drukte valt best mee dan omdat er weinig vakanties zijn dan in Europa. Enkel krokus is wat druk maar het gebied is zodanig groot dat je dat amper merkt.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Hallo zeg ik zit even te kijken en mee te lezen ziet er goed uit zeg mensen, lijkt me wel wat, waar is dit en hoe heet het gebied precies.

Onno: onderaan de Saslong ben je in St. Christina. Daar hoef je dus niet meer naar toe te skien.
Die skiweg van Selva naar St. Christina ken ik niet. Nog nooit gedaan. Ik vraag me ook af wat je er aan hebt. Want je hebt altijd de rode Saslong nodig om thuis te komen. Of jee neemt een skibus. Maar de bus die naar Strada Selva gaat is niet de bus die stopt bij de grote dalstations, dus volgens mij schiet je daar niet zoveel mee op. Gewoon de rode Saslong dus. Prima te doen en je skiet zo tot de achterdeur.

Als je de Sella Ronde doet tegen de klok in dan moet je inderdaad nog de Ciampinoi lift hebben vanuit Selva. Als je met de wijzers van de klok mee skiet dan hoeft dat niet.

Seiseralm is aardig voor 1 dag. En dan zou ik kiezen voor het begin van de week. Nl. een redelijk eenvoudig gebied. Je kan naar Monte Pana skien en daar de bus nemen (betalen) die brengt je via een prachtige route naar Saltria waar je kan opstappen op de Seiseralm. Eten zou ik doen bij Zallinger. Dit restaurant bevindt zich een stukje achter lift Florian. Even voorbij het eerste restaurant skien en dan glij je zo naar Zallinger. Geweldig eten (bijv. Kaisersmarrn),een goddelijk uitzicht en zoooo stil daar… Nadeel is wel de piste na Zallinger. Hier en daar wat prikwerk. Maar ja, dat overleef je ook wel weer.

Gaaf zeg, jullie hebben echt goede tips.
Ik ben er al uit waar mijn verwarring door is ontstaan: ik zit dus in La Selva (open stukje aldus Kristof). Als ik dus de rode Saslong pak ski ik zo mijn huis in. Ik dacht dat ik meer onderaan de Ciampinoi (38 en 39) zat… Dat betekent dus ook als we het laatste stukje rode Saslong uitskiën we zo in het treintje van St. Christina zitten en naar de Seceda kunnen gaan? Vanaf daar kan je dus ook naar beneden naar Ortisei en de La Longia pakken?
En als ik vanuit het huis naar Dantercepies wil pak ik de lift omhoog naar Ciampinoi en dan weer naar beneden naar 31?
Denk dat ik maar een week bij reserveer!

@John: ben me hier aan het oriënteren. Wat ik je kan vertellen is dat het Val Gardena is. Gaat om het dorp Selva (Wolkenstein). Als ik alles zo lees is dit zo’n beetje het ideale gebied als je komt om te skiën. Verder zitten hier een paar mensen die er behoorlijk bekend zijn ( zie de posts op mijn posts)

Onno, je kan skien tot in het dal van St Cristina, daar neem je lift 17 (eitjes) en vervolgens 18 (lekkere lederen zetellift aan Hotel Sochers) en zo kom je inderdaad aan het bergstation van Ciampinoi.

Je kan inderdaad als je de rode saslong uitskiet ook meteen het treintje nemen. Als je toekomt in het dal op de grote vlakte moet je rechtdoor gaan, er staat een duidelijke verbinding naar Seceda aangegeven. 50m wandelen en je stapt een heel leuk ondergronds treintje in naar de andere kant van het dal. Van daaruit een paar liften en je kan La Longia pakken. Let wel: om terug te keren moet je nog 1 keer de eitjes nemen in St. Cristina, anders zit je niet hoog genoeg om tot bij je huisje te geraken.

Als je nog tips wil, ga ik graag een weekje mee als gids hoor :p haha ik vraag enkel kost en inwoon! ;-)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Hahahaha! Welkom!
Als je met ons mee mag wil je daar best voor betalen. Dat is zó gezellig :-)
Bedankt voor je tips. Ik ga vast plannen maken.
@Marlene: ben jij dat met dat gruwelverhaal van die bilwond? Brrr…

Ja Onno, dat ben ik.
Je hebt dus op het andere forum mijn reisverslagen gelezen. Grappig.

Ik vertrek 5 januari met mijn zoon weer naar Selva. Ik hoop na afloop weer een verslag te plaatsen.

O, en wat ik vergat: natuurlijk ben ik ook in te huren als gids. ;)

Plaats een reactie