Gebirgsjäger-Tour met start vanuit Wolkenstein/Selva

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Ik wil dit seizoen de Gebirgsjäger-Tour skiën.
Vertrek en eindpunt is echter Wolkenstein.
Doel: Gebirgsjäger-Tour tegen de klok in (rood).
Start met Sella Ronde (groen) van Wolkenstein naar Arabba.
Dan de Gebirgsjäger-Tour over Arabba-Malga Ciapela-Civetta-Cinque Torri-Lagazuoi-Armentarola-San Cassiano-Corvarra.(niet terug naar Arabba)

Vanuit Corvarra de korte weg terug naar Wolkenstein (Sella Ronde, Groen).

De vraag is of dit haalbaar is op een skiëdag? (Buiten de drukke vakantieweken).

Ik zou er niet aan beginnen, heb je amper tijd voor een pauze. Zoek volgend jaar een pension in Corvara en het is een heel ander verhaal.

Heb deze tour die je beschrijft enkele malen gedaan. Wel bij opening gelijk onderaan de champinoi beginnen of auto parkeren bij plan de gralba. Niet sukkelen en doorgaan. Ook verstandig om te kijken of je online al een beetje info kunt krijgen hoe laat de bussen gaan. Als je lang moet wachten in malga ciapela kun je nog de keuze maken om weer om te draaien. Je moet toch wel uiterlijk om 11 uur deze bus hebben anders wordt het een moeilijk verhaal.

Wel mogelijk (ik begrijp dat je de Marmolada wil skippen?) maar of het leuk idee weet ik niet met de tijdsdruk. Wij kiezen ervoor in maart 1 dag Lagazuoi en cinque torri te doen en de andere dag de Marmolada. Dan mis je Civetta, maar de rest heb je dan wel gedaan. Ik vind de lunchpauze in Italië ook erg belangrijk en die schiet er bij de Gebirgsjagertour bij in ben ik bang. Maar goed, als je op tijd vertrekt, lekker doorskiet en je hebt niet al teveel wachtijden (bus en lift Lagazuoi) dan isl het haalbaar.

Marmolada laten we idd maar (rechts) liggen.
Ook bij Lagazuoi zie ik nog een escape om bij tijdgebrek de route in te korten mocht het al te laat op de dag zijn geworden. Mocht ik hier de bus terug moeten pakken naar Armentarola wordt de hele tour wel steeds minder interessant. (over de hele tour een derde maal met de bus a 25 minuten)

Dank voor de tip om uiterlijk 11:00 uur bij Malga Ciapela aan te houden als ‘point/time of no return’.

Ter hoogte van Malga Ciapela kan je -bij voldoende sneeuw- ook nog een stukje verder skieen door een kloof.
Dit ziet er óp de kaart uit als ‘vals plat’. Ook skippen en zowie zo de buss pakken bij Malga Ciapela, of de bushalte na de kloof pakken?

Ik heb hem zo’n 3 jr geleden gedaan in de kerstweek. Kwamen in het donker met de laatste lift terug.
1 korte stop en de marmolada hebben we bewust over geslagen. Super mooie tocht. totaal meer dan 100km afgelegd waarvan ook erg veel in de bus. Met snowboard was het op het eind best veel stepwerk.
We hebben geen bus gemist.

Het is te doen, neem rugzak met eten en drinken mee. En enkel alleen met geoefende skiers en boarders op pad. Wij waren met 6 personen.

Kijk eens hier naar:http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&… (beetje doodschoppen naar de foto’s en verhaal van Tibor)

Hij heeft om 12.00 uur de bus naar Alleghe en is om 14.28 uur bij Lagazuoi. Dat ie toch vrij snel. Dan je het wel 15.15 uur als hij bij piz Soregha is. Vanaf daar ie het nog wel een flink eind naar Wolkenstein, met aan het einde veel liften. Is het niet zo dat je uiterlijk om 16.00 uur in Borest moet zitten om terug te komen in Val Gardena?

Zie ook de tip van Paulr in het onderwerp https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia/forum/topic…

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Zie nu dat er over deze tocht ook nog een oud topic is…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/17548

De meningen over de haalbaarheid vanuit Wolkenstein/Selva blijven verdeeld. ;)

Als onbekende in dit gebied. We zitten eigenlijk bovenop de Passo Sella (Friedrich August). Is het dan te doen? (Camelbak en reepjes mee)

De grande guerra tour is zeker haalbaar vanuit selva. Zeker buiten de topdrukte. Heb m gedaan met zn tweetjes, incl. marmolada. Maar… geoefende skiers en een niet te grote groep. Hebben maar 1 korte stop ingelast om te eten. Supermooie tocht en lekker ’ doorknallen’. De biertjes in de paradiso hut (dantercepies- laatste afdaling naar selva) smaakten heel erg goed.
Succes met de tour. Zorg dat je als eerste bij de lift staat smorgens.

Zorg dat je als eerste bij de lift staat smorgens.

ton1969 op 6 jan 2015 22:33

We kunnen beginnen met een afdaling!

Ik probeer een onlinekaart te vinden van het gebied, maar vind weinig fatsoenlijks. Hebben jullie mogelijk een tip/link?

Ik probeer een onlinekaart te vinden van het gebied, maar vind weinig fatsoenlijks. Hebben jullie mogelijk een tip/link?

Pino op 6 jan 2015 23:36

Alles wat je moet weten incl busschema’s : http://www.altabadia.org/en/winter-holidays/ski-area-dolomit…

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Begrijp ik het goed dat de Marmolada dus weer gewoon te bereiken is?? Vorig jaar was de verbindingslift er naar toe toch “enigszins” krom gaan staan vanwege lawines.

