dolomiti superski snowboard tips

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Ik ga in maart naar het gebied dolomiti superski, en zal dan mijn beginpunt/ accommodatie hebben in selva wolkenstein.
De reden dat ik naar dat gebied ga is omdat ik veel positiefe geluiden hoor over dat gebied, en de ervaren skiers met de ene meer dan 30 jaar ervaring en de ander 40 jaar, dit gebied al weer ongeveer tien jaar geleden bezocht hebben en er nu weer eens terug wilde. Volgens hun is het gebied goed geschikt voor snowboarders, dus zijn we akkoord gegaan en gaan we met ze mee.
Alleen als ik wat forums lees dan kom ik tot de conclusie dat ongeveer 50% zegt dat het niet goed is en 50% zegt dat het wel goed te doen is. De vakantie is al geboekt dus we gaan zoiezo.

Maar nu ben ik op zoek naar must do’s als snowboarder in dat gebied
We gaan de volgende dingen iig doen,
Snowboarden over een meer achter een paard aan :D
De sella ronda beide kanten op proberen in een dag ( geen pauzes en/of extra pistes nemen)
We gaan nacht snowboarden op een verlichte piste
We hebben beschikking over vervoer ter plaatse dus we gaan een dag om zes uur al rijden om in een bepaalde pas om als eerste de afdaling te maken (weet helaas de naam van de pas niet meer)
Ook staat het funpark op het menu maar afhankelijk van de condities hoeveel tijd we hieraan gaan besteden.

Dus als je nog iets weet wat je als snowboarder niet mag missen in het gebied laat het maar horen, ik ben 24 jaar ben in voor alle soorten van pistes behalve van pukkel pistes daar heb ik helemaal niets mee

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik zou 2 keer de Sella Ronda op 1 dag afraden. Niet omdat dit niet te doen is (gewoon lekker doorboarden, op tijd beginnen en een mooie dag uitkiezen en dan moet het zeker lukken), maar er is niet zo veel aan. Enige reden om dit te doen is om te zeggen dat je het in 1 dag redt. Zeker als je niet van buckels houdt, moet je dit niet willen. De Sella Ronda is behalve een doel op zich voor sommige mensen ook de rondweg van dit skigebied. Deze pistes worden dus veel gebruikt om van a naar b te komen. En dat betekent in de loop van de dag veel buckels. Terwijl de meeste parels van pistes juist naast deze route liggen. Ik zou dus eerder aanraden om 1 dag de Sella Ronda linksom te doen en dan allerlei pistes meepakken en 1 keer rechtsom en daar weer andere pistes meepakken.

Verder staan de toppers hier elders op het forum wel beschreven. Zelf vind ik La Longia erg mooi, de afdaling richting Ortisei. Zorg dat je voorbij Anna flink de vaart erin houdt, dan red je het wel tot aan de lift. Laatste stukje is namelijk vrij vlak. Ga daarna niet door naar de Seiseralm, want over het algemeen te vlak voor snowboarders, maar pak een paar pistes op de Seceda. De verschillende afdalingen vanuit Wolkenstein naar St. Christina zijn ook mooi.

De pistes bij Monta Seura en Monta Pana zijn ook heerlijk, lekker rustig daar. Nadeel is wel dat wanneer je vanuit dit deelgebied weer terug wil naar Wolkenstein je over een vrij vlak pad moet, niet echt ideaal voor snowboarders.

Als je niet van buckels houdt, houdt dan links aan als je vanuit Alta Badia terug gaat naar Wolkenstein, de zwarte pistes. Die rode wordt het meest gekozen en is onderdeel van de Sella Ronda, dus aan het einde van de dag redelijk kapot geskied. De zwarte varianten liggen er vaak erg mooi bij en zo zwart zijn ze nou ook weer niet. Er is hier wel een aardverschuiving geweest dit voorjaar, ik weet niet of dit invloed heeft op deze pistes.

Veel pistes in Alta Badia zijn wat vlakker. De blauwe afdalingen richting San Cassiano (vooral 9) zijn mooi, maar erg vlak. Met sneeuw en wind tegen is dit voor boarders niet te doen. Op een heldere windvrije dag is het juist prima te doen.

oe! Goede informatie!!

De Sella Ronda tegen de klok in nemen is met een snowboard vanuit Selva is niet direct een aanrader, omdat je dan direct kan wandelen omdat het een (blauw) vlak pad is (ben je wel lekker opgewarmd). Maar met de klok mee vind ik zowie zo uitdagender, wil niet zeggen dat er een paar heerlijke pistes tussen zitten als je tegen de klok ingaat. 2 keer op 1 dag de Sella is ansich niet echt een uitdaging, dat lukt makkelijk maar je kunt inderdaad beter de zijgebieden verkennen.
Ik vind vanuit Selva direct het zijgebied van Colfosco induiken altijd heerlijk, die pistes liggen er eigenlijk altijd heerlijk bij om keihard van af te raggen.
Maar zoek de forums eens door, want er zijn diverse topics over de hoogtepunten van dit gebied.

Let it snow!

Dank voor deze tips, ga ook die kant op en met 2 voeten naast elkaar op een plank, loop je ook tegen zaken als vlakke stukken aan…

Rob

plan gralba…ook mooi park daar…en natuurlijk de sasslong smorgens vroeg

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Thx voor de tips

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De Sella Ronde is voor snowboarders niet echt geweldig en lijkt me geen doel op zich. Is ook niet echt een enorme prestatie en inderdaad: het zijn de drukste stukken van het gebied terwijl de randen van het gebied veel rustiger zijn. Hou je van off piste? Ik zou zelf met snowboarden eerder off piste kiezen dan de gewone pistes. Ik weet niet of je ervaren bent of niet? Als je ervaren bent en van off piste houdt zou ik Val Mezdi proberen als ik jou was. Gondel Passo Pordoi nemen, stuk lopen door de Sella Gruppe lopen en dan stijl naar beneden. Geweldig. Snij je gewoon deel van de sella ronde af. Verder is inderdaad La Longia is inderdaad er mooi en leuk. Seiseralm is vlak maar het fun park daar is wel erg leuk.

ik zou wel even goed informeren of Val Mezd­i bereikbaar en skibaar is. Tot nu toe hebben ze nog niet bepaald veel sneeuw gehad en er zitten toch wel stukken tussen die best goed bedekt moeten zijn.

Als je dan toch een dag wilt doorhalen doe dan de 1ste wereld oorlog route. kom je lekker zonder tussentijds te stoppen op heel veel mooie plekjes.

en de marmolada even meepakken op de sellaronda

Plaats een reactie