Selva (wolkenstein)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Beste allen,
Tijd geleden m’n wintersport met vrienden al geboekt maar begin nu toch wel nieuwsgierig te worden. We hebben een pension boven op de berg geboekt in Italië. Het heet Berghaus Friedrich August.
Nu ben ik benieuwd of mensen hier al eerder zijn geweest zoja hoe was het en wat zijn de pareltjes van het skigebied? Skigebied is namelijk ook totaal nieuw voor mij.

Hallo Roy,

Wij komen hier al een jaar of 8 wij vinden het een super hotel mooie ligging en behulpzaam personeel.
Je wordt met een sneeuwscooter opgehaald vanaf de parkeerplaats bij passo sella en de rest van de week kun je alle kanten op skieen zonder de auto te gebruiken.
Wanneer ga je daar heen? Wij zitten er vanaf 14 februari 2014.

Leon Roelofsen

Hoi Leon, ik zit er in de week van oud en nieuw. Zitten alleen nog even te kijken hoe we het gaan rijden? Zelf heb ik geen problemen met 's nacht rijden maar de rest wel. Hoe doen jullie dat want op internet staan wel tijden waarop ze je ophalen maar dat is relatief beperkt. Stoppen jullie in zuid duitsland of rij je het in één keer door?

Yep, ben hier meerdere keren geweest, en naar tevredenheid! WIl je optimaal kunnen skën, moet je de skipas ‘Dolomiti Superski’ hebben, waarmee je het hele gebied door kunt.

Absolute aanraders:

  • Sella Ronda met de klok mee (oranje borden volgen) --> is iets sportiever dan de groene route, die tegen de klok in loopt;
  • Een tocht naar de Marmolada gletsjer mag niet ontbreken. Het is een flinke tocht omhoog, maar je krijgt er een flink eind aaneengesloten skiën voor terug
  • De Piz Sella --> bijzonder brede piste tussen Campitello en Plan de Gralba waar je op een veilige manier vreselijk hard naar beneden kunt. Piste + liften lenen zich ervoor om dit een aantal keren te herhalen voor je je tocht hervat.
  • De oranje route tussen Porta Vescovo en de lift naar Campitello --> erg mooi deel van de Sella Ronda, eind van de dag vooral leuk als je buckelfan bent.

Een mooie pistekaart staat hier: http://www.valgardenaskimap.com/sella-ronda

Prachtig skigebied (vooral als je de skipas ‘Dolomiti Superski’ hebt

Hallo Roy,

Wij zijn er ook die periode en kijken er naar uit. Wij arriveren vrijdag, de dag na kerst en overnachten onderweg vlak bij Kufstein. We hebben die vrijdag dan nog tijd voor skihuur en passen voordat we vanaf de pas met sneeuwscooter opgehaald worden. Ook ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en hoe de sneeuwscooter transfer in zijn werk gaat: welke tijden, eerst bellen etc.

Hallo Friedrich gasten,

Het ophalen met de sneeuwscooter of piste bully wordt meestal gedaan voordat de pisten te druk worden, meestal was het zo dat je voor half tien smorgens en na 16;00 smiddags kan worden opgehaald.
Dus hou hier wel een beetje rekening mee, lopend vanaf de parkeerplaats met al je gear is niet echt een optie.
Wij rijden meestal ook vrijdags overdag en zoeken dan een overnachting in Ortisei vanaf hier is het dan nog een half uur rijden en kun je de skipassen regelen. Die kun je bij Friedrich niet kopen dus dit kun je het beste doen in Ortisei of val Gardena.

Leon Roelofsen

Gebruik de search overigens voor tips over het skigebied, vorig jaar is hier ook een topic over voorbij gekomen. Daarin werden alle must-visits van het gebied genoemd (en dat zijn er veel!).

In mijn ogen is in ieder geval de tocht per taxi naar een afgelegen bergbaan (en een stukje terug naar het skigebied met touwen achter paarden) echt heel bijzonder en een must! Ik moet de naam even opzoeken, kom ik nog op terug :)

Let it snow!

Dat is bij Lagazuoi. Daar kun je vanuit armentarola met de bus komen. Aanrader!

Lagazuoi bedoelde ik inderdaad! Erg tof, na meer dan 25 jaar wintersport ervaring was dit toch wel één van de meest bijzondere ervaringen (de hele tocht).

Ik hoopte al dat iemand mij zou aanvullen! :)

Let it snow!

Hallo beste Val gardena gangers.
kan iemand mij vertellen of je ook bij Lagazuoi ook eerst de afdaling weer naar de gondel kan nemen.deze staat op sommige kaarten aangegeven als zwart en sommige als rood.
Wie heeft er ervaring mee??

en vergeet de gebirgsjägertour ook niet … zitten paar heerlijk rustige pareltjes tussen (maar is wel iets meer steken & busrijden)

Lars3
is dat te doen vanuit Ortisei?

Het was dankzij iemand die in Wolkenstein zat dat’k ervan heb gehoord … moet wel erbij zeggen dat dat een goede skier was. Dus: “ja, maar …”

ik denk dat je evt een korte autorit tot aan de parking in Arabba kan overwegen en er een vroege dag van kan maken als je niet zeker bent.

@ceel, ja dat kan, afdaling van lagazuoi eerst naar de gondel.