Begrijp ik het goed dat de Marmolada dus weer gewoon te bereiken is?? Vorig jaar was de verbindingslift er naar toe toch “enigszins” krom gaan staan vanwege lawines.

DeBob op 7 jan 2015 11:04

2 weken geleden ben ik nog op de marmolada geweest.

Op dit moment is deze tocht geopend in beide richtingen, incl de Marmolada.
Bron: http://www.dolomitisuperski.com/en/dolomiti-superski/weather…

Wat is de snelste manier om vanuit Valgardena bij de voet van de marmolada te komen Links of Rechtsom??

@ceel. Linksom, de oranje route. Bij dantercepies omhoog en dan lekker lang laten gaan naar Corvara.
Rechtsom heb je veel liften bij plan de gralba richting col rodella/passo sella. Hier kun je beter op de terugweg naar beneden skien. Succes!

Dat ligt aan de keuze van de eerste lift tov je hotel/appartement in Val gardena.
Stel je zit in Wolkenstein/Selva en je…
Acco zit het dichtst bij lift Dantercepies, dan direct door naar Corvarra, Arabba, Malta Ciapella en verder.
acco zit het dichtst bij lift Ciampinoi, dan zou ik via Passo pordoi naar Arabba en verder gaan.

Ik vindt het namelijk een mijl op zeven om eerst weer via Ciampinoi weer naar Dantercepies te gaan.

Wat is de snelste manier om vanuit Valgardena bij de voet van de marmolada te komen Links of Rechtsom??

ceel op 7 jan 2015 22:27

Voor je smartphone heb je de app SkiBeep. Deze heeft een skiplanner waarmee je een route advies kan krijgen op basis van vertrek en aankomstpunt.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

De app Dolomiti Superski is ook superhandig! Je kunt de route in realistisch 3d zien!

Wij starten vanuit Ortisei dus vanaf de ciampinoi links of rechtsom???

Wij starten vanuit Ortisei dus vanaf de ciampinoi links of rechtsom???

ceel op 8 jan 2015 16:47

Je hebt hierboven tips gehad voor een routeplanner. Al geprobeerd?
Zie de Dolomiti Superski website : http://www.dolomitisuperski.com/en/service/interactive/dolom…

En starten vanuit Ortisei? Neem voldoende geld mee om eventueel een taxi te kunnen betalen voor de terugweg. 2 jaar geleden een stel tegen gekomen die als een dolle aan het skien was, totaal geen plezier meer beleefde om alleen nog maar tijdig thuis te komen. Puntje bij paaltje gestrand op passo Pordoi en verder met de taxi kon en zij verbleven in Canazei.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Misschien gewoon ff skibus pakken naar selva. Dan dantercepies omhoog. Sellaronda kan in 3,5 a 4 uur (gevorderde skier en gas geven). Maar op het gemakje in 6 a 7 uur. Zorg dat je rond 13.00 uur in arabba bent, dan heb je tijd zat. Terug in selva kun je dan of de bus weer pakken, of (als je dan tijd genoeg hebt) via ciampinoi, sasslong, santa cristina, treintje naar col raiser en seceda afdaling naar ortisei doen. Lijkt mij een leuke uitdaging. Je hebt altijd een stukje skibus als escape… succes. Ik ga over twee weken… grande guerra tour! Ook leuk!!!

Unit 106, Ik heb graag advies van wintersporters met ervaring van het gebied.
Wij gaan altijd naar de marmolada vanuit Ortisei en dat is geen probleem en zijn we weer ruimschoots op tijd terug .Wij willen deze winter Gebirgsjagertour gaan doen vanuit Ortisei. Dus beste ERVARINGS deskundigen van het gebied nogmaals de vraag wat is de snelste manier van uit Ortisei naar de voet van de Marmolada te skieen links of rechtsom???

Vanuit Ortisei zou ik de grande guerra echt niet doen!!! Mijn ervaring is dat je gewoon om half 9 onder bij de champinoi moet beginnen. De groene sellaronda naar Arabba en daar instappen is in mijn ogen de kortste. Maar als je eerst nog vanuit ortisei moet vertrekken kom je niet rond. Het is vanuit selva al een hele tocht waar je echt niet mag treuzelen. Maar het is te doen. Heb hem al een keer of 3 gedaan. Het is niet echt spectaculair maar gewoon een mooie uitdaging, en dat biertje bij terugkomst smaakt dan verdomd goed…

Wij gaan altijd naar de marmolada vanuit Ortisei en dat is geen probleem en zijn we weer ruimschoots op tijd terug.

Voor de Marmolade heb je geen twee bussen nodig en geen (paarden)taxi. Voor de Gebirgsjagertour heb je dit wel nodig. Ik ga al jaren naar Arabba en weet dus hoe de bus naar Alleghe gaat, ik ken de situatie rond de Lagazuoi, enz.

Gisteren lag tijdelijk de verbindingslift tussen Arabba en passo Pordoi eruit. Als jij een strak schema hebt en je kiest net de verkeerde kant dan ga jij echt niet meer skieend thuis komen. Dat weet ik als ERVARINGS deskundige zeker!

Maarre ik wens je veel succes, hoor graag of het je gelukt is. Als het jou lukt vanuit Ortisei dan moet het voor de meeste te doen zijn.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@ceel
Wordt heel moeilijk vanuit ortisei. Als je rond 11.00 - 11.15 uur de bus richting Alleghe kunt halen bij Malga Ciapela, dan heb je een kans om in ieder geval Selva te halen. Maar of je het dan nog naar Ortisei ??? Succes, hele uitdaging…

Vanuit selva is naar marmolada echt het snelst via de champinoi.

Plaats een reactie