@ceel deze zwarte piste ligt er altijd prima bij, omdat 95% direct ‘terug’ gaat naar armentarola. Vaak ook met de gedachte: anders kan ik weer 20-30 minuten wachten bij de gondel. Omdat de piste altijd rustig is, is het ook een makkelijke zwarte piste. Als je 45 minuten tijd hebt, dit extra lusje echt even meepakken!

moest je het overwegen, neem dan de afslag even wat dieper naar cinque torri en het kort tourtje op-over-terug. Tegenwoordig te doen zonder taxi of bus vanaf top lagazuoi. Natuurlijk, het maakt je tour ineens wat langer als je er je middag ook rond plant (ik zou zeggen met eten bij circa 2u erbij rekenen).

weet iemand of het druk is in de week van oud/nieuw? Als we in maart gaan is het gemakkelijk te doen vanuit Ortisei ,dan zijn er geen wacht tijden bij de liften.

rond die tijd zijn er toch veel “lokale” die afzakken naar hun familiehuisje … da’s toch een extra belasting bovenop de toeristen. Zeker in de italiaansere delen van het skigebied merk je dat.

Wij zijn er ook geweest (Friedrich August), en het is ons prima bevallen. Het is redelijk eenvoudig, geen toeters en bellen maar gewoon goed. Schone eenvoudige kamers, vriendelijk personeel, goed eten, goede locatie. Wij hadden geen eigen douche maar de gedeelde douches waren prima. Aanrader wel hoor! Wel voor echte skiërs/snowboarders, als je moet lessen lijkt het me vervelend om eerst de rode piste af te moeten. En als je wilt uitgaan us dit ook niet de beste plek :-)

Wij hebben voor in februari een week geboekt bij Friedrich August en hebben er zin in!
Uit een fietstocht (Dolomietenmarathon) een paar jaar geleden herinner ik mij wel een parkeerplaats op de Passo Sella. Maar is die in de winter bereikbaar?

Ik hoop voor je dat Lagazuoi al te doen is. Op dit moment is de lift wel open maar de piste nog niet. Als je daar bent moet je vooral eten bij Scotoni, een restaurantje dat bijna aan het eind van de afdaling naar Armentarola ligt.

Hai Pino, Passo Sella is eigenlijk altijd wel te bereiken met de auto, evt met sneeuwkettingen eronder. Hier parkeren wij ook altijd de auto als we in friedrich zitten. en er staat als het goed is ook een bordje wat de parkeerplaats van friedrich aangeeft.

En mocht je 100% zeker zijn dat je je auto kunt parkeren dan is de oplossing om de auto te parkeren bij de grote gondel van Campitello, van hier uit haalt het personeel van friedrich je ook op. En kun je altijd weer vertrekken ook als Passo Sella last heeft van lawines. dan rijdt je gewoon via Val de fassa naar de brenner autobaan.

Leon Roelofsen

En anders loop je kans dat je de auto mag uitgraven bij Passo Sella.

null

Leon Roelofsen

Als ik tussen 8 en 10 uur opgehaald wil worden is er dan al een kamer beschikbaar?
Wij gaan vrijdagavond weg en komen dus zaterdagochtend vroeg aan.

Volgens het Alpinforum is de piste bij Lagazuoi nu ook open :

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=141&t=52…

Ik ben de komende tijd zeer benieuwd naar ‘live’ updates van mensen die in de Dolomiten zijn (geweest)
Ondanks de mindere sneeuwval dit jaar kom ik alleen maar foto’s en filmpjes tegen van mooi geprepareerde pistes.

Nog 3,5 weken en dan ga ik zelf kijken. Ik hoop dat er voor die tijd nog een of twee genua-depressies langs komen :)

Ik zit op dit moment in Alta Badia en heb inmiddels twee dagen heerlijk geskied. Prachtig weer en gewoon goede pistes. Een sneeuwbui zou natuurlijk geen kwaad kunnen, maar de sneeuwkanonnen lossen het nu op.

Hallo Dianne hangt ervan af wanneer je gaat, als het erg druk is zullen rond die tijd de meeste gasten ook pas weggaan, dus dan zullen de kamers nog niet schoon zijn, meestal na een uur of twee pas.
Wel is er de mogenlijkheid om je spullen neer te zetten en om te kleden zodat je evt, al lekker kan gaan skieen, als je dan terug komt is je kamer zeker klaar.

Leon Roelofsen

We zouden in plaats van naar Cervinia naar Val Gardena willen gaan volgend seizoen. We zitten nogal vast wat het werk betreft en hebben een heel mooie aanbieding gekregen vanuit een hotel in Selva… We zouden van 11 tot 18 maart gaan. Denken jullie dat de condities redelijk zullen zijn die periode? Witte linten in het landschap vinden niet zo erg, we doen wel graag onze kilometers elke dag.

Zoals zo vaak gezegd, het zijn meesters van de kunstsneeuw. Maar zeker rond die tijd in maart zit je voor 95% goed. Het kan onderin wat zacht zijn, maar dat is alles. Gaan zou ik zeggen :)

Zoals zo vaak gezegd, het zijn meesters van de kunstsneeuw. Maar zeker rond die tijd in maart zit je voor 95% goed. Het kan onderin wat zacht zijn, maar dat is alles. Gaan zou ik zeggen :)

Bennie op 13 sep 2016 21:54

Thx Bennie! Hoe is het met de K2’s trouwens? :-)

Goed gebruikt afgelopen seizoen. Ze hebben kilometers gevreten. Om een beroemd achterhoekse band te quoten: “Rustig glie-en dat de-jen ze nooit, dat vonden zie toch moar tied verknooit”
Ze gaan komende winter voor een seizoen naar Oostenrijk. Ik vermoed dat ze gezelschap gaan krijgen van een paar rappere meer piste georienteerde ski’s ;)

Plaats een reactie